Pieniądze za wyjazdy odwołane przez pandemię zwrócone. Z TFZ pożyczono 223 mln zł

Ponad 223 miliony złotych wypłacił Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny podróżnym, których imprezy turystyczne odwołano z powodu pandemii koronawirusa. UFG wypłaca w tej chwili ostanie środki i wysyła powiadomienia na konta podróżnych, których wnioski nie połączyły się z wnioskami przedsiębiorców turystycznych.
Podróżni będą mieli dwa tygodnie na poprawę swoich wniosków albo na kontakt z przedsiębiorcą turystycznym i wyjaśnienie wątpliwości. Ostatnim dniem rozpatrywania wniosków będzie 22 marca. Fundusz apeluje do podróżnych i przedsiębiorców o logowanie się na konta założone w portalu TFG i sprawdzanie wysłanych powiadomień.
298 biur pożyczyło na zwroty
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny ogłosił datę zakończenia wypłat z wniosków złożonych do 31 grudnia ubiegłego roku przez podróżnych i przedsiębiorców turystycznych. Wnioski dotyczyły zwrotów środków wpłaconych przez podróżnych na imprezy turystyczne odwołane z powodu koronawirusa. Imprezy te miały odbyć się w okresie od 28 lutego do 1 października 2020 r. Do dziś UFG, obsługujący zwrot środków zgodnie ze stosowną ustawą, wypłacił ponad 223 miliony złotych.
Wnioski złożyło ogółem 298 przedsiębiorców i ponad 111 tysięcy osób, które zawarły umowę o udział w imprezie turystycznej. Przedsiębiorcy, którzy złożyli wnioski odpowiadają według szacunków wielu ekspertów przynajmniej za 80% rynku turystycznego w Polsce, rozumianego jako wyjazdy zagraniczne i krajowe (bez udziału firm, które zdecydowały się na samodzielne zwroty zaliczek).
Wypłacone przez UFG środki trafiły do kilkuset tysięcy osób, bo tylu mogły dotyczyć wnioski złożone przez ponad 100 tysięcy osób, które zawarły umowę o udział w imprezie turystycznej. Taka umowa dotyczyła najczęściej grupy podróżnych, tj. osób i podmiotów zawierających umowę o imprezę turystyczną oraz podróżujących z nimi członków rodziny, partnerów, pracowników czy znajomych. Dlatego UFG szacuje, że środki trafiły do kilkuset tysięcy osób.
Nadal są rozbieżności we wnioskach
W przypadku części wniosków wciąż występują rozbieżności między tym, co podali podróżni, a informacjami przekazanymi przez przedsiębiorców turystycznych. W takich przypadkach wnioski obydwóch stron umowy o imprezę turystyczną nie mogą się połączyć. Takie połączenie jest bezwzględnym wymogiem ustawowym umożliwiającym Funduszowi wykonanie zwrotu środków na rachunek wskazany przez podróżnego. To dlatego 5 marca Fundusz wysłał do przedsiębiorców turystycznych oraz podróżnych 23 tysięcy powiadomień dotyczących konieczności wykonania odpowiednich czynności ze złożonym wnioskiem.
UFG zachęca zatem wszystkie osoby, które nie otrzymały zwrotu wpłaconych środków do zapoznania się z treścią wysłanych powiadomień. Są one dostępne po zalogowaniu się na uprzednio założone konto użytkownika w Portalu TFG (www.tfg.ufg.pl). UFG informuje również, że brak podjęcia działań, o które proszony jest podróżny albo przedsiębiorca turystyczny, w terminie 14 dni od wysłania powiadomienia skutkował będzie pozostawieniem wniosku bez rozpoznania, a tym samym brakiem możliwości otrzymania zwrotu środków.
Wypłaty nie przekroczą 230 mln zł
Jak podkreślają przedstawiciele Funduszu, ręczna korekta złożonych wniosków i ręczne łączenie wniosków złożonych przez podróżnych z wnioskami złożonymi przez przedsiębiorców turystycznych jest działaniem wykraczającym poza ustawowe obowiązki Funduszu. W wielu przypadkach takie połączenie bez odpowiedniej współpracy podróżnych i przedsiębiorstw turystycznych będzie niemożliwe. UFG chce jednak wypłacić możliwie największą sumę pieniędzy z przewidzianych na ten cel 300 milionów złotych. Przedstawiciele UFG szacują, że łączna pula kwota wypłacona tytułem zwrotu środków nie przekroczy 230 milionów złotych. Fundusz przypomina, że zarówno dla podróżnych jak i przedsiębiorców funkcjonuje specjalna infolinia. Czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00-17.00, a jej numery to 22 255 23 23 lub 22 445 1234.
POWIĄZANE WPISY
24 kwietnia 2025
Dubaj i Beautiful Destinations kształcą cyfrowych profesjonalistów branży travel
Dubai Corporation for Tourism and Commerce Marketing (Visit Dubai), we współpracy z…
0 Komentarzy2 Minuty
24 kwietnia 2025
Itaka wprowadza własną markę lotniczą. Air 001 wchodzi na rynek
Air 001 to nowy projekt Itaka Holdings. W odpowiedzi na potrzebę większej kontroli nad…
0 Komentarzy4 Minuty
24 kwietnia 2025
Tysiące skarg na eDreams. Ryanair wzywa hiszpańskie władze do interwencji
Ryanair wezwał hiszpańskie władze i organizacje konsumenckie do podjęcia działań w…
0 Komentarzy3 Minuty
23 kwietnia 2025
Abu Dhabi gościło najlepszych sprzedawców Itaki
Blisko 200 najlepszych partnerów sprzedażowych Itaki spotkało się w dniach 10–17 kwietnia…
0 Komentarzy5 Minuty
23 kwietnia 2025
Rainbow Złotym Partnerem XVI Forum Promocji Turystycznej
Pozostało już kilka dni do kolejnej edycji Forum Promocji Turystycznej organizowanego…
0 Komentarzy2 Minuty
24 kwietnia 2025
HolidayPirates umacnia pozycję dzięki strategii opartej na mediach społecznościowych
HolidayPirates umacnia swoją pozycję na rynku turystycznym dzięki strategii opartej na…
0 Komentarzy2 Minuty
24 kwietnia 2025
PLL LOT uzyskały certyfikat IATA CEIV Live Animals
Polskie Linie Lotnicze LOT uzyskały certyfikat IATA CEIV Live Animals, potwierdzający…
0 Komentarzy1 Minuty
24 kwietnia 2025
Bachledka rozpoczyna sezon letni 2025 z nową atrakcją
Ośrodek turystyczny Bachledka rozpoczyna sezon letni w dniach 17–22 kwietnia, obejmującym…
0 Komentarzy2 Minuty
24 kwietnia 2025
Raport IGHP: Marzec 2025 z niższym obłożeniem w hotelach
Wyniki marcowej ankiety przeprowadzonej przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego…
0 Komentarzy2 Minuty
24 kwietnia 2025
Dubaj i Beautiful Destinations kształcą cyfrowych profesjonalistów branży travel
Dubai Corporation for Tourism and Commerce Marketing (Visit Dubai), we współpracy z…
0 Komentarzy2 Minuty
24 kwietnia 2025
Itaka wprowadza własną markę lotniczą. Air 001 wchodzi na rynek
Air 001 to nowy projekt Itaka Holdings. W odpowiedzi na potrzebę większej kontroli nad…
0 Komentarzy4 Minuty
24 kwietnia 2025
Tysiące skarg na eDreams. Ryanair wzywa hiszpańskie władze do interwencji
Ryanair wezwał hiszpańskie władze i organizacje konsumenckie do podjęcia działań w…
0 Komentarzy3 Minuty
23 kwietnia 2025
Abu Dhabi gościło najlepszych sprzedawców Itaki
Blisko 200 najlepszych partnerów sprzedażowych Itaki spotkało się w dniach 10–17 kwietnia…
0 Komentarzy5 Minuty
23 kwietnia 2025
Rainbow Złotym Partnerem XVI Forum Promocji Turystycznej
Pozostało już kilka dni do kolejnej edycji Forum Promocji Turystycznej organizowanego…
0 Komentarzy2 Minuty
24 kwietnia 2025
HolidayPirates umacnia pozycję dzięki strategii opartej na mediach społecznościowych
HolidayPirates umacnia swoją pozycję na rynku turystycznym dzięki strategii opartej na…
0 Komentarzy2 Minuty
24 kwietnia 2025
PLL LOT uzyskały certyfikat IATA CEIV Live Animals
Polskie Linie Lotnicze LOT uzyskały certyfikat IATA CEIV Live Animals, potwierdzający…
0 Komentarzy1 Minuty
24 kwietnia 2025
Bachledka rozpoczyna sezon letni 2025 z nową atrakcją
Ośrodek turystyczny Bachledka rozpoczyna sezon letni w dniach 17–22 kwietnia, obejmującym…
0 Komentarzy2 Minuty
24 kwietnia 2025
Raport IGHP: Marzec 2025 z niższym obłożeniem w hotelach
Wyniki marcowej ankiety przeprowadzonej przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego…
0 Komentarzy2 Minuty
24 kwietnia 2025
Dubaj i Beautiful Destinations kształcą cyfrowych profesjonalistów branży travel
Dubai Corporation for Tourism and Commerce Marketing (Visit Dubai), we współpracy z…
0 Komentarzy2 Minuty