Petra Hedorfer: moje stanowisko zależy od wyników

W Dreźnie zakończyła się 44. edycja Germany Travel Mart, największego workshopu turystyki przyjazdowej w Niemczech. Spotkało się ponad 230 wystawców i w sumie ponad 1000 przedstawicieli branży i mediów z 51 krajów świata. Podczas pobytu w Dreźnie przedstawicielka portalu WaszaTurystyka.pl przeprowadziła krótką rozmowę z prezes Niemieckiej Centrali Turystyki, Petrą Hedorfer.
Jest Pani bardzo rozpoznawalną postacią w branży turystycznej. Ile lat pracuje już Pani w DZT?
Zaczęłam pracę w Niemieckiej Centrali Turystyki 20 lat temu, od stanowiska dyrektor marketingu. Od osiemnastu lat jestem w zarządzie, od piętnastu pełnię funkcję prezes organizacji.
Jak to się dzieje, że utrzymuje się Pani tyle lat na tym stanowisku?
To wcale nie jest tak, że mam tę pracę na zawsze. Mój kontrakt zawsze podpisywany jest na czas określony, przeważnie 3-4 lata. Gdy umowa dobiega końca, a ja nadal chcę sprawować tę funkcję, muszę składać kolejną aplikację.
Rozumiem, że Pani praca jest stale oceniana, a efekty stanowią podstawę do oceny Pani kandydatury na kolejną kadencję. Kto o tym decyduje i ile do powiedzenia mają politycy?
Moja funkcja nie jest polityczna, a wszystkie decyzje strategiczne – w tym tę o wyborze prezesa DZT – podejmuje rada nadzorcza. Dzięki temu udaje się utrzymać promocję turystyczną w całkowitej niezależności od polityki, a decyzje personalne podejmowane są na podstawie efektów wykonywanej pracy.
Niemcy ósmy raz z rzędu zyskały dużą liczbę nowych odwiedzających. W związku z tym, że turystów jest coraz więcej, czy uwzględniacie w swojej strategii zjawisko określane po angielsku jako „overtourism”. Czy dotyczy Was ten trend, albo zacznie dotyczyć w przeciągu paru lat?
Jesteśmy raczej nowym graczem na rynku jeśli chodzi o kierunki turystyczne i mamy jeszcze sporo miejsca dla turystów. To, co można postrzegać jako „wadę” Niemiec, czyli brak nadmorskich kurortów i typowych miejscowości wypoczynkowych, pękających w szwach w szczycie sezonu, jest tak naprawdę naszym atutem. U nas ruch turystyczny rozkłada się w miarę równomiernie po całym kraju i w ciągu roku. Turyści mają też dużo różnych form aktywności do wyboru. Turystyka miejska, kulturowa, aktywna, kulinarna. Dzięki temu sądzę, że to zjawisko raczej nas ominie.
W ubiegłym roku do wzrostu zarobków na turystyce walnie przyczynili się turyści z Polski. Czy będzie to miało wpływ na to, że nasz rynek będzie traktowany w Państwa promocji bardziej priorytetowo, np. zwiększone zostanie zatrudnienie w warszawskim biurze DZT, zwiększony będzie jego budżet?
Faktycznie wyniki w Polsce mieliśmy w ubiegłym roku fantastyczne, a wzrost poziomu wydatków i liczby przyjeżdżających robi wrażenie. Na pewno będzie to przez nas analizowane i na tej podstawie będą podejmowane decyzje o strategii na tym rynku. Ale to nie jest takie oczywiste przełożenie, że gdy rośnie liczba turystów, to automatycznie rośnie nasz budżet promocyjny. Bierzemy pod uwagę dużo więcej rozmaitych czynników.
A czy planujecie otwierać nowe biura w innych krajach?
Obecnie mamy 32 zagraniczne ośrodki, obsługujące promocję na 50 rynkach. Sądzimy, że obecnie dobrze spełniają swoją rolę, a ich liczba jest wystarczająca. W najbliższym czasie nie będziemy więc otwierali przedstawicielstw na nowych rynkach.
POWIĄZANE WPISY
18 grudnia 2025
Turystyka bliska naturze. Lubuskie pasieki otwierają się na turystów
Turystyka ewoluuje w kierunku doświadczeń bliższych naturze i lokalnym tradycjom. Jednym…
0 Komentarzy4 Minuty
18 grudnia 2025
Egzotyczny obraz Zosi Markowskiej na licytacji charytatywnej Gali Waszej Turystyki 2026
Podczas kolejnej edycji Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 9 stycznia 2026 roku,…
0 Komentarzy1 Minuty
10 grudnia 2025
Mazowsze z nową strategią rozwoju turystyki biznesowej. MROT wyznacza kierunki dla branży MICE na lata 2026–2030
W Centrum Prasowym Foksal w Warszawie odbyła się konferencja podsumowująca projekt…
0 Komentarzy2 Minuty
10 grudnia 2025
Air Astana spotkała się z branżą w Warszawie
Kazachskie Linie Lotnicze Air Astana zorganizowały 8 grudnia w Warszawie przedświąteczne…
0 Komentarzy2 Minuty
10 grudnia 2025
II Warszawskie Forum Turystyki i Rekreacji: nauka i praktyka o zarządzaniu turystyką w jednym miejscu
28 listopada 2025 roku w Warszawie odbyła się II edycja Warszawskiego Forum Turystyki i…
0 Komentarzy1 Minuty
5 grudnia 2025
Mazowsze pełne legend – odkryj trzy zamki, które pokochają dzieci
Mazowsze skrywa wiele miejsc owianych fascynującymi legendami, które potrafią pobudzić…
0 Komentarzy6 Minuty
5 grudnia 2025
Profitroom: Podlaskie hotele odnotowują 50,4 proc. wzrost rezerwacji. Na wynik wpływa Podlaski Bon Turystyczny
Według danych Profitroom liczba rezerwacji hotelowych w województwie podlaskim w okresie…
0 Komentarzy3 Minuty
4 grudnia 2025
Nowy Targ – stolica Podhala pełna atrakcji
Nowy Targ to górska stolica Podhala, malowniczo położona nad Białym i Czarnym Dunajcem. Z…
0 Komentarzy4 Minuty
3 grudnia 2025
Mazowieckie city breaks – odkryj Radom, Płock, Siedlce i Żyrardów
Jesień i zima to idealny moment, aby spojrzeć na Mazowsze z innej, mniej oczywistej…
0 Komentarzy8 Minuty










