Ograniczony ruch lotniczy z Warszawy. Rozporządzenie zadziała od 1 maja

Opublikowane 26 kwietnia rozporządzenie Rady Ministrów wprowadza ograniczenie możliwości ruchu na lotniskach Warszawa Modlin i na Lotnisku Chopina w Warszawie.

Rozporządzenie wprowadzono dzień po tym, jak kontrolerzy lotniczy zawiesili rozmowy z rządem. Negocjacje miały zakończyć trwający kryzys w PAŻP, którego skutkiem są znaczne braki kadrowe w obsłudze ruchu lotniczego w Polsce oraz znaczne opóźnienia w wykonywanych operacjach. Na skutek wejścia w życie rozporządzenia, od 1 maja lotniska warszawskie będą działały w znacznie ograniczonym stopniu.

Kontrolerzy lotów zawieszają rozmowy ze stroną rządową. „Zostaliśmy oblani wszystkim, co było możliwe”

„W związku z ograniczeniem dostępności służb żeglugi powietrznej obsługujących operacje lotnicze oraz obniżeniem deklarowanej pojemności rejonu kontrolowanego TMA Warszawa, zwanego dalej „TMA Warszawa”, wprowadza się ograniczenia możliwości wykonywania operacji lotniczych w TMA Warszawa” – czytamy w rozporządzeniu.

Loty do i z Warszawy możliwe w określonych godzinach

Operacje lotnicze w TMA Warszawa, który obejmuje Lotnisko Chopina w Warszawie (EPWA) i lotnisko Warszawa/Modlin (EPMO), będą mogły być wykonywane między godzinami 09.30–17.00 czasu lokalnego (LT), „pod warunkiem zapewnienia służb żeglugi powietrznej obsługujących te operacje oraz nieprzekroczenia deklarowanej pojemności TMA Warszawa.”

Rozporządzenie wskazuje również, że „w przedziale czasowym, o którym mowa (…) przylot statku powietrznego, który zamierza następnie wykonać operację odlotu w tym samym dniu, może być wykonany nie później niż do godziny 15.45 czasu lokalnego (LT).” Pierwszeństwo będą miały operacje lotnicze wykonywane na Lotnisku Chopina.

Z lotnisk „z pierwszeństwem” loty raz dziennie z jednym przewoźnikiem

Wskazano też listę lotnisk, z których i na które odloty będą wykonywane „w ramach pierwszeństwa”. W kolejności są to: Londyn – Heathrow (EGLL); Londyn – Luton (EGGW); Londyn – Stansted (EGSS); Frankfurt (EDDF); Nowy Jork (KJFK); Chicago (KORD); Paryż (LFPG); Bruksela (EBBR); Stambuł (LTFM); Rzym (LIRF); Amsterdam (EHAM); Toronto (CYYZ); Dubaj (OMDB); Incheon (RKSI); Monachium (EDDM); Rzeszów (EPRZ); Wiedeń (LOWW); Tel Awiw (LLBG); Oslo (ENGM); Zurich (LSZH); Dublin (EIDW); Kopenhaga (EKCH); Budapeszt (LHBP); Wilno (EYVI); Praga (LKPR); Bukareszt (LROP); Düsseldorf (EDDL); Barcelona (LEBL); Lizbona (LPPT); Tbilisi (UGTB); Berlin (EDDB); Szczecin-Goleniów (EPSC).

Gdy będzie istniała możliwość wykonania operacji lotniczych wykraczających poza te operacje lotnicze, „oraz nie spowoduje to przekroczenia deklarowanej pojemności TMA Warszawa”, na Lotnisku Chopina w Warszawie (EPWA) mogą być wykonywane operacje lotnicze z lotnisk i na lotniska inne. „W takim przypadku decyzję o przydziale czasów na start lub lądowanie podejmuje koordynator Lotniska Chopina w Warszawie (EPWA)” – czytamy w rozporządzeniu.

Co więcej, ze wskazanych w rozporządzeniu portów lotniczych mających pierwszeństwo, dopuszcza się wykonywanie operacji lotniczych na danej trasie wyłącznie raz dziennie, przez jednego przewoźnika lotniczego, który przewiózł największą liczbę pasażerów na danej trasie w latach 2019–2021.