Oferta letnia droższa niż rok temu i słabiej się sprzedaje
Ceny szczytu lata 2015 w porównaniu ze szczytem sezonu letniego sprzed roku są nadal sporo droższe – średnie ceny w Portugalii – o 254 złote, na kierunkach egipskich, w Maroku i w Tunezji – średnio o 191, 160 i 100 złotych.
Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez TravelDATA, spółkę zajmującą się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej obejmuje pierwszy tydzień sierpnia, czyli czas największej liczby wyjazdów wakacyjnych w Europie i w naszym kraju.
Autorzy analizy podkreślają, że udział sprzedaży trzech najważniejszych kierunków jednoznacznie letnich, (które nie są jednocześnie zimowymi), czyli Grecji, Turcji oraz Bułgarii bardzo spadł w porównaniu z rokiem ubiegłym. W grudniu 2014 wyniósł on zaledwie 15,6 proc. wobec 30,9 proc. w grudniu 2013, a w styczniu 16,5 proc. wobec 34,8 proc. w styczniu 2014 roku. Są to więc ubytki udziałów o mniej więcej połowę. Tak bezprecedensowo głębokie spadki nie wynikają oczywiście z tego, że turyści „obrazili się” na letni wypoczynek, tylko że zdecydowanie odpuścili first minute i opóźniają zakupy czekając na lepsze czasy. Wycieczki są teraz droższe (o ponad 100 złotych), chociaż w mniemaniu części klientów tak być nie powinno. Są duże szanse, że złoty powinien się umacniać, widać wyraźną nadpodaż imprez, a klienci mają jeszcze w pamięci wiosnę 2014, czyli złote czasy na zakupy przez tych, którzy nie skorzystali z okresu first minute.
W porównaniu do poprzedniego tygodnia poziom średnich cen imprez szczytu sezonu lato 2014 wzrósł w ostatnim tygodniu stycznia o 10 złotych. Zmiany średnich cen na poszczególnych kierunkach nie były zbyt duże. Najistotniejsze zwyżki odnotowały Chalkidiki, Lanzarote i Majorka – o 80, 31 i 30 złotych. Zniżki były mniejsze i wyniosły w Marsa Alam 45 złotych, a na wyspie Kos i Tureckiej Riwierze zaledwie 13 i 11 złotych. Możliwe, że ceny imprez ulegną w następnym tygodniu istotniejszym korektom tak jak to było w kilku ostatnich latach.
Ceny szczytu lata 2015 w porównaniu ze szczytem sezonu letniego sprzed roku są nadal sporo droższe, a ich średni poziom jest wyższy od ubiegłorocznego o 103 złote (przed tygodniem 86 złotych). Podobnie jak przed tygodniem znacząco wyższe niż przed rokiem nadal były średnie ceny w Portugalii – o 254 złote oraz na kierunkach egipskich, w Maroku i w Tunezji – średnio o 191, 160 i 100 złotych. Zwiększyły się wzrosty cen na kierunkach greckich (z 54 do 79 złotych) i Kanarach (z 32 do 55 złotych). Liderami zwyżek cen w Grecji nadal są Kreta i Kos – o 141 i 120 złotych, a na Kanarach Teneryfa – o 103 złote. Nieco poniżej średniej dla całego rynku zdrożała Turcja Egejska – o 96 złotych, mniej Bułgaria – o 14 złotych, a Turecka Riwiera jest obecnie jedynym kierunkiem, który potaniał – o 17 złotych.
Jeśli chodzi o wiodących organizatorów to w relacji do roku ubiegłego – pomijając nieco tańszego niż przed rokiem w ramach akcji rabatowej Neckermanna (akcja do 31 stycznia 2015) – to blisko cen zeszłorocznych trzymają się: coraz tańszy ostatnio Wezyr oraz rynkowy lider, czyli Itaka ze wzrostami o 26 i 43 złote, a niewiele podrożał też Grecos ze średnią zwyżką o 69 złotych. W okolicach średniej wzrosły ceny w Rainbow Tours i w biurze Sun & Fun, a podobnie jak przed tygodniem większe niż przeciętne były różnice średnich cen w biurach Alfa Star, Exim Tours oraz TUI. Aktualnie największą liczbą najtańszych ofert, czyli na pierwszym lub drugim miejscu we wszystkich 22 analizowanych letnich destynacjach i w trzech kategoriach hoteli dysponują Itaka (32), Alfa Star (16) oraz Rainbow Tours (14). Wyraźnie zaznacza się zwiększana konsekwentnie z tygodnia na tydzień przewaga liczby atrakcyjnych ofert Itaki. Może to być trafne posunięcie w obliczu obecnego marazmu na rynku sprzedaży lata, a także wyraz nadal silnej determinacji do dalszego umacniania pozycji lidera polskiej turystyki wyjazdowej.
Nadal najwyższą opłacalność na okres wakacji wykazują kierunki bułgarskie oraz tunezyjskie, a także Turcja Egejska i Turecka Riwiera. W zakresie niższych kategorii hoteli bardzo opłacalna jest Kreta, a w zakresie hoteli 5-gwiazdkowych wysoką opłacalność wykazują też kierunki egipskie. Warto też zauważyć, że wraz ze wzrostem kategorii hoteli opłacalność ofert greckich często maleje (ceny szybko rosną), a na kierunkach egipskich jest odwrotnie – wraz ze wzrostem kategorii hoteli względna opłacalność ofert rośnie (ceny rosną stosunkowo niewiele).
Inne istotne kwestie dotyczące turystyki wyjazdowej.
POWIĄZANE WPISY
22 stycznia 2025
Travel Advance będzie współpracować z nowym DMC z Abu Dhabi
Od grudnia 2024 roku agencja Travel Advance, specjalizująca się w marketingu destynacji,…
0 Komentarzy1 Minuty
21 stycznia 2025
Ecco Travel uruchomił promocje na wybrane wycieczki objazdowe
Ecco Travel ogłasza kolejną edycję promocji „Wielka obniżka”, która potrwa od 17 do 31…
0 Komentarzy1 Minuta
20 stycznia 2025
Biura podróży – po dużym wzroście, ceny zaczęły powoli spadać
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
15 stycznia 2025
Sun&Fun otwiera pierwszy salon w galerii handlowej
Sun&Fun otworzył swój pierwszy salon sprzedaży w warszawskim Centrum Handlowym Promenada.…
0 Komentarzy2 Minuty
14 stycznia 2025
Biura podróży – znaczny wzrost cen imprez turystycznych
W minionym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
14 stycznia 2025
Turystyka w 2025 roku – co nas czeka?
Poznaj trendy w turystyce na 2025 rok: dynamiczne pakietowanie, AI i zintegrowane…
0 Komentarzy3 Minuty
10 stycznia 2025
Sabina Saikovskaja nową dyrektorką regionalną Join UP
Od stycznia 2025 roku, stanowisko dyrektorki regionalnej na Polskę i kraje bałtyckie…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Wakacje.pl partnerem Gali Waszej Turystyki
Wakacje.pl będą partnerem czwartej edycji Gali Waszej Turystyki. Wydarzenie odbędzie się…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Sykon w gronie partnerów Gali Waszej Turystyki
Sykon – specjalista w tworzeniu nowoczesnych systemów rezerwacyjnych dla biur podróży –…
0 Komentarzy2 Minuty