Krzysztof Celuch: #TarczaNieStarcza – branża spotkań nad przepaścią.
Sytuacja branży turystycznej jest dramatyczna. W wielu segmentach poziom anulacji sięga 90 proc. i na razie nie da się przewidzieć, co będzie za kilka tygodni czy miesięcy. Szacowane straty polskiej gospodarki z powodu koronawirusa już przekraczają miliard złotych i dotyczą głównie turystyki. To oznacza zwolnienia, upadłości i zapaść całej branży. Komentarz firm po opublikowaniu pakietu pomocowego jest jasny: #TarczaNieStarcza.
Branża spotkań łączy siły i mówi jednym głosem – w sytuacji, gdy zakazane są spotkania więcej niż dwóch osób, jesteśmy bez szans. Agencje eventowe, firmy pośredniczące, Destination Management Company czy szeroko pojęta branża hotelarska tracą krocie, bo odwołano dosłownie wszystkie konferencje, szkolenia i spotkania.
Co z branżą spotkań?
Polska branża spotkań w 2015 roku była odpowiedzialna za 1 proc. PKB, a w szeroko pojętych spotkaniach brało udział ponad 12 mln uczestników, co generowało zatrudnienie dla ponad 171 tyś. pracowników. Przez ostatnie pięć lat te liczby rosły. Teraz ponad 95% obiektów jest nieczynnych, co generuje straty sięgające ponad 700 mln złotych.
Straty polskiej branży hotelarskiej to już ponad pół miliarda złotych, a rządowa „tarcza antykryzysowa” w aktualnym kształcie może jej pomóc w znikomym stopniu.
Naczynia połączone – problem jest globalny
Według Meeting Professionals International (MPI) globalnej organizacji zrzeszającej podmioty związane z przemysłem spotkań, ponad 90% spotkań jest anulowanych, co generuje miliardy euro strat. Natomiast UFI Światowe Stowarzyszenie Przemysłu Targowego, publikuje pierwszą globalną ocenę ekonomiczną wpływu COVID-19 na targi i wystawy potwierdzając, iż kontrakty zawarte na przynajmniej 23 mld. euro nie odbywają się zgodnie z planem, a branża targów i wydarzeń straciła już 14,4 mld. euro.
Sztab Kryzysowy połączonych branż targowej, spotkań oraz turystycznej ds. walki z negatywnymi skutkami koronawirusa pracuje nieustannie. Z wynikami tych działań oraz bieżącymi komentarzami można zapoznać się na stworzonym wspólnym koncie FB pod nazwą TUgether.
Co może powstrzymać głęboki kryzys?
Przedsiębiorcy są zgodni – potrzebne są głębsze i bardziej konkretne działania ze strony rządzących, inaczej aż 70% firm w Polsce będzie zwalniać pracowników. Chcą m.in., aby kryteria finansowe dotyczące otrzymania pomocy odnosiły się do marca br., ponieważ w styczniu i lutym nie było jeszcze kryzysu w branży. Postulują także, aby rząd wprowadził gradację udzielania pomocy finansowej w zależności od wysokości spadku obrotów firmy i wprowadzenie rozwiązań sektorowych, które uratują firmy przed bankructwem. Przede wszystkim jednak proszą o sprawiedliwe zwolnienia z ZUS wszystkich przedsiębiorców MŚP.
Dr Krzysztof Celuch jest prorektorem Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula i właścicielem Celuch Consulting. Od niedawna pełni też funkcję przewodniczącego regionu EMEA (Europa, Middle East, Africa) w międzynarodowych strukturach Meeting Professionals International. Specjalizuje się w przemyśle spotkań, event marketingu i zarządzaniu wydarzeniami. Badania naukowe, szkolenia i wystąpienia opiera na wiedzy z zakresu ekonomii, psychologii biznesu, socjologii, marketingu i kulturoznawstwa.
Czytaj także: Masowe zwolnienia w turystyce. „Nie zostawiajcie nas z tym samych”
POWIĄZANE WPISY
5 listopada 2024
Turystyczna Organizacja Otwarta: „Pomoc MSiT to fikcja”
Po wrześniowej powodzi, która dotknęła Polskę, Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło…
1 Komentarz7 Minuty
25 lipca 2024
Alicja Wójcik Gołębiowska: umowy Ryanair z partnerami sprzedażowymi w Polsce są w toku. Nadal weryfikujemy, kto i jak sprzedaje nasze bilety
Ryanair zapowiadał otwartość na współpracę z touroperatorami oraz agentami turystycznymi,…
1 Komentarz12 Minuty
1 marca 2024
Europ Assistance Polska podsumowuje ferie zimowe 2024
Ferie zimowe dobiegły już końca. W tym roku mocno zdominowały je zagraniczne kierunki.…
0 Komentarzy3 Minuty
11 grudnia 2023
Silny złoty sprzyja wyjazdom zagranicznym
Końcówka 2023 roku może skłaniać do planowania zagranicznych wyjazdów. Wszystko dlatego,…
0 Komentarzy6 Minuty
4 lipca 2023
Andrzej Gut-Mostowy: chciałbym po wyborach odpowiadać za turystykę. Mam koncepcję, co robić dalej dla branży [WYWIAD]
"Nie jest wcale wykluczone, że po wyborach, w przypadku stworzenia rządu przez…
1 Komentarz20 Minuty
15 maja 2023
Branża czeka na spotkanie z UOKiK. Przepis „turystycznej” ustawy rozwiązuje problem z cenami? [OPINIA PRAWNA]
Branża chciałaby omówić z UOKiK zastrzeżenia do sposobu prezentowania dynamicznych cen w…
0 Komentarzy11 Minuty
7 września 2022
Michael O’Leary: biurom podróży nie wolno sprzedawać naszych biletów. Nie zwrócimy im pieniędzy
Odprzedawanie biletów Ryanair przez pośredników jest niezgodne z regulaminem przewoźnika,…
1 Komentarz14 Minuty
13 stycznia 2022
NSA potwierdza: można odliczać VAT od usług noclegowych kupowanych w celu odsprzedaży
Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził wyrok WSA, zgodnie z którym przedsiębiorcy mają…
0 Komentarzy2 Minuty
9 lipca 2021
„Serce polskiego wybrzeża” potrzebuje ruchu poza sezonem. Ma potencjał uzdrowiskowy do wykorzystania
“Serce polskiego wybrzeża” to znane i dobrze wypromowane w Polsce hasło. Gdy zapytać, co…
0 Komentarzy6 Minuty