Małopolska – start serwisu informacyjnego razemdlaturystyki.visitmalopolska.pl

Wicemarszałek województwa małopolskiego, Tomasz Urynowicz
Tomasz Urynowicz podczas konferencji/fot. archiwum MOT

Tomasz Urynowicz, wicemarszałek województwa małopolskiego zainicjował dzisiaj działalność serwisu informacyjnego, który zawiera kompendium wiedzy o dostępnych formach wsparcia, aktualnych prognozach i analizach rynku turystycznego oraz inicjatywach na rzecz odbudowy małopolskiej turystyki.

Tomasz Urynowicz powiedział m.in.: „W serwisie będą między innymi informacje o działaniach inicjowanych przez rząd, o krajowej Tarczy antykryzysowej, ale i o tym, co przygotowują władze województwa małopolskiego. Znajdą się tutaj szczegółowe informacje dotyczące przyjętych i planowanych przez władze Województwa Małopolskiego rozwiązań i działań na rzecz przedsiębiorców, organizacji pozarządowych oraz beneficjentów środków unijnych, mających na celu zminimalizowanie skutków epidemii wirusa SARS-Cov-2. Ponadto, z uwagi na fakt, iż w czasie zagrożenia jesteśmy zmuszeni do pozostania w domach i nie możemy korzystać z szerokiej oferty turystyczno-kulturalnej naszego regionu, większość małopolskich instytucji kultury, a także liczne atrakcje turystyczne przeniosły swoją aktywność do sieci. W serwisie zostaną więc zaprezentowane różnorodne propozycje spędzania wolnego czasu bez konieczności wychodzenia z domu.

Szybko, prosto i celowo

Dla nas najważniejsze są działania mające na celu jak najszybsze wdrożenie Małopolskiej Tarczy Antykryzysowej. Założenia były proste: ma być szybko, prosto i ma być celowanie – pomoc ma dotrzeć tam, gdzie problemy są rzeczywiście największe. Procedury mają być jak najłatwiejsze i jak najbardziej przyjazne.

Czekamy na podpis Prezydenta pod specustawą i wtedy zostanie dedykowanych 198 mln złotych dla przedsiębiorstw w celu ratowania miejsc pracy. Będzie to pomoc bezzwrotna, wartość bonu na jeden etat to 9 tys. zł przez trzy miesiące. Pomoc ta obejmie przedsiębiorca zatrudniająca od 1 do 49 osób. Wartość więc bonu będzie zależała od liczby zatrudnionych. Żeby usprawnić pomoc, środki będzie rozdzielało Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości. Jesteśmy przygotowani na to, by rozpocząć rozdział tych środków już od maja.”

Z kolei pakiet „Płynność” to niskooprocentowane pożyczki z BGK. W ramach naszych działań to będzie ponad 30 mln złotych, ale do tego trzeba dodać już istniejące możliwości finansowe BGK w wysokości 117 mln zł. W sumie więc ponad 140 mln złotych czeka na wnioski przedsiębiorców z Małopolski.

Jeśli chodzi o działania okołoturystyczne, chcielibyśmy przemianować konkursy organizowane przez UM i skupić się na utrzymaniu infrastruktury turystycznej, inicjowaniu wydarzeń, które będą przyciągać do Małopolski turystów i – co najważniejsze – wspólnemu tworzeniu produktów, które pokazywać będą atrakcyjność Małopolski. Urząd Marszałkowski przygotowuje dużą ogólnopolską kampanię promocyjną, która po kryzysie skutecznie przyciągnie do nas gości z całego kraju, Liczę na to, że serwis razemdlaturystyki będzie miejscem dzielenia się pomysłami ludzi z branży turystycznej – dodał Urynowicz.

Kraków i Małopolska od nowa

Tomasz Urynowicz zaakcentował: „Jeszcze w styczniu – porównując wyniki ze styczniem roku ubiegłego – wszystko wskazywało na to, że w tym roku odniesiemy kolejny sukces. Koronawirus wszystko załamał, załamał także sposób myślenia o turystach, o podróżach. Nie umiem powiedzieć, jakie efekty przyniesie ta sytuacja. Na pewno Kraków w swojej ofercie musi się wymyślić na nowo – kim chce być i w jaki sposób chce być. Nie będzie łatwo ściągnąć z powrotem wielomilionową rzeszę turystów do Krakowa i Małopolski Musimy zrobić wszystko, by branża turystyczna mogła osiągać podobne do zeszłorocznych zyski, bo samorząd już notuje straty. Turystyka stanowiła 10 proc. krakowskiego budżetu.”

Ratujmy ludzi turystyki

Piotr Laskowski, prezes Krakowskiej Izby Turystyki dodał: „Chciałbym – jako przedsiębiorca i prezes KIT – podziękować władzom województwa za inicjatywę pomocy branży turystycznej. Małopolska jako lider branży turystycznej w Polsce, lider turystyki polskiej, jako pierwsza zgłaszała zagrożenie, jakie niesie za sobą pandemia koronawirusa i jako pierwsza wychodzi z inicjatywą pomocy dla branży turystycznej. Jako, że dochodzą do nas głosy z innych regionów, że u nich też podobnego by się przydało, apeluję do innych marszałków, by wzięli przykład z Małopolski i pomogli branży turystycznej, bo ta jako pierwsza znalazła się w kryzysie i prawdopodobnie wyjdzie z niego jako jedna z ostatnich.

Liczę że Małopolska Tarcza Antykryzysowa razem z rządową Tarczą pozwolą uratować naszych pracowników. Ludzi tworzących od lat turystykę w Małopolsce, w całym kraju, ludzi, którzy byli ambasadorami Małopolski na całym świecie – skomentował Laskowski

Małopolska żyje z turystyki

Grzegorz Biedroń, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej, podkreślił: „Województwo małopolskie w większym stopniu niż pozostałe żyje z turystyki. Jeszcze niedawno biliśmy rekordy frekwencji turystycznej, a dochody dla województwa, a zwłaszcza dla miasta Krakowa były bardzo wysokie. Jeszcze w lutym krakowski port lotniczy notował wzrosty liczby pasażerów powyżej 20 proc. Dziś jesteśmy w innej sytuacji. Na szczęście województwo małopolskie przyjęło program pomocy dla przedsiębiorstw – również tych z branży turystycznej.
Chcielibyśmy by Małopolska była województwem, które najmniej straci na epidemii koronawirusa i które najszybciej stanie na nogi.
Polska Organizacja Turystyczna, ROT-y, w tym Małopolska Organizacja Turystyczna, przygotowują program promocyjny wypoczynek w Polsce. Chcemy być gotowi na ten moment, kiedy gospodarka będzie mogła ruszyć. W ciągu najbliższych dwóch tygodni przygotujemy warianty na różne scenariusze rozwoju sytuacji.