Perfumy w kazamatach cytadeli w Namur
Miasto Namur, stolica belgijskiej Walonii, warte jest kilkugodzinnej wizyty, choćby żeby zobaczyć tutejsze Stare Miasto, katedrę i cytadelę. Zwiedzając tę ostatnią warto zajrzeć na godzinę do wyjątkowej perfumerii Guy Delforge.
Wizyta tutaj, to nie tylko wizyta w sklepie z perfumami. W Guy Delforge można poznać cały proces tworzenia zapachów. Momentami przypomina to wizytę w winiarni połączoną z degustacją. Tutaj też podczas zwiedzania mamy okazję „podegustować” różne rodzaje perfum. W tym wypadku najważniejszym zmysłem jest oczywiście węch.
Na wzgórze, na którym stoi potężna cytadela, możemy dostać się na trzy sposoby: pieszo, samochodem lub autokarem i kolejką gondolową. Perfumeria zajmuje kazamaty artyleryjskie od roku 1990.
Na początku zwiedzający oglądają 10-minutowy (również w języku polskim) film o historii perfumerii i historii pasji perfumerskiej założyciela firmy Guya Delforge. Mała sala projekcyjna może pomieścić ok. 20 osób, mieści się na pierwszym piętrze – można tam się dostać krętymi schodami lub windą.
Z filmu a także od przewodnika (my mieliśmy szczęście, że oprowadzali nas gospodarze – Charles Kerangoff, następca Guya Delforge i jego małżonka Agnieszka – Polka) dowiadujemy się m.in., że cykl produkcyjny perfum trwa około 13 miesięcy. Na jeden litr olejku eterycznego potrzeba 759 kilogramów lawendy. Oglądamy przez szklaną szybę laboratorium a następnie schodzimy do XVI-wiecznych pomieszczeń kompozycyjnych – tu przechowywane są (w aluminiowych estagnonach) zapachy oparte na opracowanych wcześniej recepturach.
Schodzimy niżej do podziemnego (13 metrów pod powierzchnią) korytarza służącego do maceracji. Cały rok panuje tutaj stała temperatura. W szklanych naczyniach przypominających gąsiory na wino, o pojemności 1 lub 10 litrów, maceracja trwa od czterech do pięciu miesięcy.
W perfumerii wytwarza się ok 12 tysięcy buteleczek perfum rocznie. Niektóre z zapachów możemy poznać w sali zwanej „Medianą”. Tutaj zostajemy poddani testowi – każdy może powąchać pięć zapachów – wszystkie butelki są nieopisane. Sami musimy – podobnie jak w przypadku degustacji wina – domyślić się składu, dominującego zapachu.
Zwiedzanie perfumerii kończy wizyta w sklepie firmowym. Znajduje się w nim 38 perfum sygnowanych marką Guy Delforge. Warto je kupić tutaj, bo perfumy tej firmy nie są sprzedawane w innych sklepach. Można je natomiast kupić w internecie. Jednak w tym sklepiku, bogatsi o doświadczenie godzinnego zwiedzania, łatwiej podejmiemy trafną decyzję.
Najsłynniejsze tutejsze perfumy to „Carré Blanc” (Biały kwadrat), zdobywca złotego medalu. Buteleczka o pojemności 100 ml kosztuje 54 euro.
Wstęp do perfumerii – 3,5 euro
POWIĄZANE WPISY
13 listopada 2024
Sara Binmahfoodh: Chcemy zmienić postrzeganie Arabii Saudyjskiej. Najlepszym sposobem na to jest podróż
Arabia Saudyjska cieszy się coraz większym zainteresowaniem polskich turystów. Budzi…
0 Komentarzy9 Minuty
13 listopada 2024
Szwajcarskie Cztery Doliny – sezon rusza w połowie listopada
Cztery Doliny w Szwajcarii to prawdziwy raj dla narciarzy i dla tych, którzy szukają…
0 Komentarzy7 Minuty
12 listopada 2024
Wakacje w Tunezji? Odkurzcie swoje paszporty
Nie należy się spodziewać prolongowania wygodnego dla klientów biur podróży wjazdu na…
0 Komentarzy5 Minuty
6 listopada 2024
Od Sulejówka po Otwock – śladami historii i przyrody po Mazowszu
Podróż od Sulejówka do Otwocka to oryginalne połączenie historii, patriotyzmu i przyrody.…
0 Komentarzy3 Minuty
31 października 2024
(R)ewolucja w turystyce dzieje się teraz. Obyśmy jej nie przegapili. [XV Forum Promocji Turystycznej]
Zmiany na rynku turystycznym, rewolucja technologiczna, nowa strategia rozwoju - to…
0 Komentarzy22 Minuty
23 października 2024
Malbork: nie tylko zamek, ale całe miasto pełne niespodzianek
Malbork to nie tylko zamek krzyżacki przyciągający setki tysięcy turystów rocznie, ale…
0 Komentarzy4 Minuty
16 października 2024
„Najlepszym środkiem promocji Korei Południowej jest K-pop”
Zwiększenie liczby polskich turystów do 30 tys. rocznie – taki cel stawia przed sobą…
0 Komentarzy4 Minuty
7 października 2024
Łukasz Habaj: kupując Thomasa Cooka nabyliśmy rozpoznawalność marki. Konkurujemy z touroperatorami o tego samego klienta
Kupując Thomasa Cooka po atrakcyjnej cenie eSky nabył rozpoznawalność na rynkach Europy…
0 Komentarzy24 Minuty
5 października 2024
Afera dziennikarza BBC. Brak wózków pokładowych dotyczy większości przewoźników
Frank Gardner, dziennikarz BBC podróżując z Warszawy do Londynu spotkał się z brakiem…
0 Komentarzy3 Minuty
taki proces tworzenia perfum jest bardzo ciekawy, oj chciałabym się dowiedzieć jak tworzone są moje ulubione bohoboco wet cherry liquor