Nocowanie.pl: branża noclegowa zwiększa standardy przed latem

fot. Nocowanie.pl

Drobne remonty i zakupy, ale też całkiem spore inwestycje w rozbudowę, dodatkowe udogodnienia albo kolejne miejsca noclegowe – rodzima branża turystyczna odlicza dni do wakacji, ale nie czeka biernie. Hotelarze aktywnie zabiegają o gości przez podnoszenie standardu obiektów – wynika z badania platformy Nocowanie.pl. Ponad połowa właścicieli obiektów noclegowych podjęła się znaczących inwestycji przed nadchodzącym sezonem.

W ankiecie Nocowanie.pl udział wzięło 260 właścicieli różnego typu obiektów noclegowych w całej Polsce – zarówno domków, kwater, apartamentów, jak i pensjonatów czy hoteli.

Ponad połowa (56 proc.) z nich deklaruje, że przed wakacjami zdecydowała się na znaczące inwestycje, a kolejne 36,9 proc. przyznaje, że z myślą o nadchodzącym sezonie i wygodzie gości, dokonało drobnych zakupów lub zmian w wyposażeniu.

„Baza noclegowa w Polsce jest stosunkowo młoda, często w lepszym stanie niż w wielu krajach, ale wraz z rosnącymi wymaganiami turystów zawsze znajdzie się przestrzeń do ulepszeń. Podnosząc standard obiektów, gospodarze chcą skuteczniej konkurować i spełniać oczekiwania gości, także tych coraz liczniej przyjeżdżających z zagranicy. Na decyzje inwestycyjne ankietowanych największy wpływ (60 proc.) miały trendy rynkowe. Kolejne 29 proc. respondentów kierowało się bezpośrednimi opiniami gości” – podkreśla Agnieszka Rzeszutek, ekspert Nocowanie.pl.

Zdecydowana większość – 65 proc. – postawiła na mniejsze lub większe remonty łazienek i pokojów. Co czwarty respondent zdecydował się na rozwinięcie oferty o nowe udogodnienia, takie jak strefa spa, basen, sauna, plac zabaw dla dzieci, infrastruktura i sprzęt do uprawiania sportów wodnych czy atrakcyjne zagospodarowanie terenu wokół obiektu.

Sposobem na rozwój biznesu przed wakacjami było też zwiększenie dostępności miejsc noclegowych (14 proc.) czy bardziej kosztowna rozbudowa, na przykład o nowe domki letniskowe (13,5 proc.).

Dla turystów wypoczywających w Polsce inwestycje branży turystycznej oznaczają większą wygodę i szerszy wybór. A co z cenami? W większości przypadków wydatki inwestycyjne nie zostaną przerzucone na gości – 64 proc. uczestników badania zadeklarowało, że cena noclegu w ich obiekcie pozostaje bez zmian. Kolejne 10 proc. wraz ze wzrostem standardu podniosło ceny, ale o mniej niż 10 proc. względem okresu przed inwestycjami. Co ciekawe, 5,5 proc. deklaruje, że przeprowadzone zmiany w obiekcie pozwoliły im obniżyć ceny.

„Jest to możliwe, ze względu na wprowadzone rozwiązania umożliwiające oszczędności w obiekcie” – wyjaśnia Agnieszka Rzeszutek.

Inwestycje związane z energooszczędnością, takie jak inteligentne oświetlenie, systemy zarządzania energią wprowadziło przed sezonem 32 proc. ankietowanych. Ważnym elementem dostosowania do oczekiwań rynku są też systemy pozwalające zadbać o ekologię, odzysk wody czy ciepła, w które zainwestowało 17 proc. badanych. Dla co dziewiątego z gospodarzy wakacje to będzie również czas zwiększenia zatrudnienia o pracowników sezonowych, nawet o 20 proc..

Jak wynika z badania Nocowanie.pl, gospodarze nie zamierzają poprzestać na wprowadzonych zmianach i udogodnieniach. Jeszcze w tym roku co trzeci z nich zamierza kontynuować prace. Przeważają plany związane z zagospodarowaniem terenu wokół obiektów, dodaniem kolejnych udogodnień takich jak sauna, wewnętrzna sala zabaw czy wiata grillowa, ale też z działaniami marketingowymi.