Modlin na zakręcie-sukces czy plajta?
Służby PR-owskie lotniska w Modlinie czynią co mogą, by porażkę przekuć w sukces. Oto rozesłały komunikat, że od 30 IX 2013 r., czyli od ponownego uruchomienia portu lotniczego dla dużych samolotów pasażerskich, do 23 października, obsłużył on 100,1 tys. pasażerów oraz 718 startów i lądowań.
W Modlinie szykują się już na przyjęcie milionowego pasażera, bowiem dotychczas (od początku działania portu, tj. od 15 VII 2012 r.) lotnisko obsłużyło 963,7 tys. osób. Z kolei Ryanair ogłosił, że 2 IV 2014 r. przybędzie nowe połączenie z Mazowsza do Shannon w Irlandii, a od sezonu letniego loty do Alicante i Salonik. I na tym kończą się chyba dobre wiadomości.
Z drugiej strony bowiem, Wizz Air nie zamierza wrócić do Modlina, a jego szef Jozsef Varadi powiedział bez ogródek: Do lotniska w Modlinie nadal trudno jest dojechać, a ten dojazd wcale nie jest tani, co znacznie podwyższa koszty podróży.(…) Jeśli weźmie się pod uwagę wszystkie koszty, Modlin jest droższy.
We wrześniu, kiedy Modlin wznawiał działalność, Varadi na konferencji prasowej wymienił aż 5 powodów, dla których jego niskokosztowy, węgierski Wizz Air nie chciał wrócić z Okęcie do Modlina. Stanowiło to duży cios dla modlińskiego portu lotniczego.
Po pierwsze – warunki pogodowe (szczególnie niekorzystne wiosną i jesienią; kwestionują to przedstawiciele Modlina). Po drugie – nie ma systemu ILS, z powodu którego Wizz Air musiał podobno odwołać aż 160 lotów (system już działa; władze lotniska podkreślają jednak, że umowa o współpracy z Wizz Airem nie zawierała żadnego zapisu nt. ILS). Po trzecie – ULC zamknął lotnisko w grudniu 2012 r. z powodu usterek w budowie pasa startowego. Po czwarte – po ponownym otwarciu Modlina (3 lipca – na okres 1 roku), Wizz Air przebadał preferencje pasażerów i załóg samolotów; ponad 70% pasażerów i 100% załóg było niezadowolonych z Modlina.
Po piąte – brak odszkodowania za poniesione straty oraz jakichkolwiek rozsądnych propozycji na ten temat (przewoźnik żąda 11 mln zł tylko z tytułu konieczności przekierowań samolotów). Lotnisko uznaje za „bezzasadne jakiekolwiek roszczenia odszkodowawcze linii lotniczych”. Zarząd spółki uważa też, że 17 lipca linia Wizz Air potwierdziła tylko, że zerwała umowę handlową z lotniskiem, która została podpisana w 2012 r. i miała obowiązywać 5 lat.
To nie koniec – krążą pogłoski o wielomilionowych roszczeniach (odszkodowaniu) również Ryanaira wobec Modlina, znacznie ponoć wyższych niż te, które wysunął Wizz Air. Lotnisko gotowe jest do poważnych ustępstw, bo postawione zostało pod ścianą. Świadczył o tym komunikat, wydany 23 lipca, tj. po ostatniej decyzji Ryanaira – zarząd Modlina zaproponował przewoźnikowi zniżki, które spowodowałyby oszczędności rzędu 65% w stosunku do opłat na Lotnisku Chopina.
Cięcie stawek to jeden z niewielu ruchów, jakie mogą wykonać władze tego lotniska. Za każdego odprawionego w Modlinie pasażera port pobiera 22 zł – o połowę mniej niż przed zeszłoroczną awarią pasa startowego (w Polsce niższe opłaty są jedynie w Zielonej Górze i Katowicach-Pyrzowicach). Obniżanie stawek jest normalną praktyką w Europie, ale pamiętajmy, że Modlin nie działał przez 9 miesięcy i tracił wówczas 100 tys. zł dziennie. Tymczasem lotnisko ma nie tylko spłacić zaciągnięte na budowę kredyty, ale także zacząć przynosić zyski.
Na razie z niemal wszystkim jest mu pod górkę: redukuje personel (o 1/10), poszukuje dodatkowych źródeł przychodów, a w najbliższych dniach zamierza złożyć pozew przeciwko Erbudowi, wykonawcy feralnego pasa startowego. Nie może też liczyć na pomoc Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, którego skarbnik jest szefem rady nadzorczej portu. Kasa Mazowsza świeci bowiem pustkami.
Byłoby wielką szkodą dla Warszawy i Mazowsza, gdyby lotnisko „splajtowało”. Jest bardzo potrzebne, choć nie do końca wiadomo, jak model biznesowy byłby w tym wypadku najkorzystniejszy. Jego atrakcyjność z pewnością by wzrosła, gdyby na stałe zaczął działać ILS (kolejne jego odmiany) oraz gdyby doprowadzono tory kolejowe pod sam terminal (nie musi to być tunel). Mam nadzieję, że nie skończy się na planach urządzenia na lotnisku dużego ośrodka szkolenia… kierowców ciężarówek.
POWIĄZANE WPISY
5 listopada 2024
Turystyczna Organizacja Otwarta: „Pomoc MSiT to fikcja”
Po wrześniowej powodzi, która dotknęła Polskę, Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło…
1 Komentarz7 Minuty
25 lipca 2024
Alicja Wójcik Gołębiowska: umowy Ryanair z partnerami sprzedażowymi w Polsce są w toku. Nadal weryfikujemy, kto i jak sprzedaje nasze bilety
Ryanair zapowiadał otwartość na współpracę z touroperatorami oraz agentami turystycznymi,…
1 Komentarz12 Minuty
1 marca 2024
Europ Assistance Polska podsumowuje ferie zimowe 2024
Ferie zimowe dobiegły już końca. W tym roku mocno zdominowały je zagraniczne kierunki.…
0 Komentarzy3 Minuty
11 grudnia 2023
Silny złoty sprzyja wyjazdom zagranicznym
Końcówka 2023 roku może skłaniać do planowania zagranicznych wyjazdów. Wszystko dlatego,…
0 Komentarzy6 Minuty
4 lipca 2023
Andrzej Gut-Mostowy: chciałbym po wyborach odpowiadać za turystykę. Mam koncepcję, co robić dalej dla branży [WYWIAD]
"Nie jest wcale wykluczone, że po wyborach, w przypadku stworzenia rządu przez…
1 Komentarz20 Minuty
15 maja 2023
Branża czeka na spotkanie z UOKiK. Przepis „turystycznej” ustawy rozwiązuje problem z cenami? [OPINIA PRAWNA]
Branża chciałaby omówić z UOKiK zastrzeżenia do sposobu prezentowania dynamicznych cen w…
0 Komentarzy11 Minuty
7 września 2022
Michael O’Leary: biurom podróży nie wolno sprzedawać naszych biletów. Nie zwrócimy im pieniędzy
Odprzedawanie biletów Ryanair przez pośredników jest niezgodne z regulaminem przewoźnika,…
1 Komentarz14 Minuty
13 stycznia 2022
NSA potwierdza: można odliczać VAT od usług noclegowych kupowanych w celu odsprzedaży
Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził wyrok WSA, zgodnie z którym przedsiębiorcy mają…
0 Komentarzy2 Minuty
9 lipca 2021
„Serce polskiego wybrzeża” potrzebuje ruchu poza sezonem. Ma potencjał uzdrowiskowy do wykorzystania
“Serce polskiego wybrzeża” to znane i dobrze wypromowane w Polsce hasło. Gdy zapytać, co…
0 Komentarzy6 Minuty