Ożywienie biznes travel przyjdzie z Ameryki – Bank of America publikuje pozytywne dane
Pod koniec stycznia ze Stanów Zjednoczonych dotarły dane o sytuacji w turystyce. Istotna poprawa dotyczy segmentu biznes travel, który w porównaniu z podróżami wakacyjnymi został dużo bardziej poturbowany.
Bank of America śledzi transakcje kartami na rynku
Bank of America dysponuje bardzo ciekawymi danymi, które rzucają sporo światła na kondycję rynku podróżniczego w USA. Ma bowiem dokładne dane dotyczące transakcji wystawianymi przez niego kartami. Poza liniami lotniczymi, lotniskami i GDS-ami tylko banki mają równie ciekawe dane dotyczące rezerwacji. Co z nich wynika? Wygląda na to, że nadchodzi ożywienie.
Według banku mamy już trzeci kolejny tydzień, podczas którego zanotowano istotną redukcję procentowego spadku transakcji w porównaniu z przedpandemicznym rokiem 2019. W tygodniu kończącym się 23 stycznia spadek ten wynosił 54,8 proc., podczas gdy jeszcze tydzień wcześniej było to powyżej 60 proc. Ostatnie dane o wolumenie transakcji dotyczących biletów lotniczych wciąż pokazują istotnie lepszą kondycję segmentu lotów krajowych. Spadki w tym obszarze sięgają 27,5 proc. i zostały zredukowane o 3 proc. w porównaniu z poprzednim tygodniem.
W lotach międzynarodowych wskaźnik ten sięga minus 40 proc., a poprawa wynosi ponad 4 proc.
Lepsze wyniki w segmencie OTA
Dużo lepiej od rynku radzą sobie agencje internetowe, zapewne to one są głównymi beneficjentami powrotu podróży krajowych i tych o charakterze wakacyjnym. W tym segmencie spadek vs 2019 to ledwie 17 proc. To naprawdę rewelacyjny wynik. Bank zwraca też uwagę na delikatnie rosnące ceny, wzrost sięga do 5 proc. To także jest objawem wychodzenia rynku z kryzysu.
W kontekście danych o sprzedaży OTA trudno nie zwrócić uwagi na mega transakcję, jaka odbyła się na polskim rynku w zeszłym tygodniu. Największy polski OTA, eSky, pozyskał inwestora, a kwota inwestycji sięgnęła ponad 170 milionów złotych. Być może jest tak, że fundusze venture analizujące rynek też dostrzegają poprawę w perspektywie globalnej.
Mniejsze biura lepiej się bronią
Bank podaje, że według jego wskazań spadek na rynku podróży korporacyjnych obsługiwanych przez duże biura podróży nadal wynosi blisko 54 proc., wydaje się, że jest to dość optymistyczny wynik na tle tego, co dzieje się obecnie w Europie Środkowej i Polsce. Jeszcze więcej optymizmu wskazują dane dotycząc mniejszych agencji obsługujących ten rodzaj ruchu, tutaj spadki sięgają ledwie dwudziestu kilku procent.
Teza o szybszym wychodzeniu z kryzysu kompaktowych graczy jest więc mocno uzasadniona. W Polsce też widać, że biura średniej wielkości jak Primapol czy Profitravel potrafiły w czasach pandemii jeszcze się wzmocnić, często również sięgając po nowe nisze. Jak to miało miejsce w przypadku Profitravel i obsługi segmentu Cargo.
Warto wspomnieć, że na koniec swojego raportu Bank of America przewiduje bardzo mocne odbicie na rynku biznes travel, jeszcze w pierwszym kwartale tego roku. Głównym asumptem ma być oczywiście odejście firm od pracy zdalnej i powrót do podróży w skali globalnej.
Najbliższe tygodnie zweryfikują, czy trendy, które wytworzyły się w Ameryce zadziałają także w Europie/ Polsce. Ożywienie na rynku pracy w branży, ambitne plany start-upów (case Hotailorsa), a wreszcie wspomniana transakcja dotycząca eSkya wskazują, że taki pozytywny scenariusz może już wkrótce być realizowany.
POWIĄZANE WPISY
20 grudnia 2024
NKAR Travel & Tours ze Sri Lanki dołącza do Polhotrep
Polhotrep Travel Representation, firma specjalizująca się w reprezentacji DMC na polskim…
0 Komentarzy1 Minuty
19 grudnia 2024
Tydzień w Kolumbii z Rainbow do zdobycia podczas licytacji na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty
17 grudnia 2024
Nekera otworzyła sezon narciarski. Ponad 200 uczestników na „Ski Opening” w Dolomitach
Podczas „Ski Opening z Nekera” ponad 200 klientów i agentów świętowało zimowy początek na…
0 Komentarzy3 Minuty
13 grudnia 2024
Gotowy na Wakacje – łatwy i szybki kontakt z klientem
Szkolenia będą podzielone na dwie grupy: dla firm posiadających system rezerwacyjny…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2024
Wakacje.pl: pierwszy milion klientów w jednym roku
Po raz pierwszy w historii Wakacje.pl przekroczyły barierę miliona obsłużonych klientów w…
0 Komentarzy1 Minuta
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
4 grudnia 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych naprzemiennie rosną i maleją
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
2 grudnia 2024
Zmiany w sieci sprzedaży Itaki. Kacper Haluch dyrektorem, Michał Henicz jego zastępcą
Od 1 listopada 2024 roku Kacper Haluch objął stanowisko dyrektora sieci sprzedaży Itaki,…
0 Komentarzy1 Minuta
29 listopada 2024
Członkowie zarządu LOT odwołani. Michał Fijoł pozostaje na stanowisku prezesa?
PLL LOT oficjalnie poinformował o zmianach w zarządzie i radzie nadzorczej spółki.…
1 Komentarz2 Minuty