KLM świętuje 105. urodziny z nowym Delft Blue House

Dom nad Trzema Kanałami, fot. KLM
Dom nad Trzema Kanałami, fot. KLM

KLM, najstarsza linia lotnicza na świecie, która od 1919 roku nieprzerwanie działa pod tą samą nazwą w październiku obchodzi 105. urodziny. Z tej okazji jak co roku holenderski przewoźnik wprowadził nowy model do swojej kultowej kolekcji Delft Blue Houses. Dom nad Trzema Kanałami powiększył zestaw miniaturowych replik autentycznych budynków wykonanych z holenderskiego fajansu, które stały się nieodłącznym symbolem linii lotniczej.

Wręczanie ceramicznych „domków” to tradycja KLM sięgająca lat 50. XX wieku. Linia wprowadziła ten gest, aby uczcić swoją holenderską tożsamość oraz pozostawić pasażerom miłą pamiątkę z podróży. Każdy z modeli jest repliką autentycznego zabytku, a ich pierwowzory można zobaczyć w różnych częściach Holandii, a nawet na jej terytoriach zamorskich, takich jak Curacao czy Aruba.

Tegoroczny model – „Dom nad Trzema Kanałami” to siedemnastowieczny budynek z Amsterdamu, będący pomnikiem narodowym Holandii.  Kamienica z 1610 roku jest wkomponowana między trzy nieopodal przepływające kanały: Grimburgwal, Oudezijds Voorburgwal i Oudezijds Achterburgwal i przez wiele lat mieściła się w niej księgarnia oraz wydawnictwo. W 1909 roku budynek przeszedł generalny remont. Dzięki zaangażowaniu architekta Jana de Meyera, który postanowił przywrócić kamienicy oryginalny XVII-wieczny wygląd, „Dom nad Trzema Kanałami” stał się prawdziwym arcydziełem architektury Amsterdamu.

„Odsłonięcie nowej miniatury w dniu urodzin KLM jest zawsze wyjątkowym momentem. Tegoroczny jubileusz obchodzimy w trudnym czasie dla naszej firmy. W naszej 105-letniej historii często napotykaliśmy przeciwności losu, które KLM niezmiennie pokonywał dzięki swojej kreatywności i wytrwałości. Naszym celem jest pozostać zdrową, odporną na trudności i zaradną organizacją, która odważnie patrzy w przyszłość. Ostatnio ogłosiliśmy plan restrukturyzacji, którego zadaniem jest obniżenie kosztów, zwiększenie wydajności i w rezultacie poprawa naszych wyników finansowych. Dzięki pakietowi zmian, kładziemy podwaliny pod silny KLM, który będzie nadal łączyć Holandię z resztą świata przez następne 105 lat” – powiedziała Marjan Rintel, prezes i dyrektor generalna KLM.

Miniaturowe Delft Blue Houses, które pasażerowie klasy biznes otrzymują na trasach międzykontynentalnych, nie tylko stanowią pamiątkę, ale także symbolizują historię KLM i Holandii. Każda miniaturka zawiera tradycyjny holenderski trunek – Bols Jenever, co dodatkowo podkreśla związek firmy z narodowym dziedzictwem.

W kolekcji, która obecnie liczy 105 modeli, znajdują się repliki wielu zabytków, od amsterdamskich kamienic po budynki z mniejszych miast Holandii. Każdy z nich opowiada część historii kraju, a same figurki stały się poszukiwanym gadżetem wśród kolekcjonerów na całym świecie.