Konferencja CzechTourism: Dlaczego Polacy jadą do Czech, a Czesi odwiedzają Polskę?

Fot. Wasza Turystyka

Pod hasłem „Turystyka w Czechach: odświeżenie wizerunku i współpraca z mediami“ CzechTourism zaprezentował wyniki ruchu turystycznego za 2023 rok i nowe kampanie promocyjne skierowane na rynek polski.

Konferencję, która odbyła się 20 czerwca 2024 roku w hotelu Hampton by Hilton w Warszawie, poprowadził nowy dyrektor przedstawicielstwa CzechTourism w Polsce Tomáš Zukal. Gościł na niej również Břetislav Dančák, ambasador Czech, który zachęcał Polaków do uprawiania turystyki w swoim kraju. W trakcie spotkania skupiono się na zmianach w podróżowaniu polskich i czeskich turystów oraz trendach, jakie można zaobserwować na tym polu w ostatnich dziesięciu latach. Zastanawiano się także, czym Czechy mogą przyciągnąć polskich turystów, a także podkreślono rolę współpracy czeskiego przedstawicielstwa turystycznego z polskimi mediami.

Polsko-czeska wymiana turystyczna

Według danych dot. ruchu turystycznego z Polski do Czech i vice versa, w sezonie 2023 zanotowano blisko 760 przyjazdów Polaków, którzy u naszych południowych sąsiadów spędzili 1,5 mln noclegów. Dało to wzrost w porównaniu z rokiem 2022 o 21 proc. W ten sposób Czechy awansowały na 5. lokatę wśród rynków źródłowych. Obserwując ruch turystyczny w drugą stronę, liczba przyjazdów czeskich obywateli do Polski kształtowała się na poziomie ponad 306 tys. z blisko 640 tys. osobonocy. Tu wzrost rok do roku był rzeczywiście znaczący i sięgnął 57 proc. Jako czynniki, które przekonały czeskich turystów do odwiedzenia Polski wymieniano: nowe inwestycje i autostrady, które przyspieszają podróż, polskie morze, chłodniejsze i tańsze niż śródziemnomorskie odpowiedniki, ciekawy produkt turystyczny, jakim pochwalić się może Polska oraz sympatia między oboma krajami. Jako atut podkreślono też współpracę Polskiej Organizacji Turystycznej z czeskimi dziennikarzami.
Ciekawostką była prezentacja badania love index między obydwoma naszymi krajami. Okazało się, że wśród ulubionych narodowości u Czechów Polacy lokują się na drugim miejscu, zaraz za Słowacją, natomiast wśród polskich ulubionych destynacji Czechy znalazły się na wysokim piątym miejscu.

Nowe kampanie promocyjne

Równocześnie CzechTourism rozpoczyna w lipcu br. nową kampanię promocyjną „Kraj miesiąca”, która potrwać ma do 2025 roku. To lista pomysłów na najciekawsze podróże po 14 czeskich krajach, jak nazywają się tamtejsze województwa. Bo – jak się okazuje – polscy turyści znają świetnie Pragę, ale już inne regiony mogą stanowić dla nich tajemnicę. A przecież Czechy mają się czym pochwalić: 17 zabytków na liście UNESCO, ponad 14 tys. zabytków architektury, a co za tym idzie wiele zabytkowych miasteczek, 36 uzdrowisk, 81 pasm górskich (80 proc. powierzchni kraju to wyżyny i góry), 8-10 skalnych miast (tu akurat goście z Polski stanowią zdecydowaną większość odwiedzających – do 90 proc), 40 tys. km ścieżek rowerowych i wiele strumieni i rzek wprost idealnych na kajaki i rafting. Magnesem przyciągającym turystów jest także Pilzno i tutejsze piwo (atrakcją są np. kąpiele w piwie), jaskinie Morawskiego Krasu i region winiarski Morawy.
Na infrastrukturze uzdrowiskowej skupia się natomiast kampania „Unexpected Wellbeing“ – czyli Czechy jako mega ośrodek spa. Opiera się na czeskiej hyge, czyli dobrostanie ciała i umysłu, który osiągnąć można bez pośpiechu i nadęcia, spędzając urlop w Czechach, przy okazji poznając zabytki i atrakcje naszego południowego sąsiada.

Konferencja „Turystyka w Czechach: odświeżenie wizerunku i współpraca z mediami“, hotel Hampton by Hilton w Warszawie, 20.06.2024