Linie lotnicze odpowiedzialne za odwołane loty
11 maja 2017 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości w Luksemburgu orzekł, że w przypadku zakupu biletów lotniczych poprzez pośredniczące w sprzedaży strony internetowe bądź biura podróży, odpowiedzialność za problemy z kursami ponosi linia lotnicza. Poszkodowany pasażer ma prawo skierować wniosek o odszkodowanie do przewoźnika.
Prawa pasażerów linii lotniczych są regulowane przez Rozporządzenie (WE) nr 261 z 2004 r., które wszystkie państwa członkowskie UE muszą przestrzegać. Wyjaśnia ono szczegółowo w jaki sposób linia lotnicza powinna informować o zmianie w rozkładzie lotów.
Jeśli pasażer zostanie poinformowany o odwołaniu lub opóźnieniu lotu w terminie krótszym niż 14 dni przed rozpoczęciem podróży, ma prawo ubiegać się odszkodowanie. Bez znaczenia jest to, czy lot został zarezerwowany bezpośrednio u przewoźnika, czy u usługodawcy zewnętrznego. To linie lotnicze są zobowiązane do informowania pasażerów o zmianach w harmonogramie lotów.
Europejski Trybunał Sprawiedliwości ponownie stanął w obronie praw pasażerów. Takie przypadki nie zdarzają się zbyt często, ale powodują zamieszanie wśród podróżnych, ponieważ zarówno linie lotnicze, jak i biura podróży do tej pory uchylały się od poniesienia odpowiedzialności. W tym orzeczeniu ETS zaznaczył, że obowiązek ten spoczywa na przewoźniku. Jeśli pośrednik popełnił błąd, linia lotnicza może zażądać od niego odszkodowania.
Zgodnie z prawem UE pasażerowie, którzy spotkali się z problematycznymi lotami, mogą ubiegać się odszkodowanie w wysokości nawet do 600 euro. Tymczasem, zaledwie 1% podróżnych z tego prawa korzysta. Aby sprawdzić, czy Twój lot kwalifikuje się do wypłaty rekompensaty, odwiedź www.airhelp.pl.
Orzeczenie jest wynikiem głośnej sprawy z 2014 r. 10 września pasażer z Holandii za pośrednictwem biura podróży online kupił bilet lotniczy. Lot miał odbyć się 14 listopada. 4 listopada otrzymał powiadomienie od pośrednika o zmianie terminu wylotu (czyli 10 dni przed planowanym startem podróży). Jednakże przewoźnik twierdzi, że poinformował o modyfikacjach w rozkładzie lotów już 9 października. 20 grudnia pasażer zdecydował się złożyć wniosek o odszkodowanie. Zarówno przewoźnik, jak i pośrednik uważali, że nie są winni zaistniałej sytuacji – sprawa trafiła więc do sądu.
Natalia Gębska, Country Manager AirHelp
POWIĄZANE WPISY
17 października 2024
Zimowy rozkład lotów Ryanair z Katowic. Cztery nowe kierunki: Kalabria, Alicante, Malta i Rzym Fiumicino
Zwiększona liczba lotów do Aten, 4 nowe kierunki – Reggio Calabrii, Alicante, Malta i…
0 Komentarzy2 Minuty
17 października 2024
Nowe zestawy akcesoriów dla dzieci na pokładach PLL LOT
Polskie Linie Lotnicze LOT wprowadzają nowe zestawy akcesoriów dla dzieci na pokładach…
0 Komentarzy2 Minuty
17 października 2024
Zimowy rozkład Ryanair z Wrocławia: nowa trasa do Marsylii
Ryanair rozszerza sieć połączeń z lotniska we Wrocławiu w zimowym rozkładzie lotów.…
0 Komentarzy2 Minuty
16 października 2024
Wizz Air zawiesza loty do Izraela
Wizz Air zawiesza loty do Izraela. Przewoźnik nie będzie realizował połączeń do Tel Awiwu…
0 Komentarzy1 Minuta
15 października 2024
Wizz Air uruchomi nową trasę z Warszawy do Genui
Wizz Air ogłosił dodanie 13 samolotu do bazy w Warszawie i nową trasę. Od 1 maja 2025…
0 Komentarzy1 Minuty
15 października 2024
Ryanair ogłosił zimowy rozkład lotów z Poznania – nowe trasy i więcej połączeń
Ryanair ogłosił zimowy rozkład połączeń dla lotniska w Poznaniu. Przewoźnik powiększył…
0 Komentarzy4 Minuty
14 października 2024
Lotnisko CPK ma już gotowy projekt budowlany
Konsorcjum architektoniczne odpowiedzialne za projektowanie Centralnego Portu…
0 Komentarzy5 Minuty
11 października 2024
Enter Air otwiera własny hangar obsługi technicznej na Węgrzech
Enter Air Services otrzymał certyfikat organizacji obsługi technicznej wydany przez Urząd…
0 Komentarzy2 Minuty
11 października 2024
Rekordowy wrzesień na lotnisku Rzeszów-Jasionka. Port obsłużył ponad 127 tys. pasażerów
Lotnisko Rzeszów – Jasionka obsłużyło we wrześniu ponad 127 tysięcy pasażerów. To…
0 Komentarzy1 Minuty