Narzędzia do samodzielnej rezerwacji podróży służbowych teraz także dla małych i średnich firm

Popularność narzędzi do samodzielnej rezerwacji podróży służbowych wzrośnie dzięki pandemii ? Nowi gracze na rynku eSky i Hotailors dadzą rynkowi pozytywny impuls? Jakie korzyści zyskują firmy decydując się na tego typu narzędzia ?

Pandemia ma szansę dobrze przysłużyć się automatyzacji procesu obsługi podróży służbowych. Rynek polski jest bardzo istotnie zapóźniony jeżeli chodzi o implementacje tego typu narzędzi. Dla przykładu sąsiednie Czechy osiągają kilkudziesięcioprocentowe wartości udziału tego typu platform w całości obrotu, nie wspominając już o Europie Zachodniej.

Jak było do tej pory i dlaczego tak żle

Do tej pory narzędzia do samodzielnej rezerwacji były dostępne dla bardzo dużych rodzimych firm i globalnych korporacji. Międzynarodowi dostawcy systemów jak Amadeus i Sabre nie popularyzowali tańszych w implementacji platform w Polsce. Taki stan rzeczy odcinał od nowoczesnych narzędzi segment małych i średnich firm.

Dodatkowo polski rynek agencyjny, szczególnie w regionach nie jest też zbyt transparentny. Wydaje się iż często osobom zarządzającym podróżami w firmach nie zależało na automatyzacji i przejrzystości procesów zakupowych. Mogły też pojawiać się obawy o własne miejsce pracy, skoro do tej pory rezerwacją podróży zajmowały się często asystentki czy działy administracji/kadr.

CTA od eTravel  czyli światełko w tunelu

eTravel S.A. to  lider rynku podróży służbowych w Polsce jako pierwszy wprowadził z sukcesem własną platformę CTA. Mimo iż biuro chwali się wysoką popularnością narzędzia wśród największych firm to jego ekspansja w segmencie małych i średnich przedsiębiorstw pozostawia wiele do życzenia. Bez wątpienia należy docenić tytaniczny wysiłek jaki włożono w przygotowanie atrakcyjnego contentu hotelowego. To właśnie oferta hotelowa miała być najmocniejszym argumentem w sprzedaży tego narzędzia do firm. Z czasem dzięki dalszym akwizycjom zasoby narzędzia uzupełniono m.in. o obszar związany z delegacjami pracowników. Wydaje się iż na dziś jest to produkt prawie kompletny, czy jednak w średniej perspektywie dotrzyma kroku innowacyjnym konkurentom? Z pewnością jak przystało na lidera nie odda pola bez walki.

Jakie zalety może posiadać platforma do samodzielnej obsługi

Technologia idzie mocno do przodu, dziś mamy możliwość odpytywania o ceny biletów globalnie. Tak właśnie działają agenci OTA m.in. polski gigant Esky, tego typu usługę oferują też konsolidatorzy z Chin czy Indii. Implementacja tej opcji do narzędzia wydaje się naturalnym rozwiązaniem.

To samo tyczy się oferty hotelowej, integracja w jednym miejscu wielu dostawców treści daje gwarancje najlepszej ceny, jest też istotnym argumentem dla potencjalnego użytkownika. Oszczędza on bowiem nie tylko czas ale i konkretne pieniądze.

W polskich realiach istotna jest też integracja z PKP Intercity, mimo iż PKP oficjalnie nie udziela agentom API to starają się oni to ograniczenie obchodzić. Główni gracze oferują więc także PKP w swoich narzędziach. Jak deklaruje PKP Intercity, prace nad nowym systemem sprzedażowym maja wkrótce ruszyć, wtedy też proces implementacji oferty kolejowej powinien być wreszcie w pełni znormalizowany.

Naturalnie w narzędziach znajdziemy tez wypożyczalnie samochodów i ubezpieczenia.

Bardzo interesującym aspektem jest też implementacja do narzędzi funkcji z obszaru delegowania pracowników, wspomniane eTravel pozyskało te kompetencje kupując portal delegowany.pl. Własną aplikacje do rozliczeń delegacji w oparciu o dofinansowanie unijne zbudował też Why Not Travel.

Platformy dla małych i średnich firm pozwalają  na definicje polityki podróży. Dobrze przygotowana polityka podróży daje nam wymierne oszczędności, eliminuje samowole i potencjalne nadużycia pracowników. Praktyka pokazuje iż często kierują się oni własnymi priorytetami, m.in. w oparciu o prywatne programy lojalnościowe linii lotniczych. Dla segmentu małych i średnich firm nawet ograniczona wersja polityki  podróży zaszyta w narzędziu wydaje się wystarczająca.

eSKY i Hotailors – gracze którzy przyspieszą innowacje

CTA oferowanemu przez eTravel przybywa konkurentów. Szczególnie ciekawe wydają się dwa produkty tj Sky Box od eSKY.pl i narzędzie Hotailorsa. Pierwsze z nich korzysta z bardzo zaawansowanych rozwiązań jakie oferuje w zakresie podróży lotniczych i rezerwacji hotelowych eSKY.pl. Doskonałość operacyjna i wsparcie deweloperów eSKya każą bardzo poważnie traktować rynkową przyszłość Sky Boxa w segmencie narzędzi do samodzielnej rezerwacji.

Wymienione zaawansowanie informatyczne firmy z Katowic pozwala jej też na implementowanie do wyszukiwarek narzędzi NDC linii lotniczych, to daje z kolei możliwość oferowania cen takich samych jak na stronach poszczególnych przewoźników. Do tej pory udanie przeprowadzono implementacje takiego rozwiązania dla grupy Lufthansa.

Sky Box spełnia też inne opisane wyżej wymagania, posiada w ofercie PKP Intercity, opcje uproszczonej polityki podróży jak i ofertę autorskich ubezpieczeń przygotowanych we współpracy z AXA.

Hotailors sztuczna inteligencja i globalne ambicje z przystankiem na rynku polskim

Firmą która ma aspiracje namieszać na polskim rynku podróży służbowych jest Hotailors. Ten agresywny star up, chce zagospodarować niszę jaką jest realizacja podróży tzw. kontraktorów czyli osób pracujących dla firm na innych niż umowy o prace warunkach. Do tej pory ten obszar  nie był właściwie zaadresowany. Na tej specjalizacji ambicje Hotailorsa się nie kończą , uzbrojony w pieniądze od globalnych inwestorów pragnie kompleksowo obsługiwać największe korporacje i to nie tylko w Polsce.

Podobnie jak eSKY, w przypadku biletów lotniczych Hotailors stawia na ofertę globalną, nie inaczej rzecz ma się z hotelami.

Wyróżnikiem tego start upu ma być też zaprzęgniecie sztucznej inteligencji do pomoc w planowaniu naszej podróży. Sztuczna inteligencja ma uczyć się naszych wyborów tak by w przyszłości maksymalnie uprościć rezerwacje i dopasować je do preferencji użytkownika . Wykorzystać też pozyskane doświadczenie w trakcie planowania kolejnych podróży. Jest to bardzo ciekawe podejście do obsługi klienta, można założyć iż wiele stawiających na innowacje branż będzie skłonnych kupić to rozwiązanie. Co interesujące w ostatnim czasie także Sabre we współpracy z Googlem zapowiedział podobne podejście do travelowego biznesu.

Sztuczna inteligencja pomoże prowadzić biuro podróży

Innym ciekawym obszarem w narzędziu Hotailorsa jest serwis dotyczący pandemi. Stale aktualizowane informacje wskazują nam poziom zagrożenia w miejscu do którego się wybieramy.

Z racji globalnych aspiracji Hotailorsa posiada on też w ofercie profesjonalny 24 godzinny serwis/help desk. Przygotowany do obsługi w języku angielskim co  jest  prawdziwy ewenementem na rynku polskim jak i cenną wartością dodaną tej platformy.

Podobnie jak w przypadku eSKY Hotailors może też liczyć na własnych developerów. Skraca w ten sposób  znacznie prace nad zmianami i pozwala dostosowywać się do wymagań klientów. Należy jednak przyznać iż firma z Poznania w porównaniu z eSKY nie posiada na dziś pełnej oferty produktowej w ramach swojej platformy. Tym niemniej kontent w zakresie biletów lotniczych i hoteli może być dla małych i średnich firm w zupełności wystarczający.

Inni uczestnicy wyścigu Why Not Travel  i Symfony od Aaron Group

Warto wspomnieć też o innych uczestnikach wyścigu którzy chcieli włączyć się do rywalizacji w tym obiecującym segmencie rynku. Why Not Travel ze swoim Why Not Bookiem wydawał się mocno aspirującym graczem. Brak wsparcia własnych informatyków i istotne wydatki na konsolidacje branży powodują iż z lekkim sceptycyzmem należy patrzeć na to narzędzie. Wydaje się iż karty na rynku w tym segmencie są już chyba rozdane.  Może o tym świadczyć fakt iż bardzo mocny gracz na rynku agencyjnym jakim jest WECO Travel zrezygnował z budowania własnej platformy dla samodzielnej rezerwacji.

Innym podmiotem który usiłował włączyć się do rywalizacji  było Aaron Group z Czech ze swoim produktem Symfony. Wspomniany wyżej sukces rozwiązań do samodzielnej rezerwacji u naszych sąsiadów chciano replikować w Polsce. Mimo miękkiego wsparcia Amadusa to się jednak nie udało. Okazało się bowiem iż opłaty implementacyjne i konieczność dostosowania do polskich realiów nie pozwoliły na skuteczną rywalizacje o klientów.

Ile to może kosztować i dlaczego nie jest tak tanio jak w Czechach

Na sąsiednich rynkach ekspansja narzędzi do samodzielnej rezerwacji odbyła się w oparciu o ewidentną oszczędność na koszcie obsługi. Tamtejsze rynki wydają się jednak dojrzalsze i dużo bardziej transparentne.

W Polsce wciąż mamy w niektórych przypadkach “na papierze” bardzo niskie opłaty transakcyjne. Często są one później korygowane poprzez „dobijanie marży” do cen usług, tyczy się to w szczególności noclegów hotelowych. Odrębną sprawą jest kwestia przetargów publicznych gdzie casus obsługi za 1 gr dołożył swoje do swoistego wypaczenia rynku agencyjnego. Taki obraz rynku naturalnie nie promuje narzędzi do samodzielnych rezerwacji gdyż są one prawie  w 100% transparentne.

Miejmy nadzieje że pandemia spowoduje to iż branża agentów obsługujących podróże służbowe zmierzy się z powyższymi wyzwaniami. Pomocne będzie  tu zaangażowanie stojącego w obliczu restrukturyzacji LOTu a także regulatorów. Rynek potrzebuje przejrzystości która będzie ewidentnie wspierała innowacyjność platform do samodzielnej rezerwacji.

O wycenę konkretnych usług warto zgłosić się do wymienionych wyżej podmiotów. eSKY deklaruje niższą wartość opłat niż przy obsłudze osobowej. Z kolei Hotailors pobiera opłaty per podróż. Ostateczna kalkulacja z pewności będzie też zależeć od deklarowanego przez naszą firmę wolumenu obrotu. Nie bez znaczenia są też  kategorie usług z jakich chcielibyśmy korzystać.

 

Andrzej Kawałek

Ekspert ds. podróży służbowych


POWIĄZANE WPISY

Privacy Preference Center