Luty na Lotnisku Chopina – ponad milion odprawionych pasażerów

fot. D. Kłosiński

Ruch pasażerski na Lotnisku Chopina w Warszawie odbudowuje się w dość szybkim tempie. W lutym w stołecznym porcie odprawionych zostało 1 119 953 pasażerów, co stanowi 96 proc. liczby odprawionych pasażerów w analogicznym miesiącu przedpandemicznego 2019 roku.

W najkrótszym miesiącu roku, na stołecznym lotnisku zrealizowano 9 700 pasażerskich operacji lotniczych. Było ich o 23 proc. mniej w odniesieniu do roku 2019. Taka sytuacja wynika m.in. z faktu, że przewoźnicy korzystają z większych samolotów (z końcem 2022 roku PLL LOT wycofał z użytku Dash Q400).

Od początku 2023 roku na Lotnisku Chopina odprawiono łącznie 2 255 000 osób. Znacznie wzrosła także liczba pasażerów podróżujących na trasach krajowych. Z połączeń lotniczych na terenie Polski skorzystało 224 tys. osób, czyli o 112 proc. więcej niż w tym samym okresie 2022 roku, co jednocześnie daje największy w ciągu ostatnich pięciu lat wzrosty pasażerów krajowych.

W styczniu i lutym 2023 roku, w porównaniu do tych samych miesięcy ubiegłego roku, zaobserwowano spadek o około 5 punktów proc. liczby pasażerów w strefie Non-Schengen – 38,4 proc. na rzecz wzrostu w ruchu Schengen – 67,6 proc.

Rozkład liczby pasażerskich operacji lotniczych, w dwóch pierwszych miesiącach 2023 roku, w ruchu tradycyjnym wynosiła 87,5 proc., a w ruchu niskokosztowym 12,5 proc. Porównując te dane z tym samym okresem 2022 roku można zauważyć nieznaczny spadek o około 3 punkty proc. liczby pasażerów w ruchu tradycyjnym na rzecz wzrostu liczby pasażerów w ruchu niskokosztowym.

W styczniu i lutym w czołówce największych przewoźników pod względem liczby przewiezionych z i do Warszawy pasażerów znalazły się PLL LOT oraz Wizz Air. Na pokłady samolotów PLL LOT weszło ponad 1,2 mln pasażerów, a na Wizz Air blisko 480 tys. Co stanowi odpowiednio 54 proc. i 21 proc. udziału w ruchu.

Wśród pięciu cieszących się największą popularnością kierunków regularnych znalazły się Londyn, Paryż, Dubaj, Frankfurt oraz Amsterdam. W przypadku połączeń czarterowych w czołówce znalazły się takie miejsca, jak: egipskie Marsa Alam i Hurghada, dominikańska Punta Cana, tanzański Zanzibar i wietnamskie Phu Quoc.

Sezon Lato 2023 na Lotnisku Chopina

Marzec na Lotnisku Chopina to miesiąc, w którym w życie wchodzi letni rozkład lotów.

„Oferta dla podróżujących ze stołecznego portu w tym sezonie jest bogata. Cieszymy się z powrotu linii lotniczych, które przez pandemię wycofały się z naszego lotniska. Jesteśmy przekonani, że nowe kierunki, które zaproponowali przewoźnicy przyczynią się do zwiększenia ruchu pasażerskiego na lotnisku i pomogą powrócić do wyników z 2019 roku” – podsumowała Anna Dermont, rzecznik Lotniska Chopina.

Na stołeczne lotnisko wraca Ryanair wraz z propozycją pięciu tras. Irlandzki przewoźnik latać będzie do Wiednia, Brukseli (Charleroi), Pafos, Alicante i na Majorkę. Bilbao i Sewillę zaproponuje Wizz Air. Od 1 czerwca z ofertą bezpośrednich lotów do Brukseli powróci Brussels Arilines. Ciekawą propozycją jest także możliwość podróży na trasie Warszawa-Rejkiawik na pokładzie Playa, islandzkich linii lotniczych, która dostępna będzie od 3 kwietnia.

Swoją ofertę poszerza PLL LOT.  Polski narodowy przewoźnik od 26 marca zwiększy liczbę kursów na trasie Warszawa-Szczecin do 22 połączeń tygodniowo.

W sezonie letnim LOT będzie oferował do 28 lotów tygodniowo na trasie Warszawa-Wilno. Od końca marca na pokładzie PLL LOT będzie można podróżować częściej do Miami, bo aż cztery razy w tygodniu, a pięć razy w tygodniu do Seulu. Samoloty LOTu będą podróżować dwa razy w tygodniu na lotnisko Pekin-Daxing (PKX), a trzy razy w tygodniu na – Capital Pekin (PEK).

LOT połączy Kraków ze Stambułem