Lekki zastój w biurach podróży – liczba klientów prawie taka sam, jak rok temu

AG

W ostatnim tygodniu, pierwszym tygodniu ferii szkolnych w kilku województwach, w biurach podróży sytuacja prawie identyczna, jak przed rokiem. Liczba klientów w porównaniu z analogicznym okresem roku 2013 spadła o minus 2,8 proc. zaś liczba rezerwacji – o minus 3,1 proc. Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MerlinX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 85,5 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 9,6 proc. a autokarowe – 4,8 proc. W ostatnim tygodniu, w, porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, liczba sprzedanych imprez samolotowych zmalała o minus 6,7 proc., wzrosły zaś: liczba imprez autokarowych – o 8 proc, zaś liczba imprez z dojazdem własnym aż o 42,4 proc.

Jeśli chodzi o kierunki, które cieszyły się wśród Polaków największym zainteresowaniem, to liderem , czwarty tydzień z rzędu, była Grecja,, na pozostałych pozycjach w pierwszej dziesiątce również bez większych zmian: Egipt, Turcja, Hiszpania, Włochy, Bułgaria, Tunezja, Maroko, Portugalia, Chorwacja.
Jeśli chodzi o najczęściej wybierane przez klientów docelowe lotniska, to pierwszą dziesiątkę zdominowały Grecja i Egipt (po trzy lotniska). Miejsca na podium zajęły: Hurghada, Antalya, Sharm El Sheik.

Najmniej tygodniowe pobyty kosztują w Egipcie – w Sharm El Sheik (2206 zł) i Hurghadzie (2395 zł). Najdrożej jest na Teneryfie (3021 zł) i w Antalyi (2826 zł).
Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży w ostatnich czterech tygodniach, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty zima2015 i lato 2015 zmalała o minus 3,2 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku 2013. Sprzedaż wycieczek autokarowych zmalała o minus 0,7 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła o 12,3 proc samolotówki zmalały zaś o minus 4,6 proc.

Od rozpoczęcia sprzedaży Lata 2014 liczba klientów wzrosła o 1,3 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 81,2 proc. wszystkich imprez.
Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które w obecnym sezonie najlepiej się sprzedają i porównanie ich sprzedaży w porównaniu z ubiegłym sezonem, to czołówka nie zmienia się. Na pierwszym miejscu znajduje się zaś Egipt (w porównaniu z ubiegłym rokiem +14,6 proc.). Dalej zaś: Grecja (+1,1 proc.), Hiszpania (+ 0,8 proc.), Turcja (minus 5,3 proc.), Włochy (+19,3 proc.), Tunezja (minus 13,7 proc.), Bułgaria (minus 10,2 proc.), Portugalia (minus 9,2 proc.), Maroko (minus 34 proc.) i Cypr (+6,4 proc.).. Zwraca uwagę czwarty tydzień wzrostu sprzedaży imprez w Tajlandii – znajdującej się na dwunastym miejscu (+181,6 proc.).