LOT: za pięć lat będziemy dwa razy większą linią lotniczą
W 2020 roku LOT chce przewozić 10 mln pasażerów rocznie – to ponad dwa razy więcej niż obecnie, planuje podwoić flotę i wykonywać 60 proc. więcej rejsów. Na konferencji prasowej spółka ogłosiła założenia strategii na lata 2016 – 2020.
Sebastian Mikosz, prezes Polskich Linii Lotniczych LOT, powiedział: „Nowa Europa ma olbrzymi potencjał – tempo wzrostu gospodarczego w jej krajach jest 4,5 raza wyższe niż w państwach Europy Zachodniej; to 175 lin mieszkańców a liczba pasażerów w przeliczeniu na mieszkańca jest mniejsza pięciokrotnie niż w innych krajach Unii. Chcemy być liderem w Nowej Europie i mammy wszystkie atuty, by tak się stało. Czas przejść od defensywnej taktyki do ataku i walki o udziały rynkowe w skali europejskiej.
Nasza strategia oparta jest na pięciu kluczowych elementach. Pierwszy to rejsy długodystansowe. . Ma to być główny motor naszego wzrostu, który pociągnie za sobą resztę siatki. Drugi element to hub w Warszawie. Już teraz, zwiększyliśmy możliwości przesiadkowe o 40 procent. Wspólnie z Lotniskiem Chopina mamy szansę na skonsolidowanie rozdrobnionych rynków Europy Środkowo-Wschodniej. Jesteśmy graczem, który w regionie ma najwięcej operacji lotniczych. Jednocześnie czas przesiadki 35-45 minut na naszym lotnisku jest jednym z najkrótszych w Europie.
Trzecim elementem naszej strategii jest wzrost. LOT chce przewozić w 2020 roku ponad 10 milionów pasażerów rocznie, czyli ponad dwa razy więcej niż obecnie, wykonywać sto kilkanaście tysięcy operacji w ciągu roku (obecnie ponad 68 tysięcy) i latać do około 75 – 80 portów (obecnie 49). Zamierza odzyskać udział w polskim rynku do poziomu około 30 procent i zbliżyć się do 10 procent udziału w rynku regionalnym. To wszystko ma spowodować wzrost przychodów do około 9 miliardów złotych (obecnie poniżej 3,5 miliarda złotych) przy stale poprawiającej się marży.
Nie obiecujemy rzeczy niemożliwych i konkurencji z największymi liniami świata. Nie ma jednak powodu, żebyśmy za pięć lat nie byli linią lotniczą wielkości Austrian Airlines, Finnair, Air Lingus czy TPA. Chcemy osiągnąć pozycję silnego przewoźnika regionalnego.
Czwarty element to łańcuch wartości. W naszej branży na zadowolenie klienta składa się wiele elementów, które są realizowane przez partnerów czy podwykonawców, a nie samą linię lotniczą – wyjaśnia Ewa Kołowiecka, członek zarządu LOT-u ds. operacyjnych. Za procedury lotniskowe odpowiada lotnisko i odpowiednie służby, a np. agent handlingowy (również oddzielny podmiot) odpowiedzialny jest za odprawy, odbiór bagażu i dostarczenie go do samolotu a potem na taśmę. Chcemy ściślej współpracować i kontrolować cały łańcuch. Oczekujemy, że nasi dostawcy będą rośli razem z nami i także podnosili jakość swoich usług. Tylko w ten sposób możemy zabezpieczyć rozwój LOT-u.
Wreszcie piąty element – zaangażowany zespół. Potrzebna jest istotna zmiana kultury korporacyjnej i to już zaczęliśmy wdrażać. Tylko zaangażowany zespół może sprostać wyzwaniom jakie stoją przed nami i osiągnąć ambitne cele.”
Pierwszym krokiem w rozwoju nowej siatki połączeń będzie otwarcie w 2016 roku pięciu nowych tras długodystansowych i dwunastu krótkodystansowych. Trzy nowe połączenia długodystansowe z Warszawy ogłoszono już dzisiaj: do Tokio, Seulu i Bangkoku. Dwa następne zostaną ogłoszone jesienią.
Z krótkodystansowych do siatki LOT wrócą: : Barcelona, Bejrut, Belgrad, Duesseldorf, Erywań, Kiszyniów, Zagrzeb, Ateny, Nicea i Zurych oraz połączenie Gdańsk – Kraków. Dojdą zaś trzy kierunki: Wenecja, Kluż-Napoka i Lublana.
Jak podkreślił prezes Mikosz: „Po otwarciu pięciu nowych kierunków, już w przyszłym roku, LOT będzie miał dwa razy większą siatkę połączeń długodystansowych niż obecnie. Do 2020 roku chcemy mieć 70-80 maszyn. Na przełomie roku chcemy także odświeżyć wnętrze boeingów 737 oraz sukcesywnie chce wprowadzić we wszystkich tych maszynach, zaczynając od dreamlinerów elementy nowego wystroju i kolorystyki dla poszczególnych klas podróży. W roku 2016 obsługiwać będziemy ok 65 destynacji, pięć lat później już 75-80; w 2016 wykonywać będziemy ok. 85 tys. operacji lotniczych rocznie, zaś w 2020 – 115 tys.”
POWIĄZANE WPISY
21 stycznia 2025
Ryanair oferuje 20 mln miejsc z Polski w 2025 roku
Ryanair ogłosił rekordowy letni rozkład oferując ponad 20 mln miejsc na ponad 300 trasach…
0 Komentarzy2 Minuty
21 stycznia 2025
Ryanair połączy Katowice z Dubrownikiem
Ryanair uruchomi nowe połączenie z katowickiego lotniska – od 31 marca 2025 roku…
0 Komentarzy1 Minuty
20 stycznia 2025
PLL LOT wprowadzają nowe rozwiązania dla podróżnych
Polskie Linie Lotnicze LOT wprowadzają nowe udogodnienia, które ułatwią planowanie…
0 Komentarzy4 Minuty
20 stycznia 2025
Enter Air otwiera bazę techniczną w Katowice Airport
Enter Air Services, spółka zależna największego polskiego przewoźnika czarterowego,…
0 Komentarzy4 Minuty
20 stycznia 2025
Rekordowy rok na lotnisku w Jasionce. Ponad 1,1 mln pasażerów obsłużonych w 2024
Dokładnie 1 145 257 pasażerów obsłużyło w 2024 roku lotnisko w podrzeszowskiej Jasionce.…
0 Komentarzy2 Minuty
20 stycznia 2025
Podróżuj teraz, zapłać później. LOT wprowadza płatności odroczone z PayPo
Polskie Linie Lotnicze LOT rozpoczęły współpracę z PayPo. Od teraz podróżujący mogą…
0 Komentarzy3 Minuty
17 stycznia 2025
Wizz Air: 71 proc. pasażerów wierzy w potencjał SAF
Wizz Air, Airbus, a także Moeve i lotnisko Charleroi poinformowały o pomyślnym…
0 Komentarzy6 Minuty
16 stycznia 2025
Ryanair uruchamia loty z Lublina do Barcelony
Ryanair poinformował o letnim rozkładzie lotów na sezon 2025, obejmującym pięć kierunków,…
0 Komentarzy2 Minuty
16 stycznia 2025
Innowacyjna współpraca Coigdzie i Jakdojade. Nowe partnerstwo ułatwi planowanie czasu
Platforma Coigdzie.pl nawiązała strategiczną współpracę z Jakdojade. Dzięki temu…
0 Komentarzy3 Minuty