OSAT I PZOT proszą premiera o spotkanie
W piśmie skierowanym do premiera Morawieckiego, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych i Zarząd Polskiego Związku Organizatorów Turystyki, proszą o spotkanie w celu omówienia roli i pomocy Państwa dla sektora turystycznego, który odpowiada za blisko 7 proc. polskiego PKB.
Oto treść pisma:
Zarząd Polskiego Związku Organizatorów Turystyki i Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych wraz ze swoimi członkami wyraża swoje poważne zaniepokojenie sytuacją w jakiej znalazła się branża turystyczna w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem wirusa SARS CoV-2 powodującego chorobę COVID-19.
Jako związki zrzeszające w znakomitej większości organizatorów i agentów turystycznych zarówno turystyki wyjazdowej jak i przyjazdowej zwracamy uwagę, iż powszechnie panująca narracja w mediach przyczynia się do szerzenia paniki wśród klientów szeroko rozumianych biur podróży.
Forma przekazu wpływa negatywnie zarówno na nastroje przebywających w chwili obecnej na wyjazdach turystycznych, biznesowych, naukowych jak wśród osób tuż przed rozpoczęciem, a nawet wśród planujących swoje podróże. Informacje podawane publicznie niejednokrotnie dalekie są od rzeczywistości i pozbawione tak potrzebnego w podobnych sytuacjach obiektywizmu.
Wpływa to na nieracjonalne zachowania konsumentów i realne straty całej branży turystycznej.
Sugestie ekspertów wypowiadających się publicznie, dotyczące obowiązku zwrotu pełnych kwot za organizowane imprezy nawet w przypadku nie zaistnienia przesłanek zgodnych z Ustawą z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych Art. 47. Pkt 4. dodatkowo zwiększają ilość pracy i zmuszają do angażowania się w dysputy dotyczące zasadności stosowania się do wykładni Ustawy.
Sugestie te nie mają umocowań prawnych i są jedynie interpretacjami niepotwierdzonymi orzecznictwem.
Zgodnie z Ustawą o turystyce, w przypadku każdego wniosku o odstąpienie od umowy biuro podróży musi sprawdzić, czy zaszły przesłanki do takiego odstąpienia. Innymi słowy czy w miejscu, do którego konsument planował lecieć, istnieje realne zagrożenie jego zdrowia. Jeżeli tak, biuro ma obowiązek uznać roszczenie podróżnego.
Każda taka sytuacja powinna być rozpatrywana indywidualnie w oparciu o obiektywne przesłanki.
Tymczasem w mediach, kreowany jest przekaz, według którego klienci powinni rezygnować z wyjazdów, a touroperatorzy samodzielnie ponosić za każdym razem koszty takich anulacji.
Monitujemy na bieżąco sytuację i informacje przekazywane przez służby konsularne i epidemiologiczne i reagujemy anulując wyjazdy, w których istnieje realne zagrożenie dla klientów.
Zgadzamy się również, ze stanowiskiem Krakowskiej Izby Turystyki, odnośnie fiskalnego aspektu w branży turystycznej, która zobligowana jest do odprowadzania VAT-u od zaliczek wpłaconych przez Klientów. Tym samym poprzez wzmożone wypłacanie zwrotów może wpłynąć negatywnie na kondycję firm z powodu zaburzenia płynności finansowej.
W świetle zaistniałej sytuacji prosimy o spotkanie w celu omówienia roli i pomocy Państwa dla sektora turystycznego. Sektora, który odpowiada za blisko 7 proc. polskiego PKB. Chcemy wypracować wspólne stanowisko i rozwiązania, które zabezpieczą odpowiednio branżę i jej klientów.
Pod pismem podpisali się: Marcin Wujec-prezes OSAT i członkowie zarządu PZOT: Sławomr Szulc z Exim Tours, Piotr Henicz z Itaki, Grzegorz Baszczyński z Rainbow, Wojciech Skoczyński z Grecosa i Kaan Ergun z Coral Travel
POWIĄZANE WPISY
19 listopada 2024
Gotowy na Wakacje – technologiczny Skok w Przyszłość wielu biur podróży
W świecie, gdzie technologia nieustannie pędzi naprzód, firma Sykon znana z…
0 Komentarzy3 Minuty
19 listopada 2024
Raport GfK i eSky.pl: Polacy stawiają na Azję, Amerykę Północną i Afrykę
Coraz więcej Polaków wybiera podróże poza tradycyjnym sezonem turystycznym, doceniając…
0 Komentarzy6 Minuty
18 listopada 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych na lato 2025 z lekkim wzrostem
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
15 listopada 2024
Wakacje 2025: niższe ceny i wyższe zainteresowanie wczesnymi rezerwacjami
Zeszłoroczny wzrost wczesnych rezerwacji wakacyjnych przyniósł rekordowe zyski dla branży…
0 Komentarzy6 Minuty
15 listopada 2024
Langkawi czeka na Polaków. Itaka uruchomiła bezpośrednie czartery na egzotyczną wyspę
Pierwszy czarter Itaki na Langkawi, zrealizowany Dreamlinerem PLL LOT, zainaugurowano 28…
0 Komentarzy2 Minuty
14 listopada 2024
50 proc. więcej klientów i nowe kierunki w ofercie – biuro podróży Nekera planuje dynamiczny rozwój
Wzrost przychodów, nowe destynacje i innowacyjne usługi – biuro podróży Nekera świętuje…
0 Komentarzy3 Minuty
14 listopada 2024
Odkryj uroki Korei Południowej. Co warto zobaczyć w Incheon i Gangwon?
Korea Południowa to kraj, który łączy nowoczesność z głęboką historią, oferując zarówno…
0 Komentarzy4 Minuty
14 listopada 2024
Rainbow Tours S.A. umacnia swoją pozycję w Grecji. Nowy hotel White Olive z Aquaparkiem na Kos dołącza do oferty
13 listopada 2024 należąca do Rainbow Tours S.A. spółka White Olive A.E. zakupiła 100…
0 Komentarzy4 Minuty
13 listopada 2024
Sara Binmahfoodh: Chcemy zmienić postrzeganie Arabii Saudyjskiej. Najlepszym sposobem na to jest podróż
Arabia Saudyjska cieszy się coraz większym zainteresowaniem polskich turystów. Budzi…
0 Komentarzy9 Minuty