Kolejny kiepski tydzień w biurach podróży

KR

W ostatnim tygodniu, w biurach podróży sytuacja wciąż kiepska i gorsza niż przed rokiem o tej samej porze. Liczba klientów w porównaniu z analogicznym okresem roku 2013 spadła aż o minus 10,9 proc. zaś liczba rezerwacji – o minus 9,6 proc. Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MerlinX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 85,2 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 9,7 proc. a autokarowe – 5,1 proc. W ostatnim tygodniu, w, porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, liczba sprzedanych imprez samolotowych zmalała aż o minus 14,6 proc., wzrosły zaś: liczba imprez autokarowych – o 14,2 proc, zaś liczba imprez z dojazdem własnym o 21,8 proc.

Jeśli chodzi o kierunki, które cieszyły się wśród Polaków największym zainteresowaniem, to liderem, piąty tydzień z rzędu, była Grecja,, na pozostałych pozycjach w pierwszej dziesiątce również bez większych zmian: Turcja, Egipt, Hiszpania, Bułgaria, Tunezja, Włochy, Maroko, Chorwacja, Portugalia.

Jeśli chodzi o najczęściej wybierane przez klientów docelowe lotniska, to pierwszą dziesiątkę zdominowały Grecja i Egipt (po trzy lotniska). Miejsca na podium zajęły: Hurghada, Antalya, Sharm El Sheik.
Najmniej tygodniowe pobyty kosztują w Egipcie – w Sharm El Sheik (2322 zł) i w tunezyjskiej Enfidzie (2187 zł). Najdrożej jest na Rodos (2680 zł) i w Antalyi (2682 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży w ostatnich czterech tygodniach, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty zima2015 i lato 2015 zmalała o minus 4,3 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku 2013. Sprzedaż wycieczek autokarowych wzrosła o2,3 proc., imprez z dojazdem własnym – o 17,5 proc samolotówki zmalały zaś o minus 4,3 proc.

Od rozpoczęcia sprzedaży Lata 2014 liczba klientów wzrosła o 0,1 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 81,6 proc. wszystkich imprez.
Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które w obecnym sezonie najlepiej się sprzedają i porównanie ich sprzedaży w porównaniu z ubiegłym sezonem, to czołówka nie zmienia się. Na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja( w porównaniu z ubiegłym rokiem – minus 2,2 proc.). Dalej zaś: Egipt (+11 proc.), Turcja (minus 5,5 proc.), Hiszpania (+ 2,5 proc.), Włochy (+21 proc.), Tunezja (minus 13,4 proc.), Bułgaria (minus 6,5 proc.), Portugalia (minus 9 proc.), Maroko (minus 33,1 proc.) i Cypr (+5,7 proc.).. Zwraca uwagę piąty tydzień wzrostu sprzedaży imprez w Tajlandii – znajdującej się na trzynastym miejscu (+185,4 proc.).