LOT nagrodził najlepsze prace dyplomowe o lotnictwie

fot. archiwum PLL LOT

Prace poświęcone modelowi biznesowemu firmy, optymalizacji tras samolotów pod kątem zużycia paliwa czy rozwojowi przewozów cargo – to przykłady wyróżnień w konkursie PLL LOT na najlepszą pracę dyplomową z zakresu lotnictwa pasażerskiego oraz transportu cargo.

Wyniki konkursu zostały ogłoszone 14 kwietnia 2021. Do partnerstwa merytorycznego, a także kapituły konkursowej zaproszono wybitnych przedstawicieli kadry naukowej, specjalizujących się w problematyce lotniczej z 11 najważniejszych uczelni w kraju, w tym: Politechniki Białostockiej, Politechniki Warszawskiej, Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Uniwersytetu Wrocławskiego, Uniwersytetu w Białymstoku, Politechniki Poznańskiej, Wojskowej Akademii Technicznej, Akademii Leona Koźmińskiego, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Rzeszowskiego czy Politechniki Rzeszowskiej. Przyznali oni cztery nagrody główne i taką sama liczbę wyróżnień.

Michał Fijoł, członek zarządu ds. handlowych Polskich Linii Lotniczych LOT, powiedział” „Pierwsza edycja konkursu pokazała, jak duży potencjał mają młodzi ludzie stojący u progu kariery zawodowej i jak chętnie podejmują się zgłębienia tajników tak szerokiej, złożonej, nowoczesnej i dynamicznie zmieniającej się branży jaką jest lotnictwo.”

Konkurs był skierowany do absolwentów wszystkich uczelni studiów I i II stopnia w Polsce, którzy obronili prace dyplomowe w roku akademickim 2019/2020.
W rywalizacji udział wzięło 96 prac – 54 rozpraw magisterskich oraz 42 prace inżynierskie i licencjackie.

Prace napłynęły z 35 czołowych uczelni w kraju, najwięcej ze Szkoły Głównej Handlowej – (11 prac), z Uniwersytetu Warszawskiego – (9), Politechniki Rzeszowskiej – (6), Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie – (5), Uniwersytetu Jagiellońskiego – (4), Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie – (4), Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu – (4), Politechniki Poznańskiej – (4).

Przewodnicząca kapituły prof. Elżbieta Szymańska z Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej, podkreśliła: „W konkursie wyłonione zostały prace wyróżniające się oryginalnością tematu, jakością przeprowadzonych badań i analizy uzyskanych danych, samodzielnością i jakością wniosków oraz przydatnością dla rozwoju biznesu lotniczego. Niewątpliwie będą inspiracją do poszukiwania nowych tematów oraz innowacyjnych rozwiązań z zakresu lotnictwa.”

Nagrodę główną w kategorii prac magisterskich zdobyła Monika Łukasik, za pracę zatytułowaną „Kształtowanie wartości w modelu biznesowym Polskich Linii Lotniczych LOT” napisaną pod kierownictwem promotor prof. Ewy Waszendybył-Skulskiej z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Drugie miejsce zajęła praca „Kondycja finansowa a możliwości rozwoju działalności cargo w przedsiębiorstwie Polskie Linie Lotnicze LOT na tle sytuacji na rynku przewozów cargo” autorstwa Łukasza Błaszczyka, której promotorem był dr Wojciech Strzelczyk z warszawskiej Akademii Leona Koźmińskiego.

W tej kategorii jury wyróżniło równolegle trzy prace: „Wpływ technologii biometrycznej na rozwój lotnictwa pasażerskiego” autorstwa Bartosza Ciseka (Politechnika Rzeszowska); „Analizę czynników rynkowych, szans i zagrożeń dla rozwoju usług logistycznych w polskich terminalach cargo lotniczego”, którą napisał Mateusz Zawadzki (Szkoła Główna Handlowa) oraz „Analizę wiarygodności awionicznego systemu AHRS wykorzystującego technologię WAIC”, Huberta Buczyńskiego (Politechnika Warszawska).

W kategorii na najlepszą pracę licencjacką lub inżynierską zwyciężyła Aleksandra Pasich, za pracę zatytułowaną: „Location of entry and exit points in free route airspace and its impact on flight efficiency” („Wpływ lokalizacji granicznych punktów wlotowych i wylotowych w Przestrzeni Lotów Swobodnych na efektywność lotu”), której promotorem był prof. Andrzej Majka z Politechniki Rzeszowskiej.

Drugie miejsce kapituła konkursu przyznała Rafałowi Rusakowi za pracę „Wykorzystanie metody Data Envelopment Analysis w ocenie efektywności amerykańskich i europejskich tradycyjnych linii lotniczych” napisaną pod kierownictwem dr hab. Michała Jakubczyka ze Szkoły Głównej Handlowej.

W tej kategorii przyznano jedno wyróżnienie za „Performance Assessment in the Free Route Airspace from Human Factor and Environmental perspective” autorstwa Hanny Neroj (Politechnika Rzeszowska).

Michał Fijoł skomentował: „Współpraca ze środowiskami naukowymi jest dla biznesu sposobem na efektywne wdrażanie innowacji, inspiruje dyskusję i modelowanie przyszłości tego sektora, a także pozwala na wyłanianie talentów. Dlatego już planujemy kolejną edycję konkursu, w którym w szczególności skoncentrujemy się na tematach związanych z szeroko pojętą ekologią, związanych z efektywnym zarządzaniem zasobami oraz nowoczesnymi technologiami w lotnictwie. Wzorem pierwszej edycji autorów najlepszych prac zaprosimy na płatne staże, które – jak pokazuje nasze doświadczenie – często są początkiem błyskotliwych karier w LOT.”

LOT a nie Luke Air poleci dla Itaki na Zanzibar i Karaiby

Adam Gąsior

Redaktor naczelny portalu branżowego WaszaTurystyka.pl


POWIĄZANE WPISY

Privacy Preference Center