Pierwsza piątka – prawie 2/3 sprzedaży w biurach podróży

AG

W ostatnim tygodniu imprezy w Grecji, Turcji, Hiszpanii, Egipcie i Bułgarii sprzedawane w biurach podróży stanowiły prawie dwie trzecie wszystkich imprez.

Polski Związek Organizatorów Turystyki przedstawił kolejny raport sprzedaży imprez turystycznych na przyszły sezon. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2016, w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 10,1 proc., zaś liczba klientów – o 10,9 proc.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 84,7 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – o 9,1 proc. a autokarowe – 6,1 proc.
W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego zmalała liczba sprzedanych imprez autokarowych – o minus 3,7 proc., liczba imprez z dojazdem własnym zmalała – o minus 11,5 proc., zaś liczba samolotówek – wzrosła o 15,5 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2017 do 31 października 2018 roku, to pierwsza dziesiątka wyglądała tak: Grecja, Turcja, Bułgaria, Egipt, Hiszpania, Włochy, Albania, Chorwacja, Tunezja Malta. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajdują się cztery greckie oraz po dwa bułgarskie, egipskie i tureckie. Na podium znajdują się Antalya, Heraklion i Burgas.
Najmniej kosztują imprezy w Burgas (2 155 zł) i w Warnie (2 014 zł). Najdrożej jest na Zakynthos (2 640 zł) i na Rodos (2 746 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty wzrosła w ostatnich czterech tygodniach o 34,6 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyjazdy lotnicze wzrosły o 40,5 proc., autokarowe – o 18 proc. a wyjazdy z dojazdem własnym – o 2,5 proc.
Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2018 liczba klientów wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu 2016 roku o 31,6 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 83,9 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost o 10,6 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem). Dalej zaś: Turcja (tyle samo), Hiszpania (spadek o minus 21,2 proc.), Egipt (+102,6 proc.), Bułgaria (+35,2 proc.), Włochy (+11,2 proc.), Albania (+70,7 proc.), Chorwacja (+13,9 proc.), Austria (4 proc.), i Portugalia (minus 27 proc). Na 14. pozycji znajduje się Maroko (wzrost o 85,1 proc.).

Jeśli chodzi o podział rynku to najwięcej, bo 22,3 proc. sprzedanych imprez przypada na Grecję. Na Turcję – 14,8 proc., Hiszpanię – 11,1 proc., Egipt – 9,2 proc., Bułgarię – 6,7proc., Włochy – 5,5 proc.