Międzynarodowe konkursy i festiwale jako promocja Polski na światowym rynku
Tętniące życiem miasto z elementami wydarzeń kulturalnych, to widok za jakim prawie wszyscy tęsknią w trakcie pandemii. Festiwale i konkursy międzynarodowe posiadają duży potencjał promocyjny oraz kulturotwórczy. Wspierają one branżę od miejsc noclegowych, restauracji, aż po transport.
Chociaż pandemia odebrała prawie wszystkim możliwość osobistego uczestniczenia w wielu wydarzeniach, to wciąż nie zmniejszyło to chęci brania w nich udziału. Mocno wyhamowała obecną formę organizacji poprzez liczne ograniczenia, zamykanie granic i obowiązujące obostrzenia. Ze względów bezpieczeństwa część festiwali i konkursów zaczęło organizować swoje cyfrowe edycje.
Festiwale poprawiają wizerunek i przyciągają turystów
W Polsce organizowanych jest nawet kilka tysięcy festiwali. Te największe mogą trwać nawet do dwóch tygodni i przyciągają tysiące osób. Mają one znaczenie już nie tylko dla rozwoju lokalnego, ale także dla promocji Polski w świecie. Konkursy, zarówno jak i festiwale, tworzą rozpoznawalne marki oraz przynależą do różnych stowarzyszeń. Najpopularniejszym z nich jest Europejskie Stowarzyszenie Festiwali (EFA) i skupia kilka tysięcy imprez z 45 krajów. EFA jest wpierana przez Parlament UE oraz Komisję Europejską. Wszelkie wydarzenia są też impulsem do działań chociażby takich jak inwestycja w infrastrukturę, czy poprawa wizerunku miasta.
Festiwale są miejscem dającym możliwość nawiązywania kontaktów społecznych, co pozwala na wzajemne przeżywanie emocji, inspirowania i edukowania. Jest to cała kultura uczestnictwa. Działają od wielu lat w Polsce dając możliwość przybliżenia trendów, promocji i umożliwiają powstanie nowych projektów. Wpływają na budowanie prestiżu miasta i jego wizerunku, a także przyciąga turystów. Polska Organizacja Turystyczna coraz częściej i chętniej bierze udział lub patronuje tego typu wydarzeniom.
Wydarzenia promujące polską kulturę
Jednym z takich festiwali, w którym Polska Organizacja Turystyczna w tym roku wzięła po raz trzeci udział jest PolandSHIOK odbywający się w Singapurze. Jego organizatorem jest Ambasada RP w Singapurze. POT również po raz trzeci został głównym partnerem wydarzenia, które ma na celu promocję turystyki, kultury, produktów i biznesu. W tym roku z powodu wciąż trwającej pandemii odbył się w formule hybrydowej. Komponent turystyczny skupiony został na promocji Warszawy jako miasta muzyki Fryderyka Chopina w związku z Międzynarodowym Konkursie Chopina, który odbył się w październiku. Działaniem POT wartym uwagi w ramach obchodów Święta Narodowego 3 maja (jako element programu festiwalu) był koncert muzyki poważnej. Udział w nim wzięli przedstawiciele świata biznesu i dyplomacji. Gościem honorowym podczas trwania festiwalu był reprezentujący rząd Singapuru sekretarz stanu w ministerstwie handlu i przemysłu, a zarazem ministerstwa kultury, społeczności i młodzieży Alvin Tan. Poruszył tematy związane ze współpracą handlową z Polską w trakcie pandemii, a także tematów dotyczących kultury i sztuki, które mają pomóc pomiędzy obu krajom w pobudzeniu turystyki po ustaniu pandemii. Dodatkowym atutem promocji był przygotowany specjalny materiał prasowy, który ukazał się w popularnym w Azji Południowo-Wschodniej wydawnictwie. Zawarte w nim zostały informacje dotyczące atrakcji turystycznych w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem Warszawy.
W tym roku w tokijskim centrum kulturalno-biznesowym Shibuya Stream Hall odbył się po raz trzynasty, Festiwal Polski 2021. Z powodu sytuacji epidemicznej COVID-19, tegoroczna edycja odbyła się w formie hybrydowej. Ważnym punktem programu było zaprezentowanie filmu promocyjnego Krakowa i Małopolski w języku japońskim, który prezentował światowe dziedzictwo UNESCO w Małopolsce. Polskie stoisko informacyjne, posiadało nowoczesne urządzenie Me-fie do robienia selfie w ramach wirtualnej podroży po Polsce. Ta forma zachęciła wielu odwiedzających do zrobienia zdjęć na festiwalu. Dodatkowo została przygotowana prezentacja z propozycją nowej trasy zwiedzania Warszawy zachęcano w niej też do przyjazdu na jesienną edycję Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.
Muzyczne działania promocyjne
Niewątpliwie wydarzeniem promującym polską kulturę jest też Festiwal Chopinowski w Holandii. W 2021 roku była to już trzecia edycja festiwalu, a partnerował mu POT. Odbywa się cyklicznie w holenderskich miastach: Haga, Groningen, Amsterdam. Jako uzupełnienie wieczorów muzycznych było stoisko promujące Polskę.
Natomiast do najpopularniejszych międzynarodowych konkursów można zaliczyć Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, którego organizatorem jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. Powstał ze względu na podtrzymanie znajomości muzyki polskiego kompozytora. Konkurs przyciąga najbardziej utalentowanych pianistów z całego świata popularyzujących tradycję gry na fortepianie. Przez wiele lat było to jedyne takie wydarzenie odbywające się na świecie.
Festiwale i konkursy międzynarodowe promujące polską kulturę wpisują się we wszelkiego rodzaju działania wizerunkowe popularyzujące Polskę, która jest bogatą w dziedzictwo kulturowe destynacją turystyczną. Dzięki działaniom poprzedzającym takim jak kampanie w mediach społecznościowych, tradycyjnym reklamom i patronatom festiwale czy konkursy w znaczący sposób przyczyniają się do promocji kraju.
POWIĄZANE WPISY
20 grudnia 2024
Certyfikaty POT: najlepsze produkty turystyczne 2024 roku
Złoty Certyfikat POT dla Bałtowskiego Kompleksu Turystycznego, Morskie Centrum Nauki…
0 Komentarzy3 Minuty
20 grudnia 2024
Wakacyjne plany Polaków na 2025 rok: poszukiwanie rodzinnych korzeni, przygody z adrenaliną i odkrywanie kraju
Jak wynika z najnowszego raportu, apetyt na podróże w 2025 roku będzie nadal rósł.…
0 Komentarzy6 Minuty
20 grudnia 2024
Już cztery polskie regiony zostały wyróżnione przez Przewodnik Michelin
Zakończyła się selekcja lokali wyróżnionych przez znany i ceniony na świecie Przewodnik…
0 Komentarzy5 Minuty
20 grudnia 2024
Weekend w Krakowie z Tomaszem Karolakiem od Fly.pl. Oprowadzanie po Krakowie dziennym i nocnym z noclegiem w hotelu pięciogwiazdkowym będzie do wylicytowania na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty
19 grudnia 2024
Boom na Polskę. Jak przyciągnąć turystów z Bliskiego Wschodu
W ostatnim czasie obserwujemy zwiększone zainteresowanie turystów arabskich szeroko…
0 Komentarzy2 Minuty
18 grudnia 2024
Warszawa w oczach zagranicznych dziennikarzy
Wizyty prasowe dla mediów zagranicznych stanowią doskonałą okazję do pokazania atrakcji…
0 Komentarzy4 Minuty
18 grudnia 2024
Kampania „Miasto Przygody” triumfuje: 17 mln wyświetleń i osiem międzynarodowych nagród
Wrocław podsumował kampanię „Miasto Przygody”, która w ciągu dwóch lat przyciągnęła uwagę…
0 Komentarzy3 Minuty
16 grudnia 2024
Kolacja z Robertem Makłowiczem będzie do wylicytowania podczas IV Gali Waszej Turystyki
Podczas IV Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 10 stycznia 2025 roku w warszawskim…
0 Komentarzy1 Minuty
12 grudnia 2024
Video Podcast Waszej Turystyki: Mazowsze – region, który zaskakuje na każdym kroku
W trakcie XV Forum Promocji Turystycznej, Izabela Stelmańska, zastępczyni dyrektora…
0 Komentarzy1 Minuty