Panek – lider car-sharingu i elektromobilności da impuls innowacji w segmencie podróży służbowych

Car-sharing i elektromobilność w podróży służbowej. Czy Panek będzie wyznaczał trendy w tym segmencie? Współpraca z LOT i PKP pomoże?

Baczny obserwator rynku wynajmu aut jak i trendów z zakresu elektromobilności nie może przejść  obojętnie obok sukcesu jaki osiągnęła firma Panek. Rośnie nam nowy lider i trend-setter dla całego rynku. Z pewnością obszar podróży służbowych będzie jednym z tych gdzie produkt PANKA ma szanse zadomowić się na stałe.

Ogólnokrajowa dostępność i obecność na lotniskach – kluczem do sukcesu

Kluczem dla sukcesu na rynku podroży służbowych jest dostępność lokalizacji. Po ostatniej ekspansji Panek oferuje ponad 250 lokalizacji w Polsce, co ważne z uwzględnieniem lotnisk regionalnych. Taka oferta spełnia wymagania biznesu. Ten mimo iż głównie podróżuje on  z/do  Warszawy do Wrocławia, Gdańska czy Krakowa to jednak potrzebuje też pełnego pakietu „mniejszych” destynacji. Jak w każdym biznesie „długi ogon” jest niezwykle istotny. Panek obecnie właśnie to zapewnia, a z pewnością nie jest to jego ostatnie słowo.

Nie bez znaczenia jest też wartość dodana w postaci szybkości skorzystania z takiej usługi , ograniczenie formalności i specjalne miejsca parkingowe dają taki właśnie benefit. Mogą się o tym przekonać klienci korzystający z dedykowanego punktu Panka przy Dworcu Zachodnim. Idealne miejsce na „bezbolesną” przesiadkę na pociąg  Intercity.

Pandemia – zagrożenia ale też i duże szanse

Niewątpliwie Pandemia pokrzyżowała nieco biznesowe plany Panka. Służbowe i turystyczne przyjazdy międzynarodowe spadły właściwie do zera. To z pewnością nie sprzyja biznesowi.

Są jednak też pozytywne konsekwencje. Rynek oczyści się, można założyć iż wypadnie z niego duża część graczy stawiających tylko i wyłącznie na auta elektryczne. W Polskich realiach na dziś ta usługa jest po prostu za droga.

Kolejną i może ważniejszą konsekwencją jest zaś powszechne uświadomienie sobie potencjalnych oszczędności generowanych przez car-sharing jak i trend  dążenie do ekologii bezpośrednio z nim związane. Te dwie tendencje będą działały na korzyść modelu biznesowego Panka.

Trzeba pamiętać iż badania wskazuje iż realny czas używania aut służbowych to  między 4-10%, nie da się nad tym przejść do porządku dziennego. Własna flota jest często po prostu nieopłacalna. Wnikliwe działy zakupów w firmach szybko to wychwycą.

Współpraca z PKP czy LOT otwiera możliwości w segmencie często podróżujących pasażerów

Wielkim potencjalnym obszarem wzrostu jest  współpraca z PKP i LOT, wszak podróże krajowe były w czasach przedpandemicznych najważniejszym wolumenowo segmentem. Dodatkowo współpraca z koleją niesie pozytywny aspekt marketingowy w postaci  pro ekologicznego przekazu.

Polska kolei wzorując się na Deuthche Bhanie dostrzegła już potencjał elektro mobilności. Uruchomiono m.in. pilot projektu w Gdyni/Gdańsku. Jest to jednak na dziś kropla w morzu potrzeb. Wsparcie organizacji oferującej ogólnokrajową dostępność dałoby takiej usłudze prawdziwą użyteczność dla biznesu.

Nieco mniejszy acz wciąż interesujący pozostaje potencjał współpracy z LOTem. Krajowe lotniska są często dość istotnie oddalone od centrów miast. Szybkość i komfort jaką daje usługa Panek mogłaby pomoc w zbudowaniu kompleksowej i szybszej  usługi dla krajowych pasażerów LOT. W tle mamy tez potencjalne zwiększanie obecności firmy Panek w Europie Centralnej. A ta jest dla LOTu oczkiem w głowie jeżeli chodzi o ruch służbowy.

Ekspansja w Wyszehradzie

Wspomniana wyżej ekspansja w ościennych krajach to kolejny punkt na ambitnym planie rozwoju biznesu Panka. Firma jest już obecna w głównych miejscach biznesowych na Litwie. Przyszłość powinna przynieść mocne pojawianie się w Czechach i na Węgrzech. Budapeszt i Praga – znajdują się w pierwszej dziesiątce biznesowych destynacji w Polsce. Ciekawą opcją byłby  też Berlin ale tu konkurencja może być bardzo zażarta.

Co jeszcze zagra na korzyść – Dacia Spring , zmiany polityk podróży firm obowiązek car-sharingu

Na korzyść rozwoju elektro mobilności zagra też kilka mniejszych czynników. Jednym z nich będzie wprowadzanie ekonomicznych aut elektrycznych, Jedynym z nich będzie Dacia Spring. Ma być to auto w dużej mierze przeznaczone właśnie dla car-sharingu. Z nieoficjalnych informacji wynika iż elektryczna Dacia może już wkrótce pojawić się w ofercie polskich car sharingów.

W krótkim czasie można się też spodziewać mocnej tendencji do zapisywania obowiązku car-sharingu w politykach podróży firm. Taki trend jest już obecny zagranicą. Z pewnością dotrze on do Polski.

Implementacja do narzędzi do samodzielnej rezerwacji/programów dla małych i średnich firm

Tendencja do wprowadzania narzędzi do samodzielnej rezerwacji na rynku podroży służbowych będzie z pewnością przyspieszać. Nowe start-upy jak Hotailors czy Stery wniosą tu nową jakość. Z pewnością jest to szansa dla Panka by swoją usługę „zaszyć” w tych narzędziach i tym sposobem zwiększyć dostępność dla biznesu.

Lider rynku podróży służbowych – eTravel i jego narzędzie CTA wydają się idealnymi partnerami. Na korzyść działa też tu fakt iż wszystkie wymienione narzędzia są oryginalnie polskie. Skierowane w dużej mierze do polskich firm których zakres podróży służbowych w wielkiej części zamyka się na naszym kraju. Nie potrzebują więc produktów stricte globalnych, a przynajmniej nie będzie to dla nich wymogiem do współpracy.

Narzędzia do samodzielnej rezerwacji podróży służbowych teraz także dla małych i średnich firm

Ciekawą opcją dla firmy mogłoby też być wejście jako partner do Programów dla Małych i Średnich firm przede wszystkim LOT dla Firm. Warte rozważenia mogłoby też być uczestnictwo w nowym programie lojalnościowym wspólnym dla LOT i PKP – o ile takowy powstanie choć w kontekście CPK szansę na to wydają się bardzo znaczące.

LOT+Intercity+PHH+eSKY nowy program lojalnościowy by uwolnić się od Miles&More?

Ewolucja a nie rewolucja – szansą na rentowny wzrost

Wydaje się iż car-sharing i elektro mobilność w Polsce mają przed sobą złote lata. Mimo optymizmy trzeba jednak mieć zawsze w głowie element rentowności biznesu, szczególnie w kontekście jego dalszej kapitałochłonnej skalowalności. Niepowodzenia czysto elektrycznych modeli car-sharingu w Polsce dają do myślenia.

Z pewnością na najbliższe lata bardziej zbilansowany model zawierający mix tj. auta tradycyjne, hybrydowe i elektryczne pozwoli na stopniowy wzrost biznesu. Oczywiście cel procentowego wzrostu czysto elektrycznych aut powinien być zapisany w DNA firmy. Wydaje się iż Panek będzie starał się iść taką właśnie drogą.  Segment podróży służbowych i oferta dla firm będzie  jednym z istotnych filarów wzrostu w kolejnych latach.

Andrzej Kawałek

Ekspert ds. podróży służbowych


POWIĄZANE WPISY

Privacy Preference Center