Mniej klientów, za to większy zysk Rainbow. W lipcu nowy hotel na Zakynthos
W pierwszym kwartale 2019 r. Rainbow sprzedał mniej, ale zarobił więcej. Wzrosły ceny imprez, sprawdziły się zabezpieczenia transakcji walutowych, sprzyjała niższa cena paliwa. Touroperator poczynił też nowe inwestycje – w lipcu otworzy nowy pięciogwiazdkowy hotel na Zakynthos.
Z raportu giełdowego Rainbow za pierwszy kwartał 2019 r. dowiadujemy się, że w porównaniu z analogicznym okresem 2018 r przychody touroperatora ogółem spadły o 2 proc. i wyniosły 245,3 mln zł. Za to o 1,3 proc. wzrosły przychody osiągane ze sprzedaży imprez turystycznych (241 mln zł).
Niższe przychody, wyższa rentowność
Touroperator obsłużył mniej klientów – od początku 2019 roku do końca marca 2019 roku z jego oferty skorzystało 47,6 tys. osób, co oznacza spadek o 2,1 proc. (w okresie I kwartału
2018 roku – 48,7 tys. osób). Jednocześnie średnia cena imprez w I kwartale 2019 wzrosła o prawie 4 proc. w porównaniu do analogicznego okresu (średnia cena w bieżącym okresie wyniosła 4.825 zł, a w analogicznym 2018 – 4.644 zł).
Zysk brutto ze sprzedaży, określany jako marża na sprzedaży, w okresie I kwartału 2019 roku wyniósł 39,9 mln zł, podczas gdy w okresie porównywalnym I kwartału 2018 roku wypracowana kwota marży wyniosła 35,2 mln zł, co stanowi wzrost o 13,1 proc.
Rentowność sprzedaży brutto dla analizowanego okresu 2019 roku wyniosła 16,21 proc. (po I kwartale 2018 roku wskaźnik ten wyniósł 13,98 proc.).
Przychody Grupy Kapitałowej Rainbow Tours, w skład której oprócz spółki głównej wchodzą też: My Way by Rainbow Tours” Sp. z o.o. oraz White Olive A.E., spadły o 2,4 pro.c. Jednak tutaj też przychody ze sprzedaży imprez turystycznych wzrosły o 0,5 proc. natomiast spadły przychody z pośrednictwa spadły (o 67,1 proc.). Touroperator tłumaczy, że spadek ten wynika ze sprzedaży bloków (miejsc w samolotach charterowych) dla innych (z reguły mniejszych) touroperatorów.
Agenci drożsi, stawiamy na sprzedaż własną
Rainbow spodziewa się, że postępować będzie zmiana struktury sprzedaży – ograniczanie liczby agentów na rzecz kanałów własnych, które są tańsze.
„Doświadczenia spółki wskazują, że własna sieć sprzedaży generuje niższe koszty, niż kwota prowizji płaconej agentom. W latach poprzednich spółka dominująca dynamicznie
zwiększała własną sieć sprzedaży. Właśnie ten efekt odnotować można w spadku udziału w przychodach w kanale agencyjnym, na rzecz wzrostu sprzedaży w kanale własnych biur i call center” – czytamy w raporcie.
W lipcu nowy hotel na Zakynthos
Rainbow kontynuuje też inwestycje w hotele. Nowy, pięciogwiazdkowy obiekt pod marką White Olive, jest na ukończeniu i zostanie otwarty w lipcu. Aktualnie do sieci hoteli własnych pod marką White Olive należą trzy hotele położone na greckiej wyspie Zakynthos, w tym dwa
działające już obiekty czterogwiazdkowe i budowany właśnie obiekt o standardzie pięciu gwiazdek. u. Wszystkie hotele działają w formule all inclusive, przy czym w hotelach o standardzie czterogwiazdkowych dostępnych jest obecnie w sumie 270 pokoi, natomiast hotel o standardzie pięciu gwiazdek będzie dysponował 200 pokojami.
Cena paliwa sprzyjała, ale może wzrosnąć
Touroperator spodziewa się, że w sezonie wzrosnąć mogą koszty paliwa lotniczego, spadnie też kurs złotówki w stosunku do dolara.
„Relatywnie niska w ostatnim okresie cena ropy naftowej przekłada się na spadek kosztu transportu lotniczego i autokarowego. Większe zapotrzebowanie na ropę naftową w sezonie letnim z uwagi na większą aktywność linii lotniczych lub też wychodzenie poszczególnych gospodarek światowych z kryzysu może spowodować dodatkowy wzrost cen w tym okresie. Oznaczać to może wzrost kosztów wycieczek (wyrażony w walutach obcych)” – czytamy w raporcie.
Złotówka w stosunku do dolara będzie słabsza
Rainbow podkreśla, że zabezpieczenia transakcji walutowych przyniosły w pierwszym kwartale oszczędność w wysokości ponad miliona złotych.
„Od początku 2019 roku obserwowaliśmy umocnienie się waluty amerykańskiej w stosunku do polskiej waluty. W okresie I kwartału 2019 Spółka rozliczała transakcje zabezpieczające
po bardziej atrakcyjnych kursach niż rynek. Spółka szacuje, iż efekt zabezpieczeń przysporzył zysku na transakcjach walutowych w wysokości 1,063 mln zł. Brak stabilizacji na Bliskim Wschodzie oraz wzrost oprocentowania amerykańskich obligacji może w kolejnych miesiącach wpłynąć na osłabienie kursu wymiany polskiej waluty” – dowiadujemy się.
POWIĄZANE WPISY
21 stycznia 2025
Ecco Travel uruchomił promocje na wybrane wycieczki objazdowe
Ecco Travel ogłasza kolejną edycję promocji „Wielka obniżka”, która potrwa od 17 do 31…
0 Komentarzy1 Minuta
20 stycznia 2025
Biura podróży – po dużym wzroście, ceny zaczęły powoli spadać
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
15 stycznia 2025
Sun&Fun otwiera pierwszy salon w galerii handlowej
Sun&Fun otworzył swój pierwszy salon sprzedaży w warszawskim Centrum Handlowym Promenada.…
0 Komentarzy2 Minuty
14 stycznia 2025
Biura podróży – znaczny wzrost cen imprez turystycznych
W minionym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
14 stycznia 2025
Turystyka w 2025 roku – co nas czeka?
Poznaj trendy w turystyce na 2025 rok: dynamiczne pakietowanie, AI i zintegrowane…
0 Komentarzy3 Minuty
10 stycznia 2025
Sabina Saikovskaja nową dyrektorką regionalną Join UP
Od stycznia 2025 roku, stanowisko dyrektorki regionalnej na Polskę i kraje bałtyckie…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Wakacje.pl partnerem Gali Waszej Turystyki
Wakacje.pl będą partnerem czwartej edycji Gali Waszej Turystyki. Wydarzenie odbędzie się…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Sykon w gronie partnerów Gali Waszej Turystyki
Sykon – specjalista w tworzeniu nowoczesnych systemów rezerwacyjnych dla biur podróży –…
0 Komentarzy2 Minuty
8 stycznia 2025
eTravel z nowym inwestorem. Enterprise Investors obejmuje mniejszościowy pakiet akcji
Enterprise Investors Fund IX wraz z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju (EBOR) jako…
0 Komentarzy2 Minuty