Lufthansa traci 1,2 mld euro w pierwszym kwartale 2020. Płynność finansowa zagrożona

archiwum Lufthansa

Wyniki finansowe przewoźnika za pierwszy kwartał 2020 potwierdzają fatalną sytuację w branży lotniczej. Obroty w całym kwartale spadły o 18 proc. w porównaniu z rokiem 2019, a w samym marcu – o 47 proc. Strata wynosi 1,2 mld euro. Przewoźnik za kilka tygodni straci płynność finansową. Trwają rozmowy o kolejnej transzy pomocy rządowej.

„Redukcja kosztów tylko częściowo zrównoważyła spadek przychodów w pierwszym kwartale 2020. Grupa zanotowała przychody o 1,4 mld euro niższe niż przed rokiem” – czytamy w komunikacie Lufthansa Group. Niezamortyzowana strata przewoźnika wynosi 1,2 mld euro (dla porównania, w pierwszym kwartale 2019 zanotowano 336 mln euro na minusie).

Jest fatalnie, będzie jeszcze gorzej

Grupa podała wstępne wyniki, ostateczne mogą być jeszcze gorsze: wywołane epidemią osłabienie aktywów oraz spadek wartości zabezpieczeń na rynku paliwowym pogłębią straty finansowe. Szczegóły poznamy w raporcie, którego publikację przesunięto z 30 kwietnia na drugą połowę maja.

Obecnie nie jest możliwe, aby przewidzieć, czy linie lotnicze wznowią działalność operacyjną, wykraczającą poza przewozy repatriacyjne. Dlatego prognozy na drugi kwartał są jeszcze gorsze: strata operacyjna ma być jeszcze większa. Dostępny kapitał zapewniający firmie płynność wynosi obecnie 4,4 mld euro. Środki pomocowe w wysokości 900 mln euro, wykorzystywane od połowy marca, nieco pomogły wzmocnić finanse. Chodzi w szczególności o szybko udzielone pożyczki i uruchomione linie kredytowe.

Bez pomocy rządu Lufthansa straci płynność

„Jednak w świetle takiej a nie innej perspektywy biznesowej, połączonej z wielomiliardowymi zobowiązaniami wobec kontrahentów i koniecznością zwracania środków za niewykorzystane bilety, grupa spodziewa się stracić płynność finansową w ciągu nadchodzących tygodni” – czytamy w komunikacie Lufthansa Group.

Przewoźnik nie sądzi, żeby był w stanie pokryć wszystkie konieczne płatności z pożyczek, które mogą być dostępne na rynku komercyjnym. W związku z tym podwoił nacisk na negocjacje z rządami Niemiec, Szwajcarii, Austrii i Belgii, starając się o kolejne środki finansowe.

Czytaj także: Lufthansa zamyka Germanwings