Nekera z 48 mln zł obrotu i śmiałymi planami. „Branżę czeka wielka transformacja cyfrowa”
Podwojone obroty, zysk na poziomie 400 tys. zł, nowe kierunki, czartery, polskojęzyczni rezydenci, automatyzacja sprzedaży dynamicznej, dalsza rozbudowa oferty polskiej i wypoczynku z dojazdem własnym. Biuro podróży Nekera podsumowało rok warsztatami i uroczystą galą, podczas której nagrodzono najlepszych agentów.
Cały dzień warsztatów i prezentacji dla agentów, a wieczorem uroczysta gala z dyplomami i nagrodami – tak Nekera zamknęła sprzedażowy rok 2022. Biuro podróży osiągnęło obroty w wysokości 48 mln zł, czyli dwa razy większe niż w 2021, i wypracowało zysk na poziomie 400 tys. zł.
Rok pandemii, wojny, strajków i kryzysu
„To był dziwny, trudny i bardzo wymagający rok. W grudniu, styczniu i lutym nastąpiła eksplozja rezerwacji, a u agentów widać było kolejki klientów. Potem nastąpił ciąg zdarzeń, który zaburzył przebieg sprzedaży. Pod koniec lutego zastała nas wojna, która sparaliżowała wschodnią cześć polski. W miastach takich Rzeszów, Lublin czy Kraków turystyka wręcz zamarła, gdyż miejsca te uważane były za przyfrontowe” – przypominał Maciej Nykiel, prezes Nekery.
Jak zaznaczył, Nekera od samego początku wojny zaangażowała się we wsparcie dla Ukrainy z w ich walce z agresorem. W centrali firmy przy ul. Lechickiej na warszawskiej Ochocie mieszkały dwie ukraińskie rodziny, którym zespół Nekery pomagał znaleźć nową drogę życia w Polsce. Jedna z Ukrainek, które goszczone były w siedzibie firmy, pracuje obecnie w Nekerze.
„Kolejne miesiące przyniosły medialne doniesienia o strajku kontrolerów lotniczych, co wywołało dużą niepewność wśród klientów i w samej branży. Kolejne zło tego roku to kursy walut – mam za sobą wiele nieprzespanych nocy związanych konsekwencjami osłabienia złotówki. Mamy też do czynienia z gigantyczną inflacją. Nigdy dotąd w historii naszej branży wycieczki nie były nominalnie tak drogie jak teraz” – mówił Maciej Nykiel.
Nekera zamierza zaskakiwać
„Jednak są też dobre wiadomości, a one dotyczą głównie polskich agentów turystycznych, którzy przetrwali pandemię, wojnę i inne zawirowania i nadal kochają swoją pracę. Razem udowodniliśmy, że nikt nam nic złego nie zrobi, że jako branża jesteśmy niezatapialni” – dodał.
Jak zaznaczył prezes firmy, Nekera, jako młoda organizacja, przetrwała pandemię w większości na kapitale własnym, nie musiała polegać na dotacji PFR, brać pożyczek i kredytów.
„Byliśmy szybcy i elastyczni, a rynek w pandemii i związany z nim model agencyjny zmieniał się na naszych oczach. Trzeba było wyjść z dawnych nawyków, a to jeszcze nie koniec zmian. Czeka nas ogromna transformacja cyfrowa: wszyscy nagle przeszli na nowoczesne media i internet. Gros tych zmian jest jeszcze przed nami: binarne dokumenty podroży, identyfikacja bez paszportów na lotniskach – nadchodzi cyfrowa rewolucja, na którą branża musi być gotowa. W Nekerze staramy się być na czele tych zmian i z wyprzedzeniem wprowadzać własne pomysły. Nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa i będziemy jeszcze zaskakiwać” – zapowiedział Maciej Nykiel.
Szansa na kolejne 100 proc. wzrostu?
Według niego wcale niewykluczone jest ponowne podwojenie obrotów Nekery w roku 2023. Przedsprzedaż jest dobrym zwiastunem – wzrost o 380 proc., choć startuje z niskiej bazy, świadczy o tym, że część klienteli touroperatora jest odporna na warunki kryzysu. Najlepiej sprzedają się kierunki, które królują na całym touroperatorskim rynku, czyli Turcja i Grecja. Wyjazdy zagraniczne odpowiadają obecnie za ponad 80 proc. obrotów Nekery. W 2022 roku również najlepiej sprzedawała się Turcja, a także Grecja, Hiszpania i Bułgaria.
Obecnie w ofercie touroperatora znajduje się 16 tys. hoteli w Polsce i na świecie – jak deklaruje prezes Nekery Maciej Nykiel, jest to dwukrotnie większa baza niż ta, którą dysponowała polska spółka Neckermanna.
Nekera zatrudnia obecnie 40 osób, a w sprzedaży stacjonarnej polega wyłącznie na agentach. Oprócz biura flagowego w starej siedzibie firmy przy ul. Nowogrodzkiej nie prowadzi własnych salonów sprzedaży. Ma za to biura partnerskie – albo w pełni obrandowane albo z jedną szybą wystawową z ofertą Nekery.
Najlepsi agenci, hotelowi partnerzy i nowe kierunki
Podczas uroczystej wieczornej gali Nekera nagrodziła najlepszych agentów w pięciu kategoriach: najlepsza sprzedaż oferty Polska, oferty dynamicznej, najlepsza sprzedaż wśród biur agencyjnych, najlepsza sprzedaż wśród biur omnichannel i najlepsza sprzedaż wśród biur sieciowych.
Wśród partnerów Nekery, którzy obecni byli na warsztatach i na gali, znaleźli się przedstawiciele sieci hotelowych: Paloma Hotels, Iberostar Hotels & Resorts, AMR Collection, Grecotel i Zeus Hotels, a także organizacji turystycznych Dubaju, Litwy i Kuby.
Wycieczki do sąsiadujących z Polską krajów, takich jak Słowacja czy Litwa, to jeden z elementów oferty, którymi Nekera chce wyróżnić się na rynku. W październiku agenci touroperatora odbyli podróż studyjną na Litwę, zwiedzając m.in. obiekty uzdrowiskowe i wellness. Touroperator szczyci się też rozbudowaną bazą obiektów z dojazdem własnym – w samej Chorwacji sprzedaje ich ok. 300. Kolejnym wyróżnikiem Nekery jest pakietowanie ofert ze wszystkimi przelotami tanich linii dostępnymi na polskim rynku i automatyzacja procesu odprawy – agent nie musi wysyłać klientowi kart pokładowych, ten dostaje je z systemu Nekery.
Pakiet z tanią linią alternatywą dla czarteru
„Jesteśmy w stanie sprzedawać te same hotele np. w Turcji czy Grecji, które dostępne są w ofercie czarterowej konkurencji, w pakiecie z przelotem tanimi liniami. Dajemy więc klientowi szerszy wybór i cenową alternatywę. Będziemy sprzedawali pakiety ze wszystkimi dostępnymi połączeniami typu low cost, które wprowadzane będą w Polsce, tak aby obniżać cenę pakietu i móc skutecznie konkurować na rynku” – wyjaśnia Maciej Nykiel.
W Nekerze znajdziemy jednak również „tradycyjny” produkt, czyli przelot czarterem połączony z hotelem na gwarancji i obsługą polskojęzycznego rezydenta. Na kupno miejsc w ramach umów gwarancyjnych Nekera zdecydowała się w tym roku po raz pierwszy. Przeloty czarterowe touroperator zakontraktował do Bułgarii, Grecji, Turcji i Hiszpanii. W 2023 roku ma zamiar kontynuować sprzedaż tej oferty, dokładając kolejne połączenia, m.in. do Bułgarii z nowego terminala w Radomiu.
Pierwszy rok z kontraktami na gwarancji
Hotele gwarancyjne, czarter – zdecydowaliśmy się pierwszy raz na zakup gwarancji. Czartery: Bułgaria, Grecja, Turcja, Hiszpania. Poprawiona jakość danych w MelinX – widać czy czarter czy low cost czy liniówka. Można wybierać np. tylko oferty czarterowe albo po nazwie linii lotniczej czy godzinie przelotu. Malta i Teneryfa – kolejne destynacje z polskimi rezydentami.
Nowością w Nekerze są dwa typy ofert w systemie MerlinX. Tzw. oferty zwrotne można dowolnie modyfikować do siedmiu dni przed wylotem, łącznie z wymianą ich na voucher Nekery. Zaś tzw. oferty bezzwrotne cechują się ceną obniżoną do najniższej na rynku, jednak za to nie podlegają żadnym zmianom.
„Biznes Nekery opiera się na kompleksowej ofercie – nie skupiamy się na jednym kierunku – oraz automatyzacji procesów. W planach mamy rozwinięcie oferty czarterowej i dojazdu własnego, dodanie nowych kierunków do oferty – taką nowością będzie choćby Panama – a także prowadzanie nowych elementów automatyzacji” – wyjaśnia Maciej Nykiel.
Nekera: klienci nie boją się kupować lata 2023. Warto wcześniej, bo ceny będą rosły
POWIĄZANE WPISY
20 grudnia 2024
NKAR Travel & Tours ze Sri Lanki dołącza do Polhotrep
Polhotrep Travel Representation, firma specjalizująca się w reprezentacji DMC na polskim…
0 Komentarzy1 Minuty
19 grudnia 2024
Tydzień w Kolumbii z Rainbow do zdobycia podczas licytacji na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty
17 grudnia 2024
Nekera otworzyła sezon narciarski. Ponad 200 uczestników na „Ski Opening” w Dolomitach
Podczas „Ski Opening z Nekera” ponad 200 klientów i agentów świętowało zimowy początek na…
0 Komentarzy3 Minuty
13 grudnia 2024
Gotowy na Wakacje – łatwy i szybki kontakt z klientem
Szkolenia będą podzielone na dwie grupy: dla firm posiadających system rezerwacyjny…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2024
Wakacje.pl: pierwszy milion klientów w jednym roku
Po raz pierwszy w historii Wakacje.pl przekroczyły barierę miliona obsłużonych klientów w…
0 Komentarzy1 Minuta
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
4 grudnia 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych naprzemiennie rosną i maleją
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
2 grudnia 2024
Zmiany w sieci sprzedaży Itaki. Kacper Haluch dyrektorem, Michał Henicz jego zastępcą
Od 1 listopada 2024 roku Kacper Haluch objął stanowisko dyrektora sieci sprzedaży Itaki,…
0 Komentarzy1 Minuta
29 listopada 2024
Członkowie zarządu LOT odwołani. Michał Fijoł pozostaje na stanowisku prezesa?
PLL LOT oficjalnie poinformował o zmianach w zarządzie i radzie nadzorczej spółki.…
1 Komentarz2 Minuty