Marek Andryszak odchodzi z TUI – to jest turystyczny news wakacji
Andryszak najbardziej rozpoznawalny Polak w europejskiej turystyce odchodzi z grupy TUI. Czy to może oznaczać zwrot w strategii vs agentów?
Najbardziej rozpoznawalny Polak w europejskiej turystyce, kończy swoją karierę w grupie TUI. Tak przynajmniej twierdzą dobrze zorientowane niemieckie media branżowe.
Marek Andryszak odchodzi z TUI, mimo że kontrakt obowiązuje do 2022 roku
Przedstawiciel niemieckiego giganta turystycznego ogłosił, że Marek Andryszak opuszcza spółkę na własną prośbę. Co ciekawe miałby skorzystać z opcji wcześniejszego rozwiązania kontraktu, który obowiązywał do 2022 roku.
Władze koncernu poprosiły go także o przygotowania planu sukcesji i nakreślenie dalszej strategii dla regionu. Z pewnością tak poważna zmiana personalna i to w szczycie sezonu wakacyjnego jest wielce zaskakująca. Niemcy muszą szukać na gwałt następcy Polaka.
Marek Andryszak – imponująca kariera w ramach grupy TUI
Marek Andryszak całe profesjonalne życie związany był z grupą TUI. Zaczynając w Berlinie w 2000 roku, by w 2009 roku, przejąć stery TUI Poland. Powrót do Niemiec w 2016 roku zaowocował dalszym przyspieszeniem kariery. Aż do awansu na prezesa dywizji odpowiadającej za rynki DACH i Europę Centralną.
Do tej pory żaden Polak nie osiągnął w europejskiej turystyce tak wiele. Jedyną osoba, która zaistniała medialnie w podobnej skali był były prezes LOT Sebastian Mikosz, który podjął się przewodzenie Kenya Airways. Jest to jednak inna kategoria wagowa w porównaniu do tej Andryszaka.
Trudno ocenić co mogło skłonić Andryszaka i TUI do decyzji o zakończeniu współpracy. Z pewnością można pokusić się o pewne spekulacje. Obszary cięcia kosztów, relacji z agentami, a nawet decyzji dotyczących floty TUI-Fly mogły być tymi, które przyczyniły się do dzisiejszego newsa.
Mistrz cięcia kosztów – ale czy rynek agencyjny i multi sieci da się pominąć
Pamiętajmy, iż Andryszak został zapamiętany w Polsce jako mistrz ograniczenia kosztów związanych ze współpracą z agentami. Postawił też zdecydowanie na własne biura, często “wyrzucając” agentów z lokalizacji najlepiej sprzedających ofertę TUI. Takie działania przyniosły krótkotrwałe sukcesy. Spotkały się jednak ze znacznym oporem środowiska agencyjnego.
Stawianie na internet ma też swoje ograniczenia, dynamiczne pakietowanie bez agentów nie gra
Wielka, ślepa (?) wiara w przyszłość sprzedaży internetowej mogła też mieć tu pewne znaczenie. Widzimy na przykładzie Polski, że oferta dynamicznego pakietowania nie sprzedaje się bez wsparcia dobrze zorganizowanej sieci sprzedaży. Sam internet tu nie wystarcza.
Przykład doskonale radzących sobie w tym segmencie biur Best Reisen, czy Exim jest nie do przecenienia. To agenci detaliści znajdują finalnie klienta na ten produkt. Rosnąca pozycja multi agentów, jak wakacje.pl to trend, który TUI mogło przeoczyć.
TUI Fly – ograniczenie floty w czasie, gdy wszyscy stawiają na kierunki wakacyjne
W artykule z niemieckiej prasy pojawia się też element podkreślający działania Polaka na rzecz ograniczenia floty Tui Fly. Być może i w tym obszarze nie wyczuto właściwie koniunktury. Obecnie kierunki wakacyjne, na których operuje TUI Fly są tymi, które cieszą się największą popularnością. Tradycyjne linie lotnicze wciąż dokładają ciepłe kierunki do swojej oferty.
Air France – trzy nowe egzotyczne kierunki w jesiennej ofercie
Należało więc jeszcze bardziej inwestować we flotę tego rodzaju, a nie ją ograniczać. Nawet wiekowe bowiem samoloty obecnie bardzo dobrze zarabiają. Oczywiście trudno było przewidzieć Covid i jego konsekwencje.
Można jednak domniemać, iż bardzo technokratyczne podejście do biznesu Polaka, mogło wreszcie wywołać pewien opór w niemieckim koncernie. Czy nowy zarządzający obszarem, za który był odpowiedzialny Andryszak zdecyduje się odkręcić część zmian wprowadzonych przez Polaka? Dowiemy się wkrótce.
POWIĄZANE WPISY
21 listopada 2024
Joanna Wiśniewska nową dyrektorką sprzedaży i marketingu w Exim Tours
Biuro podróży Exim Tours ma nową dyrektorkę sprzedaży i marketingu. Od listopada funkcję…
0 Komentarzy1 Minuty
19 listopada 2024
Gotowy na Wakacje – technologiczny Skok w Przyszłość wielu biur podróży
W świecie, gdzie technologia nieustannie pędzi naprzód, firma Sykon znana z…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2024
Raport GfK i eSky.pl: Polacy stawiają na Azję, Amerykę Północną i Afrykę
Coraz więcej Polaków wybiera podróże poza tradycyjnym sezonem turystycznym, doceniając…
0 Komentarzy6 Minuty
18 listopada 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych na lato 2025 z lekkim wzrostem
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
15 listopada 2024
Wakacje 2025: niższe ceny i wyższe zainteresowanie wczesnymi rezerwacjami
Zeszłoroczny wzrost wczesnych rezerwacji wakacyjnych przyniósł rekordowe zyski dla branży…
0 Komentarzy6 Minuty
15 listopada 2024
Langkawi czeka na Polaków. Itaka uruchomiła bezpośrednie czartery na egzotyczną wyspę
Pierwszy czarter Itaki na Langkawi, zrealizowany Dreamlinerem PLL LOT, zainaugurowano 28…
0 Komentarzy2 Minuty
14 listopada 2024
50 proc. więcej klientów i nowe kierunki w ofercie – biuro podróży Nekera planuje dynamiczny rozwój
Wzrost przychodów, nowe destynacje i innowacyjne usługi – biuro podróży Nekera świętuje…
0 Komentarzy3 Minuty
14 listopada 2024
Rainbow Tours S.A. umacnia swoją pozycję w Grecji. Nowy hotel White Olive z Aquaparkiem na Kos dołącza do oferty
13 listopada 2024 należąca do Rainbow Tours S.A. spółka White Olive A.E. zakupiła 100…
0 Komentarzy4 Minuty
13 listopada 2024
Sara Binmahfoodh: Chcemy zmienić postrzeganie Arabii Saudyjskiej. Najlepszym sposobem na to jest podróż
Arabia Saudyjska cieszy się coraz większym zainteresowaniem polskich turystów. Budzi…
0 Komentarzy9 Minuty