Nadruki na koszulkach: historia powstania oraz typy

koszulki z nadrukiem
fot. Mike Von on Unsplash

T-shirty z logo znanych marek, wizerunkami ulubionych postaci z filmów i seriali, popularnymi memami, różnymi obrazkami i wzorami są integralną częścią życia współczesnych ludzi. Teraz na ulicy łatwo jest spotkać osobę w ubraniu z fajnym nadrukiem, czy to będzie kosmos czy psy. I już trudno sobie wyobrazić, że kiedyś ludzie nie mogli nawet marzyć o takich rzeczach w swojej garderobie.

Nadruki i koszulki: jak pojawił się modny tandem

Nadruk na ubraniach jest środkiem komunikacji ze światem zewnętrznym. Nasi odlegli przodkowie zaczynali swoją komunikację od rysunków: najpierw na skórze, potem na ubraniach. Obraz znaku był powiązany z jego znaczeniem.

Rozwój piśmiennictwa stał się kolejnym krokiem rozwoju nadruków. Starożytni Grecy zaczęli umieszczać symbole literowe na przedmiotach, aby wskazać swoje imiona. Następnie Europejczycy haftowali herby i hasła swoich rodów arystokratycznych. Wraz z nadejściem industrializacji na mundurach pracowników pojawiły się słowa i znaki. Wraz z rozwojem marek modowych projektanci zaczęli oznaczać swoje produkty w celu zwiększenia rozpoznawalności i promocji.

Ale historia koszulek od momentu ich wynalezienia do zdobycia popularności nie była tak długa. Jak wiadomo, ten element garderoby w postaci do jakiej jesteśmy przyzwyczajeni został wymyślony i wdrożony przez Amerykanów w pierwszej połowie XX wieku. Pierwotnym pomysłem było stworzenie wielofunkcyjnej koszuli wojskowej z krótkim rękawem, która mogłaby służyć jako samodzielna odzież na upały oraz bielizna w zimnych porach roku.

Nieco później koszulki wyszły za granicy swojego przeznaczenia, bo okazały się wygodne i praktyczne nie tylko dla żołnierzy, ale także dla zwykłych mieszkańców. Jako pełnoprawna forma ubioru rozpowszechniły się w latach pięćdziesiątych. Zaczęły być pokazywane w filmach, sprzedawane w sklepach. I właśnie wtedy niektórzy przedstawiciele firm reklamowych zdali sobie sprawę, że ten element garderoby może służyć jako platforma reklamowa.

Tak narodził się trendowy tandem „koszulka z nadrukiem”. I nic dziwnego. Ten ruch marketingowy bardzo mocno wpłynął na rozwój marek i ich popularność. A ludzie mogli kupować atrakcyjne, uniwersalne rzeczy z logo, napisami i rysunkami.

Od tego czasu idea nadruków na koszulkach ewoluowała nieubłaganie. Na wyroby nanoszono przeróżne obrazy i teksty: patriotyczne, reklamowe, militarne, związane z filmami, kreskówkami i grami, nadruki na temat ochrony środowiska i wiele innych. Obecnie trudno obejść się bez koszulek z jasnymi obrazkami i fotografiami. Wspaniale komponują się z innymi ubraniami: dżinsami, kurtkami, spodenkami, spódnicami, kombinezonami. Są uniwersalne w zastosowaniu – mogą być elementem stroju do wyjścia na plażę, spacerów i pracy, wyjazdów na wycieczki czy wyjazdy służbowe.

Odmiany popularnych nadruków na koszulkach

Nie da się policzyć ilości istniejących rysunków i obrazów. Ale są kategorie nadruków, które cieszą się ogromną popularnością w branży modowej odzieży i akcesoriów, a tym samym w branży drukowania na koszulkach.

Tekst

Wydruki tekstowe są dziś niezwykle aktualne i maksymalnie dostępne. Wynika to z globalizacji i wprowadzenia sieci społecznościowych do życia współczesnego człowieka oraz wielu innych czynników. Ale najważniejsze jest to, że często to tylko słowa są w stanie przekazać myśl tak, aby każdy zmógł ją zrozumieć.

Napisy na ubraniach mogą być zabawne i smutne, feministyczne i seksistowskie, patriotyczne i opozycyjne, proste i zawoalowane, prowokujące i snobistyczne, filozoficzne i głupie.

Rynek masowy oferuje wiele różnych T-shirtów z gotowymi hasłami na każdy gust. Ponadto, jeśli zwrócisz się do wyspecjalizowanej firmy, możesz zamówić wydruk jakiejkolwiek wiadomości: dowolnej swojej myśli, pomysłu, motto, uczuć wyrażonych słowami – wszystkiego, co chcesz przekazać społeczeństwu.

Geograficzne

Nazwy miast i krajów, flagi i herby, rozpoznawalne kontury kontynentów i terytoriów państw, zabytki skali światowej i regionalnej – takie obrazy i napisy na ubraniach zajmują dziś jedną z czołowych pozycji w rankingu aktualności, zwłaszcza jeśli chodzi o turystykę czy patriotyzm. Tak więc koszulki z nadrukami Kraków, Warszawa, Nowy Jork, Tokio, z wizerunkiem Wieży Eiffla czy piramid w Egipcie, z symbolami państwowymi czy skrótowcami można zobaczyć wszędzie, zwłaszcza w miejscach, gdzie gromadzą się turyści. Najczęściej takie obrazy na ubraniach są albo hołdem dla kraju, gdzie przyjechała dana osoba, albo nutą przejawu patriotyzmu.

Geometryczne

Krata, romby, paski, kropki – to wszystko nie traci na znaczeniu z biegiem lat. Geometryczne nadruki przyciągają wyraźnymi liniami, rozmaitością, pięknem. Warto zauważyć, że człowiek wynalazł ornamenty geometryczne wcześniej niż właśnie samą geometrię. Nawet starożytni Egipcjanie nosili kraciaste szaty – odkryto to podczas kolejnych wykopalisk archeologicznych.

Współcześni projektanci mogą naszkicować ładną koszulkę z geometrycznymi nadrukami, jakimi tylko zechcesz. Wystarczy opowiedzieć im o swoim pomyśle na przyszły rysunek.

Zwierzęce i animalistyczne

Zwierzęta są tak mocno zakorzenione w życiu człowieka, że używa się ich nawet na ubraniach. Pojęcie „nadruk zwierzęcy” oznacza nakładanie farby imitującej naturalny kolor zwierząt – tygrysów, lampartów, zebr, węży. Tymczasem nadruk animalistyczny zawiera obrazy samych zwierząt, z których najpopularniejsze to koty, motyle, psy, szopy, wilki, lwy, sowy, ryby. Takie obrazki można znaleźć nie tylko na T-shirtach. Mogą być na sukienkach, koszulach, kurtkach, bluzach i innych ubraniach.

Kwiatowe

Kwiaty cieszą ludzkość od wielu tysięcy lat. Te rośliny są tak atrakcyjne, że zaczęto je używać jako obrazki do odzieży. Ubrania w róże, stokrotki, piwonie wyglądają delikatnie, stylowo i uroczo. Uwielbiają je młode dziewczyny, dorosłe kobiety, starsze panie. Dlatego zakup wysokiej jakości koszulki wykonanej na zamówienie z takim wzorem dla siebie lub na prezent to dobry pomysł.

Etniczne

Wzory arabskie, afrykańskie, uzbeckie, słowiańskie i inne doskonale wpisują się w styl boho-chic, czyli styl lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Moda na te nadruki nieustannie powraca, więc koszulki z ornamentem nie tracą na znaczeniu. Dobrze komponują się z innymi ubraniami i akcesoriami i nadają się do różnych wydarzeń i zajęć.

Pop Art

Koszulki w pop-artowe wzory są bardzo modne. Reprezentują połowę ubiegłego wieku, co przypomina o różnych wydarzeniach. W tym kierunku wybitnie pokazali się współcześni projektanci mody – w swoich pracach wykorzystują słynne obrazy stworzone w stylu pop-artu. W ten sposób uzyskuje się oryginalne i jasne koszulki, popularne w USA i Europie. Udoskonalają stylizację, pomagają wyróżnić się z tłumu.

Owocowe i jagodowe

Te nadruki są idealne na lato – czas barw i rzucających się w oczy obrazków. Wzory owoców i warzyw na T-shirtach to prawdziwe piękno. Szczególnie popularne są pomarańcze, kiwi, cytryny, ananasy, arbuzy, wiśnie. W takich ubraniach każdy może czuć się wesoło i przyjemnie. Przypominają one wypoczynek, morze i fajną rozrywkę.

Morskie

Tradycyjne niebiesko-białe paski i rysunki o tematyce morskiej (kotwica, kierownica, algi, ryby tropikalne, rafy koralowe itp.) nie wychodzą z mody. Z ich pomocą można tworzyć odważne eksperymenty z kolorem, fakturą i kształtem koszulek. Ubrania z takimi nadrukami prezentują się ciekawie i wyraziście. Nadają się zarówno do życia codziennego, jak i na niektóre uroczystości.

Militarne

Kolory kamuflażu wcześniej były popularne tylko wśród mężczyzn. Dziś granice coraz bardziej się zacierają, a kobiety chętnie noszą koszulki z wizerunkami w wojkowym stylu. Często takie ubrania są szyte ze specjalnej grubej lub gęstej tkaniny monochromatycznej. Czasami wykorzystuje się te same materiały, które są używane do tworzenia mundurów wojskowych. Oczywiście niezawodność i trwałość takich rzeczy jest imponująca.

Minimalistyczne

W tym przypadku na białej lub czarnej koszulce przedstawiona jest tylko jedna rzecz – prosta, spokojna, monochromatyczna, dyskretna. Może to być figurka zwierzęcia, napis, wzór geometryczny. Odpowiednia opcja dla osób preferujących spokojną odzież, która nie przyciąga zbytniej uwagi. Ponadto takie rzeczy nadają się na wydarzenia biznesowe, kiedy musisz wyglądać schludnie i profesjonalnie, ale nie konieczne jest zakładanie marynarki i spodni.

Cóż, oczywiście, nadruki na ubraniach są aktem autoekspresji i symbolem czasów. Ale jakie obrazy i napisy preferować i jakie komunikaty z ich pomocą przekazywać ludziom – to zależy tylko od Ciebie!