Nie pobierasz przedpłat? I tak zapłacisz na TFG
Podjęliśmy próbę wyjaśnienia, dlaczego według nowego rozporządzenia MSiT składki do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego muszą odprowadzać również ci przedsiębiorcy, którzy pobierają wpłaty od klientów już po realizacji usługi.
Pytanie to pojawiło się w związku z opublikowanym na łamach portalu WaszaTurystyka.pl artykułem przedstawiającym zasady naliczania składek do TFG. Jak wtedy pisaliśmy, rozporządzenie przewiduje zróżnicowanie na przedsiębiorców, którzy pobierają zapłatę od klientów już po realizacji usług turystycznych.
Ochrona dotyczy transportu
Ministerstwo obniżyło dla tej grupy składki o połowę, choć wydawać by się mogło, że taki produkt nie generuje żadnego ryzyka. Skoro wyjazd już się odbył, klient wrócił do kraju, to jakie ryzyko asekuruje taka składka? Zapytaliśmy więc MSiT, dlaczego w tym przypadku nie można by naliczać składki 0 zł, podobnie jak dzieje się to w przypadku wyjazdów krajowych i do krajów ościennych.
„Ochrona [na wypadek niewypłacalności – red.] ma zapewnić nie tylko ryzyko zwrotu ewentualnych wpłat, ale również ewentualnego braku zorganizowania powrotu podróżnych do kraju. Jest to wymóg stawiany państwom członkowskim przez dyrektywę niezależnie od tego kiedy i w jaki sposób pobierane są opłaty za organizowaną imprezę turystyczną lub powiązaną usługę turystyczną obejmującą transport.” – poinformowała rzeczniczka MSiT Anna Ulman.
Z otrzymanej przez nas odpowiedzi wynika zatem, że w organizator turystyki, który nie pobiera przedpłat, płaci na fundusz na wypadek, gdyby zbankrutował i zostawił za granicą turystów, nie zapewniając im powrotu. Próbując wyjaśnić, gdzie MSiT konkretnie widzi to ryzyko dowiedzieliśmy się, że chodzi głównie o imprezy realizowane na bazie czarterów.
A gdyby korzystał z czarteru?
„Ryzyko na jakie Pani zwraca uwagę, nie powinno być traktowane jako niższe. Wystarczy wskazać, iż przedsiębiorca pobierający wpłaty po zakończeniu imprezy turystycznej może korzystać np. z transportu lotniczego w ramach przewozu czarterowego, co wiąże się z dużym ryzykiem dla podróżnego, w przypadku, gdyby taki organizator turystyki miałby się nie wywiązać z obowiązku zapewnienia powrotu do kraju.” – wyjaśniła Anna Ulman.
Czy sytuacje, które projektuje ministerstwo, mają zastosowanie w praktyce? Jak wskazuje Anna Ulman, już na etapie konsultacji społecznych branża zwracała uwagę na to, że „na rynku funkcjonują np. podmioty przyjmujące wpłaty od podróżnych dopiero po realizacji usług (co w ocenie przedsiębiorców wiąże się z mniejszym ryzykiem)” i że dlatego „wskazane jest określenie bardziej zróżnicowanych poziomów składek na TFG”.
O to, o jaki model biznesowy może tutaj chodzić, zapytaliśmy prezesa PIT Pawła Niewiadomskiego. Zasugerował on, że to konkretne wyróżnienie wysokości składek mogło zostać wprowadzone z myślą o firmach wyłanianych w ramach przetargów i specjalizujących się w MICE. Warunkiem spełnienia kryteriów przetargu często jest właśnie pobranie płatności po zrealizowaniu usługi.
Od ogółu do szczegółu
Otwarte pozostaje pytanie, jak często tego rodzaju usługi opierają się o transport czarterowy i czy dla tych, którzy bazują na połączeniach rejsowych nie można by jednak zastosować składki 0 zł. Z pewnością mogła je zadać podczas konsultacji strona społeczna, gdyby uznała, że skóra warta jest wyprawki.
Jak jednak podkreślił Paweł Niewiadomski: „Projekt rozporządzenia w sprawie określenia wysokości składki na TFG zawierał część postulatów zgłaszanych przez PIT w trakcie wcześniejszych rozmów, pozostałe kwestie – jak wynikało ze stanowiska ministerstwa – nie podlegały dalszym dyskusjom.” Jego zdaniem, rozporządzenie to „nadal nie spełnia głównego postulatu izby, czyli całościowego podejścia do systemu zabezpieczeń”, nie ma więc sensu roztrząsać kwestii szczegółowych, w tym wysokości poszczególnych progów składkowych.
Swego czasu MSiT zapowiadało, że po roku funkcjonowania TFG, system zostanie podsumowany i wtedy powróci kwestia uregulowania sprawy w sposób kompleksowy. Według naszej rachuby, termin ten minął już trzy miesiące temu.
POWIĄZANE WPISY
31 października 2024
Esky.pl: Malta najchętniej wybierana na listopadowe city breaki
Malta stała się najpopularniejszym kierunkiem listopadowych city breaków, wyprzedzając…
0 Komentarzy2 Minuty
31 października 2024
Itaka nagradza medalistów olimpijskich bonami wakacyjnymi
Biuro podróży Itaka nagrodziło polskich medalistów i ich trenerów za sukcesy osiągnięte…
0 Komentarzy1 Minuta
30 października 2024
Itaka podsumowuje sezon 2023/2024 i prezentuje ofertę lato 2025
Itaka podsumowała sezon 2023/2024 i zaprezentowała plany na Lato 2025 podczas cyklu…
0 Komentarzy5 Minuty
27 października 2024
Lato 2025 – ceny na wyjazdy w sierpniu dalej spadają
Analiza Instytutu Badań Rynku Turystycznego TravelDATA wskazuje, że w ubiegłym tygodniu…
0 Komentarzy1 Minuty
25 października 2024
OSAT zaprezentował agentom egzotyczną ofertę Mauritiusa
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych (OSAT) wraz z Mauritius Tourism (MTPA)…
0 Komentarzy2 Minuty
25 października 2024
Ecco Travel organizuje study tour do Chin. Agenci przygotowują się na rosnące zainteresowanie kierunkiem
Ecco Travel organizuje pierwszy, po dłuższej przerwie polski study tour do Chin, który…
0 Komentarzy1 Minuty
24 października 2024
Polacy na zimowe wakacje wybierają egzotyczne kraje. Na czele Indie, Kolumbia i Filipiny
Coraz więcej Polaków decyduje się na egzotyczne wakacje zimą, a liczba podróżujących…
0 Komentarzy1 Minuty
22 października 2024
Brytyjski regulator zatwierdza sprzedaż Thomasa Cooka grupie eSky. Firma spodziewa się miliarda zł ze sprzedaży pakietów w 2025 roku
Na początku października transakcję zakupu Thomasa Cooka przez eSky od chińskiego…
0 Komentarzy4 Minuty
21 października 2024
Korea Południowa z Nekera – dobry kierunek na urlop
Marzysz o wyjątkowych wakacjach, które połączą nowoczesność z tradycją? Szukasz…
0 Komentarzy7 Minuty