NSA: biura nie muszą szacować marży
Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok, który potwierdza stanowisko Polskiej Izby Turystyki, zgodnie z którym biura podróży nie muszą szacować marży od zaliczek. Jak podkreślono w komunikacie PIT, problem obowiązku szacowania marży od zaliczek powstał w styczniu 2014 po zmianie ustawy o VAT. Usunięcie zapisu o szczególnym momencie powstania obowiązku podatkowego utrudniło życie biurom podróży. Organy podatkowe zaczęły wymagać od przedsiębiorców, by naliczali VAT za sprzedaną usługę już w momencie pobierania zaliczki od klienta. De facto oznaczało to, że biura musiałyby szacować, jaką marżę uzyskają od sprzedaży usługi i obliczać wysokość podatku na podstawie tej niemożliwej do przeprowadzenia prognozy.
Interpretacje przepisów stosowane przez organy podatkowe zostały zaskarżone do WSA przez Polską Izbę Turystyki oraz kilka innych podmiotów z branży. W wyrokach sąd kilkakrotnie potwierdził stanowisko, zgodnie z którym w momencie pobierania zaliczki nie powstaje obowiązek podatkowy. Dziś stanowisko to potwierdził również Naczelny Sąd Administracyjny, oddalając skargę kasacyjną Ministerstwa Finansów dotyczącą jednego z wyroków wydanych przez WSA na korzyść branży turystycznej. Wyrok ten podważył zasadność naliczania VAT od zaliczek w przypadku stosowania procedury VAT-marża. Stanowisko dotyczące nieuzasadnionego obowiązku naliczania VAT od zaliczek, które od początku prezentowała PIT zostało zatem potwierdzone.
Komunikat PIT głosi również: “Obecnie oczekujemy na publikację orzeczenia, które po analizie będzie podstawą do zaproponowania przez PIT rozwiązań skierowanych do Ministerstwa Finansów, które przywróciłyby normalne funkcjonowanie przedsiębiorców w branży turystycznej.”
POWIĄZANE WPISY
20 grudnia 2024
NKAR Travel & Tours ze Sri Lanki dołącza do Polhotrep
Polhotrep Travel Representation, firma specjalizująca się w reprezentacji DMC na polskim…
0 Komentarzy1 Minuty
19 grudnia 2024
Tydzień w Kolumbii z Rainbow do zdobycia podczas licytacji na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty
17 grudnia 2024
Nekera otworzyła sezon narciarski. Ponad 200 uczestników na „Ski Opening” w Dolomitach
Podczas „Ski Opening z Nekera” ponad 200 klientów i agentów świętowało zimowy początek na…
0 Komentarzy3 Minuty
13 grudnia 2024
Gotowy na Wakacje – łatwy i szybki kontakt z klientem
Szkolenia będą podzielone na dwie grupy: dla firm posiadających system rezerwacyjny…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2024
Wakacje.pl: pierwszy milion klientów w jednym roku
Po raz pierwszy w historii Wakacje.pl przekroczyły barierę miliona obsłużonych klientów w…
0 Komentarzy1 Minuta
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
4 grudnia 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych naprzemiennie rosną i maleją
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
2 grudnia 2024
Zmiany w sieci sprzedaży Itaki. Kacper Haluch dyrektorem, Michał Henicz jego zastępcą
Od 1 listopada 2024 roku Kacper Haluch objął stanowisko dyrektora sieci sprzedaży Itaki,…
0 Komentarzy1 Minuta
28 listopada 2024
Join Up bez prawidłowej gwarancji. Postępowanie w sprawie wykreślenia z rejestru
Urząd Marszałkowski województwa Mazowieckiego wszczął postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy6 Minuty