Linie lotnicze odpowiedzialne za odwołane loty
11 maja 2017 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości w Luksemburgu orzekł, że w przypadku zakupu biletów lotniczych poprzez pośredniczące w sprzedaży strony internetowe bądź biura podróży, odpowiedzialność za problemy z kursami ponosi linia lotnicza. Poszkodowany pasażer ma prawo skierować wniosek o odszkodowanie do przewoźnika.
Prawa pasażerów linii lotniczych są regulowane przez Rozporządzenie (WE) nr 261 z 2004 r., które wszystkie państwa członkowskie UE muszą przestrzegać. Wyjaśnia ono szczegółowo w jaki sposób linia lotnicza powinna informować o zmianie w rozkładzie lotów.
Jeśli pasażer zostanie poinformowany o odwołaniu lub opóźnieniu lotu w terminie krótszym niż 14 dni przed rozpoczęciem podróży, ma prawo ubiegać się odszkodowanie. Bez znaczenia jest to, czy lot został zarezerwowany bezpośrednio u przewoźnika, czy u usługodawcy zewnętrznego. To linie lotnicze są zobowiązane do informowania pasażerów o zmianach w harmonogramie lotów.
Europejski Trybunał Sprawiedliwości ponownie stanął w obronie praw pasażerów. Takie przypadki nie zdarzają się zbyt często, ale powodują zamieszanie wśród podróżnych, ponieważ zarówno linie lotnicze, jak i biura podróży do tej pory uchylały się od poniesienia odpowiedzialności. W tym orzeczeniu ETS zaznaczył, że obowiązek ten spoczywa na przewoźniku. Jeśli pośrednik popełnił błąd, linia lotnicza może zażądać od niego odszkodowania.
Zgodnie z prawem UE pasażerowie, którzy spotkali się z problematycznymi lotami, mogą ubiegać się odszkodowanie w wysokości nawet do 600 euro. Tymczasem, zaledwie 1% podróżnych z tego prawa korzysta. Aby sprawdzić, czy Twój lot kwalifikuje się do wypłaty rekompensaty, odwiedź www.airhelp.pl.
Orzeczenie jest wynikiem głośnej sprawy z 2014 r. 10 września pasażer z Holandii za pośrednictwem biura podróży online kupił bilet lotniczy. Lot miał odbyć się 14 listopada. 4 listopada otrzymał powiadomienie od pośrednika o zmianie terminu wylotu (czyli 10 dni przed planowanym startem podróży). Jednakże przewoźnik twierdzi, że poinformował o modyfikacjach w rozkładzie lotów już 9 października. 20 grudnia pasażer zdecydował się złożyć wniosek o odszkodowanie. Zarówno przewoźnik, jak i pośrednik uważali, że nie są winni zaistniałej sytuacji – sprawa trafiła więc do sądu.
Natalia Gębska, Country Manager AirHelp
POWIĄZANE WPISY
27 marca 2025
Emirates uruchamia siedem nowych tras obsługiwanych przez Airbus A350
Linie Emirates ogłosiły uruchomienie siedmiu nowych tras obsługiwanych przez samoloty…
0 Komentarzy1 Minuty
26 marca 2025
Bolt dostosuje przejazd do opóźnień lotów
Bolt uruchamia nową funkcję śledzenia lotów, umożliwiającą synchronizację szczegółów…
0 Komentarzy1 Minuty
26 marca 2025
Stena Line wprowadza nowy prom Stena Connecta na trasie Belfast–Heysham
Stena Line zrealizowała kolejny krok w ramach programu inwestycji we flotę statków…
0 Komentarzy2 Minuty
25 marca 2025
Star Alliance i ÖBB rozszerzają współpracę w ramach podróży intermodalnych
Star Alliance ogłosił nawiązanie współpracy z Austriackimi Kolejami Federalnymi (ÖBB),…
0 Komentarzy4 Minuty
24 marca 2025
Ryanair wprowadza program subskrypcyjny „Prime”
Linia lotnicza Ryanair wprowadza nowy program rabatowy ,,Prime”. Roczny koszt subskrypcji…
0 Komentarzy1 Minuty
2 kwietnia 2025
29 lotów tygodniowo z Polski do Paryża w letnim rozkładzie Air France
Air France zaprezentował strategię na sezon letni 2025, kontynuując rozwój swojej siatki…
0 Komentarzy3 Minuty
2 kwietnia 2025
PLL LOT uruchomił połączenie Kraków – Paryż-Orly
31 marca 2025 roku Polskie Linie Lotnicze LOT uruchomiły bezpośrednie połączenie Kraków –…
0 Komentarzy2 Minuty
2 kwietnia 2025
Ryanair ogłasza letni rozkład lotów z Poznania na 2025 rok. 38 tras i 1,9 mln miejsc
Ryanair ogłosił największy w historii letni rozkład lotów z Poznania na 2025 rok,…
0 Komentarzy3 Minuty
27 marca 2025
Wizz Air uruchamia nowe połączenia z Polski do Budapesztu
Linia Wizz Air uruchamia nowe połączenia z Polski do Budapesztu, rozszerzając listę…
0 Komentarzy1 Minuty
27 marca 2025
Emirates uruchamia siedem nowych tras obsługiwanych przez Airbus A350
Linie Emirates ogłosiły uruchomienie siedmiu nowych tras obsługiwanych przez samoloty…
0 Komentarzy1 Minuty
26 marca 2025
Bolt dostosuje przejazd do opóźnień lotów
Bolt uruchamia nową funkcję śledzenia lotów, umożliwiającą synchronizację szczegółów…
0 Komentarzy1 Minuty
26 marca 2025
Stena Line wprowadza nowy prom Stena Connecta na trasie Belfast–Heysham
Stena Line zrealizowała kolejny krok w ramach programu inwestycji we flotę statków…
0 Komentarzy2 Minuty
25 marca 2025
Star Alliance i ÖBB rozszerzają współpracę w ramach podróży intermodalnych
Star Alliance ogłosił nawiązanie współpracy z Austriackimi Kolejami Federalnymi (ÖBB),…
0 Komentarzy4 Minuty
24 marca 2025
Ryanair wprowadza program subskrypcyjny „Prime”
Linia lotnicza Ryanair wprowadza nowy program rabatowy ,,Prime”. Roczny koszt subskrypcji…
0 Komentarzy1 Minuty
2 kwietnia 2025
29 lotów tygodniowo z Polski do Paryża w letnim rozkładzie Air France
Air France zaprezentował strategię na sezon letni 2025, kontynuując rozwój swojej siatki…
0 Komentarzy3 Minuty
2 kwietnia 2025
PLL LOT uruchomił połączenie Kraków – Paryż-Orly
31 marca 2025 roku Polskie Linie Lotnicze LOT uruchomiły bezpośrednie połączenie Kraków –…
0 Komentarzy2 Minuty
2 kwietnia 2025
Ryanair ogłasza letni rozkład lotów z Poznania na 2025 rok. 38 tras i 1,9 mln miejsc
Ryanair ogłosił największy w historii letni rozkład lotów z Poznania na 2025 rok,…
0 Komentarzy3 Minuty
27 marca 2025
Wizz Air uruchamia nowe połączenia z Polski do Budapesztu
Linia Wizz Air uruchamia nowe połączenia z Polski do Budapesztu, rozszerzając listę…
0 Komentarzy1 Minuty
27 marca 2025
Emirates uruchamia siedem nowych tras obsługiwanych przez Airbus A350
Linie Emirates ogłosiły uruchomienie siedmiu nowych tras obsługiwanych przez samoloty…
0 Komentarzy1 Minuty