Modlin: oskarżenia LOT są bezzasadne
Kolejna reakcja na skargę złożoną przez PLL LOT do UOKiK. Tym razem oświadczenie wydał port lotniczy Modlin twierdząc, że zarzuty narodowego przewoźnika nie mają podstaw.
W opublikowanym przez Modlin komunikacie znajdujemy odniesienie się do zarzutów zawartych w skardze PLL LOT do UOKiK, która wyciekła do mediów. Władze lotniska przeczą informacjom, jakoby Modlin był przedsiębiorstwem państwowym lub jednostką sektora finansów publicznych i otrzymywał dotacje z budżetu. Wskazują, że otrzymane na rozwój dofinansowania pochodziły jedynie ze środków unijnych.
Treść oświadczenia odnosi się też do danych finansowych, które podał narodowy przewoźnik przecząc jakoby spółka ciągle przynosiła straty. Przeczy także zarzutom, że Ryanair otrzymał od Modlina preferencyjne stawki i utrzymuje, że irlandzki przewoźnik ponosi opłaty według oficjalnego cennika i że lotnisko podpisało z nim standardową umowę, „stosowaną na wielu lotniskach”.
Przypomina też, że PLL LOT nigdy nie prowadziły regularnej działalności przewozowej z MPL Warszawa/Modlin.
Poniżej publikujemy pełną treść oświadczenia:
„Odnosząc się do informacji medialnych dot. zawiadomienia PLL LOT skierowanego do UOKiK odnośnie możliwości nadużycia pozycji dominującej, Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o. o. oświadcza, co następuje:
1. Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o. o.(dalej: „MPL”) jest spółką prawa handlowego, a nie przedsiębiorstwem państwowym. MPL nie jest także jednostką sektora finansów publicznych.
2. MPL w żaden sposób nie jest dotowany ze środków budżetu państwa. Bieżąca działalność finansowana jest z posiadanego kapitału, środków własnych oraz środków obcych pozyskanych na warunkach konkurencyjnych (rynkowych).
3. Otrzymane dotacje na rozbudowę i modernizację lotniska pochodziły ze środków finansowych Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2007-2013. Wkład własny jaki musiała Spółka wnieść do realizacji projektu wyniósł 266.728.352,82zł (63% wartości całego projektu).
4. Wartość – 95 mln. zł – jaka pojawia się w doniesieniach medialnych określona jako wartość „dotacji państwowych” nie jest Spółce znana. Być może informacja ta dotyczy kwoty pomocy publicznej otrzymanej ze środków europejskich (wartość ta wyniosła w rzeczywistości 93,5 mln. zł – w ramach EFRR 79,5 mln. zł , a z budżetu państwa 14 mln. zł).
5. Podawane informacje dotyczące wysokości straty MPL na koniec 2016 r. są nieścisłe. Wskazywana kwota straty jest łączną kwotą w ujęciu narastającym za lata 2005-2016, czyli w całym okresie istnienia MPL, uwzględniającym okres, kiedy lotnisko nie prowadziło działalności. Istotne jest, że od ponownego pełnego uruchomienia lotniska w roku 2013, wynik Spółki jest coraz lepszy. W roku 2016 był już dziesięciokrotnie lepszy niż w roku 2013. Zaznaczenia wymaga również osiągnięcie w roku 2015 zysku netto w kwocie 2,2 mln. zł oraz fakt, że wyniki realizowane przez MPL są lepsze niż zakładane w planach.
6. Wskazywana kwota 816 mln. zł straty MPL na koniec trzeciego kwartału 2017 r. jest nieprawdziwa.
7. Wskaźnik EBITDA (wartość zysku, bez odpisu amortyzacyjnego i przez opodatkowaniem) jaki spółka osiąga na poziomie 10 mln. zł., wzrósł od 2015 roku o 40 %.
8. Umowa zawarta przez MPL z Ryanair nie daje temu przewoźnikowi żadnych preferencyjnych warunków w stosunku do innych użytkowników lotniska. Na lotnisku obowiązuje jeden, opublikowany cennik opłat lotniskowych. Natomiast umowa z Ryanair umożliwia stały rozwój liczby obsłużonych pasażerów i liczby połączeń. Jest to standardowa umowa stosowana na wielu lotniskach.
9. Obecnie Port Lotniczy Warszawa/Modlin rozpoczął procedury mające na celu zmianę cennika, na nowy, który będzie jeszcze atrakcyjniejszy dla nowych przewoźników. Nowy cennik powinien zostać ogłoszony w sezonie letnim 2018 r.
10. W ocenie MPL zawiadomienie PLL LOT skierowane do UOKiK jest nieuzasadnione, tym bardziej w kontekście, że linia ta nigdy nie prowadziła regularnej działalności przewozowej z MPL Warszawa/Modlin.”
POWIĄZANE WPISY
20 stycznia 2025
PLL LOT wprowadzają nowe rozwiązania dla podróżnych
Polskie Linie Lotnicze LOT wprowadzają nowe udogodnienia, które ułatwią planowanie…
0 Komentarzy4 Minuty
20 stycznia 2025
Enter Air otwiera bazę techniczną w Katowice Airport
Enter Air Services, spółka zależna największego polskiego przewoźnika czarterowego,…
0 Komentarzy4 Minuty
20 stycznia 2025
Rekordowy rok na lotnisku w Jasionce. Ponad 1,1 mln pasażerów obsłużonych w 2024
Dokładnie 1 145 257 pasażerów obsłużyło w 2024 roku lotnisko w podrzeszowskiej Jasionce.…
0 Komentarzy2 Minuty
20 stycznia 2025
Podróżuj teraz, zapłać później. LOT wprowadza płatności odroczone z PayPo
Polskie Linie Lotnicze LOT rozpoczęły współpracę z PayPo. Od teraz podróżujący mogą…
0 Komentarzy3 Minuty
17 stycznia 2025
Wizz Air: 71 proc. pasażerów wierzy w potencjał SAF
Wizz Air, Airbus, a także Moeve i lotnisko Charleroi poinformowały o pomyślnym…
0 Komentarzy6 Minuty
16 stycznia 2025
Ryanair uruchamia loty z Lublina do Barcelony
Ryanair poinformował o letnim rozkładzie lotów na sezon 2025, obejmującym pięć kierunków,…
0 Komentarzy2 Minuty
16 stycznia 2025
Innowacyjna współpraca Coigdzie i Jakdojade. Nowe partnerstwo ułatwi planowanie czasu
Platforma Coigdzie.pl nawiązała strategiczną współpracę z Jakdojade. Dzięki temu…
0 Komentarzy3 Minuty
16 stycznia 2025
Finnlines podsumowuje dziewięć miesięcy działalności na trasie Świnoujście – Malmö
14 stycznia 2025 na pokładzie statku M/S Finnfellow Finnlines przy Euroterminalu w…
0 Komentarzy3 Minuty
16 stycznia 2025
PLL LOT połączą Kraków z Paryżem. Nowe połączenie od 31 marca
Polskie Linie Lotnicze LOT ogłosiły uruchomienie bezpośrednich rejsów z Krakowa do…
0 Komentarzy2 Minuty