Laboratorium Inicjatyw Turystycznych – świeże spojrzenie na tworzenie produktów turystycznych

Fot. materiał partnera

Laboratorium Inicjatyw Turystycznych to długofalowy projekt Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej mający na celu merytoryczne wsparcie istniejących i powstających na Mazowszu inicjatyw turystycznych.

LIT opiera się na trzech filarach: Programie Inkubacji i Rozwoju Inicjatyw Turystycznych, szkoleniach i Forum Inicjatyw Turystycznych. Nie tylko uczy, jak stworzyć ofertę turystyczną, ale także, a może przede wszystkim, w całości finansuje m.in.: opiekę doradczą ekspertów i specjalistów w okresie inkubacji, powstanie strategii lub programu komercjalizacji produktu i marki, promocję inicjatywy w ramach działalności MROT – w zależności od potrzeb konkretnej inicjatywy.

Ważnym aspektem jest także zindywidualizowane podejście do każdego produktu lub pomysłu na produkt turystyczny oparty na potencjale przyrodniczym lub kulturowym Mazowsza. Oznacza to, że partnerzy (a musi być ich przynajmniej trzech) sami definiują swoje potrzeby i przedstawiają je wraz z pomysłem na atrakcyjną i sprzedawalną ofertę turystyczną. Dlatego wsparcie MROT przeznaczone dla konkretnych podmiotów jest „szyte na miarę” i odpowiada na oddolne oczekiwania, tak merytoryczne jak i finansowe.

Edycja LIT 2023/2024

Przykładem tego jest pierwsza edycja LIT, w ramach której wsparto dwie inicjatywy. Jedna to WKRAinie Przygody, której celem było wypracowanie ofert sprzedażowych dla grup szkolnych oraz biznesowych. Tu wsparcie MROT obejmowało: opracowanie przez eksperta strategii marketingowej, doradztwo, sfinansowanie opracowania logo produktu, sfinansowanie nowej strony internetowej, sfinansowanie produkcji pamiątek promocyjnych oraz sfinansowanie wizyty studyjnej dla organizatorów turystyki i dziennikarzy. Druga inicjatywa, RADOMIKS, dotyczyła Radomia i ziemi radomskiej. Dzięki programowi udało się przygotować scenariusze wycieczek tematycznych po Radomiu i Szydłowcu, zrealizować wyjazd studyjny do Lublina (prezentacja dobrych praktyk), opracowano także logo wraz z systemem identyfikacji wizualnej marki produktu turystycznego, strategię marki i komercjalizacji produktu. Ukoronowaniem projektu był film promujący Radom i okolice.

Szkolenia na nowe czasy

Laboratorium zainaugurowało działalność w pierwszej połowie 2024 roku. Od tego czasu udało się przeprowadzić dwa cykle szkoleń. Jeden poświęcony był tworzeniu i komercjalizacji produktów turystycznych. Kluczowym efektem udziału w warsztatach był nie tylko rozwój umiejętności i wiedzy, ale również przygotowanie uczestników do skutecznego aplikowania w ramach Programu Inkubacji Inicjatyw Turystycznych Mazowsza
W ramach drugiego cyklu, zatytułowanego „TikTok podstawy, podstawy nagrywania video” uczestnicy zdobywali praktyczną wiedzę dotyczącą poruszania się w nowych mediach. Ze szkolenia wyszli z nagranymi i zmontowanymi filmami gotowymi do zamieszczenia na platformie TikTok.

Fot. materiał partnera

Program „szyty na miarę”

Co cenią w Laboratorium jego beneficjenci? Przede wszystkim elastyczność. Program pomaga rozwijać nowe koncepty, ale może też wspierać już istniejące poprzez dodanie nowych aspektów lub ciekawszej formuły. Przedstawia także duży potencjał do współpracy różnych partnerów, a także potrzebę jej eksperckiego moderowania w pierwszym etapie. Okazało się, że mazowieccy usługodawcy potrzebują wsparcia w zakresie procesu komercjalizacji, czyli przekształcenia walorów i atrakcji w produkty turystyczne, które będą sprzedawane na rynku poprzez różne systemy dystrybucji.

Druga edycja Laboratorium

Uruchomienie kolejnej edycji Laboratorium planowane jest na koniec 2024 roku. W ramach programu przewidziano wsparcie dla kolejnych dwóch inicjatyw, a jego zakres będzie zdeterminowany potrzebami podmiotów, które zostaną wybrane zgodnie z zasadami Laboratorium. Działania w ramach LIT są w całości finansowane z budżetu MROT i w tym roku będą kształtować się na podobnym poziomie jak w pierwszej edycji.

Materiał partnera