Lotnisko we Wrocławiu – 13,5 mln pasażerów w 6 lat

archiwum Lotniska we Wrocławiu

Terminal Portu Lotniczego Wrocław skończył właśnie 6 lat. W tym czasie obsłużył 13,5 mln pasażerów, przybyło mu kilkadziesiąt kierunków i kilku przewoźników. Nie zwalnia tempa i tylko w tym roku planuje przyjąć 3,2 mln podróżnych.

11 marca 2012 roku, tuż przed godziną szóstą rano, lotami do Warszawy i Londynu Luton, działalność zainaugurował nowy terminal wrocławskiego lotniska. Ruszył jako pierwszy spośród wszystkich portów lotniczych wybudowanych w Polsce w związku z UEFA EURO 2012. 11 marca 2018 roku obchodzi sześć lat działalności. W tym czasie obsłużył około 13,5 mln pasażerów, z czego przeszło 3,5 mln stanowili obcokrajowcy. Rekordowym miesiącem był lipiec 2017 roku. Wówczas pojawiło się tutaj 315,5 tys. osób. Z kolei 23 czerwca 2017 roku zapisał się jako najlepszy dzień w historii z liczbą 12,3 tys. obsłużonych podróżnych.

Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław, powiedział: „Ostatnie sześć lat zmieniło wszystko. Możemy pochwalić się rekordową siatką połączeń, najnowocześniejszą infrastrukturą i zaufaniem pasażerów, którzy przyznali nam tytuł Najbardziej Przyjaznego Lotniska w Polsce. Jestem przekonany, że kolejne lata będą równie owocne. W tym roku spodziewamy się obsłużyć nawet 3,2 mln podróżnych. Pasażerów wciąż przybywa i to nie tylko z Dolnego Śląska, lecz także z regionów ościennych. Co cieszy, wyraźnie rośnie liczba obcokrajowców odwiedzających Wrocław.”

Terminal, który przyciąga
Obecny terminal Portu Lotniczego Wrocław jest 4 razy większy od poprzedniego. Pod względem operacyjnym, architektonicznym i funkcjonalnym dorównuje lotniskom w największych europejskich metropoliach. Czterokrotnie zdobył nagrodę Business Traveller Award dla najlepszego lotniska regionalnego w Polsce. Otrzymał także tak zwanego Budowlanego Oscara i Grand Prix konkursu „Piękny Wrocław”.
Jego obecna roczna przepustowość wynosi 4 mln osób i może zostać osiągnięta już w 2020 roku. W planach jest rozbudowa. Pierwszy etap zakłada zmiany funkcjonalne, bez ingerencji w bryłę obiektu, co ma zwiększyć możliwości obsługi do 5 mln podróżnych. Drugi etap rozbudowy pozwoli osiągnąć przepustowość 7-8 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet 10 mln.

Więcej możliwości podróżowania
Do Wrocławia pasażerów przyciąga między innymi rozwijająca się siatka połączeń. W rekordowym rozkładzie na sezon zimowy 2017/2018 znalazło się ponad 50 połączeń, w tym 10 nowości, między innymi Zurych (linie SWISS), Agadir (Wizz Air), Palermo i Neapol (Ryanair) czy Zanzibar (loty czarterowe biura podróży Itaka). Wiosną i latem 2018 będzie ich jeszcze więcej, bo ponad 80, w tym aż 10 regularnych nowości. To zarówno kierunki typowo turystyczne, jak również nowości atrakcyjne z punktu widzenia biznesu, które są potwierdzeniem wyważonego rozwoju oferty wrocławskiego lotniska.

Najważniejszą premierą tego roku będzie połączenie Air France z lotniskiem im. Charles’a de Gaulle’a w Paryżu. Dzięki niemu Wrocław będzie jeszcze lepiej skomunikowany z całym światem, w tym także z Francją (możliwości przesiadek na inne połączenia krajowe na tym lotnisku czy podróży kombinowanej pociągiem TGV). Kolejną nowość stanowi Stuttgart. Rejsy będą realizowane przez należące do grupy Lufthansa linie Eurowings cztery razy w tygodniu. Przewoźnik zwiększy również częstotliwość lotów do Düsseldorfu. Poza tym Wizz Air poleci do Bari, Porto, Kutaisi, Bazylei Miluza i Göteborga. Natomiast Ryanair do Aten, Faro i Podgoricy.

Linie lotnicze stawiają na Wrocław
Przez 6 lat linie lotnicze coraz mocniej wiązały się z Wrocławiem. Tylko w ostatnim czasie start działalności w stolicy Dolnego Śląska zapowiedział wspomniany już, jeden z największych przewoźników na świecie – Air France. W 2017 roku z Wrocławia zaczął latać szwajcarski SWISS. Wcześniej swoją linię-córkę Eurowings wprowadziła tutaj Lufthansa. W ostatnich latach Grupa Lufthansa znacznie wzmocniła swoją obecność w Porcie Lotniczym Wrocław – dzisiaj to trzecie w Polsce lotnisko, z którego oferuje najwięcej lotów.

Z kolei Wizz Air zapowiedział powiększenie swojej bazy operacyjnej o drugi samolot – we Wrocławiu na stałe stacjonować będzie kolejny Airbus A320. Efekt to 5 nowych kierunków
i więcej lotów na najpopularniejszych trasach, między innymi do Londynu Luton, Eindhoven, Lwowa i Rejkiawiku.

Od początku swojej działalności w Polsce, czyli od 2005 roku, z wrocławskim lotniskiem związany jest Ryanair. W bazie operacyjnej, która została uruchomiona w marcu 2012 roku wraz z otwarciem nowego terminalu, stacjonują obecnie jego trzy samoloty. Już wiadomo, że w okresie letnim dodatkowy, czwarty samolot będzie realizować rejsy w ramach nowej linii czarterowej przewoźnika – Ryanair Sun. Ponadto na wrocławskim lotnisku od 2017 roku znajduje się też trzecia w Europie, a jedyna w Polsce baza techniczna przewoźnika. W 2016 roku linie otworzyły też we Wrocławiu Laboratorium Podróży Travel Labs Polska. To pierwsze centrum IT Ryanaira poza Irlandią. Zajmuje się rozwojem strony internetowej przewoźnika oraz aplikacji na telefony komórkowe.

Terminal Portu Lotniczego Wrocław w liczbach:
Rekordy:
• 13,5 mln pasażerów w 6 lat (z czego ponad 3,5 mln to obcokrajowcy),
• 2,85 mln pasażerów – najlepszy w historii lotniska (rok 2017),
• 315,5 tys. pasażerów – najlepszy miesięczny wynik (lipiec 2017 roku),
• 12,3 tys. pasażerów – najlepszy dzienny wynik (23 czerwca 2017 roku).

Terminal:
• 4 mln pasażerów – roczna przepustowość terminalu,
• 40 tys. m kw. – powierzchnia terminalu,
• 330 tys. m sześć. – kubatura,
• 19 stanowisk postojowych dla samolotów,
• 8 stanowisk kontroli bezpieczeństwa,
• 23 stanowiska odprawy biletowo-bagażowej,
• 4 tys. mkw. powierzchni komercyjnej (sale konferencyjne, galeria handlowa, gastronomia),
• 3,5 tys. miejsc parkingowych przed terminalem (w 2012 roku było to 1,5 tys.).

Ciekawostki
Średnia jednego dnia w sezonie wyłącznie w barach Gate Bar i The Whitehouse:
• 400 wypitych kaw,
• 280 wypitych wód,
• 220 zjedzonych kanapek,
• 70 zjedzonych panini,
• 75 zjedzonych tostów.