Marek Migdal: turystyka to współdziałanie
Turystyka to gra zespołowa i w skali makro nie da się jej rozwijać samodzielnie – powiedział Marek Migdal, prezes Forum Turystyki Regionów podczas I Forum Promocji Turystycznej zorganizowanego przez portal WaszaTurystyka.pl.
Swoją prezentację zatytułował: „Promocja (rozwój) turystyki. Kto? Kiedy? Z kim? Dlaczego?”
Marek Migdal zaczął od odpowiedzi na pytanie: Czy promocja jest celem czy narzędziem.
Podkreślił: „Celem w rozwoju turystyki jest efektywność ekonomiczna podmiotów gospodarczych świadczących usługi turystyczne. Aby to osiągnąć klient musi otrzymać produkt, który będzie chciał kupić. Tak więc celem pośrednim powinny być produkty turystyczne.”
Przyjrzyjmy się, więc, jak przebiega proces kreowania produktu turystycznego. Otóż mamy jakiś walor turystyczny, który przez zagospodarowanie staje się atrakcją turystyczną a przez komercjalizację – produktem turystycznym. Na etapie zagospodarowania oznacza to: inwentaryzację, planowanie, konsultacje oraz inwestycje. Na etapie komercjalizacji czyli udostępniania mamy do czynienia z: pakietowaniem wartościowaniem, komunikowaniem a wreszcie sprzedażą produktu.
Kto powinien być kreatorem?
Sektor samorządowy na etapie zagospodarowania powinien zadbać o inwestycje a na etapie komercjalizacji – udzielić wsparcia.
Sektor gospodarczy na etapie zagospodarowania powinien wykazywać się inicjatywami a na etapie komercjalizacji – zająć się realizacją projektu.
Sektor pozarządowy na etapie zagospodarowania powinien wziąć na siebie konsultacje a na etapie komercjalizacji – koordynację.
Płaszczyzną kreacji produktu turystycznego powinna być Lokalna Organizacja Turystyczna.Reasumując tytuł mojej prezentacji:
Kto? Władze plus branżowe NGO plus przedsiębiorcy plus świat nauki
Kiedy? Non stop, na każdym etapie kierowania turystyką
Z kim? Razem – zaangażowanie stron zależne jest od etapu rozwoju procesu
Dlaczego? Bo turystyka to gra zespołowa i w skali makro nie da się jej rozwijać samodzielnie
Powtórzę – turystyka to współdziałanie, to suma działań podmiotów na danym terenie. My to wszystko, co można wiedzieć o turystyce teoretycznie wiemy. Turystyka to przecież mechanizm prosty i łatwy w obsłudze.”
Prelegent przedstawił system organizacyjny, jaki powinien funkcjonować według – jak to określił – ducha ustawy o POT. A więc istniejące organy władzy na każdym szczeblu (od MSiT, poprzez województwa, do miast i gmin), instytucje wspierające rozwój turystyki (POT, ROT, LOT) i sektor komercyjny oraz organizacje i instytucje branżowe od ZOPOT- ów, przez np. regionalne organizacje branżowe do podmiotów gospodarczych sektora turystyki. Tymczasem – według Marka Migdala – w rzeczywistości bardzo często występuje dwustopniowy system organizacyjny, z pominięciem LOT-ow i najniższego szczebla współpracy. Trójszczeblowy system powinien skupiać i koordynować wszystkie działania wokół szczebla średniego – w przypadku instytucji wspierających rozwój turystyki o ROT-ów lub wokół szczebla średniego i najniższego – ROT-ów i LOT-ów.
Marek Migdal podsumował: „Zapomnieliśmy, że płyniemy w jednej łodzi. Po naszemu wygląda tak, że każdy chce płynąć w inną stronę. Nie ma jasno określonej polityki turystycznej. Brakuje w turystyce wzajemnej otwartości i zaufania. Tak samo brakuje precyzyjnie określonych na każdym szczeblu zadań. Nie mówiąc o tym, że najczęściej nie ma mowy o zgodnej współpracy między ROT-em i LOT-ami. Nie istnieje także coś takiego, jak efektywne finansowanie. Pieniądze są wydawane na wiele zbędnych działań, tak więc na promocję prawdziwą na wspieranie turystyki – niewiele zostaje.
Wyobraźmy sobie turystykę, jako dom. Jego ścianami są ROT-y, dachem – POT a fundamentem, na którym się cała turystyka wspiera – LOT-y. Tak to powinno wyglądać. Tymczasem nasz turystyczny dom wygląda jak buda z porządnym dachem, jako-takimi ścianami i brakiem porządnych fundamentów.”
POWIĄZANE WPISY
17 stycznia 2025
Plany promocyjne Warszawy na 2025 rok
W nadchodzącym roku promocja Warszawy będzie skoncentrowana przede wszystkim na…
0 Komentarzy5 Minuty
16 stycznia 2025
Co drugi Polak wyjedzie na ferie – ceny rosną, ale chętnych nie brakuje
Rozpoczynające się ferie zimowe będą dla Polaków czasem nie tylko wypoczynku, ale także…
0 Komentarzy8 Minuty
15 stycznia 2025
Anastazja Szerkus nową prezeską Site Poland
Tradycyjne noworoczne spotkanie członków stowarzyszenia, które odbyło się w hotelu Grand…
0 Komentarzy3 Minuty
14 stycznia 2025
1000 lat tradycji w jednym miejscu. Gniezno zaprasza turystów na obchody jubileuszu
W roku 2025 obchodzimy 1000. rocznicę koronacji Bolesława Chrobrego i Mieszka II na…
0 Komentarzy6 Minuty
13 stycznia 2025
W poszukiwaniu świątecznych tradycji Mazowsza
Świąteczny czas na Mazowszu z początku XX wieku, to czas licznych wróżb i obyczajów,…
0 Komentarzy7 Minuty
10 stycznia 2025
Zarząd TOO w nowym składzie
9 stycznia 2025 roku odbyło się Nadzwyczajne Walne Zebranie członków Turystycznej…
0 Komentarzy1 Minuty
10 stycznia 2025
W trakcie IV Gali Waszej Turystyki wylicytujemy 16 przedmiotów
Skok ze spadochronem, koszulka z autografem Roberta Lewandowskiego i innych zawodników…
0 Komentarzy2 Minuty
10 stycznia 2025
Trzy noclegi w wiosce Hobbitów – Olympos Village w Turcji będą do wylicytowania w trakcie IV Gali Waszej Turystyki
10 stycznia odbędzie się czwarta edycja Gali Waszej Turystyki, podczas której…
0 Komentarzy1 Minuty
9 stycznia 2025
MerlinX Partnerem IV Gali Waszej Turystyki
W trakcie IV Gali Waszej Turystyki, podczas której zostaną wręczone nagrody dla 100…
0 Komentarzy1 Minuty