Patriotyzm gospodarczy w turystyce jest możliwy
O tym, że patriotyzm gospodarczy w turystyce to budowa mody na wypoczynek w Polsce, rozwój edukacji turystycznej, pomoc polskim przedsiębiorcom w byciu konkurencyjnymi , mówili uczestnicy debaty otwierającej I Forum Promocji Turystycznej zorganizowane przez portal WaszaTurystyka.pl.
Podczas I Forum Promocji Turystycznej organizowanego przez portal WaszaTurystyka.pl odbyła się krótka debata współorganizowana z Gazetą Polską „Czy patriotyzm gospodarczy możliwy jest w turystyce?”. Prowadząca była Aleksandra Świkszcz.
Oto niektóre wypowiedzi.
Minister Dawid Lasek powiedział m.in. „Patriotyzm gospodarczy w turystyce może istnieć.
Tworząc marki lokalne absorbujemy cała lokalną gospodarkę wokól tej marki.
Patriotyzm gospodarczy w turystyce to także próba budowy mody na turystykę krajową. Elementem i środkiem do budowy tej mody ma być Dom Polskich Turystycznych Marek Terytorialnych, który będzie inspirował lokalnych przedsiębiorców do włączania się w projekty turystyczne.
W kształtowaniu patriotyzmu gospodarczego ważny jest też system edukacji turystycznej na każdym poziomie. Jesli ludzie odpowiedzialni za obsługę turystyczną w regionie nie będą znali swoich miast, gmin, to nie będą się utożsamiać z miarką.
Poseł Marcin Horała: „Patriotyzm gospodarczy w turystyce jest możliwy, choc nie jest tak oczywisty, jak w innych branżach. Turystyka nie jest tak niezbędna do życia jak jedznie, ubranie i można przeżyć całe życie bez wyjazdów. Patriotyzm gospodarczy to promocja turystyczna Polski na zewnątrz czyli to, co robi do tej pory choćby Polska Organizacja Turystyczna, ale i promocja wewnątrz. Patriotyzm gospodarczy to przekonywanie Polaków do wypoczynku w Polsce, co jest oczywiście trudne, bo nie wszystko, co chcieliby zobaczyć, można zobaczyć w Polsce.”
Michał Lipiński, dyrektor konkursu „Teraz Polska”: „Patriotyzm gospodarczy to w turystyce wieloletnia praca u podstaw polegająca na prowadzeniu akcji informacyjnych i promocyjnych. To między innymi edukowanie dzieci i młodzieży, że korzystanie z polskich produktów po prostu się opłaca, przynosi wzrost gospodarczy i w efekcie lepsze płace w przyszłości. Trzeba pokazywać, co mamy piękne w Polsce, ale żeby to robić, trzeba najpierw samemu je poznać.”
Na role edukacji w wyższych szkołach turystycznych zwrócił uwagę także zabierający z sali głos Julian Jędrzejczak właściciel biura „Fatra”, który podkreślił: „Nasza młodzież powinna jak najwcześniej wyjeżdżać za granicę, by porównywać, by zdać sobie sprawę, jak ważna jest znajomość języków obcych. Turystyka to dziedzina interdyscyplinarna, trzeba znać geografię, kulturę, historię, języki obce.”
Monika Hiszpańska reprezentująca Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych, dodała: „My uwielbiamy Polskę, ale nie mamy jao agenci możliwości jej sprzedawania. My żyjemy z prowizji, nie możemy sami wyszukiwać ofert na stronach internetowych hoteli, bo prawo nie pozwala nam samodzielnie narzucać prowizji. Tymczasem oprócz jednego touroperatora (Neckermanna – przyp. Red.), nie ma Polski w katalogach. Nas agentów jest w Polsce tysiące, w każdym centrum handlowe są co najmniej dwa, trzy biura. Prowadzimy małe sklepiki z ofertą turystyczną i nie możemy sprzedawać Polski. To boli. Bo chcemy tę polską ofertę sprzedawać i nie wiemy, jak to robić legalnie. Czy rząd myśli nad wypracowaniem systemu, który ułatwiłby nam to?”
Minister Lasek odpowiedział: „Dom Polskich Turystycznych Marek Terytorialnych będzie rozwiązaniem tego problemu. Pakietowane oferty marek będą sprzedawane w taki sam sposób, jak obecnie sprzedawane są oferty zagraniczne. Teraz nie mamy pakietów, które można zaproponować touroperatorom polskim i zagranicznym.”
Bartłomiej Walas, wiceprezes POT zwrócił uwagę na inny problem: „Konieczne jest wspieranie polskich przedsiębiorców na podobieństwo tego, co robią inne rządy europejskie. Na przykład hotelarze greccy otrzymując po upływie wysokiego sezonu znaczne upusty na podatki. W innych krajach hotelarze narażeni na brak dochodów poza sezonem otrzymują pewną formę zasiłków. Pamiętajmy, że czynnikiem decydującym o wyjazdach jest cena. Polskie produkty turystyczne na zagranicznych rynkach stają się mało konkurencyjne cenowo. Patriotyzm gospodarczy powinien polegać na daniu polskim przedsiębiorcom turystycznym możliwości konkurowania z innymi krajami.”
Partnerem debaty był Kapsch Telematic Services, operator systemu viaTOLL.
Patronem Forum Promocji Turystycznej byłoy: Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz Polska Izba Turystyki
Partnerami były: Art Media, Kurier365.pl, Chorwacka Wspólnota Turystyczna, Niemiecka Centrala Turystyki, Słowacka Agencja Ruchu Turystycznego, Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego, Citibiznes.com, CSR.pl, Magazyn Turystyczny Wasze Podróże.
{gallery}4435{/gallery}
POWIĄZANE WPISY
14 listopada 2024
Prywatny koncert Marzeny Markowskiej do wylicytowania na IV Gali Waszej Turystyki
Już 10 stycznia 2025 roku w warszawskim Hotelu Renaissance odbędzie się IV Gala Waszej…
0 Komentarzy1 Minuty
12 listopada 2024
Otwarte zgłoszenia udziału w aukcji charytatywnej na Gali Waszej Turystyki. Włącz się i pomagaj
Podczas kolejnej edycji Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 10 stycznia 2025 roku…
0 Komentarzy1 Minuty
12 listopada 2024
Miejsca, gdzie jesień na Mazowszu wygląda najpiękniej
Wprawdzie o wakacjach zdążyliśmy już zapomnieliśmy, ale Mazowsze w jesiennej szacie też…
0 Komentarzy7 Minuty
7 listopada 2024
Jesień w Olsztynie: historia, smaki i szlaki pełne barw
Olsztyn jest kameralnym miastem, które szczególnie w sezonie letnim tętni życiem.…
0 Komentarzy7 Minuty
5 listopada 2024
Save the date! IV Gala Waszej Turystyki już 10 stycznia 2025
Redakcja portalu WaszaTurystyka.pl ma zaszczyt zaprosić na IV Galę Waszej Turystyki,…
0 Komentarzy2 Minuty
31 października 2024
Przerwa w czasie lotu w Warszawie? Poznaj atrakcje niedaleko Okęcia!
Warszawa to miasto, które warto poznać, nawet jeśli masz jedynie krótką przerwę między…
0 Komentarzy2 Minuty
24 października 2024
XV Forum Promocji Turystycznej: jak będzie wyglądała turystyka w Polsce za 30 lat?
Już tylko pięć dni dzieli nas od XV Forum Promocji Turystycznej. Jednym z punktów…
0 Komentarzy2 Minuty
21 października 2024
Jak skutecznie wytłumaczyć klientowi, że powinien kupić odpowiednie ubezpieczenie turystyczne?
Już 29 października 2024 r. podczas XV Forum Promocji Turystycznej odbędzie się dyskusja…
0 Komentarzy1 Minuty
18 października 2024
Miasto Stołeczne Warszawa − Partnerem XV Forum Promocji Turystycznej
Warszawa została oficjalnym Partnerem XV Forum Promocji Turystycznej, które odbędzie się…
0 Komentarzy2 Minuty