Nekera stawia na Hiszpanię. Zapowiada się kolejne rekordowe lato: ponad 180 połączeń lotniczych z Polski

Nekera poinformowała ostatnio o znaczącym wzroście zainteresowania Hiszpanią wśród polskich turystów. W ostatnich dwóch latach liczba podróżujących Polaków do tego kraju znacząco wzrosła, czyniąc Polskę jednym z najszybciej rozwijających się rynków źródłowych dla hiszpańskiej turystyki. Wydarzenie Nekery „Spanish event” skierowane do agentów touroperatora przyciągnęło do Polski gości z 13 hiszpańskich regionów oraz największe sieci hotelowe.

W ciągu ostatnich dwóch lat zauważalnie wzrosła liczba polskich turystów podróżujących do Hiszpanii. Jest to jeden z najszybciej rozwijających się rynków źródłowych dla hiszpańskiej turystyki. W 2023 roku Hiszpanię odwiedziło 1,87 mln polskich turystów, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z 1,55 mln w 2022 roku.

Jak poinformował Claudio Andrade Lucena z polskiego oddziału Turespaña, największą popularnością wśród polskich klientów cieszą się Wyspy Kanaryjskie, które „zgarniają” 25,5 proc. rynku. Kolejno plasują się Katalonia (21,7 proc.), Andaluzja (17,7 proc.), Walencja (15,2 proc.) i Baleary (12,3 proc.). Te proporcje utrzymują się bez znaczących zmian w porównaniu z poprzednimi latami.

Średni poziom wydatków polskich turystów podróżujących do Hiszpanii również rośnie – w 2023 roku Polacy wydali w tym kraju w sumie 2,41 mld euro. Oznacza to, że średnio każdy z turystów wydawał podczas swojego pobytu 1,28 tys. euro. Dziennie polski turysta wydaje prawie tyle ile międzynarodowy w Hiszpanii – 166 euro, podczas gdy średnia globalna wynosi 177 euro.

Prognozy na 2024 rok przewidują dalszy wzrost zainteresowania Hiszpanią

Tourespana zbadała też, jak Polacy spędzają czas na wakacjach w Hiszpanii. Nadal najbardziej popularnym typem wypoczynku jest plażowanie – oddaje się mu 38 proc. turystów, 33,8 proc. z nich wybiera inne rodzaje pobytu (pielgrzymki, wypoczynek na łonie natury, turystykę aktywną). Na turystykę kulturalną i zwiedzanie miast decyduje się 11,2 proc. turystów, zaś 9,4 proc. to podróżni biznesowi.

Wśród rodzajów wybieranych przez Polaków aktywności podczas wakacji w Hiszpanii nadal najpopularniejsze jest plażowanie, ale także: wycieczki po miastach, zakupy, obcowanie z przyrodą, z kulturą, uprawianie sportów i aktywności kulinarne. W porównaniu z rokiem 2022 najbardziej wzrosła chęć do aktywności sportowej.

Pakiety dynamiczne podbijają rynek

Zdecydowana większość polskich turystów (62 proc.) wybiera się do Hiszpanii na 4-7 nocy. Na 8-15 nocy do tego kraju udaje się 20 proc. turystów, 13 proc. zaś podróżuje na 2-3 noce. Co ciekawe, spada odsetek podróżnych udających się do Hiszpanii połączeniami czarterowymi. W 2023 roku wynosił on 33,8 proc., w porównaniu do 35 proc. w 2022 roku. Pozostali turyści wybierają połączenia rejsowe, w tym te łączone w dynamiczne pakiety przez touroperatorów.

Kolejnym trendem obserwowanym w odniesieniu do polskich podróży do Hiszpanii jest spadek sezonowości. W 2023 roku liczba turystów wzrosła w każdym miesiącu w roku, choć sierpień był miesiącem rekordowo popularnym – bardziej niż w poprzednich latach.

Wydarzenia o międzynarodowym znaczeniu, takie jak finał World Cup w Tenisie oraz Americas Cup w Barcelonie, przyczynią się do wzrostu atrakcyjności Hiszpanii dla wielu turystów. Oprócz tego decyzja Komisji Europejskiej o wyborze Walencji na Green Capital 2024 podkreśla zrównoważony rozwój regionu i stanowi dodatkowy czynnik przyciągający podróżnych.

Nekera: „Koncentrujemy się na Hiszpanii”

„W przypadku Hiszpanii, gdzie nie ma dużo czarterów, ważne jest dynamiczne pakietowanie – w docieraniu do destynacji niedostępnych w pakietach. Nekera do mniej znanych miejsc lata również z przesiadkami – np. La Palma to niszowa destynacja na polskim rynku, podobnie jak północna Hiszpania – Bilbao” – mówił prezes touroperatora Maciej Nykiel.

Nekera ma w ofercie 16 destynacji w Hiszpanii w sezonie letnim, w tym pięć wysp kanaryjskich, a także Baleary: Majorka z Ibizą. Do Hiszpanii lata z 10 lotnisk, a także sporo klientów wybiera połączenia z Berlina – również zimą. W ofercie Nekery na to lato znaleźć będzie można wszystkie rejsowe przeloty do Hiszpanii dostępne z Polski. Jest to 181 bezpośrednich lotów tygodniowo (nie licząc czarterów) – to najwyższa liczba do tej pory dostępna na rynku. Na zimę touroperator przewiduje udostępnienie klientom około 100 połączeń bezpośrednich, a także kilkudziesięciu z przesiadką, co razem da liczbę 134 tygodniowo.

„Na zimę najlepiej sprzedają się nam połączenia lotnicze na Teneryfę, Natomiast liderem kierunków letnich staje się Alicante. Dostępnych jest tam 39 rejsów tygodniowo – czyli najwięcej z Polski” – podkreślał Maciej Nykiel.

„Zwiększamy liczbę obiektów i dostępność regionów”

Majorka, będąca jednym z głównych kierunków podróży, również odnotowuje znaczący wzrost, zarówno pod względem liczby turystów, jak i dostępności obiektów noclegowych. Prognozy wskazują na wzrost o minimum 50 proc. w liczbie turystów wybierających się na Majorkę, co z kolei skutkuje zwiększeniem pojemności noclegowej o 50 proc.

Jedną z najchętniej wybieranych destynacji przez podróżnych jest Costa Blanca. W szczególności Alicante, gdzie Polska była trzecim rynkiem źródłowym w ubiegłym roku. Nekera oferuje 39 lotów tygodniowo do tego regionu i ma w swoim portfolio 31 różnych obiektów noclegowych.

Kolejnym atrakcyjnym kierunkiem jest Costa Calida, gdzie sezon trwa do końca listopada. Nekera również oferuje tam 39 lotów tygodniowo oraz 13 obiektów hotelowych. Z kolei Teneryfa na lato to 17 lotów tygodniowo, Fuerteventura zaś to trzy loty w okresie letnim i 22 w zimowym, a także 32 obiekty noclegowe.

Costa Brava i Costa del Maresme są miejscami dla tych, którzy lubią aktywny wypoczynek. W ofercie touroperatora znajduje się 50 lotów tygodniowo oraz 33 obiektów noclegowych.

Miłośnicy kultury i historii z pewnością znajdą coś dla siebie w Costa Dorada, z lotami do Barcelony 35 razy w tygodniu i dziewięcioma różnymi obiektami w portfolio. Podobnie Costa del Sol i Sierra Nevada przyciągają nie tylko plażowiczów, ale także entuzjastów narciarstwa, co sprawia, że region ten cieszy się popularnością zarówno latem, jak i zimą.

Na Gran Canarię Nekera oferuje trzy loty tygodniowo zimą. Lanzarote, z 17 lotami tygodniowo w okresie zimowym i ośmioma obiektami noclegowymi, to kolejna wyspa, która nie pozostaje w tyle. Jest to miejsce niezwykle popularne wśród turystów, dlatego też jako jedna z pierwszych się wyprzedaje i trudno o rezerwacje last minute. La Palma, mimo mniejszej popularności w porównaniu z innymi wyspami, także ma coś do zaoferowania. Z 17 lotami zimą i 6 obiektami w portfolio, Nekera oferuje możliwość odkrycia tej wyspy. Kierunek nie będzie otwarty na lato.

Dodatkowo, dla tych, którzy lubią krótsze wyjazdy, Nekera proponuje city breaki do miast takich jak Walencja, Bilbao i Barcelona, które stanowią doskonałe cele na krótkie wyjazdy, umożliwiając odkrywanie hiszpańskiej kultury i architektury.

Polska to dziewiąty największy rynek dla Hiszpanów

W Spanish evencie udział wzięli wystawcy z: Alicante, Andaluzji, Comunidad Valenciana, Costa Blanca, Costa Brava, Costa Calida, Gran Canaria, La Palmy, Lanzarote, Lloret de Mar, Salou, Teneryfy oraz Visit Benidorm, goście mieli okazję spotkać sales managerów renomowanych sieci hotelowych, takich jak Climia, Iberostar, Landmar, Melia, Poseidon i inni. To nie tylko wyjątkowa okazja do nawiązania kontaktów biznesowych, ale także możliwość współpracy i wymiany doświadczeń. Partnerami medialnymi tego wydarzenia w tym roku były Wasza Turystyka, Wiadomości Turystyczne i Turistico.pl, a za technologiczne wsparcie odpowiadał system rezerwacyjny MerlinX.

„Polska to nasz dziewiąty największy rynek i spodziewamy się kolejnego rekordu w tym roku. Hiszpania ma do zaoferowania o wiele więcej niż tylko wypoczynek na plaży – to kraj wspaniałych ludzi, nieograniczonych możliwości, idealny kierunek podróży dla polskiego klienta” – mówił Ramiro Fernández Bachiller, Ambasador Królestwa Hiszpanii w Polsce.