LOT+Intercity+PHH+eSKY nowy program lojalnościowy by uwolnić się od Miles&More?
Czy jest szansa na nowy „narodowy” program lojalnościowy ? Czy LOT może wyjść z Miles&More? i dlaczego teraz jest najlepszy ku temu czas ?
Nie będzie chyba już lepszego momentu by zrealizować wielki sen byłego Prezesa Mikosza o wyjściu LOT z Miles&More? Nie udało się go zmaterializować z prozaicznej przyczyny, ostatnia pomoc publiczna okazała się za mała i nie wystarczyło by na spłacenie potencjalnych zobowiązań wobec programu spod znaku M&M. Ówczesna sytuacja była też dużo mniej korzystna dla LOTu.
Dlaczego jest dobry moment na wyjście z Miles & More ?
Teraz sytuacja jest inna, LOT za moment otrzyma wielką pomoc publiczną, ledwie ułamek tej kwoty wystarczy by uwolnić się z krępujących powiązań. Dodatkowo na korzyść działa pandemia, sporo zebranych mil wygaśnie w 2020/21 roku, a nowe zobowiązania nie powstają. To wydatnie zmniejszy koszt ewentualnego wyjścia z Miles and More.
Można zadać pytanie dlaczego kolejni prezesi LOT rozważali tą opcje? Odpowiedz jest prosta, uzależnienie marketingowe od partnera i ograniczony dostęp do kontaktu do własnych najbardziej lojalnych klientów. Szczególnie dotkliwy w przypadku rynków zagranicznych na których LOT ma ambicje rosnąć. Nie ma też mowy o budowaniu wartości samego programu jako przedsiębiorstwa. Wiele linii sprzedawało już w przeszłości swoje programy( klientów) za wielomilionowe kwoty. Tu takiej potencjalnej możliwości dla LOT nigdy by nie było.
Jest jeszcze jeden ciekawy aspekt, wraz z ekspansją LOT atrakcyjność /możliwości „spalania” mil w oparciu o jego produkt znacznie wzrosła. Rejsy bezpośrednie do Azji i USA dają tu prawdziwą wartość dodaną. Dlaczego dzielić się nią z obecnymi partnerami?
LOT+Intercity – strategiczna współpraca i tak jest konieczna przy CPK
Mimo iż w przeszłości LOT rozmawiał już z INTERCITY o projekcie Rail&fly to do porozumienia nigdy nie doszło. Nikomu nie udało się rozwiązać łamigłówki w postaci konkurencji Pendolino vs rejsy krajowe PLL LOT. Czas jednak podjąć się rozwiązania tego zadania bo kontekst CPK je tak czy inaczej wymusi.
Intercity od lat sygnalizowało chęć wdrożenia programu lojalnościowego. Wieloletni gracze rynku rozwiązań lojalnościowych jak firma Envolved doliczyli się prawie 10 podejść do tego tematu. Także wola z pewnością była czy teraz w obliczu CPK i potencjalnej konkurencji zagranicznych kolei wreszcie się zmaterializuje?
Intercity wniosło by do tego mariażu bardzo ciekawy aport, w postaci milionów pasażerów podróżujących służbowo po Polsce. To znacznie wzmocniło by bazę kliencką i synergie na linii LOT + Intercity. Szczególnie w kontekście klientów biznesowych z regionów, gdzie konkurencja lotnicza jest dla LOTu dużo większa niż w Warszawie.
Potencjalne synergie są też w obszarze rozwiązań systemowych/know-how LOTu pomógł by wprowadzić Intercity do GDS lub chociażby pomóc przy NDC. Innym polem do wspólnego wzrostu jest fuzja produktów Kolorowe karty i bilety kuponowe LOT.
PHH – nowy gracz na rynku korporacyjnym z wielką wartością dodaną
Ostatni okres dodał do układanki jeszcze jeden szczególnie ciekawy element. Ekspansja PHH na rynku hotelowym w Polsce spowodowała iż jest on typowany na jednego z liderów w obszarze produktu dla rynku korporacyjnego. Hotele biznesowe w każdym ważnym mieście a dodatkowo te zlokalizowane przy lotniskach robią różnicę. Plany dalszej ekspansji uwzgledniające zapewne w przyszłości Europe Centralną, doskonale wpisują się w strategie LOT.
Poza budowaniem wspólnej wielkiej bazy klientów korporacyjnych, PHH daje też inne ciekawe możliwości w pozostałych obszarach.
Możliwość generowania nagród w programie i spalania mil w oparciu o jego obiekty, poza dużą atrakcyjnością samej nagrody dawało by też efekt ograniczenia kosztów samego programu. Inny ciekawy aspekt to opcja zaoferowania interesujących ofert w ramach turystyki krajowej, opakowanych w pakiety z LOT i Intercity. Coś czego dziś na rynku właściwie nie ma a czego post-pandemiczny krajobraz będzie oczekiwał. Nie wspominając już o wspólnej promocji turystyki spod znaku Bleisure.
eSky – ciekawy partner co mógłby wnieść do tego projektu ?
Chyba potencjalnie najtrudniejszy bo nie państwowy partner do tego projektu. Największy polski OTA mógłby jednak wnieść wielką wartość dodaną. Przede wszystkim w postaci zbudowanej już pozycji w Europie Centralnej.
Nie do przecenienia są też kompetencje systemowe eSky– integracje z NDC jak i przewoźnikami kolejowymi. Pozwoliły by one wygenerować duże korzyści dla innych partnerów projektu. A to nie wszystko eSky dysponuje gotowym produktem do dynamicznego pakietowania, a w obszarze produktów dla korporacji także własnym self booking tool(narzędziem do samodzielnej rezerwacji).
Jak by tego było mało prowadzi też kolejny projekt wspierając start up Stery. Wkrótce powinniśmy dowiedzieć się więcej na ten temat. Jeżeli okazało by się że poszedł by on w kierunku otwartego produktu dostępnego dla całego rynku, to może się okazać iż będzie to prawdziwa rewolucja.
Warto mieć na uwadze iż LOT planuje dalszy rozwój, można założyć iż prędzej czy później pojawi się np. w Meksyku czy kolejnych krajach południowej Azji – eSky ma już doświadczenie z obecności na tych rynkach i mógłby się nim podzielić.
A co mógłby zyskać sam eSky ? Synergie w budowie wspólnego globalnego call center, specjalne stawki ?, dodatkowe prowizje na rynkach zagranicznych i może wreszcie dostęp do pełnego API Intercity a także strategiczne partnerstwo w projektach NDC zarówno z LOT jak i kolejowym przewożnikiem. Pamiętajmy iż Intercity czeka też wymiana pamiętającego jeszcze NRD systemu sprzedaży KURS, tu także jest pole do popisu dla firmy z Katowic.
Nie tylko B2C – LOT dla Firm i Kolekcjoner dla sprzedawców
LOT ma też inne ciekawe aktywa którymi mógłby się podzielić. Budując przy okazji dla siebie dużą wartość dodaną. Program LOT dla Firm wymaga lekkiego odświeżenia. Nie jest jednak daleko w tyle zarówno w stosunku do europejskich jak i globalnych konkurentów ( Qatar).
Nie mniej ciekawym konceptem jest Kolekcjoner narzędzie pozwalające lojalizować sprzedawców. Także tutaj jest spore pole do popisu dla Intercity czy PHH. Dalsze prace mogły by pójść w kierunku dodatkowej incentywizacji rosnących w Polsce segmentów luxury i branży MICE. Tak by właściciele programu skutecznie powalczyli o wysoko marżowe produktu sprzedawane przez te właśnie podmioty .
Atrakcyjność Miles and More dla klientów w Polsce z roku na rok maleje. Rośnie za to siła przetargowa i atrakcyjność nagród LOT. Lepszego momentu by podjąć ambitną decyzje o wyjściu z programu może już nie być. Wartość dodana zaoferowana przez potencjalnych nowych partnerów daje nadzieje na pełną neutralizacje ewentualnych ryzyk.
Nowy program mógłby być też neutralnym i atrakcyjnym aktywem dla ewentualnego strategicznego/globalnego partnera dla LOT w przyszłości.
POWIĄZANE WPISY
20 grudnia 2024
NKAR Travel & Tours ze Sri Lanki dołącza do Polhotrep
Polhotrep Travel Representation, firma specjalizująca się w reprezentacji DMC na polskim…
0 Komentarzy1 Minuty
19 grudnia 2024
Tydzień w Kolumbii z Rainbow do zdobycia podczas licytacji na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty
17 grudnia 2024
Nekera otworzyła sezon narciarski. Ponad 200 uczestników na „Ski Opening” w Dolomitach
Podczas „Ski Opening z Nekera” ponad 200 klientów i agentów świętowało zimowy początek na…
0 Komentarzy3 Minuty
13 grudnia 2024
Gotowy na Wakacje – łatwy i szybki kontakt z klientem
Szkolenia będą podzielone na dwie grupy: dla firm posiadających system rezerwacyjny…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2024
Wakacje.pl: pierwszy milion klientów w jednym roku
Po raz pierwszy w historii Wakacje.pl przekroczyły barierę miliona obsłużonych klientów w…
0 Komentarzy1 Minuta
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
4 grudnia 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych naprzemiennie rosną i maleją
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
2 grudnia 2024
Zmiany w sieci sprzedaży Itaki. Kacper Haluch dyrektorem, Michał Henicz jego zastępcą
Od 1 listopada 2024 roku Kacper Haluch objął stanowisko dyrektora sieci sprzedaży Itaki,…
0 Komentarzy1 Minuta
29 listopada 2024
Członkowie zarządu LOT odwołani. Michał Fijoł pozostaje na stanowisku prezesa?
PLL LOT oficjalnie poinformował o zmianach w zarządzie i radzie nadzorczej spółki.…
1 Komentarz2 Minuty
[…] LOT+Intercity+PHH+eSKY nowy program lojalnościowy by uwolnić się od Miles&More? […]