Novaturas od marca na warszawskiej giełdzie
Opublikowany został prospekt oferty litewskiego touroperatora Novaturas na warszawskiej GPW. Firma szuka w Polsce nowych inwestorów, lecz nie zamierza rozpoczynać tu działalności.
Novaturas to firma obsługująca ok. 40 proc. rynku wyjazdowego w krajach nadbałtyckich. W zeszłym roku miała ją kupić Itaka, transakcja nie doszła jednak do skutku – oficjalnie ze względu na brak zgody urzędy antymonopolowego, nieoficjalnie z powodu podwyższenia ceny przez Litwinów po osiągnięciu dobrych wyników w sezonie 2017.
Dobre prognozy na 2018
Teraz Novaturas debiutuje na warszawskim parkiecie, oferując 50 proc. akcji należących do największego udziałowca. Jednocześnie firma wprowadza do obrotu akcje na wileńskim Nasdaq. Kupować będą też mogli zagraniczni inwestorzy instytucjonalni poza terytorium Stanów Zjednoczonych. Do 8 marca budowana będzie księga popytu, a 21 marca będzie pierwszym dniem notowań na giełdzie w Warszawie i w Wilnie.
Jak zapowiada zarząd Novaturas, jeśli akcje wzbudzą duże zainteresowanie wśród inwestorów, większościowy akcjonariusz – Central European Tour Operator S.a.r.l. (CETO, podmiot należący do funduszu Polish Enterprise Fund VI, zarządzanego przez Enterprise Investors) – wprowadzi do obiegu kolejne 16 proc. akcji. Łączna wartość oferty, licząc po maksymalnej cenie dla inwestorów, może osiągnąć 54 mln euro.
W opublikowanym dziś prospekcie emisyjnym touroperator chwali się świetnymi wynikami za 2017 rok i wyprzedażą 40 proc. oferty sezonu letniego 2018 r. Wzrost liczby rezerwacji na lato wynosił pod koniec grudnia 84 proc. w porównaniu z 2017 rokiem. Liczba klientów w 2017 roku wynosiła 233,5 tys. (o 30 proc. więcej niż w 2016), zaś obroty ze sprzedaży – 141,1 mln euro (wzrost o 39 proc.). Zysk brutto wynosił 10,6 mln euro, wzrósł więc o 88 proc.
Żadnych inwestycji, tylko zyski
Właściciele firmy obiecują inwestorom bardzo wysoki poziom planowanej wypłaty dywidendy, długofalowo na poziomie 70 proc. – 80 proc. w relacji do zysku netto. Planowana dywidenda zaliczkowa za pierwsze półrocze 2018 roku wynosić ma 6 mln euro. Jak komentuje prezes firmy Linas Aldonis, na razie touroperator nie planuje żadnych inwestycji w aktywa: kupna samolotów, hoteli czy autobusów. Zyskiem Novaturas zamierza dzielić się z akcjonariuszami.
„Chcemy utrzymać elastyczność i strategię organicznego wzrostu oraz niskich nakładów inwestycyjnych. 15 mln euro kapitału własnego to zdaniem zarządu wystarczający zapas na wypadek czasowego spadku koniunktury na rynku.” – skomentował Linas Aldonis.
Novaturas działa na rynku od 18 lat, ma cztery spółki-córki, prowadzi działalność na Litwie, Łotwie, Estonii i Białorusi (tylko przez sieć agencyjną). Nie planuje ekspansji do innych krajów i zamierza dalej prowadzić działalność wyłącznie na tych czterech rynkach. Na razie nie rozważa wejścia na polski rynek.
Litwini potrzebują różnorodności
„Rynki bałtyckie i Polska to zupełnie inna bajka, inna specyfika działalności. W porównaniu z zachodnimi krajami, Litwa, Łotwa i Estonia to młode rynki pod względem rozwoju turystyki, której sprzyja wzrost gospodarczy. Jeśli chodzi o Polskę, są duże różnice chociażby w tym, że klient nadbałtycki potrzebuje większej różnorodności oferty. Polscy touroperatorzy mają węższą ofertę i koncentrują się raczej na kontraktach gwarancyjnych. My dysponujemy miejscami w ponad 2 tys. hoteli, musimy stawiać na dużą różnorodność. Żeby zacząć działalność na innych rynkach musielibyśmy przeformułować nasz model biznesowy, a tego na razie robić nie chcemy” – wyjaśnia prezes Novaturas.
Touroperator stawia przede wszystkim na sprzedaż agencyjną w ponad 400 biurach. To one odpowiadają za ponad 70 proc. dystrybucji. Resztę oferty Novaturas sprzedaje za pośrednictwem własnych salonów (13,2 proc.): czterech na Litwie, jednego w Tallinie i jednego w Rydze, a także przez swoją stronę internetową (14,2 proc.) i przez GDS (1,8 proc.).
Novaturas to touroperator koncentrujący się przede wszystkim na produkcie opartym na czarterach (85,3 proc.). Oferuje też wycieczki autokarowe (do ponad 120 kierunków), ale to margines jego sprzedaży. Wśród najbardziej popularnych kierunków wczasów zorganizowanych Linas Aldonis wymienia: Turcję, Grecję, Włochy, Hiszpanię, Egipt, Bułgarię i Dubaj, zimą zaś: Wyspy Kanaryjskie i Egipt.
POWIĄZANE WPISY
17 grudnia 2024
Nekera otworzyła sezon narciarski. Ponad 200 uczestników na „Ski Opening” w Dolomitach
Podczas „Ski Opening z Nekera” ponad 200 klientów i agentów świętowało zimowy początek na…
0 Komentarzy3 Minuty
13 grudnia 2024
Gotowy na Wakacje – łatwy i szybki kontakt z klientem
Szkolenia będą podzielone na dwie grupy: dla firm posiadających system rezerwacyjny…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2024
Wakacje.pl: pierwszy milion klientów w jednym roku
Po raz pierwszy w historii Wakacje.pl przekroczyły barierę miliona obsłużonych klientów w…
0 Komentarzy1 Minuta
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
4 grudnia 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych naprzemiennie rosną i maleją
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
2 grudnia 2024
Zmiany w sieci sprzedaży Itaki. Kacper Haluch dyrektorem, Michał Henicz jego zastępcą
Od 1 listopada 2024 roku Kacper Haluch objął stanowisko dyrektora sieci sprzedaży Itaki,…
0 Komentarzy1 Minuta
28 listopada 2024
Join Up bez prawidłowej gwarancji. Postępowanie w sprawie wykreślenia z rejestru
Urząd Marszałkowski województwa Mazowieckiego wszczął postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy6 Minuty
28 listopada 2024
Exim Tours podsumował sezon letni: wzrost liczby klientów o 30 proc.
Exim Tours podsumował sezon letni 2024, odnotowując blisko 30 proc. wzrost liczby…
0 Komentarzy4 Minuty
27 listopada 2024
Grzegorz Bosowski sprzedał udziały we Fly.pl inwestorowi spoza branży, pozostaje prezesem
Po 18 latach istnienia internetowe biuro podróży Fly.pl zostało sprzedane prywatnemu…
0 Komentarzy3 Minuty