Pendolino do Trójmiasta a dalej przesiadka na elektryczne auto – Carsharing od PKP
Czy kolejowa usługa ma szansę na powodzenie? Kluczem do sukcesu jest ogólnokrajowa dostępność i otwarty system? Tego wciąż brakuje.
Polska kolejowa grupa idzie śladem Deutsche Bahn i oferuje nam innowacyjną usługę carsharingu. Czy ta usługa ma przyszłość? Czy raczej PKP jest skazane na strategiczne partnerstwo z dającym kompleksowe pokrycie kraju partnerem./mi.
Trójmiasto – Gdynia/Gdańsk jako pilot carsharingu od PKP
Na pilotaż innowacyjnej usługi carsheringu wybrano Gdynie, do której później dołączył Gdańsk. Wybór wydaje się uzasadniony, relacje Kraków -Trójmiasto i Warszawa Trójmiasto są bowiem najbardziej uczęszczanymi biznesowymi trasami w Polsce.
Usługa carsharingu jest oferowana wraz z partnerem Easyshare w oparciu o oferowane przez niego samochody Nissan Leaf. Sam carsharing ma też być częścią całościowej usługi Mobility która obejmuje wypożyczalnie rowerów, ładowarki elektryczne i właśnie carsharing.
Sposób rezerwacji nie pomaga, cennik jest jednak atrakcyjny
System rezerwacji oparty jest na nieco archaicznej aplikacji Bilkom co może być przeszkodą w popularyzacji usługi. Trudno wierzyć w to iż klienci korporacyjni będą chcieli instalować kolejną mało przydatną w codziennym życiu aplikacje. Bilkom ma dawać możliwość synchronizacji wynajmu z ewentualnymi opóźnieniami pociągów .. niby jest to zaleta ale czy aż taka?
Wydaje się iż usługa powinna mieć raczej uniwersalne api tak by mogła być wpięta do narzędzi do samodzielnej rezerwacji z których korzysta gro firm. A wraz z wejściem na rynek kolejnych narzędzi takich jak Hotailors czy Stery grono potencjalnych użytkowników jeszcze się przecież powiększy.
Brak też jakiegokolwiek powiazania czy benefitu dla użytkowników produktu korporacyjnego jakim są kolorowe karty Intercity. Wszak właściciele kart to właśnie najbardziej mobilni z pasażerów kolei. Oni to powinni być wyjątkowo pozytywnie nastawieni do usługi.
Kolorowe karty Intercity – oszczędzaj podróżując służbowo Pendolino
Pozytywnie zaskakuje cennik, 20 złotych za godzinę dla pierwszych 4 godzin a później 6 złotych za każdą kolejną to naprawdę ciekawa oferta. Jeżeli dołożymy do tego darmowe parkowanie i możliwość jazdy bus pasami to jest już naprawdę dobrze. Czy jednak sam atrakcyjny cennik wystarczy, raczej trudno tu o optymizm.
Pierwsze koty za płoty, co trzeba ulepszyć w usłudze by miała ona szanse na komercyjny sukces
Na pewno warto dostrzec wysiłki kolei by pójść drogą elektro mobilności. Trzeba jednak pamiętać jakie problemy napotykają operatorzy stricte elektrycznego carsharingu. Wydaje się iż bardziej rozwojowa w polskich warunkach była by droga ewolucyjna.
Dla rozwoju usługi konieczne byłoby też partnerstwo z firmą oferującą ogólnokrajową dostępność taką wydaje się być na dziś np. Panek CarSharing. Klient korporacyjny chce uniwersalnych rozwiązań, raz wypożyczy auto na dworcu innym razem na lotnisku a po raz kolejny w centrum miasta. Nie będzie do każdego z tych działań instalował oddzielnej aplikacji. Takie punktowe działania nie mają raczej sensu.
Nawet jeżeli PKP uda się rozszerzyć usługę o kolejne kluczowe z punktu widzenia korporacyjnych klientów miasta. Kraków Wrocław czy Warszawę to wciąż pozostanie to usługa niepełna. Trudno też sobie wyobrazić by w obecnej formie korzystali z niej obcokrajowcy przyjeżdzający do Polski. Jest dla nich po prostu zbyt skomplikowana.
Grupa PKP ma swoje atuty, przede wszystkim jest operatorem dworców. Może więc generować istotną wartość dodaną jaką jest lokalizacja/ gratisowe parkingi. To walory nie do podważenia, trzeba jednak także spojrzeć na oczekiwania klienta służbowego jak i sposób a w jaki rezerwuje on podróże.
Kontakt z agentami odpowiedzialnymi za rezerwacje podróży służbowych i uwzględnienie integracji z narzędziami do samodzielnej rezerwacji wydają się być minimum jakie należy spełnić by skuteczniej wprowadzić usługę carsharingu na kolejowe salony.
POWIĄZANE WPISY
15 stycznia 2025
Sun&Fun otwiera pierwszy salon w galerii handlowej
Sun&Fun otworzył swój pierwszy salon sprzedaży w warszawskim Centrum Handlowym Promenada.…
0 Komentarzy2 Minuty
14 stycznia 2025
Biura podróży – znaczny wzrost cen imprez turystycznych
W minionym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
14 stycznia 2025
Turystyka w 2025 roku – co nas czeka?
Poznaj trendy w turystyce na 2025 rok: dynamiczne pakietowanie, AI i zintegrowane…
0 Komentarzy3 Minuty
10 stycznia 2025
Sabina Saikovskaja nową dyrektorką regionalną Join UP
Od stycznia 2025 roku, stanowisko dyrektorki regionalnej na Polskę i kraje bałtyckie…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Wakacje.pl partnerem Gali Waszej Turystyki
Wakacje.pl będą partnerem czwartej edycji Gali Waszej Turystyki. Wydarzenie odbędzie się…
0 Komentarzy2 Minuty
9 stycznia 2025
Sykon w gronie partnerów Gali Waszej Turystyki
Sykon – specjalista w tworzeniu nowoczesnych systemów rezerwacyjnych dla biur podróży –…
0 Komentarzy2 Minuty
8 stycznia 2025
eTravel z nowym inwestorem. Enterprise Investors obejmuje mniejszościowy pakiet akcji
Enterprise Investors Fund IX wraz z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju (EBOR) jako…
0 Komentarzy2 Minuty
2 stycznia 2025
Patryk Niewiadomski nowym dyrektorem sprzedaży i rozwoju w Anex Tour
Od stycznia do zespołu Anex Tour dołączył Patryk Niewiadomski. Dyrektor z długoletnim…
0 Komentarzy2 Minuty
28 grudnia 2024
100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce 2024
Po raz dziewiąty ogłaszamy Listę 100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce –…
0 Komentarzy87 Minuty