Marek Andryszak odchodzi z TUI – to jest turystyczny news wakacji
Andryszak najbardziej rozpoznawalny Polak w europejskiej turystyce odchodzi z grupy TUI. Czy to może oznaczać zwrot w strategii vs agentów?
Najbardziej rozpoznawalny Polak w europejskiej turystyce, kończy swoją karierę w grupie TUI. Tak przynajmniej twierdzą dobrze zorientowane niemieckie media branżowe.
Marek Andryszak odchodzi z TUI, mimo że kontrakt obowiązuje do 2022 roku
Przedstawiciel niemieckiego giganta turystycznego ogłosił, że Marek Andryszak opuszcza spółkę na własną prośbę. Co ciekawe miałby skorzystać z opcji wcześniejszego rozwiązania kontraktu, który obowiązywał do 2022 roku.
Władze koncernu poprosiły go także o przygotowania planu sukcesji i nakreślenie dalszej strategii dla regionu. Z pewnością tak poważna zmiana personalna i to w szczycie sezonu wakacyjnego jest wielce zaskakująca. Niemcy muszą szukać na gwałt następcy Polaka.
Marek Andryszak – imponująca kariera w ramach grupy TUI
Marek Andryszak całe profesjonalne życie związany był z grupą TUI. Zaczynając w Berlinie w 2000 roku, by w 2009 roku, przejąć stery TUI Poland. Powrót do Niemiec w 2016 roku zaowocował dalszym przyspieszeniem kariery. Aż do awansu na prezesa dywizji odpowiadającej za rynki DACH i Europę Centralną.
Do tej pory żaden Polak nie osiągnął w europejskiej turystyce tak wiele. Jedyną osoba, która zaistniała medialnie w podobnej skali był były prezes LOT Sebastian Mikosz, który podjął się przewodzenie Kenya Airways. Jest to jednak inna kategoria wagowa w porównaniu do tej Andryszaka.
Trudno ocenić co mogło skłonić Andryszaka i TUI do decyzji o zakończeniu współpracy. Z pewnością można pokusić się o pewne spekulacje. Obszary cięcia kosztów, relacji z agentami, a nawet decyzji dotyczących floty TUI-Fly mogły być tymi, które przyczyniły się do dzisiejszego newsa.
Mistrz cięcia kosztów – ale czy rynek agencyjny i multi sieci da się pominąć
Pamiętajmy, iż Andryszak został zapamiętany w Polsce jako mistrz ograniczenia kosztów związanych ze współpracą z agentami. Postawił też zdecydowanie na własne biura, często „wyrzucając” agentów z lokalizacji najlepiej sprzedających ofertę TUI. Takie działania przyniosły krótkotrwałe sukcesy. Spotkały się jednak ze znacznym oporem środowiska agencyjnego.
Stawianie na internet ma też swoje ograniczenia, dynamiczne pakietowanie bez agentów nie gra
Wielka, ślepa (?) wiara w przyszłość sprzedaży internetowej mogła też mieć tu pewne znaczenie. Widzimy na przykładzie Polski, że oferta dynamicznego pakietowania nie sprzedaje się bez wsparcia dobrze zorganizowanej sieci sprzedaży. Sam internet tu nie wystarcza.
Przykład doskonale radzących sobie w tym segmencie biur Best Reisen, czy Exim jest nie do przecenienia. To agenci detaliści znajdują finalnie klienta na ten produkt. Rosnąca pozycja multi agentów, jak wakacje.pl to trend, który TUI mogło przeoczyć.
TUI Fly – ograniczenie floty w czasie, gdy wszyscy stawiają na kierunki wakacyjne
W artykule z niemieckiej prasy pojawia się też element podkreślający działania Polaka na rzecz ograniczenia floty Tui Fly. Być może i w tym obszarze nie wyczuto właściwie koniunktury. Obecnie kierunki wakacyjne, na których operuje TUI Fly są tymi, które cieszą się największą popularnością. Tradycyjne linie lotnicze wciąż dokładają ciepłe kierunki do swojej oferty.
Air France – trzy nowe egzotyczne kierunki w jesiennej ofercie
Należało więc jeszcze bardziej inwestować we flotę tego rodzaju, a nie ją ograniczać. Nawet wiekowe bowiem samoloty obecnie bardzo dobrze zarabiają. Oczywiście trudno było przewidzieć Covid i jego konsekwencje.
Można jednak domniemać, iż bardzo technokratyczne podejście do biznesu Polaka, mogło wreszcie wywołać pewien opór w niemieckim koncernie. Czy nowy zarządzający obszarem, za który był odpowiedzialny Andryszak zdecyduje się odkręcić część zmian wprowadzonych przez Polaka? Dowiemy się wkrótce.
POWIĄZANE WPISY
23 grudnia 2024
Właściciel Wakacje.pl przejmuje Travelplanet.pl. Wirtualna Polska zostanie właścicielem Invia Group za 239,7 mln euro
Wirtualna Polska Holding podpisała ramową umowę zakupu 100 proc. akcji Invia Group do…
0 Komentarzy6 Minuty
20 grudnia 2024
NKAR Travel & Tours ze Sri Lanki dołącza do Polhotrep
Polhotrep Travel Representation, firma specjalizująca się w reprezentacji DMC na polskim…
0 Komentarzy1 Minuty
19 grudnia 2024
Tydzień w Kolumbii z Rainbow do zdobycia podczas licytacji na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty
17 grudnia 2024
Nekera otworzyła sezon narciarski. Ponad 200 uczestników na „Ski Opening” w Dolomitach
Podczas „Ski Opening z Nekera” ponad 200 klientów i agentów świętowało zimowy początek na…
0 Komentarzy3 Minuty
13 grudnia 2024
Gotowy na Wakacje – łatwy i szybki kontakt z klientem
Szkolenia będą podzielone na dwie grupy: dla firm posiadających system rezerwacyjny…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2024
Wakacje.pl: pierwszy milion klientów w jednym roku
Po raz pierwszy w historii Wakacje.pl przekroczyły barierę miliona obsłużonych klientów w…
0 Komentarzy1 Minuta
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
4 grudnia 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych naprzemiennie rosną i maleją
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
2 grudnia 2024
Zmiany w sieci sprzedaży Itaki. Kacper Haluch dyrektorem, Michał Henicz jego zastępcą
Od 1 listopada 2024 roku Kacper Haluch objął stanowisko dyrektora sieci sprzedaży Itaki,…
0 Komentarzy1 Minuta