Najważniejsze wydarzenia w turystyce w 2021 roku

podsumowanie-roku-2021-w-turystyce
fot. Fusion Medical Animation / Unsplash

Drugi rok z pandemią dobiegł już końca, a w nim wiele zmian i problemów z jakimi wciąż zmaga się cała branża turystyczna. Niekończące się lockdowny, liczenie strat i szukanie pomocy, aby móc przetrwać. Przedstawiamy istotne wydarzenia w turystyce, o których pisaliśmy w ubiegłym roku.

4 stycznia

Nowy rok, nowe stawki na TFG i nowe składki na TFP

Z początkiem roku weszły rozporządzenia zmieniające wysokości opłat dla touroperatorów. Podwyższono niektóre stawki, które trzeba odprowadzać na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, wprowadzono też płatności na Turystyczny Fundusz Pomocowy.

Pierwsze z rozporządzeń dotyczy zmian stawek obowiązujących touroperatorów w ramach płatności na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. Nastąpiła drobna zmiana dla touroperatorów obsługujących klientów na terenie kraju oraz państw ościennych. Ci, którzy pobierają zaliczki, muszą płacić 2 zł – przedtem obowiązywała ich stawka w wysokości zero złotych.

Od 1 stycznia nowe stawki na TFG i nowe składki na TFP

 8 stycznia

Robert Andrzejczyk zostaje dyrektorem biura sprzedaży i dystrybucji PLL LOT

W wyniku zmian strukturalnych w Polskich Liniach Lotniczych LOT, stanowisko dyrektora biura sprzedaży i dystrybucji PLL LOT zostało powierzone Robertowi Andrzejczykowi, byłemu prezesowi Polskiej Organizacji Turystycznej.

Były prezes POT, Robert Andrzejczyk odpowiedzialny za sprzedaż globalną w PLL LOT

11 stycznia

Wsparcie dla branży turystycznej, rozszerzenie „tarczy 6.0” i 1 mld zł dla gmin górskich

200 gmin na terenach górskich otrzyma refinansowanie umorzenia podatku od nieruchomości oraz 700 mln zł na inwestycje w turystykę – zadeklarował wicepremier Jarosław Gowin. Na pytanie redakcji WaszaTurystyka.pl o wsparcie z „tarczy 6.0” dla branży hotelarskiej odpowiedział: „cały czas rozszerzamy ten, wszystkie branże zamknięte otrzymają wsparcie za cały okres zakazu działalności.”

Na refinansowane umorzenia podatku od nieruchomości do 80 proc. może liczyć ok. 200 gmin położonych na terenach górskich. Rząd zapowiada też 700 mln zł na inwestycje dla branży turystycznej. W sumie pomoc dla gmin górskich ma wynieść 1 mld zł.

“Turystyka otrzyma wsparcie”: Jarosław Gowin deklaruje rozszerzenie “tarczy 6.0” i 1 mld zł dla gmin górskich

 

Bez szans na poluzowanie obostrzeń po feriach

Adam Niedzielski zapowiedział, że po feriach w mocy pozostaną wszystkie restrykcje w działalności gospodarczej. Jedynym wyjątkiem będzie przywrócenie nauki stacjonarnej w klasach 1-3.

Zakaz świadczenia usług noclegowych, kwarantanna po powrocie do kraju transportem zbiorowym, zamknięcie gastronomii – wszystkie uderzające w turystykę restrykcje pozostały aktualne po 17 stycznia. Rząd zdecydował o ich przedłużeniu do końca stycznia.

„Nadal jest zagrożenie kolejną falą epidemii, państwa europejskie zaostrzają albo przedłużają obowiązujące restrykcje. Z drugiej strony, sytuacja w Polsce wygląda stabilnie, nie mamy skoku zachorowań, wzrostu zgonów czy zajętości szpitali. Mamy bufor bezpieczeństwa co do liczby wolnych łóżek. Z jednej strony widać rozwijającą się pandemię, a z drugiej – stabilną sytuację w Polsce” – wyjaśniał Adam Niedzielski.

Przedłużenie lockdownu: restrykcje będą utrzymane po 17 stycznia

14 stycznia

Firmy MICE pozostawione bez pomocy z PFR

Pomimo udokumentowanego i związanego z obostrzeniami spadku obrotów (u członków SOIT wystąpiły w przedziale od 60 do 95 proc. w 2020 roku), spełnieniu kryterium wymaganego PKD, niezaleganiu z regulacją należności publiczno-prawnych, a także zatrudnianiu pracowników na umowę o pracę, większość agencji incentive travel zrzeszonych w SOIT nie zakwalifikuje się do pomocy PFR 2.0 z powodu ograniczenia sumy pomocy do 144 000 zł na jednego pracownika z Tarczy PFR 1.0 i PFR 2.0.

SOIT: 95 proc. firm MICE bez pomocy z PFR

15 stycznia

Podatnik jest solidarny, niech solidarny będzie i przedsiębiorca

„Wszystkie środki, które trafiają do przedsiębiorców, nie są pieniędzmi rządu, lecz wszystkich podatników. Ale solidarność działa w dwie strony. Trzeba solidarnie poczuwać się do odpowiedzialności za zdrowie i życie wszystkich Polaków. Szczególnie osób starszych. Przypominam, że chodzi o zdrowie i życie Polaków” – Jarosław Gowin odniósł się do planów wznowienia działalności przez przedsiębiorców.

Konferencja prasowa Jarosława Gowina poświęcona była instrumentom finansowym mającym zrekompensować przedsiębiorcom straty spowodowane lockdownem. Zorganizowano ją z okazji uruchomienia naboru wniosków do „tarczy finansowej” PFR. „Pieniądze zaczną trafiać na konta przedsiębiorców już od poniedziałku” – mówił wicepremier Gowin. Przypominał też kwoty przeznaczane na inne formy odszkodowawcze – tzw. tarczę antykryzysową skierowaną do konkretnych branż według kodów PKD oraz 1 mld zł na zasilenie budżetów gmin górskich.

Jarosław Gowin: podatnicy solidarnie wspierają przedsiębiorców, oczekujemy wzajemności

19 stycznia

Rozszerzenie „tarczy 6.0” o turystyce PKD

Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie, w którym znalazły się kolejne instrumenty pomocy dla przedsiębiorców: zwolnienie z opłacania składki ZUS na następne dwa miesiące, a także kolejna dotacja dla mikro i małych firm do 5 tys. zł, dodatkowe postojowe oraz dopłata do wynagrodzeń. Ponadto, całe to wsparcie, jak również dopłaty do wynagrodzeń zostaną rozszerzone także na firmy z branży turystycznej. Nowe rozwiązania mają wejść w życie od 1 lutego 2021 r., a wartość pomocy może wynieść ponad 5 mld zł i objąć nawet ok. 300 tys. przedsiębiorców.

Celem przyjętego przez rząd rozporządzenia jest wsparcie przedsiębiorców, którzy zostali dotknięci ograniczeniami związanymi z pandemią COVID-19. To kolejny pakiet osłonowy dla firm działających w najbardziej poszkodowanych branżach, który miał zapobiec utracie płynności finansowej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Jest decyzja rządu – rozszerzenie “tarczy 6.0” o turystyczne PKD

20 stycznia

Branża turystyczna i transportowa rozpoczyna protest

Wspólny protest branży turystycznej pod egidą Turystycznej Organizacji Otwartej oraz branży transportowej: autokarów turystycznych i taksówkarzy odbył się na błoniach Stadionu Narodowego w Warszawie. Były transparenty, postulaty, flary i konferencja prasowa oraz pojazdy – autokary i taksówki. W grupie protestujących pojawił się też Piotr Zygarski, lider grupy “Opór.” Pojawiła się też policja, pilnująca przestrzegania dystansu między uczestnikami. Protest zgromadził około 25 osób. Po zakończeniu konferencji dla mediów udały się one na wspólny przejazd ulicami Warszawy.

Protest branży turystycznej i transportowej: “Przypominamy o firmach, które nie dostały żadnej pomocy”

22 stycznia

Polski Bon Turystyczny ze zmianami

Sejm przyjął nowelizację tzw. ustawy o COVID-19, zawierającą zmiany w ustawie o Polskim Bonie Turystycznym. Po zmianach bony zaczęły służyć również do opłacania jednodniowych wycieczek wraz z wszelkimi atrakcjami przewidzianymi przez organizatorów w ramach danej oferty. Warunkiem było objęcie pakietem minimum dwóch usług.

Zgodnie z zapowiedziami twórców tego rozwiązania, równolegle z uruchomieniem PBT trwały prace nad dostosowywaniem go do bieżącej sytuacji i usprawnianiem systemu, m.in. na podstawie uwag zgłaszanych przez beneficjentów i przedstawicieli branży turystycznej. Rezultatem tych prac jest nowelizacja ustawy o Polskim Bonie Turystycznym, która ma zwiększyć efektywność programu i objąć wsparciem większą grupę przedsiębiorców rejestrujących się w bazie podmiotów przyjmujących płatności bonami.

 

Zmiany w Polskim Bonie Turystycznym: dodano wycieczki jednodniowe i atrakcje

28 stycznia

Przedłużenie lockdownu dla hoteli i restauracji

Hotele nadal zamknięte dla turystów – ta sytuacja miała potrwać jeszcze co najmniej do 14 lutego. Jak zapowiedział minister Adam Niedzielski, etap “odpowiedzialności” zostanie przedłużony bez zmian. Od 1 lutego “luzowanie” obostrzeń dotyczyło tylko handlu i instytucji kultury.

Decyzją rządu przedłużone zostały o restrykcje tzw. etapu odpowiedzialności. Przedłużone zostały wszystkie reguły odnoszące się do zgromadzeń publicznych, hoteli, podróży za granicę, spotkań do limitu 5 osób, restauracji, infrastruktury sportowej, stoków narciarskich. Również sposób prowadzenia lekcji w szkołach pozostał bez zmian. Otwarte zostały za to galerie handlowe i instytucje kultury.

Hotele i restauracje zamknięte do 14 lutego, od 1 lutego otwarte muzea i sklepy w galeriach handlowych

29 stycznia

Marek Kamieński stanął na czele Rady Ekspertów

Trzy dni temu ukazało się zarządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie utworzenia Rady Ekspertów do spraw Turystyki. Radę utworzyło 20 ekspertów, a jest organem pomocniczym ministra właściwego do spraw turystyki. Na czele Rady stanął Marek Kamieński, wiceprzewodniczącymi zostali: Marian Gheorge Cristescu Gheorghe – prezes Polskiego Holdingu Hotelowego, Bogdan Dyjuk – prezes Lokalnej Grupy Działania Kanał Augustowski oraz Dawid Lasek – wiceprezes Euroregionu Karpackiego.

Rada Ekspertów z Markiem Kamieńskim na czele będzie doradzać ministrowi Gowinowi

3 lutego

Brytyjskie badania zaprzeczają strategii rządowej

Hotele to jedno z najmniej ryzykownych jeśli chodzi o transmisję koronawirusa miejsc. Pokazują to brytyjskie badania NHS oparte na danych z października 2020, przeprowadzonych na próbie ponad 73 tys. potwierdzonych przypadków zakażenia. Jak się dowiadujemy, rząd zapoznaje się z nowymi badaniami. W oficjalnej komunikacji nadal powołuje się jednak na dane z wiosny, opublikowane w “Nature”.

Badania oparto na ponad 73 tys. potwierdzonych przypadków zakażenia w 41 tygodniu 2020 roku. Wyszczególniono w sumie 5,8 tys. tzw. punktów styku, w których doszło do transmisji.

Ryzyko zarażenia się koronawirusem w hotelu minimalne. Brytyjskie badania przeczą strategii rządowej

8 lutego

Marek Kamieński rezygnuje ze wszystkich swoich funkcji w branży turystycznej

Marek Kamieński, wiceprezes OSAT, przewodniczący Rady Ekspertów ds. Turystyki przy Ministrze Rozwoju, Pracy i Technologii, rezygnuje ze wszystkich swoich funkcji w branży turystycznej z powodów osobistych.

Przypomnijmy, że Marek Kamieński został powołany na przewodniczącego Rady Rady Ekspertów ds. Turystyki przy Ministrze Rozwoju, Pracy i Technologii. Niedawno został też doradcą prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej. Był wiceprezesem Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych, jest biegłym sądowym.

Marek Kamieński odchodzi z turystyki

11 lutego

Otwarcie hoteli, uzdrowisk, stoków narciarskich i basenów

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie dotyczące otwarcia od 12 lutego hoteli, basenów i stoków narciarskich. Zamknięte mają pozostać m.in. centra fitness i aquaparki. W hotelach dopuszcza się udostępnienie gościom nie więcej niż 50 proc. pokoi. Zezwolono też na otwarcie uzdrowisk, pod warunkiem, że pacjenci korzystający z usług wykonają test PCR na obecność wirusa SARS-COV2.

Opublikowane w Dzienniku Ustaw Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 lutego 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii poluzowano niektóre zakazy prowadzenia działalności. Zgodnie z zapowiedzią, od 12 lutego działały m.in. hotele, uzdrowiska, baseny i stoki narciarskie.

Rozporządzenie: od 12 lutego otwarte hotele, uzdrowiska, stoki narciarskie i baseny

17 lutego 

Dawid Lasek został przewodniczącym Rady Ekspertów ds. Turystyki

Dawid Lasek, wiceprezes stowarzyszenia Euroregion Karpacki i były wiceminister odpowiedzialny za turystykę w dawnym Ministerstwie Sportu i Turystyki, został przewodniczącym Rady Ekspertów ds. Turystyki przy ministrze Gowinie. Zastąpił on Marka Kamieńskiego, który zrezygnował ze stanowiska kilka dni po powołaniu.

Dawid Lasek przewodniczącym Rady Ekspertów ds Turystyki

Zamknięte hotele i utrata miejsc pracy w branży noclegowej

Ponad połowa hoteli (54 proc.) była zamknięta w styczniu, a wśród otwartych aż 1/3 obiektów miała poniżej 2 proc. obłożenia – wynika z ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. Hotelarze oceniają, że już ponad 100 tys. osób straciło pracę w branży noclegowej, a kolejne 16 tys. zostanie zwolnionych w przypadku braku adekwatnej pomocy finansowej państwa.

W przeprowadzonej ankiecie wzięło udział 227 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. 63 proc. spośród nich położonych jest w miastach. 23 proc. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (83 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi, a średnia wielkość obiektu wynosi 87 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy stanowią 37 proc., łączące segment biznesowy z turystycznym 36 proc., a specjalizujące się w turystyce wypoczynkowej 27 proc. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (83 proc.).

IGHP: straciliśmy już 100 tys. miejsc pracy w branży noclegowej, ale na tym nie koniec

18 lutego

Rada szybkiego reagowania

„Szkoda czasu na radę, która miałaby być jedynie fasadą – jeśli ciało to będzie nieskuteczne, jako pierwszy podziękuję za udział w niej. Od pierwszego spotkania trzeba ruszyć z kopyta z pracą. Odbierać sygnały z branży i szybko na nie reagować. Jednym z priorytetów będą badania. Rząd nie może opierać swoich decyzji na tym, że coś się komuś wydaje, albo na nieadekwatnych danych zagranicznych” – mówił nam Dawid Lasek, nowy przewodniczący Rady Ekspertów ds. Turystyki przy Ministrze Rozwoju, Pracy i Technologii.

Dawid Lasek: to będzie rada szybkiego reagowania. Jeśli się nie sprawdzi, pierwszy zrezygnuję

9 marca

Najbardziej rozpoznawalne targi turystyczne po raz pierwszy w wersji online

Saksonia jest najpopularniejszym kierunkiem podróży kulturalnych w Niemczech i po raz pierwszy w 50-letniej historii Targów ITB została mianowana Oficjalnym Kierunkiem Kulturalnym Międzynarodowych Targów Turystycznych ITB Berlin. Saksonia jest pierwszym niemieckim krajem związkowym uhonorowanym tym prestiżowym tytułem przez największe na świecie targi turystyczne.

W promocję zainwestowała też Gruzja, to chyba pierwszy przypadek, gdy kraj tej wielkości jest partnerem tak wielkiego wydarzenia. Destynacja, która zdobyła już serca Polaków, chce teraz powtórzyć ten sukces globalnie. Z pewnością pomoże tu większa liczba tanich połączeń lotniczych.

ITB pierwszy raz w wersji on-line – startują z dużymi problemami technicznymi

10 marca

Ogłoszenie upadłości Czech Airlines

Z Pragi nadeszła smutna informacja o zasądzeniu przez właściwy sąd upadłości czeskiego przewoźnika.  Sąd wezwał podmioty mające roszczenia względem czeskiej linii do ich zgłoszenia w określonych ramach czasowych. Przewoźnik wciąż liczył na możliwość przeprowadzenia restrukturyzacji, mimo podjętej decyzji sądu. Należy pamiętać, iż Czech Airlines są tylko częścią większej grupy lotniczej (Smartwings), w oparciu o której aktywa może wyłonić się nowy przewoźnik.

Sąd ogłasza upadłość Czech Airlines – linie uspokajają, jakie konsekwencje dla naszego rynku?

11 marca

Lockdown w województwie pomorskim

Według rozporządzenia z 10 marca 2021, obostrzenia w województwie pomorskim zostają wprowadzone na dwa tygodnie, tj, od 14 do 28 marca. Początkowo Andrzej Niedzielski zapowiadał, że lockdown w tym województwie potrwa tydzień.  Zamknięte zostaną m.in. hotele i obiekty noclegowe, kina, teatry oraz baseny. Do 28 marca został także przedłużony lockdown w województwie warmińsko mazurskim.

Pomorskie zamknięte jednak na dwa tygodnie

17 marca

Krótki sezon narciarski i drastyczny spadek przychodów o 360 mln zł

Zamiast przychodów na poziomie 450 mln zł w mijającym właśnie sezonie narciarskim polskie stacje zrzeszone w PSNiT notują 90 mln zł. „To ledwie wystarczy na pokrycie kosztów przygotowania do sezonu, nie mówiąc o przetrwaniu do kolejnego. Mamy konkretne postulaty, potrzebujemy od rządu wsparcia i odszkodowania” – apeluje Tomasz Paturej, prezes PSNiT i zrzeszone w stowarzyszeniu firmy.

Sezon narciarski w Polsce trwa 100-110 dni, a w tym roku ograniczył się do ok. 50 dni – podsumowali podczas konferencji prasowej członkowie Polskich Stacji Narciarskich i Turystycznych.

Stacje narciarskie ze spadkiem przychodów o 360 mln zł. PSNiT wysyła postulaty do rządu

 

Ogłoszenie lockdownu w całej Polsce

Minister zdrowia Andrzej Niedzielski ogłosił podczas dzisiejszej konferencji, że od 20 marca cała Polska zostanie objęte nowymi obostrzeniami. Zamknięte zostaną m.in. hotele i obiekty noclegowe, kina, teatry oraz baseny. Wyjątkiem będą hotele pracownicze. Obostrzenia mają obowiązywać do 9 kwietnia (szczegóły będą znane po ukazaniu się Rozporządzenia Rady Ministrów).

Średnia zakażeń dla całego kraju wynosi 47,9  na 100 tysięcy osób. Decyzje o kolejnych ograniczeniach będą więc dotyczyć całej Polski, nie tylko regionów – zapowiedział Niedzielski.  Jedynym rozwiązaniem jest objęcie całej Polski ograniczeniami.

Główną przyczyną sytuacji jest brytyjska odmiana koronawirusa – podkreślił minister. Udział procentowy mutacji brytyjskiej osiągnął 52 proc. Na początku stycznia ten udział wynosił 5 proc. Analizując sytuację widzimy pogorszenie sytuacji praktycznie w całym kraju – dodał.

Lockdown w całej Polsce od soboty

26 marca

Zmarła Adriana Maria Machnacz

Odeszła od nas Adriana Maria Machnacz, twórczyni “Młynu Gąsiorowo”, jednego z najlepszych punktów na gastronomicznej mapie Mazowsza. Miała 38 lat, zabrał ją Covid-19.

Właścicielka „Młynu Gąsiorowo” przez 13 lat związana była zawodowo z gastronomią i turystyką wiejską. Zainicjowała powołanie Stowarzyszenia Krzewienia Kultury Wiejskiej „Gąsiorówka”, w którym była prezesem zarządu. Z wykształcenia była ekonomistką, socjolożką i specjalistką turystyki wiejskiej. Ukończyła studia na kierunku turystyka wiejska na Akademii Humanistycznej im. A. Gieysztora w Pułtusku. Studiowała również komunikację społeczną na wydziale socjologii Uczelni Warszawskiej im. M. Skłodowskiej – Curie.

Nie żyje Adriana Machnacz, właścicielka “Młynu Gąsiorowo”. Miała 38 lat

31 marca

W prima aprilis uruchamiamy podcast naszego portalu

1 kwietnia, w najbliższy czwartek o godzinie 13. wystartuje premierowy podcast portalu branżowego WaszaTurystyka.pl. Pierwszym gościem będzie Marcin Mączyński, sekretarz generalny Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. Dowiemy się, czy hotelarzom w Polsce uda się uniknąć katastrofy, a jeśli tak, to czyja to będzie zasługa: rządu, samozaparcia hotelarzy czy sił nadprzyrodzonych.

To nie prima aprilis! Pierwszego dnia kwietnia postanowiliśmy wystartować z podcastem.

Słuchać nas można na stronie WaszaTurystyka.pl, a także na: Youtube, Spotify, Google Podcasts i Apple Podcasts oraz na Facebooku i Twitterze.

W czwartek startuje podcast portalu WaszaTurystyka.pl

2 kwietnia

20. urodziny portalu NadMorze.pl

20 lat temu najtrudniejsze było przekonanie klientów do wagi internetu. Niektórzy traktowali go jak gazetę. Bardzo często w początkach naszej działalności pierwszym pytaniem do nas było: „Skąd jesteście, z którego internetu? Bo ja już w trzech internetach mam reklamę” – opowiada specjalnie dla portalu WaszaTurystyka.pl, Witold Markow, jeden z trzech założycieli i współwłaścicieli portalu NadMorze.pl.

„A z którego internetu jesteście?” – słyszeli. Portal NadMorze.pl kończy 20 lat

Spadek zachorowań i przedłużenie lockdownu

Jeśli chodzi o turystykę krajową, w restrykcjach niewiele się zmieniło. Do 18 kwietnia zamknięte zostały dla prywatnych podróżnych hotele, niedostępne bybły muzea i obiekty sportowe.

Podczas konferencji, Adam Niedzielski, minister zdrowia powiedział m.in.: “Widzimy dzienny spadek zachorowań, ale mniejsza liczba zakażeń, to wynik przerwy świątecznej. Skutek tego, jak się zachowaliśmy podczas Świąt, będzie widoczny w przyszłym tygodniu i wtedy będzie wiadomo czy czeka nas trzecia fala.

Lockdown przedłużony do 18 kwietnia

8 kwietnia 

Odszedł Aleksander Giertler

5 kwietnia zmarł Aleksander Giertler — działacz LZS i ZMW z Małopolski, pasjonat turystyki, której poświęcił większość swojego życia. Był założycielem i pierwszym Prezesem Izby Turystyki RP, funkcje Prezesa pełnił od 2009 roku do 2014.

W ostatnich miesiącach angażował się społecznie w prace legislacyjne przy opracowaniu tarcz antykryzysowych dla branży turystycznej związanych z COVID-19 na terenie woj. śląskiego. Wiele czasu poświęcił na spotkania z właścicielami biur podróży i hotelarzami wskazując i doradzając jak wyjść z kryzysu. Służył wsparciem i pomocą każdemu kto się do niego zwracał. Niezwykle ceniony w branży turystycznej. Był człowiekiem koleżeńskim, z dużym poczuciem humoru, zawsze służył radą młodszym kolegom i koleżankom.

Wielokrotnie był wyróżniany i nagradzany, m.in.: został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, odznaką Zasłużony Działacz Kultury, Zasłużony Działacz LZS, za Zasługi Dla Turystki, Złotą Odznaką ITRP , Złotą Odznaka DIT.

Aleksander Giertler nie żyje. Były prezes ITRP miał 76 lat

17 kwietnia

Wydłużenie tarczy antykryzysowej na kolejne dwa miesiące

Zapisy ustawy „covidowej”, uprawniające m.in. firmy turystyczne do korzystania z czterech narzędzi wsparcia, zostały przedłużone na marzec i kwiecień. Przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się wstecznie o zwolnienie ze składek na ZUS za marzec i kwiecień, dwa kolejne postojowe i dwie kolejne dotacje do 5 tys. zł oraz dopłaty do wynagrodzeń.

Przypomnijmy, że ustawa, zwana „tarczą branżową”, czy też „tarczą antykryzysową 6.0” weszła w życie w grudniu i pierwotnie nie wspierała wszystkich firm turystycznych, lecz wybrane PKD, takie jak 79.90.A. Została dopiero potem rozszerzona dwoma rozporządzeniami, które dodawały do katalogu firm uprawnionych do świadczeń kilka PKD „turystycznych” i przedłużała działające narzędzia finansowe na styczeń i luty. Do dziś firmy z branż zamkniętych czekały na jej przedłużenie na marzec i kwiecień w zakresie zwolnienia z ZUS oraz na kolejne transze postojowego, dopłat do wynagrodzeń i dotacji do 5 tys. zł.

Tarcza antykryzysowa wydłużona na marzec i kwiecień. Co przysługuje firmom turystycznym?

 

1 maja

Rząd poinformował Brukselę, że nie planuje pobierania podatku dochodowego od umorzonej subwencji PFR

„Umorzenie subwencji dla podatników – finansowanych z PFR – stanowi dla podatnika/przedsiębiorcy przysporzenie, tj. dodatkowy element podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. Z tego powodu planowane zaniechanie poboru podatku od wartości umorzonych zobowiązań z tytułu subwencji finansowej generuje, w stosunku do obecnych zasad podatkowych, ujemny skutek budżetowy względem sytuacji, kiedy kwota umorzenia wliczana byłaby do podstawy opodatkowania.”

Rząd nie planuje pobierać podatku dochodowego od umorzonej subwencji z PFR

5 maja

Polska Rada Turystyki przedstawiła ministerstwu pomysły dotyczące pomocy dla całej branży turystycznej

Krajowy Plan Odbudowy, vouchery i bony turystyczne, gwarancje ubezpieczeniowe dla touroperatorów, dopłaty do testów, przywrócenie regulacji zawodów pilota i przewodnika, zniesienie limitu miejsc w autokarach i dopłaty do testów dla turystów – to niektóre z tematów jakie zostały poruszone przez Polską Radę Turystyki na spotkaniu z ministrem Andrzejem Gutem-Mostowym.

Polska Rada Turystyki przedstawiła ministerstwu pomysły ułatwiające życie. Przykład: dopłaty do testów

6 maja

W POT rozpoczęło się porządkowanie struktur. Przemysław Marczewski odpowiada za komunikację w organizacji

Przez kilka miesięcy prezes Rafał Szlachta sam komunikował się z mediami i branżą, obecnie, między innymi za to, odpowiada za to Przemysław Marczewski.

Przemysław Marczewski, powiedział: „Bardzo się cieszę z powierzonych mi zadań i obowiązków oraz możliwości pracy w tym miejscu. Jestem dumny, że mogę odpowiadać za komunikację w Polskiej Organizacji Turystycznej. Mam nadzieję, iż zebrane na mojej drodze zawodowej doświadczenia oraz entuzjazm i zapał do pracy pozwolą usprawnić komunikację w tak istotnym sektorze polskiej gospodarki jakim jest branża turystyczna.”

Przemysław Marczewski odpowiedzialny w POT za komunikację

6 maja

Hotele wznowiły działalność, ale pod warunkiem udostępnienia nie więcej niż 50 proc. pokoi

W Rozporządzeniu Rady Ministrów, które zostało opublikowane w  Dzienniku Ustaw, zezwolono na działalność hoteli, pod warunkiem udostępnienia nie więcej niż 50 proc. pokoi. Po tygodniu od decyzji postanowiono, że posiłki mogą być dostarczane gościom wyłącznie do pokoi hotelowych. Sektor MICE zamrożony do początku czerwca.

Hotele otwarte od soboty już oficjalnie. Ukazało się rozporządzenie

7 maja

Cyfrowy paszport covidowy szansą na zagraniczne wakacje

Wprowadzenie tanich i szybkich testów antygentowych zamiast PCR – to ułatwienie dla podróżujących, nad którym pracowała Grecja. Sytuacja z wariantami wirusa była inna niż w wakacje 2020, więc nie było mowy o zupełnym zniesieniu zdrowotnych wymogów dla podróżnych. Dlatego Grecja dążyła do wprowadzenia na terenie UE cyfrowego certyfikatu zdrowotnego.

„Sytuacja epidemiczna była inna, nie mieliśmy do czynienia z różnymi wariantami wirusa, z których część szybciej się rozprzestrzenia. Dlatego raczej zamiast znoszenia testów, pracujemy nad wprowadzeniem możliwości zastąpienia testów PCR antygenowymi. Są szybsze, tańsze i stanowią niewielką barierę dla podróżowania” – powiedział Harry Teocharis

Harry Teocharis: cyfrowy „paszport” to nasza jedyna szansa. W tym roku do Grecji tylko z testem lub szczepieniem

12 maja

Minęło 14 miesięcy od wprowadzenia pierwszego lockdownu i pojawia się projekt ustawy dotyczący zwrotów wpłat za niezrealizowane vouchery

Projekt ustawy, która przedłuża o rok ważność voucherów wystawionych przez organizatorów turystyki za wyjazdy odwołane rok temu z powodu pandemii, odnosi się w uzasadnieniu do kwestii zwrotu voucherów przez klientów.

„Uważam, że organizatorzy turystyki powinni honorować wszystkie vouchery do wiosny 2022 roku. Sądzę, że będzie to korzystne nie tylko dla klientów, którzy mogli nie mieć możliwości wykorzystać swoich voucherów z uwagi na sytuację epidemiczną, ale również dla rynku i dla wizerunku branży” – mówi Paweł Niewiadomski, prezes PIT.

Projekt ustawy: zwrot wpłaty za niezrealizowany voucher? Tylko w uzasadnionych przypadkach

13 maja

Ireneusz Węgłowski został wybrany na przewodniczącego Rady Polskiej Organizacji Turystycznej

Rada Polskiej Organizacji Turystycznej wybrała na Przewodniczącego, Ireneusza Węgłowskiego, prezesa Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. Nieoficjalnie rozważano dwie inne kandydatury: Sebastiana Nasiłowskiego i ministra Andrzeja Guta-Mostowego.

Za Węgłowskim glosowało 15 członków, dwie osoby się wstrzymały, nikt nie był przeciw. Węgłowski od początku kryzysu próbuje uświadomić stronę rządową o powadze sytuacji branży hotelarskiej oraz wspomóc członków IGHP, organizując wideokonferencje, podczas których wraz z zaproszonymi gośćmi udziela odpowiedzi na wiele pytań dotyczących interpretacji przepisów.

Ireneusz Węgłowski przewodniczącym Rady Polskiej Organizacji Turystycznej

17 maja

Polska Organizacja Turystyczna przenosi swoje trzy departamenty do Wieliczki

Trzy departamenty Polskiej Organizacji Turystycznej zostaną w Warszawie, trzy działać będą w Wieliczce. Oficjalnym powodem konieczność wprowadzenia oszczędności lokalowych i płacowych. Rada POT pozytywnie zaopiniowała projekt rozporządzanie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie zmian strukturalnych POT.

Decyzje o przeniesieniu są spowodowane koniecznością cięcia kosztów administracyjnych POT – wynajem biur w Wieliczce jest dużo tańszy niż w dotychczasowej siedzibie POT w centrum Warszawy, niższe prawdopodobnie są także wynagrodzenia i inne koszty administracyjne. Za powyższymi decyzjami pójdą prawdopodobnie duże zmiany personalne – trudno sobie wyobrazić, by pracownicy pracujący dotychczas w Warszawie, przenieśli się w całości do Wieliczki. Chyba, że liczba zatrudnionych w stolicy nie zmniejszy się, a powiększona zostanie liczba pracowników Oddziału Zamiejscowego. To jednak mało prawdopodobne.

Polska Organizacja Turystyczna przenosi połowę departamentów do Wieliczki

19 maja

Hotelarze liczą straty

Z ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego wynika, że średnia strata hotelarzy w maju została oszacowana na 320 tys. zł na obiekt, a przeliczając na pokój hotelowy – 3,8 tys. zł. To oznacza, że branża, z ok. 2 600 hotelami – 145 tys. pokojami hotelowymi, tylko w maju szacowano straty na minimum pół miliarda złotych.

W kwietniu wzrosła liczba zamkniętych hoteli do blisko 40 proc., natomiast 86 proc. otwartych obiektów miało zajętych mniej niż 20 proc. miejsc noclegowych, z czego 1/5 poniżej 2 proc. – wynikało z ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego.

IGHP: straty hotelarzy w maju sięgną pół miliarda złotych

21 maja

Przedłużono termin vouchera turystycznego do dwóch lat

Sejm uchwalił nowelizację ustawy covidowej, która zostanie przesłana do Senatu. Zgodnie z zapowiedziami MRPiT, terminy realizacji voucherów turystycznych zostały przedłużone o kolejny rok, a termin zwrotu wypłat do TFZ przesunięty na grudzień.

Nowe przepisy przedłużą do dwóch lat (dotychczas był to jeden rok), licząc od dnia, w którym miała się odbyć impreza turystyczna, możliwość korzystania z vouchera turystycznego za odwołaną z powodu pandemii koronawirusa imprezę turystyczną.
Zaproponowane przepisy przewidują także przesunięcie o osiem miesięcy terminu rozpoczęcia przez organizatorów turystyki zwrotu wypłat do Turystycznego Funduszy Zwrotów. Spłata pierwszej raty będzie przedłużona do końca grudnia 2021 r.

Voucher turystyczny ważny dwa lata. Zwroty do TFZ przesunięte do grudnia

27 maja

Sejmowa komisja gospodarki przyjęła ustawę odszkodowawczą

Za było 18 posłów, przeciw – 12. Ustawa trafi teraz pod głosowanie Sejmu a następnie do podpisu przez Prezydenta. Ustawa była inicjatywą senatora Krzysztofa Kwiatkowskiego, a w jej powstanie zaangażowały się organizacje reprezentujące poszkodowane branże.

Projekt ustawy dotyczył wszystkich przedsiębiorców bez względu na branżę, PKD, liczbę zatrudnianych pracowników czy datę zarejestrowania działalności. Ustawa przewiduje administracyjną, pozasądową i szybszą od sądowej drogę wyliczania szkody majątkowej i odszkodowania w oparciu o decyzje wojewodów. Szkoda ta byłaby pomniejszona o równowartość pomocy udzielonej dotychczas poszkodowanemu. Jeśli więc dotychczasowe pomoc rządowa otrzymana przez dany podmiot była skuteczna, to nie wystąpi przesłanka do wyliczenia odszkodowania.

Ustawa odszkodowawcza przyjęta przez komisję sejmową

1 czerwca

Uruchomiono elektroniczny certyfikat covidowy w Polsce

W systemie pacjent.gov.pl uruchomiono elektroniczny certyfikat zdrowia. Zaczął uprawniać do przekraczania granic w ramach UE. Certyfikat można wyświetlić online bądź wydrukować – wynika z informacji przekazanej podczas konferencji prasowej ministra zdrowia.

„Polska znalazła się wśród grupy siedmiu krajów, które od dzisiaj mają możliwość wydawać certyfikaty elektroniczne zgodne ze wszystkimi standardami. Można go pobrać z konta pacjenta w postaci elektronicznej, czyli kodu QR, albo dokumentu PDF, zawierającego te same informacje co kod QR” – poinformował Adam Niedzielski, minister zdrowia.

W Polsce ruszył elektroniczny certyfikat zdrowotny. Na razie bez aplikacji mobilnej

4 czerwca

Luzowania w obostrzeniach, które nie do końca są zrozumiałe dla organizatorów

Przyjęte przez Ministerstwo Zdrowia limity są dla organizatorów niezrozumiałe, zwłaszcza że stawiają nieuzasadniony znak nierówności pomiędzy imprezami organizowanymi de facto w tych samych przestrzeniach.

Równie niezrozumiałe było wprowadzone ograniczenie udziału do 250 osób w wydarzeniach typu koncerty plenerowe czy imprezy sportu masowego organizowane na otwartej przestrzeni. Występy czy mecze, organizowane w obiektach z miejscami siedzącymi, mogły odbywać się z dwudziestotysięczną widownią, zapełnioną w 50 proc. miejsc siedzących.

Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń: iluzoryczne odmrożenie

8 czerwca

Spotkanie na żywo branży turystycznej, czyli VIII edycja Forum Promocji Turystycznej

To kolejna wyjątkowa edycja, która odbyła się w trakcie trwania pandemii. Dramatyczna sytuacja w jakiej znalazła się turystyka była tematem przewodnim podczas debat fachowców zaproszonych przez redakcję portalu WaszaTurystyka.pl.

Czasy, w których przyszło nam żyć przynoszą wiele pytań o przyszłość turystyki tą dalszą i na najbliższą chociażby o przygotowania do sezonu letniego, a także o ewentualny plan dla branży na wypadek kolejnego lockdownu. Główną kwestią okazało się dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo. Branża turystyczna nie może zapomnieć o tym, że klient, który nie będzie czuł się bezpiecznie nie będzie skłonny podróżować. Turystyka ma duży potencjał i możliwości, aby połączyć atrakcyjny wyjazd z zadbaniem o swoją odporność.

VIII edycja Forum Promocji Turystycznej za nami. Spotkanie na żywo branży turystycznej odbyło się w Kamienicy Artystycznej

10 czerwca

Kolejne zmiany w limitach na wakacje

Przez wakacje – lipiec i sierpień – w Polsce obowiązywał limit 75 proc. zajętych miejsc w hotelach. Do limitu nie będą liczone dzieci do 12. roku życia i osoby zaszczepione przeciwko covid-19.

„Nie jest tak, że wszędzie jest bardzo dobrze, musimy cały czas zachowywać czujność, ale z każdym dniem przybywa zaszczepionych” – mówił premier. “W hotelach zwiększamy limit do 75 proc. miejsc zajętych, nie wliczamy do tego grup dzieci do 12 roku życia. Chcemy tym samym zachęcić dzieci do wyjazdów wakacyjnych, wiemy jak ciężkie było dla nich siedzenie w domu i nauka online. Zasady te nie obowiązują dla osób, które są zaszczepione” – dodał Mateusz Morawiecki.

Hotele ruszą na 75 proc. od 26 czerwca. Limit bez grup dzieci i osób zaszczepionych

22 czerwca

Marzena German dołącza do Wakacje.pl.

Dziennikarka z kilkunastoletnim doświadczeniem w branży turystycznej, Marzena German dołączyła do zespołu Departamentu Marketingu Wakacje.pl, obejmując stanowisko eksperta ds. komunikacji zewnętrznej i obsługi medialnej.

Marzena German dołączyła do zespołu public relations firmy Wakacje.pl. Jest odpowiedzialna za budowanie relacji z dziennikarzami, reprezentowanie spółki w mediach, działaniach wizerunkowych oraz spójną komunikację marek należących do Wakacje.pl S.A. Marzena German doświadczenie w turystyce zdobywała współpracując z biurami podróży, w których zajmowała się obszarami marketingu i PR.

Marzena German dołącza do Wakacje.pl. Będzie będzie odpowiadała za komunikację zewnętrzną

23 czerwca

Izabela Stelmańska została nowym prezesem MROT-u

Walne Zebranie Członków MROT wybrało na stanowisko Prezesa Zarządu MROT, Izabelę Stelmańską. Jej poprzednikiem był zmarły pod koniec ubiegłego roku Jan Błoński.

Od początku swojej pracy w Samorządzie Województwa Mazowieckiego prężnie działa w zakresie rozwoju turystyki na terenie Województwa Mazowieckiego. W oparciu o wartości takie jak innowacja i kreacja buduje nową jakość gospodarki turystycznej. W swoich działaniach w zakresie turystyki kieruje się zapisami wynikającymi ze “Strategii rozwoju turystyki dla województwa mazowieckiego” – przy powstaniu którego brała czynny udział.

Izabela Stelmańska nowym prezesem MROT

Obowiązkowa kwarantanna dla osób przyjeżdżających spoza Schengen i EFTA

Rozporządzenie w sprawie wprowadzenia o północy kwarantanny dla powracających spoza strefy Schengen doprecyzowuje, że chodzi „o państwa nienależące do strefy Schengen lub niebędące państwem członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stroną umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym”. Na tej ostatniej liście znalazły się: Islandia, Nowergia, Liechtenstein i Szwajcaria.

Obowiązywała dla turystów przebywających nie tylko w Turcji, Egipcie, Tunezji czy krajach egzotycznych ale również m.in. w Albanii, Czarnogórze, Macedonii. Kwestią sporną pozostaje, jak traktować turystów powracających z Bułgarii, Rumunii i Chorwacji, gdyż kraje te są na liście członków Europejskiego Obszaru Gospodarczego, zaś nie są członkami Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Jest rozporządzenie o kwarantannie od 24 czerwca. Chodzi o kraje spoza Schengen i EFTA

29 czerwca

Paula Fanderowska ponownie została prezesem SKKP

Walne zgromadzenie członków SKKP zdecydowało o utrzymaniu władz stowarzyszenia w tych samych rękach decydując tym samym o kontynuacji ścieżki wzrostu i rozwoju obranej przez kończący swoją kadencję poprzedni zarząd. Po ukonstytuowaniu się zarządu kolejny raz prezesura została powierzona Pauli Fanderowskiej.

Paula Fanderowska ponownie prezesem SKKP

6 lipca

Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego została członkiem Krajowej Izby Gospodarczej

Krajowa Izba Gospodarcza zrzesza na zasadzie dobrowolności izby gospodarcze oraz inne organizacje gospodarcze i społeczne, których przedmiotem działania jest wspieranie rozwoju gospodarczego. Do zadań KIG należy m.in. reprezentowanie interesów swoich członków i podmiotów gospodarczych wobec organów państwa, organizacji krajowych i zagranicznych, działanie na rzecz rozwoju przedsiębiorczości w nowoczesnych formach organizacyjnych i technologicznych czy wyrażanie opinii o stanie rozwoju gospodarczego w Polsce i inspirowanie tworzenia i nowelizacji przepisów.

IGHP członkiem Krajowej Izby Gospodarczej

9 lipca

LOT oficjalnym przewoźnikiem Polskiej Reprezentacji Olimpijskiej

Polscy sportowcy oraz trenerzy, służby medyczne i reprezentanci PKOl latają LOT-em w ramach umowy ramowej z Polskim Komitetem Olimpijskim zawartej na lata 2018-2022. Na ten okres przypadły trzy imprezy olimpijskie ZIO PyeongChang 2018, IO Tokio 2020 oraz ZIO Pekin 2022. Umowę podpisano w 2017 roku na pokładzie najnowocześniejszego modelu samolotu, jakim dysponuje LOT – Boeinga 787 „Dreamliner”. Strony reprezentowali prezesi: PLL LOT – Rafał Milczarski i PKOl – Andrzej Kraśnicki.

LOT oficjalnym przewoźnikiem polskich olimpijczyków

12 lipca

Andryszak najbardziej rozpoznawalny Polak w europejskiej turystyce odchodzi z grupy TUI

Do tej pory żaden Polak nie osiągnął w europejskiej turystyce tak wiele. Jedyną osoba, która zaistniała medialnie w podobnej skali był były prezes LOT Sebastian Mikosz, który podjął się przewodzenie Kenya Airways. Jest to jednak inna kategoria wagowa w porównaniu do tej Andryszaka.

Trudno ocenić co mogło skłonić Andryszaka i TUI do decyzji o zakończeniu współpracy. Z pewnością można pokusić się o pewne spekulacje. Obszary cięcia kosztów, relacji z agentami, a nawet decyzji dotyczących floty TUI-Fly mogły być tymi, które przyczyniły się do podjęcia tej decyzji.

Marek Andryszak odchodzi z TUI – to jest turystyczny news wakacji

15 lipca

Lotnisko w Modlinie obchodzi swoje dziewiąte urodziny

W sezonie Lato 2021 można było odbyć podróż na 55 kierunkach. To ponad 170 lotów tygodniowo, czyli blisko poziomu sprzed wybuchu pandemii.

Pierwsze samoloty na nowym, podwarszawskim lotnisku, wylądowały 15 lipca 2012 roku. W pierwszym roku działalności port obsłużył 850 tys. pasażerów i 6 371 operacji lotniczych, a już po siedmiu latach mógł się poszczycić następującymi wynikami: 3,1 mln obsłużonych pasażerów i 21 050 wykonanych operacji startów i lądowań. Od początku działalności lotniska z usług portu skorzystało ponad 18,6 miliona pasażerów oraz wykonano na nim ponad 131 tysięcy startów i lądowań.

9. urodziny Lotniska w Modlinie

16 lipca

Polski Bon Turystyczny i jego rok funkcjonowania

Z bonu turystycznego skorzystała połowa dzieci w Polsce. “To przełomowy projekt, nie tylko w warstwie gospodarczej i społecznej i również nie tylko co do skali, ale jeśli chodzi o myślenie o turystyce. Pokazał, że można połączyć elementy polityki społecznej ze wsparciem gospodarki: branży turystyczne. Powinien zostać z nami na całe pokolenia” – mówił Andrzej Gut-Mostowy podczas konferencji podsumowującej rok funkcjonowania bonu.

Rok funkcjonowania bonu turystycznego. “To przełomowy projekt, powinien zostać z nami na pokolenia”

Andrzej Kindler dołączył do Rady Ekspertów Turystyki przy MRPiT jako wiceprzewodniczący

Posiedzenie Rady, na którym uzupełniony został jej skład, odbyło się 16 lipca w Gródku nad Dunajcem. Towarzyszyła mu konferencja prasowa kierownictwa Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Turystyki, a także posiedzenie Rady Polskiej Organizacji Turystycznej. W spotkaniach, które poświęcono głównie podsumowaniu roku funkcjonowania polskiego bonu turystycznego, wzięli udział wicepremier Jarosław Gowin, wiceminister Andrzej Gut-Mostowy, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Rafał Szlachta oraz reprezentanci władz gminnych i przedsiębiorców biorących udział w programie.

Andrzej Kindler dołącza do Rady Ekspertów ds. Turystyki jako wiceprzewodniczący

22 lipca

Marek Różycki podpisał umowę o pracę na stanowisku wiceprezesa Polskiej Organizacji Turystycznej

Jak powiedział w rozmowie z TVP3 Kielce: „Dla mnie to duże wyzwanie, do nowej pracy podchodzę z wielką pokorą. Konkurs był bardzo trudny, tym bardziej cieszę się, że komisja doceniła moje doświadczenie zarówno biznesowe, jak i samorządowe. Z pewnością będę je wykorzystywał. W nowej pracy z pewnością nie zapomnę o moim regionie i mieście, z którego pochodzę.”

Marcin Różycki, były wiceprezydent Kielc, od dzisiaj wiceprezesem POT

24 lipca

Rozpoczyna się nowelizacja ustaw turystycznych

Ofensywę nowelizacyjną w prawie turystycznym zapowiedzieli na sejmowej komisji przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju. Zmiany wprowadzone zostaną do wszystkich aktów prawnych obowiązujących w turystyce. Mają dotyczyć obiektów noclegowych, przewodników górskich, systemu promocji turystycznej i imprez turystycznych.

Minister Andrzej Gut-Mostowy, mówiąc na temat stanu prac nad nowelizacją ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych, podkreślił, że tę ustawę należałoby napisać od nowa.

Rusza nowelizacja ustaw turystycznych, w tym wprowadzenie opłaty turystycznej

30 lipca

Odejście Roberta Andrzejczyka ze stanowiska dyrektora Biura Sprzedaży w PLL LOT i objęcie funkcji Dyrektora Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku

Robert Andrzejczyk był przez ponad trzy lata (od 2016 roku) prezesem Polskiej Organizacji Turystycznej. Został odwołany 14 października 2020 roku przez ministra rozwoju, pracy i technologii, Jarosława Gowina.

Robert Andrzejczyk odchodzi z LOT-u. Zostaje dyrektorem Muzeum Piłsudskiego w Sulejówku

5 sierpnia

POT rozpoczyna współpracę z PTSM

Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Rafał Szlachta oraz prezes Polskiego Towarzystwa Schronisk Młodzieżowych Waldemar Domarańczyk podpisali porozumienie o współpracy.

Sformalizowanie współdziałania POT i PTSM na rzecz rozwoju i promocji turystyki aktywnej jest wynikiem ubiegłotygodniowego spotkania, podczas którego omówiono kwestie realizacji Polskiego Bonu Turystycznego w schroniskach młodzieżowych oraz możliwościach merytorycznego wsparcia przy projekcie Turystyczna Szkoła.

POT będzie współpracować z PTSM

26 sierpnia

Powstaje Oddział Turystyki Przyjazdowej powołany przez Polską Izbę Turystyki

W ramach struktur Polskiej Izby Turystyki, został powołany Oddział Turystyki Przyjazdowej. Jest to pierwszy w historii oddział branżowy utworzony w ramach PIT, a utworzenie go umożliwiły zeszłoroczne zmiany w Statucie Izby.

W ramach zaproponowanego programu działania aktywność Oddziału skupi się na współpracy z jednostkami administracji publicznej na Jednocześnie Władze OTP będą starały się prowadzić lobbing na rzecz odpowiedniego umiejscowienia i traktowania branży incoming w szeroko pojętej gospodarce Polski oraz będą promować stanowisko mówiące o tym, iż turystyka przyjazdowa jest eksportem usług na poziomie centralnym i regionalnym, współpracy z POT, ROT-ami i LOT-ami oraz innymi organizacjami branżowymi.

Polska Izba Turystyki powołała Oddział Turystyki Przyjazdowej

3 września

Wybrano pięciu nowych dyrektorów Zagranicznych Ośrodków Polskiej Organizacji Turystycznej

W wyniku przeprowadzonego postępowania konkursowego, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej, Rafał Szlachta, powołał na stanowiska dyrektorów Zagranicznych Ośrodków Polskiej Organizacji Turystycznej w Brukseli, Londynie, Nowym Jorku, Rzymie i Wiedniu.

Ośrodki zajmują się realizacją kampanii marketingowych, kontaktem z mediami, przedstawicielami branży turystycznej, a także turystami planującymi przyjazd do Polski. ZOPOT-y odpowiedzialne są również za gromadzenie i analizę danych dotyczących turystyki.

Znamy nowych dyrektorów pięciu ZOPOT-ów

10 września

Biuro podróży Mouzenidis Travel ogłasza niewypłacalność

W czerwcu Grecka Mouzenidis Group wydała oświadczenie o tymczasowym zawieszeniu działalności, polska spółka Mouzenidis Travel sp. z o. o. ogłosiła, że trudna sytuacje jej nie dotyczy i że prowadzić będzie dalej działalność a realizacja wyjazdów przebiega bez zakłóceń.

Mouzenidis Travel ogłosił niewypłacalność

12 września

Powołany został nowy zarząd na lotnisku w Modlinie

W wyniku konkursu stery w Modlinie objęli Grzegorz Hlebowicz i Tomasz Szymczak. Można powiedzieć, że obaj są „nominowani” przez głównych udziałowców. Hlebowicz jest de facto przedstawicielem PPL, a Szymczak – strony samorządowej. Obydwaj mają doświadczenie w awiacji. Hlebowicz, radny PiS na Żoliborzu, pracował przez wiele lat w PAŻP: jako rzecznik tej instytucji, ale także w roli szefa zespołu do współpracy z portami lotniczymi.

Szymczak zaś lotnicze doświadczenie zdobywał w Centralwings, WAS, a także szefując lotnisku w Łodzi. W czasie jego prezesury na lotnisku łódzkim dość dobrze radziła sobie słoweńska Adria. Połączenie Łodzi z Monachium było największym sukcesem w tamtym czasie.

Nowy zarząd na lotnisku Modlin – koniec impasu, czas na nowe linie

16 września

Forum Promocji Turystycznej na stałe weszło do kalendarza spotkań branży turystycznej, czyli sukces IX edycji

Forum Promocji Turystycznej organizowane przez redakcję portalu WaszaTurystyka.pl, już na stałe weszło do kalendarza spotkań branży turystycznej. Na Forum trzeba po prostu być. W wrocławskim Hydropolis, które było współorganizatorem wydarzenia, spotkało się stu kilkudziesięciu przedstawicieli szeroko rozumianej branży turystycznej. Mieli okazję wysłuchać pięciu debat, Pojedynków Ekspertów, prezentacji i przede wszystkim porozmawiać ze sobą. Jedną donioślejszych decyzji podjętych podczas Forum było ogłoszenie roku 2022 Rokiem kobiet w turystyce.

Sukces IX Forum Promocji Turystycznej w Hydropolis

21 września

Rok 2022 ogłoszony rokiem kobiet w turystyce

Naszym celem jest promowanie idei równości i równouprawnienia w zgodzie z polityką równości szans. Zorganizujemy w 2022 roku cykl spotkań, warsztatów, szkoleń dla kobiet pracujących w turystyce Zależy nam na dotarciu z ofertą edukacyjną do mniejszych miejscowości. Tam, dosłownie i w przenośni, „ukryty” jest potencjał regionu, potencjał kobiet.

W ramach Roku Kobiet w polskiej turystyce chcemy:

  • Proponować inicjatywy, których celem jest zwiększenie szans awansu zawodowego kobiet w ich miejscu pracy  szkolenia z zakresu zarządzania i zwiększające poczucie własnej wartości, sprawczości;
  • Opracować programy, które mają przeciwdziałać dyskryminacji w miejscu pracy – rozumiane jako działania edukacyjne, regulaminy równego traktowania, procedury zgłaszania przypadków nierównego traktowania oraz reagowania na nie;
  • Zdiagnozować, zebrać i propagować dobre praktyki w zakresie równouprawnienia kobiet i mężczyzn w zarządzaniu w turystyce;
  • Promować zasady równego traktowania osób różnych płci w codziennym funkcjonowaniu;
  • Wskazać rozwiązania pozwalające godzić ze sobą różne role życiowe;
  • Przeprowadzić badania i analizy w obszarze równouprawnienia kobiet w branży turystycznej.

Rok kobiet w turystyce 2022 – dlaczego to robimy?

Podsumowanie drugiego letniego sezonu w pandemii

Podsumowanie lata 2021 w turystyce było tematem jednej z debat podczas IX Forum Promocji Turystycznej, które odbyło się 15 września w Hydropolis. Eksperci jednogłośnie uznali, że bardzo ważne w dzisiejszych, dość niepewnych czasach jest bezpieczeństwo klientów. Możliwość przełożenia wyjazdu, biletów lotniczych, zrezygnowanie z danego terminu, czy też ubezpieczenie związane z Covid-19. Zachowanie ostrożności, nie przeszkadzanie i blokowanie działań, a także edukowanie pozwoli skutecznie na odbudowanie zaufania o stabilności branży. Polska jest bezpieczną destynacją, co jest widoczne choćby w wynikach sprzedaży biletów lotniczych turystów z Korei. Turystyka zaczyna być znowu bezpieczna zarówno dla przyjeżdżających jak i wyjeżdżających.

Podsumowanie lata w turystyce: czy w tym roku trzeba było się promować? [PODCAST #27]

23 września

Agnieszka Puszczewicz zrezygnowała ze stanowiska dyrektorki Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej

Agnieszka Puszczewicz pracowała na tym stanowisku od 1 listopada 2017 roku, kiedy po wygranym konkursie zastąpiła Bojana Baketę.

“Połowa mojego serca zostaje w Chorwacji, będę dalej w Warszawie i będę na pewno wiązała swoją działalność zawodową z promocją mojej kochanej Chorwacji” – powiedziała Agnieszka Puszczewicz. Nie jest jeszcze znane nazwisko osoby, która ją zastąpi.

Agnieszka Puszczewicz odchodzi z Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej

24 września

Gheorghe Marian Cristescu, prezes zarządu Polskiego Holdingu Hotelowego, został uhonorowany nagrodą Hotelarza Dziesięciolecia

Gheorghe Marian Cristescu z hotelarstwem związany jest od 25 lat. Doświadczenie zawodowe zdobywał w polskich oraz międzynarodowych sieciach hotelarskich: Radisson, Accor Hotels, czy Best Western. Od kwietnia 2016 r. pełnił funkcję prezesa zarządu Chopin Airport Development, a od stycznia 2019 r. objął stanowisko prezesa zarządu Polskiego Holdingu Hotelowego, którego celem jest konsolidacja zarządzania obiektami hotelowymi, należącymi do Skarbu Państwa. Uhonorowany m. in. Brązowym Krzyżem Zasługi nadawanym przez Prezydenta Rzeczypospolitej, Andrzeja Dudę (2019 r.) i odznaką honorową „Za zasługi dla Turystyki” nadawaną przez Ministerstwo Sportu i Turystyki. Trzykrotny laureat – w 2012, 2018 i 2020 roku – nagrody specjalnej „Człowiek Roku” przyznawanej przez miesięcznik „Hotelarz”.

Gheorghe Marian Cristescu Hotelarzem Dekady

5 października

Członków SITE Poland przeprowadzili wybory do Rady Dyrektorów na kadencję 2022-2023.

W nowej radzie znalazło się pięć osób z poprzedniej kadencji.

Grażyna Grot-Duziak, prezes SITE Polska, powiedziała: „Skład nowej Rady Dyrektorów odpowiada obszarom i projektom, które rozwinęliśmy i będziemy kontynuować. Dokładamy nowe inicjatywy, które okazują się ważne dla członków w nowej rzeczywistości. Zależy nam przede wszystkim na utrzymaniu i dalszym pogłębianiu współpracy z Polską Organizacją Turystyczną i Convention Bureaus w Polsce i promowaniu Polski jako ciekawej destynacji incentive w ramach naszego projektu Destination Poland.

Nowa Rada Dyrektorów SITE Poland

Zapowiedź jubileuszowej, 10. edycji Forum Promocji Turystycznej

Jubileuszowa, 10. edycja Forum Promocji Turystycznej, organizowanego przez redakcję portalu WaszaTurystyka.pl, odbędzie się 6 kwietnia 2022 roku. Już teraz warto zapisać tę datę, bo będzie to wydarzenie wyjątkowe, nawet jak na Forum.

Przypomnijmy, że I Forum Promocji Turystycznej odbyło się 27 października 2016 roku w Hotelu Bellotto w Warszawie. Wzięło w nim udział 20 ekspertów, w tym wiceminister odpowiedzialny za turystykę w MSiT, wiceprezesi, IGHP, PIT i POT, szefowie ROT-ów, goście zagraniczni z Chorwacji i Słowacji.

X Forum Promocji Turystycznej już za pół roku

7 października

Branża turystyczna ciągle jeszcze wstaje z kolan

Drugi rok pandemii branża turystyczna przechodzi nieco lżej niż poprzedni. Większość roku firmy jakoś przeżyły, ale walka o przetrwanie się nie skończyła. Doskonałe wyniki turystyki wyjazdowej i części krajowej w dwóch-trzech miesiącach letnich nie powinny przesłonić prawdziwego obrazu branży. Głębokie straty finansowe, dramatyczna sytuacja kadrowa i brak jasności co do przyszłych restrykcji uniemożliwiają pełną odbudowę sektora. Na pewno nie można twierdzić, że turystyka już wstała z kolan.

Bardzo duża popularność wyjazdów krajowych i zagranicznych w miesiącach letnich sprawiła wrażenie, że turystyka odrodziła się i już nie potrzebuje pomocy. To jednak tylko pozory – dwa czy trzy miesiące dobrej koniunktury w niektórych sektorach branży nie nadrobią półtorarocznego zastoju, szczególnie, że ten nadal trwa. Niektóre sektory turystyki w ogóle nie ruszyły z miejsca. Wiele firm turystycznych przetrwało dzięki pomocy rządowej, która jest „kroplówką” podtrzymującą życie, a część firm nadal żyje dzięki zyskom z lat poprzedzających kryzys. Właściciele takich przedsiębiorstw odnoszą wrażenie, że trwa raczej odliczanie do końca niż odradzanie się.

Turystyka jeszcze nie wstała z kolan

12 października

Nowym dyrektorem generalnym hoteli ibis Styles i ibis budget zostaje Małgorzata Nowak

Małgorzata Nowak, która pełniła funkcję zastępcy dyrektora hotelu Novotel Warszawa Airport objęła 15 października stanowisko dyrektora generalnego hoteli ibis Styles Warszawa Centrum (179 pokoi) i ibis budget Warszawa Centrum (176 pokoi).  Małgorzata obejmie nową rolę po Marcinie Kubuju, który we wrześniu przejął stanowisko dyrektora generalnego w hotelu Novotel Warszawa Airport.

Małgorzata Nowak nowym dyrektorem generalnym hoteli ibis Styles i ibis budget Warszawa Centrum

15 października

IGHP powołała nowego dyrektora regionalnego na Podkarpaciu – Katarzynę Czopor

Wcześniej dyrektorem regionalnym IGHP na Podkarpaciu był Wojciech Fronczak, który z uwagi na przeprowadzkę do innej części Polski nie mógł dłużej pełnić tej funkcji.

Dyrektorzy regionalni IGHP są przedstawicielami Izby w 15 regionach kraju. Odpowiadają m.in. za usprawnienie komunikacji środowiska polskich hotelarzy, upowszechnianie wiedzy o działaniach lobbingowych Izby, a także pozyskiwanie nowych członków oraz monitorowanie wydarzeń branżowych w regionach, współpracę z władzami, samorządami i innymi instytucjami z regionów, które mają lub mogą mieć wpływ na branżę hotelarską.

Katarzyna Czopor dyrektorem regionalnym IGHP na Podkarpaciu

21 października

Polskie Hotele Niezależne – Harmony Polish Hotels zaplanowały cykl wydarzeń mających zwrócić uwagę na rolę kobiet w hotelarstwie i promują inicjatywę „Rok kobiet w turystyce 2022”

Elżbieta Lendo, prezes zarządu Harmony Polish Hotels, powiedziała: „Trudno nie wpisać się w promowanie roli kobiet w polskim hotelarstwie również poprzez naszą organizację, w której pracuje wiele cudownych i wartościowych Kobiet. Chcemy głośno dopowiedzieć, że to właśnie Kobiety mierzą zawsze wysoko i to One codziennie wnoszą ogromny wkład w budowanie wizerunku polskiego hotelarstwa. Dla wielu są inspiracją ale też wsparciem w rozwiazywaniu problemów. Potrafią działać zespołowo i na wielu płaszczyznach. A dzięki swoim życiowym wartościom, potrafią w hotelu zawsze stworzyć namiastkę domu dla swoich Gości.”

Polskie Hotele Niezależne – Harmony Polish Hotels promują inicjatywę „Rok kobiet w turystyce 2022”

25 października

Wybrano turystyczne gwiazdy Dolnego Śląska

Dolnośląska Organizacja Turystyczna od wielu lat na zakończenie letniego sezonu organizuje konkurs, który wskazuje turystyczne gwiazdy regionu. Nagradzane są atrakcje turystyczne, regiony oraz imprezy, które są popularne wśród turystów, ale oceniany jest również ich rozwój i wpływ na branżę turystyczną.

Złoty Certyfikat otrzymało Hydropolis, jedyne w swoim rodzaju nowoczesne i interaktywne centrum wiedzy o wodzie.

Celem konkursu jest wsparcie rozwoju turystyki na Dolnym Śląsku poprzez wskazanie turystom miejsc i inicjatyw, które dają wiele możliwości spędzenia wolnego czasów ciekawy sposób. Do tej pory łącznie kilkanaście obiektów oraz imprez na Dolnym Śląsku otrzymało certyfikaty, które w ciągu ostatnich lat stały się prawdziwym znakiem jakości dla branży.

Turystyczne gwiazdy Dolnego Śląska wybrane. Hydropolis ze złotym certyfikatem

27 października

W mediach pojawia się apel Władysława Grochowskiego o poszanowanie praw człowieka i zakończenie kryzysu humanitarnego na granicy polsko-białoruskiej

Prezes grupy hotelowej Arche wystosował list otwarty do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych. Apeluje w nim o poszanowanie praw człowieka i zakończenie kryzysu humanitarnego na granicy polsko-białoruskiej. Deklaruje też, że firma zapewni byt co najmniej 100 rodzinom uchodźców, którzy przebywają w lasach w strefie przygranicznej.

Władysław Grochowski: Grupa Arche da pracę i mieszkanie 100 rodzinom uchodźców. “Nie godzi się tak traktować ludzi”

Zdradzamy, gdzie odbędzie się jubileuszowe X Forum Promocji Turystycznej

Łódzkie Orientarium, przygotowywana do otwarcia nowoczesna część łódzkiego ZOO, będzie gościła jubileuszowe X Forum Promocji Turystycznej. To wyjątkowe, nowe miejsce na mapie Łodzi zapewni wyjątkową oprawę wydarzenia, jednocześnie zapisując się w świadomości branży turystycznej. Forum odbędzie się 6 kwietnia 2022 roku i jak zwykle zgromadzi wyjątkowe grono ekspertów.

Nowy obiekt zajmie połowę obecnego terenu zoo (10 pełnowymiarowych boisk piłkarskich) i składa się z nowoczesnych pawilonów, wybiegów i wolierów. Do tego wyposażony jest w zaplecze rekreacyjno-gastronomiczne o powierzchni ok. 20 tysięcy metrów kwadratowych. Objętość największego zbiornika wodnego wynosi 2500 m3, a jego głębokość – 6 m.

Jubileuszowe X Forum Promocji Turystycznej odbędzie się w łódzkim Orientarium

29 października

Świętujemy ósme urodziny

Osiem lat temu, pod koniec października, ukazał się pierwszy wpis na nowym wtedy portalu dla branży turystycznej. Tekst opisywał klauzule niedozwolone. Poniższy jubileuszowy wpis nosi numer 12 573. Drodzy Czytelnicy, Przyjaciele, Znajomi, Autorzy, Informatorzy – dziękujemy Wam za to, że od ośmiu lat jesteście z nami. Dziękujemy za to, że nas czytacie, chwalicie, ganicie, komentujecie, lajkujecie, pomagacie. Bez Was nie byłoby nas. Bo nie bez powodu nazywamy się WaszaTurystyka.

Naszym podstawowym zadaniem jest przekazywanie codziennie porcji najświeższych i przydatnych informacji o świecie biznesu turystycznego. Ale zabieramy też głos w ważnych dla branży sprawach, publikujemy opinie, porady prawne, felietony. Coraz więcej z Was przyznaje się, że wspomniany nasz codzienny newsletter to dla nich pierwsza lektura przy porannej kawie – za co dziękujemy!

WaszaTurystyka.pl kończy osiem lat

4 listopada

Odbywa się Kongres Turystyki Społecznej

W wydarzeniu wzięło udział 200 uczestników zainteresowanych dyskusją o szansach rozwoju tego rodzaju turystyki w Polsce, wymianą doświadczeń, praktyk (nie tylko tych dobrych), a także korzyści ekonomicznych z nią związanych. Trwa podsumowywanie kongresu, opracowywanie raportu zawierającego wnioski i rekomendacje.

Wśród aktywnych uczestników byli przedstawiciele rządu, samorządów terytorialnych, organizacji pozarządowych, przedsiębiorstw, organizacji turystycznych i świata nauki. Na bogaty program wydarzenia złożyło się 18 sesji, w ramach których przeprowadzono 20 paneli dyskusyjnych i wygłoszono 30 referatów.

Kongres Turystyki Społecznej z nadzieją na kontynuację

5 listopada

PHH zdobywa nagrodę „Ambasadora turystyki”

Polski Holding Hotelowy, został uhonorowany nagrodą „Ambasadora Turystyki” przyznawaną przez Instytut Biznesu. Nagroda została przyznana za skuteczną konsolidację bazy turystyczno-hotelowej należącej do Skarbu Państwa i za efektywną strategię stworzenia wystandaryzowanych usług hotelowych oferowanych przez PHH.

Nagrody „Ambasador” przyznawane są przez Instytut Biznesu od 2018 roku. W ten sposób Instytut zwraca uwagę na różne aspekty gospodarki i na podmioty, które mają znaczenie dla rozwoju rynku, branż, przedsiębiorstw. Doceniana jest przede wszystkim przedsiębiorczość, kształcenie, innowacje i prace naukowców.

PHH z nagrodą „Ambasadora Turystyki”

8 listopada

Utworzono Wrocławską Organizację Turystyczną

Jej głównym celem jest koordynacja i uspójnienie działań promocyjnych miasta, instytucji i biznesu.

Wśród największych miast Polski Wrocław był jedynym, obok Krakowa, w którym nie powołano Lokalnej Organizacji Turystycznej. Mają je m.in. Warszawa, Łódź, Gdańsk i Poznań. Jej powołanie umożliwi włączenie się miasta w system prawny i strukturę współpracy w ramach Polskiej Organizacji Turystycznej.

Powstała Wrocławska Organizacja Turystyczna

10 listopada

Odbyło się Forum Biur Podróży podczas, którego poszukiwane były sposoby na wyjście z kryzysu i wejście w kolejny niepewny rok

Współpraca na linii agent – touroperator  w czasie pandemii nabrała nowego wymiaru. Touroperatorzy i agenci spotkali się na Forum Biur Podróży.

W programie znalazły się debaty dotyczące wyborów wakacyjnych kierunków na przyszły rok, jak social media działają w turystyce i pracy agenta, a także przedstawiony została sytuacja turystyki wyjazdowej po dotknięciu przez pandemię. W przyszłym sezonie istnieje obawa, że covid-19 jeszcze będzie nam towarzyszyć. Jednak nie wiemy jeszcze w jakim stopniu i czy obostrzenia będą miały wpływ dla wybierających zagraniczne wakacje? W tegorocznym letnim sezonie w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kierunków sprzedawanych przez biura podróży znalazła się Polska.

Forum Biur Podróży: turystyka wyjazdowa przed największym w historii wyzwaniem

24 listopada

Polska Organizacja Turystyczna uruchamia kampanię „Poland. More than you expected”

Polska Organizacja Turystyczna rozpoczęła dużą kampanię promocyjną pod hasłem „Poland. More than you expected”. Celem jest promocja polskiej oferty turystycznej poprzez zaskoczenie odbiorców różnorodnością polskich atrakcji oraz bogactwem oferty, która na pierwszy rzut oka mogłaby się z Polską nie kojarzyć.

POT chce pokazać odbiorcom, że w Polsce można spotkać światowej klasy atrakcje, a nasz kraj jest kierunkiem czekającym wciąż na odkrycie.

Polska Organizacja Turystyczna – start kampanii „Poland. More than you expected”

26 listopada

Złoty Certyfikat POT-u otrzymuje Hydropolis

Kapituła XVIII edycji konkursu na Najlepszy Produkt Turystyczny – Certyfikat POT 2021 zdecydowała, że Złoty Certyfikat otrzyma wrocławskie Centrum Edukacji Ekologicznej Hydropolis.

Marcin Garcarz, wiceprezes MPWiK we Wrocławiu, które jest właścicielem Hydropolis, powiedział ze sceny: „Czuję się zaszczycony stoją tutaj przed tak zacnym gronem i odbierając Turystycznego Oscara. Złoty Certyfikat to nagroda dla Hydropolis, dla Wrocławia. A zawdzięczamy jej całemu naszemu zespołowi.”

Wszystkie certyfikowane produkty turystyczne zostaną objęte specjalnym programem promocyjnym Polskiej Organizacji Turystycznej. Dodatkowo nagrodą dla zdobywcy Złotego Certyfikatu będzie dedykowana kampania promocyjna o wartości 150 tys. złotych.

Hydropolis nagrodzone Złotym Certyfikatem POT

30 listopada

Brak nadziei na zmianę ustawy o promocji turystycznej

Ustawa o “nowym ładzie” słowem nie wspomina o opłacie turystycznej – można się więc spodziewać, że ta ostatnia nie zostanie przez dłuższy czas wprowadzona. Opłata miała być elementem reformy ustawy o promocji turystycznej w Polsce. Skoro nie zostaje wprowadzona wraz z ogromną rewolucją podatkową, jaką jest „nowy ład”, to raczej nie ma szans na rychłe zmiany w ustawie o promocji.

Rządzący boją się krzyku wyborców, że wprowadzają nowy „podatek”. Krzyk co prawda podniesie się głównie w internecie, ale strach przed tym jak widać jest wielki. A przecież ci sami protestujący przeciw opłacie turystycznej w Polsce, zaraza wyjadą do Chorwacji, Austrii, na Słowację i wszędzie tam bez szemrania opłatę tę wniosą. Nikomu widać nie przeszkadza, ile tracimy (głównie samorządy, nie rząd przecież) pieniędzy.

Nie mamy co liczyć na zmianę ustawy o promocji turystycznej

1 grudnia

W trzecim kwartale 2021 w biurach podróży było o milion klientów więcej niż rok temu

W trzecim kwartale 2021 r. organizatorzy turystyki zawarli umowy na wyjazdy dla 1,86 mln osób – wynika z danych przekazanych do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. To o ponad 1 mln osób więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku, ale prawie o 330 tys. mniej niż w III kw. roku 2019 czyli jeszcze przed pandemią. Największym zainteresowaniem cieszyły się imprezy organizowane w kraju.

Lekkie ożywienie w branży turystycznej, zauważalne już w II kwartale, kontynuowane było także w kolejnym okresie 2021 r. W porównaniu z poprzednim rokiem wzrosła liczba uczestników wszystkich kategorii imprez oferowanych przez organizatorów turystyki. Najbardziej popularne okazały się zorganizowane pobyty w kraju i państwach graniczących z Polską, z których w III kw. 2021 r. skorzystało prawie 850 tys. uczestników. Oznacza to wzrost o 180 proc. wobec oferty sprzedanej w analogicznym okresie 2020 r. i o 8,3 proc. więcej niż w III kw. 2019 r. Umowy na samolotowe wycieczki zagraniczne objęły 833 tys. osób, czyli o 74 proc. więcej niż w tym samym okresie w 2020 r., ale o 26 mniej niż w III kw. 2019 r.

Trzeci kwartał 2021 w biurach podróży: o milion klientów więcej niż rok temu

2 grudnia

Sensacyjne wiadomość, czyli odejście Sławomira Szulca z Exim Tours

Sławomir Szulc będący od 2016 roku prezesem Exim Tours, pełnił obowiązki tylko do końca grudnia. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy rozwiązanie umowy nastąpiło za porozumieniem stron.

Szluc jest absolwentem Wyższej Szkoły Turystyki i Rekreacji im. Mieczysława Orłowicza (1998 rok) i Prywatnej Wyższej Szkoły Biznesu i Administracji w Warszawie (2000 rok). Od 2019 roku jest prezesem Polskiego Związku Organizatorów Turystyki, od 2016 kierował jednym z czołowych polskich touroperatorów, Exim Tours.

Sławomir Szulc odchodzi z Exim Tours

3 grudnia

Marcin Małysz zastąpi Sławomira Szulca w Exim Tours

„Jestem zaszczycony, że zostałem wybrany na tę funkcję. To przywilej być częścią jednej z największych firm turystycznych w Europie, która w Polsce pod marką Exim Tours już od 25 lat dostarcza niezapomnianych wrażeń podczas wakacji w różnych częściach świata. Moja wiedza i doświadczenie pozwolą na budowanie coraz silniejszej pozycji na rynku. Wiem, że mam świetny i oddany zespół pracowników, na który mogę liczyć, a także bardzo dobrych partnerów biznesowych.”

Marcin Małysz przez ostatnie lata pełnij funkcję Dyrektora Produktu oraz Członka Zarządu Exim S.A. Od 15 lat związanych jest z branżą turystyczną, a od 8 lat z Exim Tours. Ukończył studia w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego na kierunku Turystyka i Rekreacja. Prywatnie miłośnik podroży, gotowania i psów.

Marcin Małysz zastąpił Sławomira Szulca w Exim Tours

14 grudnia

Powrót obostrzeń w postaci obowiązkowych testów przed przekroczeniem granicy Polski dla podróżujących spoza strefy Schengen

Ukazało się rozporządzenie z nowymi restrykcjami covidowymi. Zgodnie z zapowiedzią, wprowadza ono obowiązek okazywania negatywnego wyniku testu dla podróżujących spoza strefy Schengen. Nie ma wyjątków dla osób zaszczepionych. Testy można wykonać po przylocie do Polski, pod warunkiem, że dany port lotniczy dysponuje punktem pobrań zlokalizowanym przed punktem odprawy granicznej.

Rozporządzenie: obowiązkowy test przed przekroczeniem granicy Polski dla podróżujących spoza strefy Schengen

19 grudnia

Odszedł Jan Wawrzyniak, były dyrektor ZOPOT-ów w Berlinie i Pekinie

Po długiej chorobie zmarł Jan Wawrzyniak, m.in. były dyrektor Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej oraz były dyrektor Zagranicznych Ośrodków Polskiej Organizacji Turystycznej w Berlinie oraz w Pekinie.

Jan Wawrzyniak, były dyrektor ZOPOT-ów w Berlinie i Pekinie – nie żyje

21 grudnia

Przedłużenie ważności Bonu Turystycznego do końca września 2022

Prezydent podpisał nowelę ustawy o Polskim Bonie Turystycznym. Zgodnie z nowymi przepisami czas obowiązywania bonów został przedłużony do 30 września 2022 roku.

Polski Bon Turystyczny jest dokumentem elektronicznym i ma postać 16-cyfrowego, unikalnego kodu, który nie podlega wymianie na gotówkę ani inne środki płatnicze. Można wykorzystać go w ponad 29 tysiącach obiektów w całej Polsce: Lista obiektów

Bonem można zapłacić zarówno za wypoczynek rodziny, ferie, wakacje czy jednodniowe wycieczki, jak i zorganizowany wypoczynek dzieci i młodzieży – szkolne wycieczki, zimowiska, kolonie i półkolonie, obozy, turnusy rehabilitacyjne czy imprezy turystyczne, łączące minimum 2 usługi.

Polski Bon Turystyczny ważny do końca września 2022

28 grudnia

Rok kończymy listą 100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce

Szósta edycja Listy 100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce to powolny powrót do normalności. Na liście dominują ludzie turystyki, zaś urzędników – tak licznych w czołówce w ubiegłym roku – jest mniej i na mniej eksponowanych pozycjach. Do „100” wróciło kilka osób, kilka jest zupełnie nowych.

Pierwszy raz nasza Lista (jeszcze jako „50”) ukazała się w grudniu 2016 roku. Nikt inny tego do tej pory nie pokusił się o zebranie w jednym miejscu ludzi decydujących o kondycji szeroko rozumianej branży turystycznej w Polsce.