Lotnisko CPK ma już gotowy projekt budowlany

CPK, fot. materiały prasowe
CPK, fot. materiały prasowe

Konsorcjum architektoniczne odpowiedzialne za projektowanie Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) przekazało spółce CPK finalny projekt budowlany, obejmujący nowoczesne lotnisko, dworzec kolejowy oraz węzeł przesiadkowy. Obecnie trwają odbiory dokumentacji, które mają zakończyć się jeszcze w tym roku. Pierwszy etap budowy nowego lotniska ma ruszyć w 2026 roku i być gotowy pod koniec 2032.

Nowoczesny terminal o powierzchni około 450 tysięcy m² będzie obsługiwał pasażerów na trzech poziomach. Zgodnie z planem, na poziomie +2 odbywać się będzie odprawa biletowo-bagażowa, kontrola bezpieczeństwa oraz obsługa pasażerów strefy Schengen. Na poziomie +1 realizowane będą przyloty i odloty pasażerów spoza strefy Schengen, a na poziomie 0 znajdą się bramki autobusowe oraz hala odbioru bagażu. W pierwszym etapie lotnisko będzie mogło obsłużyć do 11 tysięcy pasażerów na godzinę, z możliwością rozbudowy, aby sprostać przyszłemu popytowi. Budynek główny będzie połączony z pirsami, którymi pasażerowie dotrą bezpośrednio do samolotów. W dniu otwarcia wewnątrz znajdzie się blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą przestrzenną na montaż kolejnej wyspy check-in, zwiększającej liczbę stanowisk do 170.

„Obejmując spółkę CPK nadzorem Ministerstwa Infrastruktury, mieliśmy od początku jasne zadanie zbieżne z celem całego rządu: zaktualizować i urealnić budowę CPK, kluczowego dla Polski projektu infrastrukturalnego. Mamy dziś kolejny konkret na drodze do powstania lotniska centralnego. Projekt budowlany portu jest gotowy, prace projektowe są na finiszu, wyraźnie przyspieszamy” – mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK, dodaje, że inwestycja ta przyniesie nie tylko impuls do rozwoju gospodarczego Polski, ale także umocni pozycję PLL LOT na rynku międzynarodowym.

Według zaktualizowanych założeń projektowych, w pierwszym etapie Lotnisko CPK będzie miało przepustowość do ok. 34 mln pasażerów rocznie – z możliwością dalszej rozbudowy. Dla porównania: Lotnisko Chopina w 2023 r. obsłużyło ok. 18,5 mln pasażerów. Zakładany docelowy udział pasażerów transferowych, którzy na Lotnisku CPK będą przesiadali się do innych samolotów, to ok. 40 proc.

„Zgodnie z zapowiedziami konsekwentnie realizujemy kolejne kroki w ramach przygotowań do budowy nowego lotniska. Otrzymaliśmy od projektanta dokumentację budowlaną, w skład której wchodzi m.in. ok. 6.250 rysunków projektowych i ponad 50 raportów. W tej chwili trwa drobiazgowa weryfikacja dokumentacji – mówi dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK.

W skład konsorcjum master architekta CPK wchodzą wybrane w przetargu biura projektowe Foster + Partners i Buro Happold oraz ponad 30 innych firm z różnych branż, w tym np. NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. W sumie w pracach master architekta lotniska i dworca brało udział niemal 500 projektantów.

„Inwestycja CPK to absolutnie wyjątkowa okazja do zaprojektowania od podstaw całkowicie nowego portu lotniczego. Naszym celem było stworzenie dostępnej, intuicyjnej i czytelnej dla pasażerów infrastruktury, która zapewni komfort, krótkie przesiadki i pozytywne wrażenia z podróży. Nasz projekt koncentruje się na pasażerach i ich potrzebach” – podkreśla Grant Brooker, Head of Studio w Foster + Partners.

W lipcu 2023 r. spółka CPK odebrała od tego wykonawcy koncepcję architektoniczną portu lotniczego, przechodząc tym samym z III do IV etapu projektowania, czyli opracowania projektu budowlanego. W porównaniu z etapem III w uzgodnieniu z inwestorem wprowadzono optymalizacje projektu, które pozwolą na zmniejszenie budżetu potrzebnego na jego realizację. Dotyczą one m.in. skrócenia pirsów o ok. 100 metrów, żeby ograniczyć dystans do przejścia przez pasażerów i ułatwić przesiadki przy jednoczesnym zmniejszeniu kubatury przewidzianej do realizacji.

Projekt zakłada w I fazie dostępność 27 dedykowanych stanowisk kontaktowych dla samolotów wąskokadłubowych oraz 23 stanowisk kontaktowych dla szerokokadłubowych (w tym 18 elastycznych typu MARS, czyli umożliwiających zamienne ustawienie dwóch samolotów wąskokadłubowych w miejsce jednego szerokokadłubowego).

Łącznie na stanowiskach kontaktowych wyposażonych w rękawy lotnicze możliwa będzie obsługa od 50 do 68 statków powietrznych – w zależności od typu floty. Przełoży się to na znaczne podniesienie komfortu obsługi pasażerów i zwiększenie przepustowości. Dla porównania: na Lotnisku Chopina możliwe jest jednoczesne ustawienie na stanowiskach kontaktowych tylko ośmiu samolotów szerokokadłubowych, a łącznie na wszystkich stanowiskach wyposażonych w pomosty pasażerskie możliwa jest obsługa od 22 do 27 statków powietrznych.

Dodatkowo w uzgodnieniu z inwestorem podczas IV etapu projektowania doszło do zmian w konstrukcji dachu terminala lotniskowego oraz dworców: kolejowego i autobusowego. W porównaniu z projektem koncepcyjnym master architekt zaproponował wykończenie kolebek dachowych materiałami o ciepłym charakterze, poprawiając estetykę budynku. Dodatkowo zmniejszono liczbę świetlików dachowych oraz skorygowano ich umiejscowienie.

Zamiast dachu przewieszonego nad frontem terminala, co przewidywał projekt koncepcyjny, architekci zaproponowali arkadę opartą na słupach stanowiącą lepsze zabezpieczenie wejść przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Zmiana głównych elementów nośnych przekłada się na zmniejszenie ilości stali potrzebnej do wykonania konstrukcji.

Projekt CPK zakłada integrację kilku rodzajów transportu – lotniczego, kolejowego i autobusowego. Inwestor przewiduje, że nawet połowa pasażerów będzie dojeżdżać na lotnisko pociągami.