Mondial Assistance: na wakacje 2023 wybierze się tyle samo Polaków, co przed pandemią
Ponad 20 mln Polaków planuje w tym sezonie co najmniej jeden wyjazd wakacyjny. Spośród nich 42 proc. zdecyduje się na wyjazd zagraniczny. To prawie tyle samo, co przed pandemią – wynika z badań zaprezentowanych przez Mondial Assistance.
Firma Mondial Assistance powróciła po pandemii do badania planów wakacyjnych Polaków. Przeprowadzone metodą CATL badania ankietowe na próbie reprezentatywnej 1600 dorosłych osób odbyło się w dniach 4-25 maja i dotyczyło zarówno planów wakacyjnych osób, które dopiero planują zakupienie usług turystycznych, jak i tych wyjazdów, które już zostały zarezerwowane bądź przedpłacone. W ankietach pytano o najdłuższy wyjazd wakacyjny, który ma odbyć się w terminie od czerwca do września 2023 roku.
Niezdecydowanych jest więcej niż w 2019
W tym roku ponad 20 mln osób (65 proc. dorosłych Polaków z liczby 30,8 mln) planuje wyjazd wakacyjny. Ponad 1,6 mln osób jest nadal niezdecydowanych co do terminu wyjazdu, zaś 1,4 mln – co do kierunku. Oznacza to, że ponad 23 mln Polaków planuje wyjazd wakacyjny czy też nie wyklucza, że odbędzie co najmniej jeden wyjazd wakacyjny w wysokim sezonie. W sumie 10 proc. osób nie zdecydowało jeszcze, kiedy bądź dokąd pojedzie. Przed pandemią grupa osób niezdecydowanych była mniejsza – ok. 5 proc., jednak już grupa osób posiadających zadeklarowane plany wakacyjne była podobna.
Wśród ankietowanych 16 proc. osób (5 mln osób) nie planuje żadnych wakacji, 2 proc. – planuje go po wysokim sezonie, zaś 6 proc. osób na wakacjach już w tym roku było.
Więcej osób rezygnuje z braku pieniędzy
Z 20 mln zdecydowanych na wyjazd, 11 mln spędzi wakacje w Polsce (56 proc.), a 9 mln (44 proc.) za granicą.
Powody rezygnacji z planów wakacyjnych to przede wszystkim brak pieniędzy – swoje decyzje motywuje tak 51 proc. osób w porównaniu z 29 proc. w 2019 roku. 22 proc. (35 proc. przed pandemią) ankietowanych uzasadnia brak planów wyjazdowych tym, że mają inne obowiązki, a 18 proc. zamierza wydać pieniądze na inny cel (8 proc. przed pandemią).
Firma IPSOS przeprowadzająca badania na zlecenie Mondial Assistance zapytała ankietowanych o to, kiedy ci odbyli ostatni wyjazd wakacyjny. 55 proc. osób wyjechało w ubiegłym roku, 13 proc. – dwa lata temu, 7 proc. – trzy lata temu, 5 proc. – cztery lata temu (przed pandemią odpowiedziało tak 3 proc. ankietowanych), 12 proc. – pięć lat temu, 2 proc. spędziło główne wakacje poza sezonem, a 6 proc. nie wyjechało na wakacje nigdy.
Większe budżety wakacyjne
Wśród kierunków wybieranych latem 2023 top 3 to te same destynacje, co przed pandemią – Chorwacja, Grecja, Hiszpania. Na kolejnych miejscach uplasowały się: Włochy, Turcja, Bułgaria, Wielka Brytania, Niemcy, Albania i Cypr. Przy czym w tym roku po raz pierwszy Turcja wskoczyła do pierwszej piątki wybieranych kierunków. Pamiętać należy, że badanie uwzględnia wszystkie wyjazdy, również te organizowane indywidualnie.
Polacy są świadomi, że za wyjazd w Polsce i za granicą zapłacą więcej. Deklarują na wyjazdy zagraniczne budżet 3971 zł za osobę, czyli o 800 zł więcej niż w 2019 roku, zaś na wyjazdy w Polsce 2256 zł, czyli o 500 zł więcej.
Planowany termin wyjazdu wakacyjnego to przede wszystkim oczywiście wysoki sezon. W lipcu 21 proc. ankietowanych wyjedzie do Polski, a 13 proc. za granicę, na przełomie lipca i sierpnia – 23 proc. wybierze wyjazd do Polski, zaś 17 proc. za granicę, natomiast w sierpniu 16 proc. będzie odpoczywało w Polsce, a 23 proc. za granicą. Na przełomie sierpnia i września 9 proc. wybiera się na wakacje do Polski, zaś 14 proc. za granicę.
Przesiadka z samochodu do pociągu
Zmieniły się nieco preferencje co do środka transportu – własny samochód jako transport w Polsce traci na rzecz pociągu w porównaniu z okresem przed pandemią. 67 proc. (9 pp. mniej niż przed pandemią) pojedzie samochodem na wakacje w Polsce, a 28 proc. – za granicę. Samolotem 4 proc. poleci do Polski, zaś 63 proc. za granicę. 26 proc. (8pp. więcej niż przed pandemią) pojedzie na wakacje w Polsce pociągiem, 4 proc. – za granicę. 8 proc. pojedzie autokarem zarówno na wakacje w Polsce, jak i za granicę.
W badaniach dotyczących długości trwania wyjazdy nastąpił spadek liczby osób, które pojadą na 11 dni i więcej, na rzecz grupy jeżdżącej na 6-10 dni. Oznacza to, że Polacy wyjadą na wakacje na krócej niż w 2019 roku. Tydzień w Polsce wybrało 33 proc. respondentów, za granicą zaś 27 proc. Na dwa tygodnie w Polsce wyjedzie 14 proc., a za granicę – 17 proc. Na 11 dni i więcej wyjedzie 23 proc. osób, czyli o 35 proc. mniej niż w 2019. 33 proc. wyjedzie na 11 dni za granicę. To o 49 proc. mniej niż przed pandemią.
Połowa podróżujących samodzielnie uważa, że w biurze jest drożej
Nie ma zmiany, jeśli chodzi o proporcje między tymi, którzy za granicę jeżdżą sami a liczbą tych, którzy jeżdżą z biurem podróży. 58 proc. ankietowanych wybierze się na wakacje samodzielnie, a 42 proc. – z biurem podróży. Wygląda na to, że grupy te nie zmieniają swoich przyzwyczajeń. 71 proc. (72 proc. w 2019 roku) tych, którzy jeżdżą samodzielnie, robi tak, ponieważ lubi decydować o tym, jak spędzać czas, 50 proc. (36 proc. w 2019 roku) kieruje się ceną, 31 proc. (29 proc. w 2019 roku) kieruje się ofertą dopasowaną do swoich potrzeb, 13 proc. (11 proc. w 2019 roku) nie ma zaufania do biur podróży, zaś 4 proc. jedzie do rodziny czy znajomych.
Zapytani o to, z jakim biurem podróży wyjazd na wycieczkę można uznać za bezpieczny, tak żeby nie obawiać się jego bankructwa, 37 proc. odpowiedziało, że uzna tylko biuro podróży, z którego usług już korzystało. 26 proc. wybierze największe biuro na rynku, 14 proc. wybierze lokalne, ale znane mu biuro, 7 proc. – dowolne zarejestrowane biuro podróży, Nikt nie zadeklarował, że kieruje się rekomendacjami znajomych czy internautów, a 15 proc. do bezpieczeństwa nie przekonuje żaden z argumentów.
Na zakup ubezpieczenia turystycznego w związku z wyjazdem za granicę zdecyduje się 72 proc. ankietowanych, czyli 6,5 mln osób.
POWIĄZANE WPISY
21 listopada 2024
Joanna Wiśniewska nową dyrektorką sprzedaży i marketingu w Exim Tours
Biuro podróży Exim Tours ma nową dyrektorkę sprzedaży i marketingu. Od listopada funkcję…
0 Komentarzy1 Minuty
19 listopada 2024
Gotowy na Wakacje – technologiczny Skok w Przyszłość wielu biur podróży
W świecie, gdzie technologia nieustannie pędzi naprzód, firma Sykon znana z…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2024
Raport GfK i eSky.pl: Polacy stawiają na Azję, Amerykę Północną i Afrykę
Coraz więcej Polaków wybiera podróże poza tradycyjnym sezonem turystycznym, doceniając…
0 Komentarzy6 Minuty
18 listopada 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych na lato 2025 z lekkim wzrostem
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
15 listopada 2024
Wakacje 2025: niższe ceny i wyższe zainteresowanie wczesnymi rezerwacjami
Zeszłoroczny wzrost wczesnych rezerwacji wakacyjnych przyniósł rekordowe zyski dla branży…
0 Komentarzy6 Minuty
15 listopada 2024
Langkawi czeka na Polaków. Itaka uruchomiła bezpośrednie czartery na egzotyczną wyspę
Pierwszy czarter Itaki na Langkawi, zrealizowany Dreamlinerem PLL LOT, zainaugurowano 28…
0 Komentarzy2 Minuty
14 listopada 2024
50 proc. więcej klientów i nowe kierunki w ofercie – biuro podróży Nekera planuje dynamiczny rozwój
Wzrost przychodów, nowe destynacje i innowacyjne usługi – biuro podróży Nekera świętuje…
0 Komentarzy3 Minuty
14 listopada 2024
Rainbow Tours S.A. umacnia swoją pozycję w Grecji. Nowy hotel White Olive z Aquaparkiem na Kos dołącza do oferty
13 listopada 2024 należąca do Rainbow Tours S.A. spółka White Olive A.E. zakupiła 100…
0 Komentarzy4 Minuty
13 listopada 2024
Górna Austria zaprasza Polaków. Atrakcje dla całej rodziny, zimowe szlaki i zabytki UNESCO
Na początku listopada odbyło się spotkanie dla dziennikarzy z przedstawicielami Górnej…
0 Komentarzy5 Minuty