Nowy Boeing „gamechanger” we flocie Ryanair Buzz ma wspomóc loty z Modlina na obłożonych kierunkach

Prezes Lotniska w Modlinie Leszek Chorzewski i prezes Ryanair Buzz Michał Kaczmarzyk przed nowym Boeingiem 737 8200
Prezes Lotniska w Modlinie Leszek Chorzewski i prezes Ryanair Buzz Michał Kaczmarzyk przed nowym Boeingiem 737 8200 / fot. MM

Flota Ryanaira bazowana w Polsce powiększyła się o nowy model Boeinga. B737 8200 zwany „gamechangerem”, w barwach Ryanair Buzz ma obsługiwać rejsy z Modlina na najbardziej obłożonych kierunkach wakacyjnych. Samolot ma być cichszy i bardziej ekologiczny. 

Nowoczesny Boeing 737-8200 może pomieścić 195 pasażerów, ma być o 40 proc. cichszy od Boeingów typu Max i zapewniać redukcję emisji CO2 o 16 proc. Jedna maszyna tej klasy zasiliła polską flotę Ryanair pod nową marką Buzz. W sumie przewoźnik zamówił 251 takich maszyn, co ma powiększyć jego światową flotę z 450 do 600 maszyn. W Polsce Ryanair ma na razie 47 samolotów, z „gamechangerem” włącznie. Bilety na rejsy nowym samolotem mają zaczynać się – w ramach premiery – od 39 zł. Z racji swojej pojemności na początek gamechanger poleci do portów lotniczych, które generują dla Ryanaira największe obłożenie: do Londynu, Dublina, Bergamo, FIumincino, i Madrytu. Samolot nie będzie czarterowany przez touroperatorów ani dostępny w pakietowaniu dynamicznym – tylko w blokach.

Zimą Ryanair zainauguruje nowe połączenia z Modlina. Siatka zostanie wzbogacona o loty do Helsinek (4 razy w tygodniu), Rygi (5 razy), na Maltę (3 razy) i Aarhus (2 razy). Gamechangery zamówione przez Ryanaira mają stopniowo zastępować starsze samoloty obsługujące loty z Modlina.

Gamechanger B737-8200
Gamechanger B737-8200 / fot. MM

Premiera nowego statku powietrznego odbyła się na płycie lotniska w Modlinie, gdzie samolot będzie stacjonowany. Choć nadszedł już wrzesień, w Modlinie widać, że Polacy nie mają dość wakacji – na terminalu jest gwarno, turyści tłumnie wyruszają na późne wakacje. Prezes Modlina Leszek Chorzewski (9 września ostatni dzień na tym stanowisku) nie kryje zadowolenia z tego, jak przebiegło lato 2021. W sierpniu z Modlina odleciało 220 tys. pasażerów (wzrost o 105 proc. w stosunku do sierpnia 2020), a obroty lotniska przekroczyły założenia.

Podkreślił: „Lotnisko Warszawa/Modlin jest pierwszym lotniskiem w Polsce, na którym wylądował Boeing 737-8200 “Gamechanger” w barwach Buzz. Dla naszej firmy, która podejmuje wiele działań i inicjatyw, aby lotnisko było przyjazne środowisku nie bez znaczenia jest fakt proekologicznego rozwoju floty Ryanair, która będzie wykonywać operacje z naszego lotniska, emitując przy tym o ponad 40 proc. mniej hałasu w stosunku do dotychczas operujących maszyn. Dzięki temu nasza działalność będzie bardziej przyjazna środowisku naturalnemu.”

Prezes Ryanair Buzz Michał Kaczmarzyk na spotkaniu z mediami w "gamechangerze"
Prezes Ryanair Buzz Michał Kaczmarzyk na spotkaniu z mediami w „gamechangerze” / fot. MM

„Nowy zarząd dostaje w ręce bardzo dobrze rozwijający się port lotniczy. Tego lata weszliśmy na poziom ruchu pasażerskiego i obrotów, które zaczynają zapewniać rentowność. Lotniska low-costowe mają taki właśnie model biznesowy: opierają się na skali. Im więcej pasażerów, tym większa rentowność, niezależnie od tego, ile za pasażera płaci nam Ryanair. 60 proc. przychodów lotniska pochodzi ze źródeł pozalotniczych – dlatego potrzebne są inwestycje w rozbudowę infrastruktury Modlina” – komentował Leszek Chorzewski.

Według odchodzącego prezesa Modlina, należy już teraz pomyśleć o remoncie niektórych dróg kołowania i zająć się infrastrukturą samego terminala. Rozpoczęto już prace mające na celu zmianę jego aranżacji, wyraźnego wyodrębnienia i powiększenia strefy handlowe na parterze, a także przeniesienia całej strefy gastronomicznej na piętro.

Wnętrze nowego B737 8200 w barwach Ryanair Buzz
Wnętrze nowego B737 8200 w barwach Ryanair Buzz / fot. MM

Według Leszka Chorzewskiego dalsze inwestycje, rozwój floty i siatki połączeń Ryanair, w tym uruchomienie rejsów gamechangerem, to droga do poprawiania rentowności Modlina. Jego zdaniem Modlin ma najkorzystniejsze w Polsce warunki umowy z przewoźnikiem, nierzutujące na wyniki finansowe portu.

„Modlinowi, podobnie jak wszystkim lotniskom low-costowym na świecie, potrzeba inwestycji w powiększenie capacity i rozwoju oferty usług dodatkowych. Opłaty ponoszone przez przewoźnika, nawet jeśli maleją przy wzroście ruchu, nie są podstawą budowania rentowności. Są nimi efekt skali i infrastruktura dodatkowa.” – powiedział.

Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz – linii lotniczej wchodzącej w skład Grupy Ryanair, dodał: „Cieszymy się z otrzymania nowego samolotu „Gamechanger” prosto z fabryki Boeinga w Seattle. Jest to pierwszy tego typu samolot w Polsce i jeden z 8, które wejdą do naszej floty do końca tego roku. Wszystkie nowe samoloty trafią do polskich baz w Warszawie-Modlin, Krakowie oraz Wrocławiu. Nowe samoloty zapewnią więcej połączeń i turystów w Polsce, przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa oraz emisji CO2 i hałasu. Nie możemy się doczekać powiększenia naszej obecnej floty o kolejne Boeingi 737-8200 „Gamechanger”.