Parada lotnicza Emirates, Etihad, flydubai i Air Arabia z okazji święta narodowego ZEA
Emirates, Etihad, flydubai, Air Arabia i Al Fursan przygotowały wspólny pokaz z okazji 47. Święta Narodowego Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz Roku Szejka Zajida, nieżyjącego już założyciela państwa. Lotnicza defilada miała zaprezentować dokonania lotnictwa ZEA mieszkańcom emiratów i całemu światu.
W pierwszej tego typu paradzie lotnictwa cywilnego na świecie wzięło udział ponad 11 samolotów, w tym Boeing 737 MAX 8 linii flydubai (Zajid 1), Airbus A320 Air Arabia (Zajid 2), Airbus A380 Etihad Airways (Zajid 3) i Airbus A380 Emirates (Zajid 4), a także 7 samolotów akrobacyjnych należących do zespołu Al Fursan Sił Powietrznych ZEA. Wszystkie samoloty pasażerskie w formacji zdobiła okolicznościowa kalkomania upamiętniająca Rok Szejka Zajida. Po raz pierwszy taka grupa samolotów leciała we wspólnym szyku.
Maszyny pasażerskie pilotowali kapitan Adrian Smith (flydubai), Nadhem Al Hamad (Air Arabia), kapitan Richard Dyson (Etihad Airways) i kapitan Abbas Shaban (Emirates). Zespołem Al Fursan dowodził podpułkownik Nasser Al Obaidli.
Formacja i trasa przelotu
Samoloty rozpoczęły starannie zaplanowany przelot w szyku schodkowym w niedzielę, 2 grudnia, o godzinie 10.00 czasu polskiego, startując z lotniska Al Maktoum International-Dubai World Central. Po osiągnięciu wyznaczonych pozycji oczekiwania na wysokości od 2 do 5 tys. stóp, przy separacji pionowej wynoszącej 1 tys. stóp, samoloty rozpoczęły lot w szyku. Nad miastem Ras al-Chajma każdy z samolotów wyrównał prędkość i wykonał zwrot w celu utworzenia szyku kolumny. Następnie maszyny zeszły do wyznaczonych pozycji, zmniejszając separację pionową do 300 stóp.
Liderem szyku był samolot flydubai lecący na wysokości 1 tys. stóp z prędkością 210 węzłów. W kolumnie tuż za nim podążał samolot Air Arabia na wysokości 1,3 tys. stóp. W dalszej kolejności za nimi leciał dwupokładowy Airbus A380 linii Etihad na wysokości 1,6 tys. stóp, a kolumnę zamykał A380 Emirates lecący najwyżej (1,9 tys. stóp), robiąc miejsce siedmiu samolotom Al Fursan lecącym w szyku grota i zostawiającym za sobą smugi dymu w kolorach flagi ZEA.
Niezwykła formacja przewoźników z imponującą precyzją przeleciała wzdłuż wybrzeża kraju, mijając kolejno miasta Ras al-Chajma, Umm al-Kajwajn i Adżman, atrakcje turystyczne takie jak nabrzeże w Szardży, Wyspy Palmowe i archipelag The World z widocznym w tle wieżowcem Burdż Chalifa, na końcu przelatując nad bulwarem i Wielkim Meczetem Szejka Zajida w Abu Zabi, gdzie maszyny rozeszły się, kierując się na poszczególne lotniska macierzyste.
Dokładne planowanie i koordynacja
Przygotowania do misji trwały ponad pięć miesięcy ze względu na złożony charakter formacji i liczbę zaangażowanych samolotów. Ponieważ nacisk położono na bezpieczeństwo lotu, w procesie drobiazgowego planowania i koordynacji kwestii technicznych uczestniczyły wszystkie cztery linie lotnicze i szereg organów regulacyjnych.
Przelot zakończył się powodzeniem dzięki współpracy m.in. pilotów i dyspozytorami lotniczymi z każdej linii, Głównego Urzędu Lotnictwa Cywilnego ZEA (GCAA), Ministerstwa Obrony ZEA, kontrolerów lotów, Departamentu Transportu Abu Zabi i urzędów lotnictwa cywilnego z innych emiratów.
Wszyscy partnerzy wspólnie wyznaczyli optymalne punkty przelotu formacji, biorąc pod uwagę ruch lotniczy, terytorium przelotu, planowanie trasy, widoczność, możliwy wiatr i warunki pogodowe. Na całej trasie przelotu wyznaczono strefę czasowo zastrzeżoną nadzorowaną przez GCAA. Na spotkaniach ustalono pozycję każdego przewoźnika w szyku oraz punkty odniesienia, tak aby każdy samolot mógł do niego bezpiecznie dołączyć i utrzymać wyznaczoną pozycję. Ponadto wszyscy piloci przeszli intensywne ćwiczenia symulacyjne.
8 listopada odbył się lot próbny, podczas którego sprawdzano współpracę między formacją przewoźników a zespołem akrobacyjnym Al Fursan. Formacji testowej towarzyszyły dwa helikoptery i samolot obserwacyjny Aero L-39 Albatross łotewskiej grupy akrobacyjnej Baltic Bees filmujący każdy szczegół i aspekt lotu.
POWIĄZANE WPISY
20 grudnia 2024
Wakacyjne plany Polaków na 2025 rok: poszukiwanie rodzinnych korzeni, przygody z adrenaliną i odkrywanie kraju
Jak wynika z najnowszego raportu, apetyt na podróże w 2025 roku będzie nadal rósł.…
0 Komentarzy6 Minuty
19 grudnia 2024
Wieczór z Krzysztofem Wielickim w Abu Dhabi w ramach promocji Polski na rynkach arabskich
25 listopada br. w Abu Dhabi zaprezentowano film dokumentalny o życiu i dorobku wybitnego…
0 Komentarzy2 Minuty
16 grudnia 2024
Rekordowa liczba turystów odwiedziła Bułgarię
Bułgarzy przewidują, że mijający rok okaże się rekordowy pod względem turystyki – kraj…
0 Komentarzy2 Minuty
5 grudnia 2024
Islandia promuje swoje atrakcje na warsztatach w Warszawie
W Warszawie odbyły się warsztaty, w trakcie których islandzcy touroperatorzy…
0 Komentarzy1 Minuty
5 grudnia 2024
LOT wystartował z zimowym połączeniem do Innsbrucka
Od 1 grudnia br. do stolicy Tyrolu dolecimy bezpośrednio z Polskimi Liniami Lotniczymi…
0 Komentarzy4 Minuty
4 grudnia 2024
Film ,,Pielgrzym nadziei” w Instytucie Cervantesa
Instytut Cervantesa w Warszawie zaprezentował film dokumentalny TVP o Camino de Santiago…
0 Komentarzy2 Minuty
21 listopada 2024
Zamek, ścieżki rowerowe i teatr. Południowe Czechy zapraszają turystów
Południowe Czechy, region słynący z bogatej historii, malowniczej przyrody i unikalnej…
0 Komentarzy3 Minuty
21 listopada 2024
Niemcy – ojczyzna bożonarodzeniowych jarmarków
Z końcem listopada nad niemieckimi miastami zaczynają się unosić zapachy korzennych…
0 Komentarzy9 Minuty
15 listopada 2024
Rekordowe targi WTM w Londynie. Ponad 4 tys. wystawców z całego świata
W dniach 5-7 listopada 2024 roku londyńskie hale ExCeL gościły największe w historii…
0 Komentarzy2 Minuty