Miasta historyczne 3.0: w poszukiwaniu nowego modelu atrakcyjności

Druga edycja międzynarodowej konferencji została poświęcona zmianie podejścia miast historycznych – w szczególności tych, które są dotknięte zjawiskiem overtourismu – do strategii odbudowania turystyki, w kontekście aktualnych trendów i skutków pandemii Covid-19.
Jednym z wyzwań dla wielu miast historycznych była dotychczas rosnąca i złożona konkurencja oraz przerost funkcji turystycznej. Po spadku roli gospodarki turystycznej w okresie pandemii, konieczne jest zaproponowanie koncepcji działań dla wszystkich lokalnych interesariuszy, kształtujących politykę i atrakcyjność turystyczną miasta, zachowującą równowagę pomiędzy interesami różnych grup tworzących wspólnotę.
Trendy na rynku turystycznym do roku 2019 oraz skutki pandemii Covid-19 wskazują na konieczność zmiany podejścia do odbudowy turystyki. Zarządzanie powinno szybko i skutecznie zareagować na zachowania i oczekiwania odwiedzających w myśl koncepcji zwinnej turystyki, wytwarzając odporność przemysłu turystycznego i jego znaczenie dla lokalnej gospodarki.
Konferencja podzielona została na trzy panele dyskusyjne: Wyzwania dla przedsiębiorczości turystycznej po Covid-19, Turystyka a dziedzictwo kulturowe oraz Lokalna wspólnota na rzecz polityki turystycznej. Podkreślano również, jak ważne są dane, które dostarczają nam osoby podróżujące i jakie wnioski możemy i powinniśmy z nich wyciągać.
„Rewolucja informatyczna, z którą mamy obecnie do czynienia, polega na integracji spersonalizowanych danych konsumentów z globalnymi bazami big data w celu zaoferowania elastycznej podróży turystycznej zarządzanej przez turystów w czasie rzeczywistym. W tym nowym świecie DMO muszą po raz kolejny dostosować nie tylko swoją rolę i funkcję, ale także zdobyć nowe umiejętności oraz wchodzić w partnerstwa z nowymi aktorami rynku turystycznego (aplikacje turystyczne, platformy streamingowe czy stowarzyszenia mieszkańców)” – uważa prof. dr hab. Piotr Zmyślony z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
Projekt Miasta Historyczne 3.0 został zainicjowany i jest prowadzony przez Miasto Kraków. Łącznie uczestniczy w nim 15 miast polskich i europejskich. Jego naczelnym celem jest wymiana wiedzy, dyskusja nad problemami, doświadczeniami, rozwiązaniami stosowanymi w miastach historycznych w aspekcie rozwoju turystyki dla poszukiwania wspólnych narzędzi zrównoważonego rozwoju. Współczesny, ruch turystyczny stawia szereg wyzwań mających na celu pogodzenie jakości życia mieszkańców z atrakcyjnością dla odwiedzających.
Gośćmi specjalnymi konferencji byli: J.E. Leslie Scanlon, Ambasador Kanady w RP, Andrzej Gut-Mostowy, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej, Robert Andrzejczyk oraz prof. dr hab. Jerzy Hausner. Wśród zaproszonych prelegentów byli także przedstawiciele miast historycznych m.in. Bolonii, Dubrownika, Genua, czy Wenecji.
Patronem medialnym konferencji był portal WaszaTurystyka.pl
POWIĄZANE WPISY
18 lutego 2025
Hydropolis wprowadza ciche godziny
Hydropolis we Wrocławiu dąży do pełnej dostępności, oferując szereg udogodnień dla osób z…
0 Komentarzy6 Minuty
18 lutego 2025
Polacy coraz chętniej podróżują. Blisko 9 mln turystów pod ochroną TFG
W 2024 roku na zorganizowany wyjazd z biurem podróży wyjechało ponad 8 mln 750 tys. osób.…
0 Komentarzy3 Minuty
18 lutego 2025
Rekordowa liczba polskich turystów w Hiszpanii. Ponad 2,4 mln osób w 2024 roku
W 2024 roku Hiszpania pobiła kolejny rekord pod względem liczby polskich turystów – kraj…
0 Komentarzy2 Minuty
18 lutego 2025
Polskie miasta i obiekty kongresowe na Instagramie
Poland Convention Bureau (POT) promuje nową kolekcję interaktywnych grafik do…
0 Komentarzy3 Minuty
12 lutego 2025
Pociąg do kultury połączył Berlin, Poznań i Warszawę
Do 16 lutego na wyznaczonych połączeniach między Berlinem, Poznaniem i Warszawą będzie…
0 Komentarzy2 Minuty
19 lutego 2025
Ponad 17 tys. Polaków odwiedziło Mauritius w 2024 roku
W 2024 roku Mauritius odwiedziło 17 560 podróżnych z Polski, co oznacza wzrost o 3 036…
0 Komentarzy2 Minuty
19 lutego 2025
Compensa: ponad 60 proc. Polaków finansuje tegoroczne ferie z oszczędności
Polacy z dużym wyprzedzeniem planują wydatki na ferie. W tym roku 61 proc. sfinansuje…
0 Komentarzy4 Minuty
19 lutego 2025
Arabia Saudyjska promuje swoją ofertę w Europie. Roadshow STA w Polsce i Czechach
Saudi Tourism Authority wyrusza na roadshow w Czechach i Polsce, potwierdzając swoje…
0 Komentarzy2 Minuty
19 lutego 2025
Turystyka przyszłości: autentyczność i innowacje na NTT 2025
Po raz piętnasty Gdańsk stanie się centrum rozmów o przyszłości turystyki. 21 marca 2025…
0 Komentarzy1 Minuty
18 lutego 2025
Hydropolis wprowadza ciche godziny
Hydropolis we Wrocławiu dąży do pełnej dostępności, oferując szereg udogodnień dla osób z…
0 Komentarzy6 Minuty
18 lutego 2025
Polacy coraz chętniej podróżują. Blisko 9 mln turystów pod ochroną TFG
W 2024 roku na zorganizowany wyjazd z biurem podróży wyjechało ponad 8 mln 750 tys. osób.…
0 Komentarzy3 Minuty
18 lutego 2025
Rekordowa liczba polskich turystów w Hiszpanii. Ponad 2,4 mln osób w 2024 roku
W 2024 roku Hiszpania pobiła kolejny rekord pod względem liczby polskich turystów – kraj…
0 Komentarzy2 Minuty
18 lutego 2025
Polskie miasta i obiekty kongresowe na Instagramie
Poland Convention Bureau (POT) promuje nową kolekcję interaktywnych grafik do…
0 Komentarzy3 Minuty
12 lutego 2025
Pociąg do kultury połączył Berlin, Poznań i Warszawę
Do 16 lutego na wyznaczonych połączeniach między Berlinem, Poznaniem i Warszawą będzie…
0 Komentarzy2 Minuty
19 lutego 2025
Ponad 17 tys. Polaków odwiedziło Mauritius w 2024 roku
W 2024 roku Mauritius odwiedziło 17 560 podróżnych z Polski, co oznacza wzrost o 3 036…
0 Komentarzy2 Minuty
19 lutego 2025
Compensa: ponad 60 proc. Polaków finansuje tegoroczne ferie z oszczędności
Polacy z dużym wyprzedzeniem planują wydatki na ferie. W tym roku 61 proc. sfinansuje…
0 Komentarzy4 Minuty
19 lutego 2025
Arabia Saudyjska promuje swoją ofertę w Europie. Roadshow STA w Polsce i Czechach
Saudi Tourism Authority wyrusza na roadshow w Czechach i Polsce, potwierdzając swoje…
0 Komentarzy2 Minuty
19 lutego 2025
Turystyka przyszłości: autentyczność i innowacje na NTT 2025
Po raz piętnasty Gdańsk stanie się centrum rozmów o przyszłości turystyki. 21 marca 2025…
0 Komentarzy1 Minuty
18 lutego 2025
Hydropolis wprowadza ciche godziny
Hydropolis we Wrocławiu dąży do pełnej dostępności, oferując szereg udogodnień dla osób z…
0 Komentarzy6 Minuty