Międzynarodowe konkursy i festiwale jako promocja Polski na światowym rynku
Tętniące życiem miasto z elementami wydarzeń kulturalnych, to widok za jakim prawie wszyscy tęsknią w trakcie pandemii. Festiwale i konkursy międzynarodowe posiadają duży potencjał promocyjny oraz kulturotwórczy. Wspierają one branżę od miejsc noclegowych, restauracji, aż po transport.
Chociaż pandemia odebrała prawie wszystkim możliwość osobistego uczestniczenia w wielu wydarzeniach, to wciąż nie zmniejszyło to chęci brania w nich udziału. Mocno wyhamowała obecną formę organizacji poprzez liczne ograniczenia, zamykanie granic i obowiązujące obostrzenia. Ze względów bezpieczeństwa część festiwali i konkursów zaczęło organizować swoje cyfrowe edycje.
Festiwale poprawiają wizerunek i przyciągają turystów
W Polsce organizowanych jest nawet kilka tysięcy festiwali. Te największe mogą trwać nawet do dwóch tygodni i przyciągają tysiące osób. Mają one znaczenie już nie tylko dla rozwoju lokalnego, ale także dla promocji Polski w świecie. Konkursy, zarówno jak i festiwale, tworzą rozpoznawalne marki oraz przynależą do różnych stowarzyszeń. Najpopularniejszym z nich jest Europejskie Stowarzyszenie Festiwali (EFA) i skupia kilka tysięcy imprez z 45 krajów. EFA jest wpierana przez Parlament UE oraz Komisję Europejską. Wszelkie wydarzenia są też impulsem do działań chociażby takich jak inwestycja w infrastrukturę, czy poprawa wizerunku miasta.
Festiwale są miejscem dającym możliwość nawiązywania kontaktów społecznych, co pozwala na wzajemne przeżywanie emocji, inspirowania i edukowania. Jest to cała kultura uczestnictwa. Działają od wielu lat w Polsce dając możliwość przybliżenia trendów, promocji i umożliwiają powstanie nowych projektów. Wpływają na budowanie prestiżu miasta i jego wizerunku, a także przyciąga turystów. Polska Organizacja Turystyczna coraz częściej i chętniej bierze udział lub patronuje tego typu wydarzeniom.
Wydarzenia promujące polską kulturę
Jednym z takich festiwali, w którym Polska Organizacja Turystyczna w tym roku wzięła po raz trzeci udział jest PolandSHIOK odbywający się w Singapurze. Jego organizatorem jest Ambasada RP w Singapurze. POT również po raz trzeci został głównym partnerem wydarzenia, które ma na celu promocję turystyki, kultury, produktów i biznesu. W tym roku z powodu wciąż trwającej pandemii odbył się w formule hybrydowej. Komponent turystyczny skupiony został na promocji Warszawy jako miasta muzyki Fryderyka Chopina w związku z Międzynarodowym Konkursie Chopina, który odbył się w październiku. Działaniem POT wartym uwagi w ramach obchodów Święta Narodowego 3 maja (jako element programu festiwalu) był koncert muzyki poważnej. Udział w nim wzięli przedstawiciele świata biznesu i dyplomacji. Gościem honorowym podczas trwania festiwalu był reprezentujący rząd Singapuru sekretarz stanu w ministerstwie handlu i przemysłu, a zarazem ministerstwa kultury, społeczności i młodzieży Alvin Tan. Poruszył tematy związane ze współpracą handlową z Polską w trakcie pandemii, a także tematów dotyczących kultury i sztuki, które mają pomóc pomiędzy obu krajom w pobudzeniu turystyki po ustaniu pandemii. Dodatkowym atutem promocji był przygotowany specjalny materiał prasowy, który ukazał się w popularnym w Azji Południowo-Wschodniej wydawnictwie. Zawarte w nim zostały informacje dotyczące atrakcji turystycznych w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem Warszawy.
W tym roku w tokijskim centrum kulturalno-biznesowym Shibuya Stream Hall odbył się po raz trzynasty, Festiwal Polski 2021. Z powodu sytuacji epidemicznej COVID-19, tegoroczna edycja odbyła się w formie hybrydowej. Ważnym punktem programu było zaprezentowanie filmu promocyjnego Krakowa i Małopolski w języku japońskim, który prezentował światowe dziedzictwo UNESCO w Małopolsce. Polskie stoisko informacyjne, posiadało nowoczesne urządzenie Me-fie do robienia selfie w ramach wirtualnej podroży po Polsce. Ta forma zachęciła wielu odwiedzających do zrobienia zdjęć na festiwalu. Dodatkowo została przygotowana prezentacja z propozycją nowej trasy zwiedzania Warszawy zachęcano w niej też do przyjazdu na jesienną edycję Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.
Muzyczne działania promocyjne
Niewątpliwie wydarzeniem promującym polską kulturę jest też Festiwal Chopinowski w Holandii. W 2021 roku była to już trzecia edycja festiwalu, a partnerował mu POT. Odbywa się cyklicznie w holenderskich miastach: Haga, Groningen, Amsterdam. Jako uzupełnienie wieczorów muzycznych było stoisko promujące Polskę.
Natomiast do najpopularniejszych międzynarodowych konkursów można zaliczyć Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, którego organizatorem jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. Powstał ze względu na podtrzymanie znajomości muzyki polskiego kompozytora. Konkurs przyciąga najbardziej utalentowanych pianistów z całego świata popularyzujących tradycję gry na fortepianie. Przez wiele lat było to jedyne takie wydarzenie odbywające się na świecie.
Festiwale i konkursy międzynarodowe promujące polską kulturę wpisują się we wszelkiego rodzaju działania wizerunkowe popularyzujące Polskę, która jest bogatą w dziedzictwo kulturowe destynacją turystyczną. Dzięki działaniom poprzedzającym takim jak kampanie w mediach społecznościowych, tradycyjnym reklamom i patronatom festiwale czy konkursy w znaczący sposób przyczyniają się do promocji kraju.
POWIĄZANE WPISY
17 stycznia 2025
Plany promocyjne Warszawy na 2025 rok
W nadchodzącym roku promocja Warszawy będzie skoncentrowana przede wszystkim na…
0 Komentarzy5 Minuty
16 stycznia 2025
Co drugi Polak wyjedzie na ferie – ceny rosną, ale chętnych nie brakuje
Rozpoczynające się ferie zimowe będą dla Polaków czasem nie tylko wypoczynku, ale także…
0 Komentarzy8 Minuty
15 stycznia 2025
Anastazja Szerkus nową prezeską Site Poland
Tradycyjne noworoczne spotkanie członków stowarzyszenia, które odbyło się w hotelu Grand…
0 Komentarzy3 Minuty
14 stycznia 2025
1000 lat tradycji w jednym miejscu. Gniezno zaprasza turystów na obchody jubileuszu
W roku 2025 obchodzimy 1000. rocznicę koronacji Bolesława Chrobrego i Mieszka II na…
0 Komentarzy6 Minuty
13 stycznia 2025
W poszukiwaniu świątecznych tradycji Mazowsza
Świąteczny czas na Mazowszu z początku XX wieku, to czas licznych wróżb i obyczajów,…
0 Komentarzy7 Minuty
10 stycznia 2025
Zarząd TOO w nowym składzie
9 stycznia 2025 roku odbyło się Nadzwyczajne Walne Zebranie członków Turystycznej…
0 Komentarzy1 Minuty
10 stycznia 2025
W trakcie IV Gali Waszej Turystyki wylicytujemy 16 przedmiotów
Skok ze spadochronem, koszulka z autografem Roberta Lewandowskiego i innych zawodników…
0 Komentarzy2 Minuty
10 stycznia 2025
Trzy noclegi w wiosce Hobbitów – Olympos Village w Turcji będą do wylicytowania w trakcie IV Gali Waszej Turystyki
10 stycznia odbędzie się czwarta edycja Gali Waszej Turystyki, podczas której…
0 Komentarzy1 Minuty
9 stycznia 2025
MerlinX Partnerem IV Gali Waszej Turystyki
W trakcie IV Gali Waszej Turystyki, podczas której zostaną wręczone nagrody dla 100…
0 Komentarzy1 Minuty