OSAT I PZOT: albo odstąpienie od umowy albo voucher

Odstąpienie lub rozwiązanie umowy przez klienta jest skuteczne z mocy prawa po upływie 180 dni od dnia powiadomienia przez podróżnego o odstąpieniu. Nie jest skuteczne w przypadku wyrażenia przez niego zgody na otrzymanie w zamian od organizatora turystyki vouchera do realizacji na poczet przyszłych imprez turystycznych organizowanych w ciągu roku od dnia – czytamy we wspólnej interpretacji opracowanej przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych I Polski Związek Związku Organizatorów Turystyki.
Jak czytamy w piśmie, godnie z treścią art. 15k ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, 567 ze zmianami), odstąpienie od umowy o świadczenie usług turystycznych jest skuteczne z mocy prawa po upływie 180 dni od dnia powiadomienia przez podróżnego o odstąpieniu lub powiadomienia o rozwiązaniu umowy przez organizatora turystyki.
Jednocześnie odstąpienie lub rozwiązanie nie jest skuteczne w przypadku wyrażenia przez podróżnego zgody na otrzymanie w zamian od organizatora turystyki vouchera do realizacji na poczet przyszłych imprez turystycznych organizowanych w ciągu roku od dnia, w którym miała się odbyć impreza turystyczna.
Ma to zastosowanie do wszystkich przypadków odstąpienia od umów turystycznych dokonanych w okresie trwania epidemii wirusa SARS-CoV-2 lub pozostających w bezpośrednim związku z jej wybuchem.
Dotyczy to zarówno oświadczeń składanych w trybie art. 47 ust. 4 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych z dnia 24 listopada 2017 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 2361 ze zmianami) przez podróżnego bezpośrednio organizatorowi turystyki, jak i oświadczeń składanych przez podróżnego instytucji finansowej w trybie tzw. procedury chargeback, jak również oświadczeń składanych podróżnemu przez organizatora turystyki w trybie art. 47 ust. 5 pkt 2 ww. ustawy.
Chagerback tylko po rozwiązaniu umowy
Powyższe dobitnie świadczy o fakcie, iż w przypadku ewentualnego skorzystania przez podróżnego z instrumentu chargeback – należy za każdym razem pamiętać, iż będzie on mógł być skutecznie zastosowany tylko w przypadku, gdy umowa formalnie będzie rozwiązana.
Z tego względu klientowi nie przysługuje zwrot w procedurze chargeback w momencie powiadomienia o odstąpieniu od umowy, gdyż oświadczenie woli w tym zakresie jest skuteczne dopiero po upływie czasu (180 dni).
W tym samym okresie (180 dni) klient może przyjąć voucher, co spowoduje kontynuację pierwotnie zawartej umowy, dlatego instytucje finansowe powinny za każdym razem badać okoliczności każdej konkretnej umowy, ponieważ zbyt pochopna decyzja o zwrocie wpłaty klientowi może narażać instytucje finansowe na konsekwencje prawne.
POWIĄZANE WPISY
18 lutego 2025
Hydropolis wprowadza ciche godziny
Hydropolis we Wrocławiu dąży do pełnej dostępności, oferując szereg udogodnień dla osób z…
0 Komentarzy6 Minuty
18 lutego 2025
Polacy coraz chętniej podróżują. Blisko 9 mln turystów pod ochroną TFG
W 2024 roku na zorganizowany wyjazd z biurem podróży wyjechało ponad 8 mln 750 tys. osób.…
0 Komentarzy3 Minuty
18 lutego 2025
Rekordowa liczba polskich turystów w Hiszpanii. Ponad 2,4 mln osób w 2024 roku
W 2024 roku Hiszpania pobiła kolejny rekord pod względem liczby polskich turystów – kraj…
0 Komentarzy2 Minuty
18 lutego 2025
Polskie miasta i obiekty kongresowe na Instagramie
Poland Convention Bureau (POT) promuje nową kolekcję interaktywnych grafik do…
0 Komentarzy3 Minuty
17 lutego 2025
Biura podróży – trwa wzrost cen imprez turystycznych
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
19 lutego 2025
Ponad 17 tys. Polaków odwiedziło Mauritius w 2024 roku
W 2024 roku Mauritius odwiedziło 17 560 podróżnych z Polski, co oznacza wzrost o 3 036…
0 Komentarzy2 Minuty
19 lutego 2025
Compensa: ponad 60 proc. Polaków finansuje tegoroczne ferie z oszczędności
Polacy z dużym wyprzedzeniem planują wydatki na ferie. W tym roku 61 proc. sfinansuje…
0 Komentarzy4 Minuty
19 lutego 2025
Arabia Saudyjska promuje swoją ofertę w Europie. Roadshow STA w Polsce i Czechach
Saudi Tourism Authority wyrusza na roadshow w Czechach i Polsce, potwierdzając swoje…
0 Komentarzy2 Minuty
19 lutego 2025
Turystyka przyszłości: autentyczność i innowacje na NTT 2025
Po raz piętnasty Gdańsk stanie się centrum rozmów o przyszłości turystyki. 21 marca 2025…
0 Komentarzy1 Minuty
18 lutego 2025
Hydropolis wprowadza ciche godziny
Hydropolis we Wrocławiu dąży do pełnej dostępności, oferując szereg udogodnień dla osób z…
0 Komentarzy6 Minuty
18 lutego 2025
Polacy coraz chętniej podróżują. Blisko 9 mln turystów pod ochroną TFG
W 2024 roku na zorganizowany wyjazd z biurem podróży wyjechało ponad 8 mln 750 tys. osób.…
0 Komentarzy3 Minuty
18 lutego 2025
Rekordowa liczba polskich turystów w Hiszpanii. Ponad 2,4 mln osób w 2024 roku
W 2024 roku Hiszpania pobiła kolejny rekord pod względem liczby polskich turystów – kraj…
0 Komentarzy2 Minuty
18 lutego 2025
Polskie miasta i obiekty kongresowe na Instagramie
Poland Convention Bureau (POT) promuje nową kolekcję interaktywnych grafik do…
0 Komentarzy3 Minuty
17 lutego 2025
Biura podróży – trwa wzrost cen imprez turystycznych
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
19 lutego 2025
Ponad 17 tys. Polaków odwiedziło Mauritius w 2024 roku
W 2024 roku Mauritius odwiedziło 17 560 podróżnych z Polski, co oznacza wzrost o 3 036…
0 Komentarzy2 Minuty
19 lutego 2025
Compensa: ponad 60 proc. Polaków finansuje tegoroczne ferie z oszczędności
Polacy z dużym wyprzedzeniem planują wydatki na ferie. W tym roku 61 proc. sfinansuje…
0 Komentarzy4 Minuty
19 lutego 2025
Arabia Saudyjska promuje swoją ofertę w Europie. Roadshow STA w Polsce i Czechach
Saudi Tourism Authority wyrusza na roadshow w Czechach i Polsce, potwierdzając swoje…
0 Komentarzy2 Minuty
19 lutego 2025
Turystyka przyszłości: autentyczność i innowacje na NTT 2025
Po raz piętnasty Gdańsk stanie się centrum rozmów o przyszłości turystyki. 21 marca 2025…
0 Komentarzy1 Minuty
18 lutego 2025
Hydropolis wprowadza ciche godziny
Hydropolis we Wrocławiu dąży do pełnej dostępności, oferując szereg udogodnień dla osób z…
0 Komentarzy6 Minuty
Dobre rozwiązanie, chroniące branżę turystyczną przed zagładą. Zwłaszcza małe firmy, bo te największe i tak pewnie przetrwałyby kryzys na rezerwach. Rainbow dodaje jeszcze opcję zmiany terminu na atrakcyjnych warunkach.