Mniej zużytego paliwa dzięki sztucznej inteligencji. Stena Line wdraża nową technologię

Operator promowy Stena Line zredukował zużycie paliwa dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Zastosowanie systemu o nazwie Voyage Optimization System optymalizuje operacje statku, co pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa o 1 do 5 proc.

Sztuczna inteligencja jest wykorzystywana nie tylko na lądzie, ale także na morzu. Nowy system AI o nazwie Voyage Optimization System został przetestowany między innymi na trasach promów Stena Line między Szwecją a Danią. Wykorzystanie sztucznej inteligencji pomaga zoptymalizować operacje statku poprzez dokładną analizę wielu czynników wpływających na żeglugę, takich jak wiatr, fale i głębokość wody, zapewniając prawidłową i energooszczędną moc wyjściową. Dane te są gromadzone w czasie rzeczywistym i przetwarzane za pomocą algorytmów opartych na sztucznej inteligencji, co zmniejsza zużycie paliwa.

Mniejsza emisja dwutlenku węgla

„Jest jasne, że wykorzystanie sztucznej inteligencji zarówno optymalizuje nasze operacje, jak i wspiera naszą wizję bardziej zrównoważonej przyszłości. Dobrze jest widzieć, że technologia nie tylko umożliwiła znaczący postęp w naszych działaniach na rzecz redukcji emisji dwutlenku węgla i usprawnienia pracy, ale także daje naszej załodze więcej czasu na zarządzanie codziennymi operacjami” – powiedział Michael Ljunge, digital engineering manager w Stena Line.

Twórcy systemu AI ściśle współpracują z załogą statku, zarówno nawigatorami, jak i kapitanami, aby stale otrzymywać informacje zwrotne i wprowadzać odpowiednie poprawki. Współpraca ta pomaga ulepszać rozwiązania AI i zapewnia ich przydatność w operacjach.

Decyzje nadal podejmuje człowiek

„Jednym z największych wyzwań przy wdrażaniu sztucznej inteligencji było upewnienie się, że wszyscy na pokładzie rozumieją, jak działa system. Początkowo nazwaliśmy system „AI Captain”, ale wkrótce potem zmieniliśmy ją, aby uniknąć nieporozumień, że sztuczna inteligencja zastąpi podejmowanie decyzji przez człowieka. Zamiast tego technologia jest teraz przedstawiana jako inteligentny asystent, który wspiera decyzje kapitana i załogi, co pomogło zintegrować system AI w bardziej naturalny sposób, jako narzędzie uzupełniające ludzką wiedzę i doświadczenie.” – wyjaśnia Michael Ljunge.

Grupa Stena Line planuje kolejne wdrożenia oparte na sztucznej inteligencji. Biuro podróży Sembo wprowadzi asystenta AI, który usprawnia planowanie i rezerwację wyjazdów.

Voyage Optimization System jest testowany na następujących statkach i trasach:

Stena Flavia (Travemunde – Liepaja / Niemcy – Łotwa)
Stena Danica (Göteborg – Frederikshavn / Szwecja – Dania)
Stena Nautica (Halmstad – Grenaa / Szwecja – Dania)
Skåne, Mecklenburg-Vorpommern (Trelleborg – Rostock / Szwecja – Niemcy)
Stena Nordica (Rosslare – Fishguard / Irlandia – Wielka Brytania)