Pendolino do Trójmiasta a dalej przesiadka na elektryczne auto – Carsharing od PKP
Czy kolejowa usługa ma szansę na powodzenie? Kluczem do sukcesu jest ogólnokrajowa dostępność i otwarty system? Tego wciąż brakuje.
Polska kolejowa grupa idzie śladem Deutsche Bahn i oferuje nam innowacyjną usługę carsharingu. Czy ta usługa ma przyszłość? Czy raczej PKP jest skazane na strategiczne partnerstwo z dającym kompleksowe pokrycie kraju partnerem./mi.
Trójmiasto – Gdynia/Gdańsk jako pilot carsharingu od PKP
Na pilotaż innowacyjnej usługi carsheringu wybrano Gdynie, do której później dołączył Gdańsk. Wybór wydaje się uzasadniony, relacje Kraków -Trójmiasto i Warszawa Trójmiasto są bowiem najbardziej uczęszczanymi biznesowymi trasami w Polsce.
Usługa carsharingu jest oferowana wraz z partnerem Easyshare w oparciu o oferowane przez niego samochody Nissan Leaf. Sam carsharing ma też być częścią całościowej usługi Mobility która obejmuje wypożyczalnie rowerów, ładowarki elektryczne i właśnie carsharing.
Sposób rezerwacji nie pomaga, cennik jest jednak atrakcyjny
System rezerwacji oparty jest na nieco archaicznej aplikacji Bilkom co może być przeszkodą w popularyzacji usługi. Trudno wierzyć w to iż klienci korporacyjni będą chcieli instalować kolejną mało przydatną w codziennym życiu aplikacje. Bilkom ma dawać możliwość synchronizacji wynajmu z ewentualnymi opóźnieniami pociągów .. niby jest to zaleta ale czy aż taka?
Wydaje się iż usługa powinna mieć raczej uniwersalne api tak by mogła być wpięta do narzędzi do samodzielnej rezerwacji z których korzysta gro firm. A wraz z wejściem na rynek kolejnych narzędzi takich jak Hotailors czy Stery grono potencjalnych użytkowników jeszcze się przecież powiększy.
Brak też jakiegokolwiek powiazania czy benefitu dla użytkowników produktu korporacyjnego jakim są kolorowe karty Intercity. Wszak właściciele kart to właśnie najbardziej mobilni z pasażerów kolei. Oni to powinni być wyjątkowo pozytywnie nastawieni do usługi.
Kolorowe karty Intercity – oszczędzaj podróżując służbowo Pendolino
Pozytywnie zaskakuje cennik, 20 złotych za godzinę dla pierwszych 4 godzin a później 6 złotych za każdą kolejną to naprawdę ciekawa oferta. Jeżeli dołożymy do tego darmowe parkowanie i możliwość jazdy bus pasami to jest już naprawdę dobrze. Czy jednak sam atrakcyjny cennik wystarczy, raczej trudno tu o optymizm.
Pierwsze koty za płoty, co trzeba ulepszyć w usłudze by miała ona szanse na komercyjny sukces
Na pewno warto dostrzec wysiłki kolei by pójść drogą elektro mobilności. Trzeba jednak pamiętać jakie problemy napotykają operatorzy stricte elektrycznego carsharingu. Wydaje się iż bardziej rozwojowa w polskich warunkach była by droga ewolucyjna.
Dla rozwoju usługi konieczne byłoby też partnerstwo z firmą oferującą ogólnokrajową dostępność taką wydaje się być na dziś np. Panek CarSharing. Klient korporacyjny chce uniwersalnych rozwiązań, raz wypożyczy auto na dworcu innym razem na lotnisku a po raz kolejny w centrum miasta. Nie będzie do każdego z tych działań instalował oddzielnej aplikacji. Takie punktowe działania nie mają raczej sensu.
Nawet jeżeli PKP uda się rozszerzyć usługę o kolejne kluczowe z punktu widzenia korporacyjnych klientów miasta. Kraków Wrocław czy Warszawę to wciąż pozostanie to usługa niepełna. Trudno też sobie wyobrazić by w obecnej formie korzystali z niej obcokrajowcy przyjeżdzający do Polski. Jest dla nich po prostu zbyt skomplikowana.
Grupa PKP ma swoje atuty, przede wszystkim jest operatorem dworców. Może więc generować istotną wartość dodaną jaką jest lokalizacja/ gratisowe parkingi. To walory nie do podważenia, trzeba jednak także spojrzeć na oczekiwania klienta służbowego jak i sposób a w jaki rezerwuje on podróże.
Kontakt z agentami odpowiedzialnymi za rezerwacje podróży służbowych i uwzględnienie integracji z narzędziami do samodzielnej rezerwacji wydają się być minimum jakie należy spełnić by skuteczniej wprowadzić usługę carsharingu na kolejowe salony.
POWIĄZANE WPISY
17 grudnia 2024
Nekera otworzyła sezon narciarski. Ponad 200 uczestników na „Ski Opening” w Dolomitach
Podczas „Ski Opening z Nekera” ponad 200 klientów i agentów świętowało zimowy początek na…
0 Komentarzy3 Minuty
13 grudnia 2024
Gotowy na Wakacje – łatwy i szybki kontakt z klientem
Szkolenia będą podzielone na dwie grupy: dla firm posiadających system rezerwacyjny…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2024
Wakacje.pl: pierwszy milion klientów w jednym roku
Po raz pierwszy w historii Wakacje.pl przekroczyły barierę miliona obsłużonych klientów w…
0 Komentarzy1 Minuta
4 grudnia 2024
Łotewska gwarancja Join Up zaakceptowana. „To precedens, potencjalne problemy dla rynku i dla klientów”
Urząd Marszałkowski województwa mazowieckiego umorzył postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy30 Minuty
4 grudnia 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych naprzemiennie rosną i maleją
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
2 grudnia 2024
Zmiany w sieci sprzedaży Itaki. Kacper Haluch dyrektorem, Michał Henicz jego zastępcą
Od 1 listopada 2024 roku Kacper Haluch objął stanowisko dyrektora sieci sprzedaży Itaki,…
0 Komentarzy1 Minuta
29 listopada 2024
Członkowie zarządu LOT odwołani. Michał Fijoł pozostaje na stanowisku prezesa?
PLL LOT oficjalnie poinformował o zmianach w zarządzie i radzie nadzorczej spółki.…
1 Komentarz2 Minuty
28 listopada 2024
Join Up bez prawidłowej gwarancji. Postępowanie w sprawie wykreślenia z rejestru
Urząd Marszałkowski województwa Mazowieckiego wszczął postępowanie w sprawie wykreślenia…
0 Komentarzy6 Minuty
28 listopada 2024
Exim Tours podsumował sezon letni: wzrost liczby klientów o 30 proc.
Exim Tours podsumował sezon letni 2024, odnotowując blisko 30 proc. wzrost liczby…
0 Komentarzy4 Minuty