LOT Metropolia Lublin wprowadza nowe udogodnienia dla osób g/Głuchych
Karty komunikacji dla g/Głuchych to nowe narzędzie poprawiające dostępność oferty turystycznej Lublina dla osób ze specjalnymi potrzebami. Z myślą o nich, Lokalna Organizacja Turystyczna Metropolia Lublin, dzięki dotacji z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego, opracowała i zaprojektowała karty komunikacji ułatwiające g/Głuchym porozumiewanie się z obsługą obiektów gastronomicznych i kulturalnych.
Karta komunikacji dla g/Głuchych to zbiory piktogramów oraz krótkich komunikatów słownych podzielonych na kilka części, które ułatwiają porozumiewanie się ze słyszącymi. Pomysłodawcą wdrożenia ich do branży noclegowej była Zachodniomazurska Lokalna Organizacja Turystyczna. Następnie LOT Metropolia Lublin wprowadziła to rozwiązanie w Lublinie, a dzięki wsparciu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego rozszerza je o karty dla gastronomii i obiektów kultury.
„Karty zawierają najczęściej pojawiające się zapytania i potrzeby podczas wizyty w restauracji czy obiekcie kulturalnym. Dzięki temu prostemu rozwiązaniu, g/Głusi mogą czuć się komfortowo w komunikacji z obsługującymi ich osobami słyszącymi, które zazwyczaj nie znają Polskiego Języka Migowego” – mówi Krzysztof Raganowicz, prezes Lokalnej Organizacji Turystycznej Metropolia Lublin.
„Osoba g/Głucha może za pomocą karty komunikować swoje potrzeby i zapytać o szczegóły, mając gwarancję, że kelner czy kasjer ją zrozumie. Za pomocą karty można zapytać m.in. o to, czy w lokalu znajduje się wolny stolik, dowiedzieć się o dostępność dań wegetariańskich czy wegańskich, ale również o alergenach, jak długo trzeba czekać na zamówienie, zapytać o możliwość płatności kartą lub gotówką, drogę do toalety, hasło do Wi-Fi, a także, gdzie znajduje się najbliższy bankomat oraz czy w lokalu znajduje się osoba, która zna język migowy” – dodaje Krzysztof Raganowicz.
Udział w turystyce osób g/Głuchych jest utrudniony przez m.in. trudności w porozumiewaniu się z osobami słyszącymi, nieodbieranie bodźców dźwiękowych oraz brak świadomości słyszących w zakresie ich specjalnych potrzeb. Mimo tych wyzwań, przy niewielkim wysiłku ze strony branży turystycznej, może być ona dla nich w pełni dostępna. Jednym z kroków, który ma w tym pomóc, jest zniwelowanie barier komunikacyjnych.
Powstałe narzędzie jest owocem wielu miesięcy prac. Karta została skonsultowana wielowymiarowo przez reprezentantów lubelskiego środowiska g/Głuchych tak, by jak najlepiej odpowiadała na ich praktyczne potrzeby podczas wizyt w restauracjach, muzeach czy galeriach.
„To nie pierwsza inicjatywa stworzona przez nasze stowarzyszenie z myślą o osobach g/Głuchych. Wcześniej wprowadziliśmy już takie karty do obiektów hotelowych w Lublinie. Dzięki wsparciu Urzędu Marszałkowskiego prowadziliśmy również spacery po Lublinie z przewodnikiem z tłumaczeniem na Polski Język Migowy. Systematycznie edukujemy naszą kadrę w zakresie specjalnych potrzeb osób g/Głuchych” – dodaje Anna Nieoczym, kierownik Centrum Inspiracji Turystycznej w Lublinie.
POWIĄZANE WPISY
20 grudnia 2024
NKAR Travel & Tours ze Sri Lanki dołącza do Polhotrep
Polhotrep Travel Representation, firma specjalizująca się w reprezentacji DMC na polskim…
0 Komentarzy1 Minuty
20 grudnia 2024
Lotnisko Rzeszów-Jasionka zainwestuje ponad 50 mln zł w infrastrukturę i technologie
Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka pozyskał ponad 31 mln zł dofinansowania z funduszy…
0 Komentarzy2 Minuty
20 grudnia 2024
PPL i POT będą wspólnie promować polską kulturę i turystykę
PPLS.A. i POT podpisały porozumienie o wspólnej promocji Polski na arenie…
0 Komentarzy3 Minuty
20 grudnia 2024
Certyfikaty POT: najlepsze produkty turystyczne 2024 roku
Złoty Certyfikat POT dla Bałtowskiego Kompleksu Turystycznego, Morskie Centrum Nauki…
0 Komentarzy3 Minuty
20 grudnia 2024
Wakacyjne plany Polaków na 2025 rok: poszukiwanie rodzinnych korzeni, przygody z adrenaliną i odkrywanie kraju
Jak wynika z najnowszego raportu, apetyt na podróże w 2025 roku będzie nadal rósł.…
0 Komentarzy6 Minuty
20 grudnia 2024
Już cztery polskie regiony zostały wyróżnione przez Przewodnik Michelin
Zakończyła się selekcja lokali wyróżnionych przez znany i ceniony na świecie Przewodnik…
0 Komentarzy5 Minuty
20 grudnia 2024
Grupa eSky prezentuje aplikację eSky 3.0. Personalizowane oferty i elastyczne wyszukiwanie w jednym miejscu
Grupa eSky zaprezentowała zaktualizowaną wersję swojej aplikacji mobilnej eSky 3.0…
0 Komentarzy1 Minuty
20 grudnia 2024
Kiwi.com: wzrost cen nie powstrzymuje Polaków przed podróżowaniem
Z raportu Kiwi.com wynika, że Polacy nie rezygnują z podróży, mimo rosnących cen. W 2024…
0 Komentarzy3 Minuty
20 grudnia 2024
Weekend w Krakowie z Tomaszem Karolakiem od Fly.pl. Oprowadzanie po Krakowie dziennym i nocnym z noclegiem w hotelu pięciogwiazdkowym będzie do wylicytowania na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty