Niemcy – ponad 13 proc. więcej Polaków w I kwartale

AG

W pierwszym kwartale tego roku turystyka przyjazdowa do Niemiec wzrosła o 2,4 proc. Federalny Urząd Statystyczny odnotował 15,3 miliona noclegów zagranicznych gości w hotelach i pensjonatach powyżej 10 łóżek w okresie styczeń – marzec 2017, co daje wzrost o 360 000 noclegów w stosunku do roku poprzedniego.

Petra Hedorfer, prezes zarządu Niemieckiej Centrali Turystyki (DZT), skomentowała: „Trudne warunki ramowe, które wpływały na ruch turystyczny w roku 2016 mają znaczenie także w początku 2017 roku i obniżają popyt na wyjazdy turystyczne w niektórych krajach. Mówię o takich czynnikach jak kryzysy gospodarcze, Brexit, niestabilność polityczna, populizm i protekcjonizm czy wysoka wrażliwość gości z Azji na kwestie związane z bezpieczeństwem. Jednocześnie marka Niemcy jest świetnie odbierana w świecie, potwierdzają to pozytywne impulsy z krajów BRIC, wszystkie cztery rynki z dwucyfrowymi wzrostami”.

Wyniki rynku rosyjskiego – po dwóch latach spadków – nabierają dynamiki. Wzrost w pierwszym kwartale wyniósł 21,3 proc.. Należy jednak uwzględnić, że wolumen noclegów z rynku rosyjskiego w 2016 r., czyli 1,5 miliona noclegów to poziom z roku 2010, dużo poniżej rekordowego roku 2013 (2,6 miliona noclegów).

Także Polska rośnie ponadprzeciętnie: +13,5 proc.

Negatywny wpływ na wyniki pierwszego kwartału z niektórych rynków sąsiednich miała późna Wielkanoc: Szwajcaria (minus 6,6 proc.), Belgia (minus 5,0 proc.) i Dania (minus 13,7 proc.).

Bardzo różne wyniki odnotowały rynki dalekie. Największy daleki rynek dla niemieckiej turystyki przyjazdowej, USA, zanotował wzrost o +5 proc.. Rynek chiński po spowolnieniu w 2016 r. wywołanym kryzysem gospodarczym (rok zamknięty wynikiem +1,6 proc.) znów nabiera dynamiki. Wzrost o 12,4 proc. daje Chinom miejsce wśród kluczowych 10 rynków. Kraje Zatoki Perskiej notują natomiast duży spadek (minus 23,9 proc.) spowodowany spadkiem cen ropy. Ten relatywnie mały rynek rósł bardzo dynamicznie w ostatnich latach. Straty z poprzedniego rynku odnotowane z rynku brazylijskiego wyrównują się. Pierwszy kwartał Brazylia zamknęła wynikiem +15,6 proc.. Duży wzrost notują także Indie (+12,1 proc.).

Petra Hedorfer dodała: „Nasza nowa inicjatywa marketingowa i komunikacyjna #GermanySimplyInspiring wzmocni jeszcze pozycję marki Niemiec jako atrakcyjnego celu turystycznych wyjazdów.”