Klienci wrócili po przerwie świątecznej do biur podróży

AG

W pierwszym tygodniu nowego roku klienci wrócili do biur podróży. Liczba klientów w porównaniu z analogicznym okresem roku 2013 wzrosła o 8,8 proc. zaś liczba rezerwacji – o 7,7 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MerlinX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w pierwszym tygodniu 2015 roku, stanowiły 88,5 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 7,6 proc. a autokarowe – 3,9 proc. W ostatnim tygodniu, porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, liczba sprzedanych imprez autokarowych zmalała o minus 9,6 proc., z dojazdem własnym – o minus 3 proc, wzrosła zaś liczba imprez samolotowych – o 11 proc.

Jeśli chodzi o kierunki, które cieszyły się wśród Polaków największym zainteresowaniem, to liderem , trzeci tydzień z rzędu, była Grecja,, na pozostałych pozycjach w pierwszej dziesiątce również bez większych zmian: Turcja, Egipt, Hiszpania, Włochy, Tunezja, Bułgaria, Maroko, Portugalia, Cypr,.
Jeśli chodzi o najczęściej wybierane przez klientów docelowe lotniska, to pierwszą dziesiątkę zdominowały Grecja (4 lotniska) i Egipt (trzy lotniska). Miejsca na podium zajęły: Antalya, Hurghada, Sharm El Sheik.

Najmniej tygodniowe pobyty kosztują w Egipcie – w Sharm El Sheik (2167 zł) i Hurghadzie (2325 zł). Najdrożej jest w Heraklionie (2860 zł) i w Antalyi (2795 zł).
Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży w ostatnich czterech tygodniach, to Raport PZOT pokazuje, że w ostatnich trzech tygodniach grudnia i w pierwszym tygodniu stycznia (dużo dni wolnych od pracy) sprzedaż oferty zima2015 i lato 2015 zmalała wzrosła ona o minus 4,8 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku 2013. Sprzedaż wycieczek autokarowych zmalałą o minus 4,5 proc., imprez z dojazdem własnym – o minus 2,7 proc samolotówki zmalały zaś o minus 5 proc.

Od rozpoczęcia sprzedaży Lata 2014 liczba klientów wzrosła o 3,4 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 80,3 proc. wszystkich imprez.
Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które w obecnym sezonie najlepiej się sprzedają i porównanie ich sprzedaży w porównaniu z ubiegłym sezonem, to czołówka nie zmienia się. Na pierwszym miejscu znajduje się zaś Egipt (w porównaniu z ubiegłym rokiem +20,8 proc.). Dalej zaś: Grecja (+5,7 proc.), Hiszpania (0,2 proc.), Turcja (minus 2,6 proc.), Włochy (+15,3 proc.), Tunezja (minus 15,1 proc.), Portugalia (minus 8,2 proc.), Bułgaria (minus 12,8 proc.), Maroko (minus 36,5 proc.) i Cypr (+10 proc.).. Zwraca uwagę drugi tydzień wzrostu sprzedaży imprez w Tajlandii – znajdującej się na dwunastym miejscu (+172 proc.).